Escort MK1/2 takatankosarja

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Escort MK1/2 takatankosarja

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Toukokuu 5. 13:31:44 2006

Onkos kellään kuvia tai mittoja takatankosarjan asennuksesta?
Kuva setistä http://www.tvracing.net/images/Takatankosarja.JPG (tuosta puuttuu perän korvakkeet)
Pitäs tuommonen asentaa MK2 katueskoon että ei pompottas perää niin herkästi.

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Pe Toukokuu 5. 18:15:44 2006

Noita tankojahan on joissain malleis jo ihan vakionakin ja silloin ne ovat kiinni samois paikois ku vakaajan päät.

Alilta tilattu setti?

Saaako sitä pomppimista pois ihan noil yksittäisillä tangoilla ku jotenki tuntuu ettei yks kiinnityskohta taka-akseliin voi poistaa sitä pomppimis efektiä... jokahan johtuu juurikin jousten vääntymisestä S-malliseksi kiidytyksessä??

Mulla on vähän kans ollu mieles et miten tuon pomppimisen sais pois ja samal tuon akselin vähän jämäkämmin alle kiinni... pelottaa ettei ne U-pultit kestä +300humman revittelyjä. Kaveri kun sai ammuttua akselin alle poikittain jo alta 200hp koneellakin. mieles pyöriny vähän kaikenlaisia visioita miten tekis... Eiks sul tvr ole siin vartti kilpuris ladderbarsit? mitenkähän ne toimis radalla/kadulla? 4-linkkihän se olis paras kallistelulle mut aikasta kallis tuohon "peltoautoon"
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Toukokuu 5. 18:48:17 2006

Eemeli kirjoitti:Noita tankojahan on joissain malleis jo ihan vakionakin ja silloin ne ovat kiinni samois paikois ku vakaajan päät.

Alilta tilattu setti?

Saaako sitä pomppimista pois ihan noil yksittäisillä tangoilla ku jotenki tuntuu ettei yks kiinnityskohta taka-akseliin voi poistaa sitä pomppimis efektiä... jokahan johtuu juurikin jousten vääntymisestä S-malliseksi kiidytyksessä??

Mulla on vähän kans ollu mieles et miten tuon pomppimisen sais pois ja samal tuon akselin vähän jämäkämmin alle kiinni... pelottaa ettei ne U-pultit kestä +300humman revittelyjä. Kaveri kun sai ammuttua akselin alle poikittain jo alta 200hp koneellakin. mieles pyöriny vähän kaikenlaisia visioita miten tekis... Eiks sul tvr ole siin vartti kilpuris ladderbarsit? mitenkähän ne toimis radalla/kadulla? 4-linkkihän se olis paras kallistelulle mut aikasta kallis tuohon "peltoautoon"
Rally Racesta tuli setti.
Kyllä sen luulis auttavan pomppimiseen kun sitten perä ei pääse kiertymään renkaan pyörimissuuntaa vastaan.
Siinähän on silloin "tavallaan 4 linkit" kun lehti on alapuolella ja nuo tangot yläpuolella.
Ei se lehtijousi siitä työntövoimasta niinkään nurjahda vaan se kiertoliike on pahempi (s-kiertymisen) pomppimisen aiheuttaja.
Itellä huomaa hyvin sen että perä kiertyy kiihdyttäessä kun kardaanin laippa alkaa ottaa pohjaan.
Tuo kiertyminen on pahasta myös kardaanin ristikoiden keston suhteen ja voimaa hukkuu paljon kun ristikot on virheellisessä asennossa.

Kilpurissa on ladderbarsit, ne ei kyllä sovellu oikein hyvin muuhun kun kiihdyttelyyn koska ne ei anna kallistus liikettä tapahtuvan.
Eli jos ajaa toisen takarenkaan montun yli niin se jää ilmaan.
Pikkasen kyllä joustaa mutta ei paljon.
Sillä tuennalla saa säädettyä painojakauman takapyörien kesken millasex haluu.

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Pe Toukokuu 5. 19:09:38 2006

Niin no joo tavallaahan ne latit toimii niinä ala tankoina. joten kait se on hyvin mahdollista et se hillitsee akselia. Ekös se silloin tule et perän lähtiessä kiertymään niin lateille tule työntö eteenpäin ja niille tangoille vetoa taakse päin. Jos ne latit vain kestää... alkup escon norrat ainakin aikä heikkoja.

