Noniin. 10 kk motivaatiopuutoksen ja parin kuukauden satunnaisen rakentelun jälkeen esco on leimassa turbo tekniikalla.
Rakentelun osalta varmaan mielenkiintosimmat hommat oli ahtoputkien väsäily alumiinikäyristä/putkista,
kun tuo välijäähdytin on keulan kokonen, ja takavaakajan kiinnikkeiden rakentaminen sekä koriin
että hitsaamalla takatukivarsiin.
Autossa ei ollut nyt yli vuoteen leimassa joten otin samaan syssyyn määräaikaiskatsastuksen,
muutoskatsastuksen ja päästötestin, hintaa yhteensä rapiat 150e (josta tosin
muutoskatsastuksen osa 90e).
Dynolappukin oli mukana, 111kw(151hp) / 5510rpm , 224Nm /4230rpm @ 0.6 bar, josta kiitoksen Malinille.
Määräaikanen meni ykkösellä läpi, kun ei tuossa korissa ole juurikaan edes pintaruostetta ja kaikki valot
kunnossa jne. Mikä oli erittäin mainiota koska sitten sen läpäistyäni tiesin että saan 1kk korjausaikaa
muutoskatsastuksen osalta jos ei se mene läpi. Päästötestin kohdalla sitten tuli eka kupru tiehen kun fordin
alkuperänen joustopala vuoti, ja tottahan toki inssi halus sinne sen katin kun ei kyseessä ollut vakio rst:n kone.
Sitten homma alkoikin menemään mielenkiintoiseksi. Autoon oli vaihdettu useampi vuosi aikaisemmin
Weitecin madallussarja joka oli myöskin tüv-lapun mukaan sopiva rst:hen, katsuri kylmän viileästi sivuutti
koko todistuksen ja ilmoitti että haluaa Fordilta lapun jossa lukee että autossani olevat jouset ja iskarit
ovat tarpeeksi tehokkaat rs turboon. Tämän jälkeen sitten mösjöö ilmoitti että haluaa myöskin Fordilta
lapun että autooni asennetut cossu sierran jarrut (edessä 278mm, takana 270mm levyt) ovat rst:hen
tarpeeksi tehokkaat. Asiaanhan ei auttanut vaikka huomautin että rst:n vakio 260mm etulevyt ja
takarummut ovat varmasti heikkotehoisemmat kun autossani olevat.
Nooooh. Itse olin suht iloinen siitä että pääsin ilman ajokieltoa pois konttorilta ja kuitenkin
tiesin että seuraavan kuukauden pääsen nauttimaan kätteni työstä, ilman että tarvitsee pelätä
miliisejä.
Ensimmäisenä oli korjauslistalla ne helpoimmat hommat. Motonetistä joustopala vuotavan
orkkiksen tilalle ja tutulta ylimääränen kattipönttö jostain uudemmasta escortista, et voila.
Osat oli paikallaan ja bensikseltä ilman mitään säätämistä päästölappu joka oli parempi kuin hyvä.
Jousien osalta päätin olla tekemättä mitään ja jälkitarkastuksessa vedota siihen katsurille jääneeseen
tüv-todistukseen, mutta iskareiden totesin itsekin kuoleentuneen, joten Rally Racesta spaxin iskarit
joka kulmaan, 350e + spaxin tüv-todistus ja kopio spaxin sivuilta jossa osanumerot ja sopivuus rst:hen.
Jarrujen ropaamisen aikaan alkoi sitten korjausaika loppumaan joten täytyi keksiä jotain muuta
kun fordin kanssa asiointi, ja myöskin tässä vaiheessa alkoi olemaan kesälomarahat sen verran
fíní, että se allekirjotuksesta maksaminen ei houkutellut. Joten kaivelinpa tämän surullisen kuuluisan
1.6 -> rst lapun esiin mihin on ahkerasti sekoteltu s1 ja s2 tietoja ja ilokseni totesin että siinä oli
pienemmät etujarrut merkittynä ja pienemmät rummut takana. Läiskäsin sitten autoon alle 1.4:sen etujarrut
ja taakse rst:n rummut joilla ajattelin leiman irtoavan.
Sitten leimalle ja yllätys oli suuri kun sama katsastaja, joka viimeksi vaatimalla vaati että kaikki
todistukset pitäisi olla fordin allekirjoittamia, hyväksyikin jouset ja iskunvaimentimet tüv- todistuksilla.
Pakokaasuista oli lappu mukana, mutta herra mittasi kuitenkin varmistaakseen ja läpi meni.
Katin asennuksesta ei tullut mukisemista. Jarrujen osalta homma sitten meni yli hilseen.
Katsuri kysyi että mullahan oli ne cosworthin jarrut edessä (koska lukivat jo otteessa aiemmin asennettuna,
mutta sillä hetkellähän siellä oli ne 1.4 escon vakiot)
johon vastasin myöntävästi, ja sitten se kysyi että olikos mulla cossun jarrut kanssa takana.
Siihen sanoin että ei koska oli tosiaan nuo rst:n rummut, joten sen korjasin siihen osalappuseen
mikä siellä pitää täyttää.
Sitten herra totesi hetki pieni teen paperit......
Vähän jotain johdonmukaisuutta voisi olla tossa toiminnassa, mutta en nyt itse ainakaan liian
kovaan ääneen valita kun kuitenkin sain leiman paperiin.
Loppujen lopuksi katsastustodistukseen tuli seuraavaa...
Erik.Ehdot : Katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta.
Jousitusta madallettu 35mm weitec madallusjousin.
Ahdin garrett 3/4 ja ahtopaine 0.6 bar.
Alkup. moottoritilavuus 1.39l ja teho 55kw.
Ajoneuvoon vaihdettu : Etujarrulevyt ja jarrusatulat (ford cosworth d278 mm), jouset,
iskunvaimentimet, moottori, kallistuksenvakaajat, puskurit, takajarrut ja välijäähdytin.
Vaihdettujen osien määrä yhteensä 22.0%
Seuraavaksi sitten tarvitsis asentaa noi cossun jarrut takas, koska ne tossa otteessa lukee
ja koska noi 1.4sen vakiot on aivan liian heikkotehoiset tolle autolle. Tallilla on pari efin kantta
ja haussa efin imusarja, jotta saisin tallilla laatikossa olevan
pro sparkin ruiskun ton ke-jetin tilalle.
Onhan tietty niitä ahtopaineita vähän kokeiltu nostella jonnekkin baarin huittelle jo nyttenkin.
