Cossun jarrutehostin normi sierraan

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Cossun jarrutehostin normi sierraan

Viesti Kirjoittaja Bliz » La Lokakuu 4. 15:50:09 2003

Eli ongelma tämmönen. Itsellä on tossa omassa autossa alipainepumppu paskana ( moottorissa ei oo alipainetta ) niin jarrut on vähän jäykät. No noita pumppuja ei nyt jokapuolella kuitenkaan ole eikä puissa kasva ( uus maksaa saman verran kun hyvä turbo ) niin tuli mieleen tämmönen vaihtoehto.

Eiks Cossun jarrutehostin toimi sähköllä että se ei tarvi ollenkaan alipainetta ? Meneekö toi Cossu jarrutehostin suoraan BOLT ON tommosen normaalin tilalle vai oonko mä tässä unohtanu jotain kyseisestä muutoksesta.?

ABS:siä ei siis ole tarkotus laittaa..pelkkä tehostin vain.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Re:Cossun jarrutehostin normi sierraan

Viesti Kirjoittaja Newis » La Lokakuu 4. 20:57:04 2003

Bliz: mites tossa sun elintenluovuttajassa sitten tehostin toimi? Vai onks siinä jo alipaine ;)

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Re:Cossun jarrutehostin normi sierraan

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » La Lokakuu 4. 23:57:50 2003

Rintapelllin reikää joutuu kalvamaan isommaksi + pari lisä reikää kiinnityspulteille. Tehostimessa oma sähköpumppu, jolle tarvitsee tuoda virta.

jarkkoo
Viestit: 758
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 16:00:38 2002
Paikkakunta: Espoo

Re:Cossun jarrutehostin normi sierraan

Viesti Kirjoittaja jarkkoo » Su Lokakuu 5. 1:23:09 2003

Mitäs katastussetä sanoo jos laittaa ABSillisen tehostimen ei-ABSilliseen kotteroon? Meinaan että itelläkin olis ABS-tehostinpaketti hyllyllä odottelemassa asennusta, sais noi jarrut toimimaan kunnolla, mut ei houkuttele ruveta rakentaan koko ABS-härdelliä varsinkaan kun se ei toimi kuitenkaan :D
Subaru Impreza WRX MY06
Subaru Forester XT MY06

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Re:Cossun jarrutehostin normi sierraan

Viesti Kirjoittaja Bliz » Su Lokakuu 5. 7:04:36 2003

Ihan sama mitä katsastus setä sanoo.. ( viimeksi meinas tyrkkästä mun kotterin katsastusaseman seinään ) kun ei oo oikeen jarrut kotona..Dynossa kuitenkin näyttää hyvältä niin menee läpi.<br><br>Ei itsellä tossa mitään varsinaista ongelmaa ole mut jos joku muu joutuu tuota ajamaan niin ongelmia saattaa syntyä.<br><br>Mut patentti on ilmeisesti lähes BOLT ON niin pitääpi kokeilla.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

lammas
Viestit: 158
Liittynyt: Ti Marraskuu 26. 0:42:31 2002
Paikkakunta: Tampere

Re:Cossun jarrutehostin normi sierraan

Viesti Kirjoittaja lammas » Ma Lokakuu 6. 12:50:43 2003

Silloin kun vaihdoin p100:n tuon sähkötehostimen, niin katsastussetä merkkasi muutoskatsastuksessa alipainejarrut (olikohan se kirjainlyhenne nap?) Ylipainejarruiksi tai jotakin. Sitä kirjainlyhennette en enää muista. Mutta periaatteessa sen tehostimen jälkeen pitää auto kai muutoskatsastaa.
Suzuki GSF 1250 Bandit -07
Ford Focus 1.6 Ecoboost -12

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Re:Cossun jarrutehostin normi sierraan

Viesti Kirjoittaja Bliz » Ma Lokakuu 6. 18:24:36 2003

No pjärkele tää on kyllä vaikea maa rakentaa ;)
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Su Helmikuu 19. 18:11:50 2006

montako johtoa se pumppu vaatii toimiakseen?? siis ilman abseja..ja mihinkäs töpseleihin sitä virtaa uskaltaa vetää? itellä olis kans cossun tehostimen laitto normi sierraan. mut noi sähköjutut vielä vaatii lisätietoa,
kaikki tieto tervetullutta :!:

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Helmikuu 19. 18:53:24 2006

En usko, että jos ton pumpun tonne konehuoneeseen lykkää ja on vaan ihan hiljaa siitä niin, että katsastusinssi ensimmäisenä siihen puuttuisi, kuhan vaan kaikki toimii.

