Works-arcs

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Essoblue
Viestit: 61
Liittynyt: To Maaliskuu 3. 19:40:14 2005
Paikkakunta: Helsinki

Works-arcs

Viesti Kirjoittaja Essoblue » Ti Toukokuu 2. 13:36:08 2006

Nettiä olen kahlannu, mutta ei ole tärpänny.

DVD:ltä tai VHS:ltäkään ei oikeen selkeätä pysäytyskuvaa saa.

Kun kiinnostaisi tietää mihin kohtaan pituussuunnassa asennetaan takapeltilevike MK1:seen.

Pitäisi olla helppoa. Mutta kun siinä on noin neljän sentin haarukka missä se voisi olla.

Eli jos jollakin olisi laittaa selkeä kuva suoraan sivulta päin virallisesta tehdaskilpuri ralli Escort MK1:kkösestä.

Kiitos

T: Arto

lvx942j@hotmail.com

Nelilinkki
Viestit: 91
Liittynyt: Ma Syyskuu 20. 10:40:26 2004
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Nelilinkki » Ti Toukokuu 2. 21:24:01 2006

Ehkä olet tämän nähny...pabelfishillä vois yrittää käännellä. "Les grosses ailes" otsikon alla on levikkeen asentelua ja on siellä jotain kuvia tehdasautoistakin.

http://rcma.free.fr/escort/

Essoblue
Viestit: 61
Liittynyt: To Maaliskuu 3. 19:40:14 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Essoblue » Ke Toukokuu 3. 11:20:29 2006

Joo, olen nähnyt.

Nämä olikin parhaat sivut mitä olen Escortista nähnyt.

Kuvatkin on hyviä, mutta niin pieniä, että niistä on paha mennä mittailemaan.

Viikinki
Viestit: 58
Liittynyt: La Elokuu 30. 20:20:31 2003
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Viikinki » Ke Toukokuu 3. 20:56:11 2006

itsellä tuo ford rally preparation opas läpyskä muttei siinäkään pilkun tarkkoja mittoja ollut

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Ke Toukokuu 3. 21:33:55 2006

Soitto A.Haimakaiselle saattaa auttaa.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Toukokuu 3. 22:26:54 2006

Jos on kyseessä aidot peltilevikkeet, niiden kera kuuluu laittaa modifioidut sisälokasuojien ulommat osat; näillä menee paketti "automaattisesti" paikoilleen.
Kyseessä pelkät levikkeet (mitä hyvänsä materiaalia), autossa taka-akseli paikoillaan (alkup. tyypp. lehtijousilla) ;
-korkeus levikkeen reunoissa olevan kylkilinjan "valuknöölien" mukaan
-pituus: leikkaa ulkokylki auki sisälokasuojan keskisauman ("korkein kohta") mukaan miinus 1-2cm jonka taitat sisään- tai ulospäin, keskisaumaa myöden auki ja poistat vanhan ulomman sisälok., suorasta pellistä väännät uuden sisälokasuojan ulkopuolikkaan ja piste- tai katkohitsaat sen kiinni (-ensin- kokonaan sisäreuna kiinni, vasta sitten ulkopeltiin, siihen juuri taivutettuun kanttiin). Sitten mallaat levikkeen pituussuunnassa kohdalleen; erityisesti oikeanpuolen levikkeellä ei ole paljoa liukumavaraa, pyöränkaivo on liki yhtä paljon auki kuin levike sivulta kats. peittää. Jos tällä et saa tarkasti kohdalleen, säädä siten että pyörä on aukossa vähän lähempänä levikkeen etureunaa kuin takareunaa. Mitä isompi rengas alla sovituksessa (ja auto lähellä normaalikorkeutta), sitä helpompaa mallata. Silmä sanoo kyllä :)

