World Cup- etupalkista

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

World Cup- etupalkista

Viesti Kirjoittaja Tinde » Pe Elokuu 26. 20:52:27 2005

WC etupalkkia löytyy "normaalia" ja "alennetulla hammastangon paikalla".
Paljonko näillä hammastangon paikoilla mahtaa olla eroa?

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Pe Huhtikuu 7. 18:15:17 2006

Nostetaanpas palkki-kysymys taas esiin:

Olisiko kenelläkään kuvaa tai kuvia välikopan vakiopalkin vahvistamisesta ohc-konetta varten?
Olisi tuollainen hiekkapuhallettu vakiopalkki valmiina, jonka voisi hitsailla vahvemmaksi tuota projektia varten.

En saanut noita vanhojen topiikkien kuvia toimimaan.

Kiitoksia.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

m_pajula
Viestit: 1008
Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
Paikkakunta: hartola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_pajula » Pe Huhtikuu 7. 21:13:47 2006

mulle katsuri käski vaa hitsata pätkillä se ns. pohja siitä palkista kiinni.. tämä siis mk1...

turbo-otus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbo-otus » La Huhtikuu 8. 14:53:06 2006

Jos en ihan väärin muista niin oliskohan ollut
n.10 milliä alempana....

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » La Huhtikuu 8. 16:20:45 2006

Sain Timpalta nipun hyviä kuvia. Niiden avulla homma onnistuu.
Kiitos.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

iegres
Viestit: 897
Liittynyt: Ti Helmikuu 10. 20:34:24 2004
Paikkakunta: Pks

Viesti Kirjoittaja iegres » Ma Huhtikuu 10. 8:53:55 2006

soppa kirjoitti:Sain Timpalta nipun hyviä kuvia. Niiden avulla homma onnistuu.
Kiitos.
Näytä meillekin?
Jos ei muuten ni voit lähettää mulle maililla ne ja voin laittaa nettiin.
mika . lausamo (at) gmail . com
Mondeo STW mk3

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Ma Huhtikuu 10. 13:53:18 2006

Muaki kiinnostas.. :roll: :roll:
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Too slow
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesäkuu 5. 20:00:18 2005
Paikkakunta: Rasvamonttu

Viesti Kirjoittaja Too slow » Ma Huhtikuu 10. 14:12:45 2006

pablo kirjoitti:Muaki kiinnostas.. :roll: :roll:
Kuvia tännekin päin...kiiiiiitos

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja _pexi » Ma Huhtikuu 10. 14:32:53 2006

Muistaakseni nimimerkki Brenda, kun aikoinaan aiheesta oli keskustelua, otti kuvia palkista, joka on ehkä alkuperäinen rs etupalkki. Otin kuvat talteen omalle koneelle silloin ja uskaltanen laittaa ne muiden pällisteltäväksi, koska olivat silloinkin ihan kaikkien nähtävissä.

http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki1.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki2.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki3.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki4.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki5.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki6.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki7.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki8.jpg
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Ma Huhtikuu 10. 17:27:08 2006

Juuri nuo samat kuvat mullakin. Kiitokset siis myös Brendan suuntaan.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Ma Huhtikuu 10. 19:13:53 2006

Kitooooooooos.. :D
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Kine
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kine » Ma Huhtikuu 10. 21:30:03 2006

Mitähän brendan nokkela katti tuumais tosta palkista..

Juggis
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Tammikuu 20. 16:01:03 2006
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Juggis » Ke Kesäkuu 13. 20:47:45 2007

nyt tuli probleema (escort mk2) wc palkin kanssa kun se rattiakselin ja hammastangon yhdistävä "mötikkä" ei mahdu elään...

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ke Kesäkuu 13. 20:50:18 2007

eihän wc palkin kanssa mahdu kun se teräsnivel??
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ke Kesäkuu 13. 20:51:21 2007

ja perään jatkokysymys.

mitä hyötyä siitä alennetusta tangosta on??
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Kesäkuu 13. 22:15:57 2007

Ainenkin se että kun keulaa nostaa enemmän ralliin/soratielle sopivammaksi niin raidetangot sojottaa reilusti alaviistoon ja kun normaalissa ajokorkeudessa pyörän kulmat on hyvät niin esim hypystä alas tultaessa kun keula käy alhana niin haritus lisääntyy pirusti kun raidetangot suoristuvat samalla työntäen renkaita etureunoista ulos

Saattaa aiheuttaa pientä happitilannetta kuskille jos tulee vaikka toinen rengas edellä alas :wink: :D