Ton järjestelmän pitäisi toimia niin, että laittaa sen pumppu/säiliöpaketin paikalleen ja tolle paketille on oma johtosarjansa, josta pitäs olla aika helppo kaivaa noi tarvittavat johdot (reilu vuosi sitten tota tarkemmin itse tutkin ja näytti niinkin helpolta, että maa/virta akulta ja releen ohjaus virtalukolta).

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Su Helmikuu 19. 19:24:37 2006

Jos nyt joku vielä näyttäisi kuvilla/ kertoisi mihin tarkalleen ottaen tökätä mitkäkin piuhat?
Itellä on noita useita, mutta ei niitäkään viitsi alkaa kokeilemaan tyyliä hups ja seuraava... :D

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Su Helmikuu 19. 20:44:12 2006

joo jos joku viittis kattoa ja kertoa mihin pistokkeisiin mitäki tulee olis hyvä juttu! ei tarttis summassa kokeilla virtoja..
jarruputket taitaa tulla samaan järjestykseen ku vakiossakin,ilmeisesti?
liittimiä joutuu ainakin muuttaan.

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Pe Huhtikuu 7. 9:48:20 2006

Itellä kans ei hurahdakkaan enään toi jarrutehostin?

Onko siinä muuta maadotusta, kun pumpun päässä rengasliitin (musta) ja samanlainen apukuskin jalkotilassa (ruskea)?
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Huhtikuu 7. 15:24:21 2006

qreippi kirjoitti:Itellä kans ei hurahdakkaan enään toi jarrutehostin?

Onko siinä muuta maadotusta, kun pumpun päässä rengasliitin (musta) ja samanlainen apukuskin jalkotilassa (ruskea)?
Ainakin osassa johtosarjoista on tullut toi pumpun maa mielestäni akulta.
Jos sulla on myös releet paikallaan niin mittaa, että pumppu saa virtaa. Jos ei tule virtaa pumpulle asti niin ensimmäinen vikakohde on releet/niiden ohjaukset.

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Pe Huhtikuu 7. 15:51:29 2006

MikkoT kirjoitti:
qreippi kirjoitti:Itellä kans ei hurahdakkaan enään toi jarrutehostin?

Onko siinä muuta maadotusta, kun pumpun päässä rengasliitin (musta) ja samanlainen apukuskin jalkotilassa (ruskea)?
Ainakin osassa johtosarjoista on tullut toi pumpun maa mielestäni akulta.
Jos sulla on myös releet paikallaan niin mittaa, että pumppu saa virtaa. Jos ei tule virtaa pumpulle asti niin ensimmäinen vikakohde on releet/niiden ohjaukset.
minkä värinen toi maa-piuha on?
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Huhtikuu 10. 8:59:01 2006

qreippi kirjoitti:minkä värinen toi maa-piuha on?
Ruskea

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Huhtikuu 10. 10:02:55 2006

MikkoT kirjoitti:
qreippi kirjoitti:minkä värinen toi maa-piuha on?
Ruskea
Jepjep se on samassa kun etuvalon maadotus mulla..

Pumppu toimii nyt ja vika oli releen maadotuksessa, koska relettä ohjataan painekytkimellä.. joka katkoo ohjausreleen maata!

Mittasin relettä ja huomasin että toinen rele ei maadota ollenkaan ja laitoin piuhan suoraan maihin siitä.. no pumppu alko toimiin, mutta ei lopettanut ollenkaan.. vaan hurisi kokoajan.. no selvitin mihinkä liittimeen se maadotus menee ja kappas.. sieltä se vika sitten löytyi!