Huomioitavaa:
-kuituisista puuttuu usein materiaalia levikkeen alaosista senttitolkulla; siksi ne usein asennetaan liian alas. Yleensä kopion kopion kopioita varsinkin suomessa.
-etulevike: tulee yllättävän ylös; kiinnitysreuna liki konepellin korkeudelle eli yläkanttiin. Kuituisissa vaikea nähdä, mutta etsi etupuskurin päätypultin monttu (määrittelee myös pituussuunnan) ja takareunassa kylkilinjan "knööli". Kyllä, se tulee oikeasti niiiin ylös :shock:
-takalevike: sama laulu, tulee yllättävän ylös. Eikun jatkoa alareunaan hartsista ja matosta.
-tarkista ennen ostoa jos mahdollista takalevikkeiden muoto; on usein "suomiversioissa" -montulla- keskeltä, erit. vasen. Saa varovasti lämmittämällä ja asennuksessa pakottamalla ulospäin. On oikeastikin toki tasaisempi kuin etulevike.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Essoblue
Viestit: 61
Liittynyt: To Maaliskuu 3. 19:40:14 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Essoblue » To Toukokuu 4. 10:54:21 2006

Mulla on just alkuperäiset viralliset "varaosa" levikkeet 70-luvun alusta.

(No niitähän nyt pyörii jaloissa :wink: )

Niissä pyörän kaarien muoto on just sama kuin auton omassa kaaressa, eli se tulee etureunasta jo vähän pyörään päin alareunasta.Toisin kuin näkemissäni lasikuitulevikkeissä.

Eli etu-ala kulmasta kaari tulee yllättävän lähelle pyörää silloin kun levike on siinä missä se on hyvännäköinen.

http://retroviseur.free.fr/histo-makinen-monte70.jpg

Jos katsotte tätä kuvaa, niin tulee mieleen että jospa S.Turner olisi antanut lekaa levikkeen etureunalle, niin että pyörä varmasti mahtuu pyörimään huoltoon asti, vaikka sen sijainti ajovirheen seurauksena siirtyisikin.
Näyttäisi että pyörä on lähempänä taka- kuin etureunaa

Täytyy työntää tämä kuva Cad:iin ja mitata

Nelilinkki
Viestit: 91
Liittynyt: Ma Syyskuu 20. 10:40:26 2004
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Nelilinkki » To Toukokuu 4. 12:19:53 2006

Voisit Essoblue projekteihin vähän kirjoitella mitä sävellät Escortista. Teetkö replicaa vai perinteistä katukinneriä?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Toukokuu 4. 22:49:44 2006

Essoblue kirjoitti:Näyttäisi että pyörä on lähempänä taka- kuin etureunaa
Muoto näemmä katsojan silmässä :) Mielestäni pyörä on kuvassa kauniisti keskellä.

Mihin alkuperäiset sisälokasuojan muutospalat ovat jääneet?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Toukokuu 5. 9:35:22 2006

Classic Fordin marraskuun 2004 numerossa laitellaan Expressed Steelin levikkeitä,
menee ihan niinku jjs kuvasi

Essoblue
Viestit: 61
Liittynyt: To Maaliskuu 3. 19:40:14 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Essoblue » Ma Toukokuu 8. 9:46:27 2006

Muutama vuosi sitten kyselin sisäkaaria levikkeisiin, mutta taisi Alikin muistella ettei niitä enää saisi.

Joitain juttuaja olen nähnyt missä kylki leikataan auki levikkeen kokoiselta alueelta miinus 1".

Ja sitten jatketaan sisälokari keskisaumastaan levikkeeseen.

Näin ei jää mitään onteloita kuraa keräämään.

Käsittääkseni tämä oli Henryn virallinen kanta.

Itse ajattelin tehdä molemmat eli jatkaa sisälokarin levikkeeseen mutta jättää myös kylkipeltiä niin paljon että sisälokarin voi tukea siihen.

Essoblue
Viestit: 61
Liittynyt: To Maaliskuu 3. 19:40:14 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Essoblue » La Heinäkuu 29. 17:21:00 2006

Tässä kuvassa on oikeastaan se mitä alunperin hain.

http://personal.inet.fi/cool/hobby/

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Heinäkuu 30. 11:10:45 2006

Essoblue kirjoitti:Tässä kuvassa on oikeastaan se mitä alunperin hain.

http://personal.inet.fi/cool/hobby/
Vielä kun tuohon sais mitat noiden A,B ja C:n tilalle. :roll:

Essoblue
Viestit: 61
Liittynyt: To Maaliskuu 3. 19:40:14 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Essoblue » Su Heinäkuu 30. 13:24:46 2006

juu laitoin saman kyselyn Turbosportin sivuille. Tuli hyviä hitsausvihjeitä ja läpileikkauskuvia sisälokarin rakenteista...