Tuota mä vähän pelkäsinki ettei noi ladderit anna korin kallistua yhtään vaan nostaa taka tassunki luultavasti aika herkästi ilmaan kaarteessa. Ite kun haluttas kokonaan nakata nurkkaan noi latit... ja pystyiskari+kierrejousi yhdistelmällä pelata. Kait se on alettava nelilinkki+panhardi sinne vääntämään.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Pe Toukokuu 5. 20:58:16 2006

Kokeile kutenkin noita "RS"-tankoja vinona versiona(MK2).Ei tarvitse lattiaa leikkoa ja kadulle lienee aikas riittävät,toimivat myös sivuttaistukena.Itsellä oli aikonaan pikkukoneisessa kilpurissa tehty uniball-päillä suorat tangot ja pompotusta ei enää ilmennyt.Nelilinkit vaatii säätöjen hakemista tankojen asennon suhteen ja panhardkin tulisi laittaa jos lehdet poistaa...
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rytinä » Pe Toukokuu 5. 22:33:58 2006

Omaan laitoin noi takatangot ja perän pommpiminen loppui siihen. Nyt piirtää vaan nätisti viivaa....
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Toukokuu 5. 23:16:18 2006

Rytinä kirjoitti:Omaan laitoin noi takatangot ja perän pommpiminen loppui siihen. Nyt piirtää vaan nätisti viivaa....
Onko kuvia asennuksesta miten laitoit?

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Su Toukokuu 7. 14:35:33 2006

Eemeli kirjoitti:Noita tankojahan on joissain malleis jo ihan vakionakin ja silloin ne ovat kiinni samois paikois ku vakaajan päät.
Noita tankoja on vakiona vain RS-malleissa ja ne vakaajan kiinnikkeisiin tulevat mallit ovat tavallisten vanhakoppaescojen orggis tuet, jotka ovat siis paljon lyhyemmät (huonommat) kuin nuo RS -mallit.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Su Toukokuu 7. 15:14:37 2006

Tässä tankojen asennusjuttu Classic Ford - lehdestä:
sivu1
sivu2
sivu3

Tossa jutussa näyttäis olevan vanhakoppaesco kyseessä, jossa tangot ovat hieman eri malliset ja tulevat eri kohtaan akselissa. Muuten asennus on sama kuin välikoppasessakin. Korikiinnikkeet tulevat siis samaan kohtaan.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Toukokuu 7. 16:10:18 2006

RaimoS kirjoitti:Tässä tankojen asennusjuttu Classic Ford - lehdestä:
sivu1
sivu2
sivu3

Tossa jutussa näyttäis olevan vanhakoppaesco kyseessä, jossa tangot ovat hieman eri malliset ja tulevat eri kohtaan akselissa. Muuten asennus on sama kuin välikoppasessakin. Korikiinnikkeet tulevat siis samaan kohtaan.
No niin, tuossahan oli aika hyvät ohjeet. Tämä operaatio tulee itellekin ajankohtaiseksi tänä kesänä, kun vaan saan tuon koneen ensin vaihdettua.

Perä pompottaa kuin jänis kun asfaltilta lähtee hieman hanakammin. :lol:

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Su Toukokuu 7. 17:37:10 2006

RaimoS kirjoitti:Tässä tankojen asennusjuttu Classic Ford - lehdestä:
sivu1
sivu2
sivu3

Tossa jutussa näyttäis olevan vanhakoppaesco kyseessä, jossa tangot ovat hieman eri malliset ja tulevat eri kohtaan akselissa. Muuten asennus on sama kuin välikoppasessakin. Korikiinnikkeet tulevat siis samaan kohtaan.
Kiitoos! :D Nyt oli kunnon ohjeet!

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Su Toukokuu 7. 18:08:36 2006

Tarvikos noissa olla "esijännitystä" banjon päässä kun korvakot laittaa?? Esim 100 kg painoa konttiin ja sit vasta korvat kiinni? Kuvissa ei ainakaan tainnut olla mut joskus sellaista on korviin kantautunut.. :roll:
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Toukokuu 7. 18:45:56 2006

Ainakin arkisempien mallien tehdasasenteisia tankoja joutuu hiukan suostuttelemaan että menevät paikoilleen.

Eipähän 1100 koneen voima pääse tekemään tuhojaan kun on tangot...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Su Toukokuu 7. 21:38:10 2006

pablo kirjoitti:Tarvikos noissa olla "esijännitystä" banjon päässä kun korvakot laittaa?? Esim 100 kg painoa konttiin ja sit vasta korvat kiinni? Kuvissa ei ainakaan tainnut olla mut joskus sellaista on korviin kantautunut.. :roll:
Tuon ohjeen ja Rally Racen mukaan auto pitää olla normaali ajo korkeudessaan, kun akselikorvakot hitsaa kiinni. Eli siis esim. pukit taka-akselin alla ja mahdolliset madalluspalikat kiinni jne. Näin muistaakseni tehtiin joskus pikkupoekan ex-escorttiin.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Toukokuu 7. 21:42:12 2006

Jos noi linkit tekee itse, (niin kuin minä 8) ) niin tekee toisesta päästä säädettävän. :wink:

..ja akselin korvakosta hiukan pidemmän, linkin "tehokkuus" kasvaa.

Vastaa Viestiin