Eli toimiakseen tarvii:

ABS Johtosarjan-liittimet kiinni tehostimeen
Musta maa kiinni pumpunrunkoon
Ruskea maa kiinni autonrunkoon
Sini/Punaset (2johtoa) Akun +napaan
Jalkatilassa toinen Ruskea maa kiinni autonrunkoon
Releille virrat liittimiin (Punanen jatkuva ja Keltanen heräte)

ABS:n boxia ei tarvitse kytketä, jos ei ABS ole tarkoitus ottaa käyttöön!

Virrat täytyy olla päällä ilmatessa takajarruja!
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Huhtikuu 10. 10:09:13 2006

qreippi kirjoitti:Jepjep se on samassa kun etuvalon maadotus mulla..

Pumppu toimii nyt ja vika oli releen maadotuksessa, koska relettä ohjataan painekytkimellä.. joka katkoo ohjausreleen maata!

Mittasin relettä ja huomasin että toinen rele ei maadota ollenkaan ja laitoin piuhan suoraan maihin siitä.. no pumppu alko toimiin, mutta ei lopettanut ollenkaan.. vaan hurisi kokoajan.. no selvitin mihinkä liittimeen se maadotus menee ja kappas.. sieltä se vika sitten löytyi!
Hyvä, että selvisi :D

Vika tais olla vain ihan perus kosketushäikkä vai?

Edit: eikös noi releiden punaiset virrat tule juuri akulta. Näin oli omasta mielestäni minun johtosarjassa eli akulta lähtee sin/pun ja muuttuu ainakin toiselle releelle sitten punaiseksi.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » To Huhtikuu 20. 21:00:12 2006

qreippi kirjoitti:
MikkoT kirjoitti:
qreippi kirjoitti:minkä värinen toi maa-piuha on?
Ruskea
Jepjep se on samassa kun etuvalon maadotus mulla..

Pumppu toimii nyt ja vika oli releen maadotuksessa, koska relettä ohjataan painekytkimellä.. joka katkoo ohjausreleen maata!

Mittasin relettä ja huomasin että toinen rele ei maadota ollenkaan ja laitoin piuhan suoraan maihin siitä.. no pumppu alko toimiin, mutta ei lopettanut ollenkaan.. vaan hurisi kokoajan.. no selvitin mihinkä liittimeen se maadotus menee ja kappas.. sieltä se vika sitten löytyi!


Eli toimiakseen tarvii:

ABS Johtosarjan-liittimet kiinni tehostimeen
Musta maa kiinni pumpunrunkoon
Ruskea maa kiinni autonrunkoon
Sini/Punaset (2johtoa) Akun +napaan
Jalkatilassa toinen Ruskea maa kiinni autonrunkoon
Releille virrat liittimiin (Punanen jatkuva ja Keltanen heräte)

ABS:n boxia ei tarvitse kytketä, jos ei ABS ole tarkoitus ottaa käyttöön!

Virrat täytyy olla päällä ilmatessa takajarruja!

Olen tässä nyt asentanut kanssa itselle sen sähköisen tehostimen. Melko ahdasta kyllä tuli tuon ruisku ohc kans...

Mitähän mahdat tarkoittaa Mustalla maalla? Sellaista kun ei kyseistä laitteesta löydy mistään :D

Rungon maadoitin auton rungoon. Sen ison ruskean maan laitoin runkoon ja ison punaisen vedin akulle niin alkas surraamaan.
Nuo sini/punaset johdot ku kytkee niin kuluu napsahdus, mutta en ainakaan huomannut mitään oleellista tapahtuvan.

Pitää huomenna hakea jarrunestettä ja alkaa ilmaamaan niin sitten näkee toimiiko tuo oikeasti. Jotain eloa jo tuntui kun pumppaili, mutta huomenna sitten näkee mitä se on todellisuudessa.

Alkuperäisistä johdoista ei tietenkään ole jäljellä kuin liittimet tuossa pääsylinterissä. Minusta ei ollut mitään järkeä alkaa purkamaan niitä abs johtohärpäkkeitä kun kuitenkin suorat virrat releen läpi tullaan tuomaan tehostimelle...