Jospa Tony Yendal ottaisi omasta kuvan suoraan takapyörän kohdalta ja tarpeaksi isolla resoluutiolla.

Pientäkin kuvaa voi mittailla mutta kun pikselikoko on niin huono että siitä voi tulla tuumankin mittavirhe.

Voihan sen patin hitsata siihenkin missä se näyttää hyvältä. Mutta olis kiva tietää tarkka mitta myös pyöränkaaren päiden välisestä eteäisyydestä.
Kun toi levike kuitenkin alkaa muuttaa muotoaaan hitsatessa siitä missä se oli kun sen jeesusteippillä sommitteli kylkeen kiinni.

Essoblue
Viestit: 61
Liittynyt: To Maaliskuu 3. 19:40:14 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Essoblue » Su Heinäkuu 30. 13:50:42 2006

Laitoin jo postia AVO-owners clubin puheenjohtajalle.
RS-1600 vastaavaa ei kiinnostanut.

Essoblue
Viestit: 61
Liittynyt: To Maaliskuu 3. 19:40:14 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Essoblue » To Lokakuu 12. 11:01:53 2006

No nyt on lisätietoa.
Vihdoin löytyi tarpeeksi iso kuva hyvällä resoluutiolla mistä voi mittailla.

AVO-owners clubilta lähettivät kuvia. Laittoivat myös virallisen asennusohjeen.

http://personal.inet.fi/cool/hobby/

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Lokakuu 12. 15:17:54 2006

Mittoja niukasti noissakin. Jos asentaa kuitulevikkeitä (99,5% tapauksista) tai peltisiä/aluja ilman alkup. sisälok. muutososaa, ei kannata tuota takalevikkeen ohjetta noudattaa; tulee sisälokasuojan teko uskomattoman vaikeaksi.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

m_pajula
Viestit: 1008
Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
Paikkakunta: hartola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_pajula » Su Lokakuu 15. 0:25:23 2006

paljos takalevikkeen etu puolelta kaaren reunasta oven aukon reunaan siinä alemman pokkauksen kohdalla?

auto roikkuu kori pukissa ja ei pysty perä paikallaan mallailemaan.. nyt mallailin sen silleen että sain mitaksi n.40cm..

m_pajula
Viestit: 1008
Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
Paikkakunta: hartola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_pajula » Su Lokakuu 15. 1:30:48 2006

siis TÄSSÄ kuvassa heikosti näkyvä mitta hakusessa.. edes sinnepäin mitta pitäs saada että vois hahmotella noita koteloita..

Essoblue
Viestit: 61
Liittynyt: To Maaliskuu 3. 19:40:14 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Essoblue » Ma Lokakuu 16. 17:56:58 2006

Ite mittailin Colibrin kuvaa ja sain tulokseksi että oviaukon reunasta alemman kantin kohdalta taaksepäin pyöräaukon reunaan mitta olisi ovenpituus jaettuna 2,78.

Kuvan voi tallentaa BMP:ksi jolloin pääsee Paintilla piirtelee viivoja kuvan päälle ja mittailemaan mittasuhteita.

Täytyy keksiä vielä joku piirrustus ohjelma millä saa jpg:n väänettyä TIF:fiksi tms. jolloin pääsee CAD:illa mittaamaan. :?:

Kine
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kine » Ma Lokakuu 16. 19:57:19 2006

Menee ihan nörttiosastolle, mutta windows xp:n paintti näyttäis osaavan kääntää .tif -tiedostoksi. Valitsee vaan tallenna nimellä, jolloin tiedostomuodon voi valita. Ja varmaan joku photoshoppikin osaa.

Jos tästä nyt oli mitään apua.

Vastaa Viestiin