Kun hammastanko on alempana niin raidetankojen kulma pysyy kohdallaan kun on keula korkeammalla

Ja tietysti saahan konetta sitten tiputettua about tuon 10mm alemmas kunnes ottaa palkki vastaan joka taas hyvä painopisteen kannalta

Näin sen olen käsittänyt enkä nyt äkkiseltään parempaa perustelua tuolle WC palkille keksi, tai siis sille hammastangon tiputukselle

edit:
Jos meinaa laskea keulaa niin tuo tiputettu hammastanko ei ole hyvä kun meinaa vakiopalikoilla vakiokorkuisenakin olla raidetangot hieman yläviistoon, alennetulla vielä enemmän

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Kesäkuu 13. 23:04:00 2007

minun käsitys asiasta on, että alennettua hammastankoa käytettiin asfalttiralli escorteissa speciaali tolppien/kääntövarsien, ja etureaktiotankojen ja erillisen vakaajan yhteydessä.

jos kyseinen kapistus heitetään vakio escorttiin, menee ohjausgeometria perseelleen.

mitä tulee tuohon VesQun mainitsemaan soraralli keulan nostoon, niin meillä ainakin on "periaatteessa alustaa laskettu", ja tukivarret suoremmassa kuin vakio escossa. Syy tähän on 65cm halkaisijan sorapyörä, joka nostaa maavaraa escon vakiorenkaisiin nähden melkoisesti...

raidetangon sisä- ja ulkonivelpisteet pitää olla yhtäläiset/yhdensuuntaiset alatukivarren sisä- ja ulkonivelpisteiden kanssa ettei joustossa tapahtuisi merkittäviä auraus/haritus muutoksia

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Kesäkuu 13. 23:35:21 2007

Monet ainakin ovat käyttäneet ja käyttävät edelleen esim. F-ryhmäläisissä escoissa alennetulla raidetangon kiinnityksellä olevaa palkkia ja juurikin korotetun maavaran takia...

Mullakin on tollanen alennetulla raidetangon kiinnityksellä oleva WC palkki, jonka voisin vaihtaa normaali kiinnikkeillä olevaan WC palkkiin, yv.tä jos kiinnostaa? :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Kesäkuu 13. 23:50:05 2007

järkevämpää lienee pudottaa koko palkkia, silloin siirtyy tukivarren kiinnityspistekin.

mutta mielenkiintoista on esim. vakio palkin ja RS2000 mk2 vakiopalkin ero.
hammastangot samalla korkeudella, mutta tukivarret hieman RS-palkissa ylempänä. eli onko Mk2 RS isoissa tolpissa sitten juuri tuon verran eroa pikkutolppaan alapallon ja raidepään kiinnityspisteissä.

Silloin periaatteessa kun vakio RS2000 palkki korvataan alennetulla h.tanko WC palkilla, niin tässä tapauksessa tukivarren sisäpään ja sisemmän raidepään keskinäinen korkeusero ei muutukaan...

pystyykkö tumppe mittaamaan paljonko se hammastanko on alempana vakio palkkiin verrattuna ja paljon siinä on mitta tukivarren reiästä runkopalkkia vastaavaan kiinnitystasoon

mulla lojuu varastossa aito RS2000 mk2 etupalkki, niin vois tehdä vertailu mittaukset.
ja joku mittaa vielä ihan perus palkin, niin saadaan faktoja kehiin

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Kesäkuu 14. 0:32:58 2007

Mulla on tos kans 2kpl jotain "ehkä" vakio palkkeja, voin koittaa mitata joku päivä jos/kun ehdin kaivella ne kaiken osakasojen alta... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Kesäkuu 14. 11:40:44 2007