Joku vois huikata jos multa puuttuu jotain tarpeellisia johtoja tuosta jotka vaikuttaa toimintaan...

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Huhtikuu 21. 12:04:50 2006

Onkohan kovin hyvä idea laittaa jopa 20-v vanhoja ABS-pumppuja paikoilleen ilman häiriöistä varoittavia aivoja, tällaisten sähkötehostimien toiminnasta kohistiin lehtien palstoilla jo silloin kun ne tuli käyttöön :?:
Uusimmassa Scorpparissa on alipainetehostin ja erillinen venttilibloki ja siinä ilmeisesti myös sähköinen pumppu, oliskohan siinä parempi lähtökohta jälkivirityksiin? Vaimon 2000-luvun diesel autossa on alipainepumppu ja tehostin + ABSit, jos toi sähköinen tehostus olisi avain onneen niin tuskin noin monimutkaisia systeemeitä rakennettaisin?
Tuossa Scorpparin mötikässä on kaksi sisääntuloa eli siihenhän voisi vetää paineet vaikka erillisiltä bedal boxin sylintereiltä ja saisi RS500 imusarjan survottua vasemmalta ohjattavaan. Taka-akselille pitää vetää toinen jarruputki, kun Scorpparissa tuolla ohjataan myös sutimisenestoa ja ilmeisesti myös ESP:tä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Pe Huhtikuu 21. 13:53:45 2006

Onkohan? Kyllä!
Jarruteho paranee huomattavasti ja koska mitään abs toimintoja ei käytetä, niin ei tuu mitään vikaakaan.

Uusimmissa autoissa kun ei ajatella käyttäjää vaan kuinka halvalla saadaan joku sinnepäin lotkotus aikaiseksi.

Varmaan on kohistu jostain abs jarruista... Toimivuus tänäkin päivänä kyseenalaista...

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Huhtikuu 21. 14:05:01 2006

Ares kirjoitti:Onkohan? Kyllä!
Jarruteho paranee huomattavasti ja koska mitään abs toimintoja ei käytetä, niin ei tuu mitään vikaakaan.

Uusimmissa autoissa kun ei ajatella käyttäjää vaan kuinka halvalla saadaan joku sinnepäin lotkotus aikaiseksi.

Varmaan on kohistu jostain abs jarruista... Toimivuus tänäkin päivänä kyseenalaista...
Kyllä absit toimii tänpäivän autoissa todella hienosti kun esim. verrataan niitä johonki sierran paskaan abs järjestelmään.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Huhtikuu 22. 2:16:44 2006

Ares kirjoitti:Onkohan? Kyllä!
Jarruteho paranee huomattavasti ja koska mitään abs toimintoja ei käytetä, niin ei tuu mitään vikaakaan.

Uusimmissa autoissa kun ei ajatella käyttäjää vaan kuinka halvalla saadaan joku sinnepäin lotkotus aikaiseksi.

Varmaan on kohistu jostain abs jarruista... Toimivuus tänäkin päivänä kyseenalaista...
Se 20-15-v vanha pumppuko ja paineakku on luotettavia? Ei sitä pumpun toimimattomuutta koneen kunnolla mourutessa kuule ja kun niitä ABS toimintoja ei käytetä ei ole mitään varoitusvalojakaan käytössä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » La Huhtikuu 22. 10:26:44 2006

Tämä topicci menee aivan perseelleen. Kysymys oli miten asentaa sähkötehostin! Silloin porukka ei välttämättä ole kiinostunut siitä kuinka "huono" se on. Kukin tietää mitä tekee ja omista vehkeistään on kyse.
Tee oma topicci asiasta ja väittele sielä sitten!

Seppo
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulukuu 24. 14:11:31 2001

Viesti Kirjoittaja Seppo » La Huhtikuu 22. 13:41:15 2006

Tein P-100:een seuraavanlaisen asennuksen:
Etuakseli jarruineen 2wd cossusta, samoin jarrutehostin ja abs-boksi johtoineen. Järjestelmän kytkennät on tehty kuten cossussa, paitsi takapyörien antureille menevät johdot on niputettu lattiamaton alle sekä mittariston abs-valon (keltainen) polttimo on jätetty pois.
Järjestelmä toimii hienosti ja jarruteho parani huomattavasti, samoin tarvittava jarruvoima polkimella on nyt sopiva. Jarrujen (ABS:n) lukkiutumattomuusominaisuuksia en tarvitse.
Käytin boksia ja valmista johtosarjaa, koska sellainen oli saatavilla eikä tarvinnut ruveta liittimiä etsimään.
Huom. jarrut toimii aina, ovat vaan hiukan raskaammat käyttää vaikka sähköinen järjestelmä ei toimisikaan ja pumppu ei tuota painetta. Tämä näkyy mittariston punaisesta varoitusvalosta (käsijarru) = varoitus siitä, että järjestelmässä ei ole hydraulipainetta.
En näe mitään estettä, etteikö järjestelmä toimisi yhtä varmasti yksinkertaisella kytkennällä ilman boksia. Kun pumpun relettä ohjataan painekytkimen kautta, pyörii pumppu vain silloin, kun painetta tarvitaan ja mittariston varoitusvalo (kannatta ehdottomasti kytkeä) näyttää, milloin "pumppu pyörii". Kannatta vain tutkia sähkökaaviosta, mihin nastoihin hydraulitehostimessa tarvitsee johtoja kytkeä, että tehostimen "venttiilikoneisto" toimii oikein ja tehostus on käytössä.
Jäsen #72
Keep the Legend Alive

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Ke Toukokuu 17. 15:22:46 2006

Olen asentanut sähköisen tehostimen ilman abseja normitehostajan tilalle ja laittanut koko johtosarjan myös paikoilleen. Ongelmana on nyt, ettei painepumppu ala tuottamaan painetta järjetelmään. Moottori saa virtaa, mutta sitähän ohjataankin maadoituksella. Rele, joka ohjaa maata, ei saa painetunnistimelta maita, vaikka pitäisi. Nyt tiedustelisinkin, voiko tuota paineanturin toimintaa mitenkään testata ja jos voi, niin miten? Paineanturille minulla tulee viisi johtoa: Ruskea-musta= ohjaa relettä, joka käynnistää pumpun, Ruskea-vihreä= menee ABS-keskusyksikölle, Ruskea-valkea= menee nestemäärän anturille, Ruskea-keltainen= menee mittariston merkkivalolle ja Pelkkä ruskea= Maa? eli jos joku voisi kokeilla, mitä tuohon ruskeaan piuhaan tulee, koska varma en ole tuleeko siihen maa vai mikä. Sähkökaaviossa ruskeita piuhoja menee tehostajalta ABS-yksikölle ja pisteeseen S174, joka menee ainakin ABSin pääreleen 87A:pinniin.
Alkaa pikkuhiljaa tympiin, kun on jarrupoljin kova kuin kivi ja vaan etuset jarruttaa.

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » To Toukokuu 18. 13:27:06 2006

Jatkoin ongelaman tutkimista ja selvisi, että tuossa painekytkimessä ruskea-keltainen meneekin tuonne toiselle pääreleelle, joka voi myös käynnistää pumpun. Pelkkä ruskea tuntuisi olevan maa ja painekytkimen olisi mun mielestä tarkoitus katkoa juuri tuota maata ruskea-mustalle johdolle ja ruskea-keltaiselle johdolle, jotka mun painekytkimessä oli ainakin nollaresistanssille, eli yhdessä.
Jos joku voisi mitata siitä paineanturista mitä näyttää liitin irrallaan pelkän ruskean ja ruskea-mustan välinen resistanssi. Mun mielestä pitäis olla lähellä nollaa, jos on paineet pois järjestelmästä ja sitten kasvaa resistanssi äärettömään, kun painetta on tarpeeksi järjestelmässä. Tämä mittaus siis siitä paineanturin pinneistä liitin irrallaan. Tämä tieto selvittäisi toivottavasti sitten, onko tuossa mun tehostimessa anturi menny sököksi.

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Su Toukokuu 21. 20:44:15 2006

Tarvitsisin nyt kipeästi teidän klubilaisten apua tässä asiassa pikaisesti, jotta saisin tuon projektin leimalle. Eli jos joku nyt viitsisi ottaa yleismittarin ja kävellä sinne pirssin luo ja nyppästä tuon liittimen irti, joka on siinä anturissa kiinni, johon tulee viisi johtoa. Tämä liitin irtoaa helposti, jos ensin laittaa ohuen talttapäämeisselin kärjen rautapidikkeen välistä, ja kampeaa sen irti. Tämän jälkeen liitin irtoaa vetämällä. Sitten resistanssimittaus pinneistä, joihin tulee liittimeltä pelkkä ruskea ja mittarin toinen pää siihen pinniin, mihin tulee ruskea-musta.
Tehostajan ei tosiaan tarvitse olla cossussa, vaan mikä tahansa ABS-sähkötehostin pitäisi olla samanlainen.
Mittaus siis silloin, kun ei painetta järjestelmässä ja poljin siis tällöin kova. Myös jos tämän jälkeen viitsisi joku tehdä tarkastusmittauksen noihin kahteen pinniin, kun järjestelmässä on painetta. Kiitos jo näin etukäteen, jos joku viitsii tämän homman tehdä.

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Huhtikuu 28. 14:22:04 2007

Onko jossain sähkökaaviota näihi absi systeemeihin?
Pitäs alkaa tuota pumppua viritteleen paikalleen omaan ritsaan.

Se alkuperänen takajarrujen paineensäädinmokkula heivataan varmaan mäkeen vaikkei abseja tulekaan toimintaan, eikö?
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » La Huhtikuu 28. 14:32:17 2007

Heivataan, jos siinä abs-pumpussa on takalähdössä se oma mokkula vielä tallessa. Muussa tapauksessa kannattaa jättää paikalleen, ettei tule liian takapainoisia jarruja varsinkin jos abs ei ole käytössä.

Muutoin ABS-sarjan liittäminen auton sarjaan on helppoa. Kahdella nelinapaisella liittimellä, jotka pitäisi auton sarjastakin löytyä repsikan puolen nurkasta kojetaulun alla. Tai no en tiedä onko ihan perus perus karvalakkimallissa valmiutta. Liitineroja saattaa olla mutta värit oli muistaakseni samat kuitenkin.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Huhtikuu 28. 14:41:33 2007

Pumppu on scorpparista siinä meni pumpun liittimestä putki suoraan taakse eikä välissä ollut mitään mokkuloita.

Niin ja mullahan ei ole abs johtosarjaa enkä haluisi sitä toistaiseksi laittaakkaan. Kun eihän siinä montaa johtoa tarvinut kytkeä? Ei vaan ota oikeen selkoa näistä ohjeista tällä... :lol:
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » La Huhtikuu 28. 15:29:40 2007

Jaa no siinä tapauksessa se sähkökaavio olis aika tarpeellinen. :)

Tuolla olisi Sierra Cossu 4x4 ABS Wiring Diagrammit:

http://fordpower.org.uk/forum/index.php?showtopic=1808

Skorpparissahan taisi olla sama pumppu kuin Sierrassakin.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Huhtikuu 28. 16:05:34 2007

Tyhmä minä, mullahan oli koneella noi kaaviot :lol:

Mutta kiitti kumminkin, eiköhän tämä tästä näillä etene.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Kesäkuu 3. 3:13:50 2008

Otetaas tämäkin vanha ja hyvä topicki takaisin tapetille :) eli tarvitseeko tota takajarrujen paineensäädintä jättää paikalleen välttämättä? Oisko muilla kokemuksia, että meneekö jarrut liian takapainoisiksi, jos ton hydraulisen tehostimen asentaa niin, että siitä menee suora putki takajarruille ilman mitään välipalikoita?

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Kesäkuu 3. 10:19:07 2008

Se alkuperäinen alipainetehostimen paineensäätömokkula TÄYTYY ottaa välistä pois tai ohittaa. Tossa sähköisessä sellainen ilmeisestikkin vakiona sisällä.
Pedal tu tö metal!

Vastaa Viestiin