Pistämpä minäkin kokemuksia asiasta kun just niitä ihmettelin. Mulla on WC-palkki alennetulla hammastangon kiinn. Normi iso Billstein-tolppa, sääd.tukivarret ja reaktiot eteenpäin.
Tukivarren ja raidetangon kulma noin ajokorkeudessa näytti pahasti eriävältä ja tutkin paljonko auraus muuttuu jouston aikana. Irrotin jouset ja tunkkasin keulaa ala asennosta ylös että pyörät roikkuu. Tulos oli että auraus kävi 5mm ja päätyi 10mm haritusta eli tekivät hyppy tilanteessa 1.5cm muutoksen. Mielestäni melko lepässä olis ollu jos kiinni vaan ja vetämään, suorastaan vaarallinen.
Tein sitte melko radikaalimuutoksen ja laskin tukivarren sisäreikää noin 10mm alas ja tulos reilusti puolittui. Päädyin ratkaisuun että pitää 2-4mm aurausta niin ääritilanteissa homma pysyy käsissä.
Tukivarsi ja raidetanko ei ole mitenkään millilleen samassa kulmassa, olen kuullu että jotkut hieroneet että aurausmuutos pysyy lähes nollassa.
Mitä nyt vähän päässy testaamaan niin rauhallinen on ajoltaan paitsi että reaktiot muuttaa autoa yliohjaavaksi kun vertaa vakaajaan, tosin pitokin kasvoi.
Palkkia laskettiin rungosta 8mm alupaloilla, tukivarret on melko hyvässä asennossa tässä ajokorkeudessa. Palkin lasku rungosta aiheuttaa myös muuta vaikutusta, auton ajokallistelu saattaa lisääntyä koska vipuvarsi painopisteeseen nähden kasvaa....tosin marginaalista.
Sitten sellainen lisähuomio että nämä palkit on joskus aivan mitä sattuu, joskus siistejä joskus melko hirveitä mm. Lautamäki kertoi palauttaneensa jotkut enkkualihankkija tekeleet!
Kaikki pitää vaan tutkia ja mittaa, ei todellakaan kiinni vaan kun on tälläiseen tarkoitettu.
Brenda jo tuolla sivusikin että vituiks menee jos osia hurjasti sekottaa. Saatika mitä mieltä sen kissa on asiasta :)
Olisin ottanu Group4 palkin mikä pitäisi olla vahvistettu plus alennettu kiinnitys. Sitäpä ei meinannu löytyä vaikka kaikki mainostaa. Olis ollu kiva nähdä mitä hienoa siinä on vai ei mitään. Sain vinkin että uustuotanto Group4 palkki on aivan sama että normialennettua vaan kehiin. En ole kuullu että ei palkki kestäisi tiellä ajossa. Vahvistus saattanee tarkoittaa tuplapeltiä tukivarren kiinn.pisteessä jotta kestää ajaa Acropolish kivikossa mutta joo ei ole tarkoitus sinne mennä.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Kesäkuu 16. 1:24:44 2007

SHR kirjoitti:Pistämpä minäkin kokemuksia asiasta kun just niitä ihmettelin. Mulla on WC-palkki alennetulla hammastangon kiinn. Normi iso Billstein-tolppa, sääd.tukivarret ja reaktiot eteenpäin.
Tukivarren ja raidetangon kulma noin ajokorkeudessa näytti pahasti eriävältä ja tutkin paljonko auraus muuttuu jouston aikana. Irrotin jouset ja tunkkasin keulaa ala asennosta ylös että pyörät roikkuu. Tulos oli että auraus kävi 5mm ja päätyi 10mm haritusta eli tekivät hyppy tilanteessa 1.5cm muutoksen. Mielestäni melko lepässä olis ollu jos kiinni vaan ja vetämään, suorastaan vaarallinen.
Tein sitte melko radikaalimuutoksen ja laskin tukivarren sisäreikää noin 10mm alas ja tulos reilusti puolittui. Päädyin ratkaisuun että pitää 2-4mm aurausta niin ääritilanteissa homma pysyy käsissä.
Tukivarsi ja raidetanko ei ole mitenkään millilleen samassa kulmassa, olen kuullu että jotkut hieroneet että aurausmuutos pysyy lähes nollassa.
Mitä nyt vähän päässy testaamaan niin rauhallinen on ajoltaan paitsi että reaktiot muuttaa autoa yliohjaavaksi kun vertaa vakaajaan, tosin pitokin kasvoi.
Palkkia laskettiin rungosta 8mm alupaloilla, tukivarret on melko hyvässä asennossa tässä ajokorkeudessa. Palkin lasku rungosta aiheuttaa myös muuta vaikutusta, auton ajokallistelu saattaa lisääntyä koska vipuvarsi painopisteeseen nähden kasvaa....tosin marginaalista.
Sitten sellainen lisähuomio että nämä palkit on joskus aivan mitä sattuu, joskus siistejä joskus melko hirveitä mm. Lautamäki kertoi palauttaneensa jotkut enkkualihankkija tekeleet!
Kaikki pitää vaan tutkia ja mittaa, ei todellakaan kiinni vaan kun on tälläiseen tarkoitettu.
Brenda jo tuolla sivusikin että vituiks menee jos osia hurjasti sekottaa. Saatika mitä mieltä sen kissa on asiasta :)
Olisin ottanu Group4 palkin mikä pitäisi olla vahvistettu plus alennettu kiinnitys. Sitäpä ei meinannu löytyä vaikka kaikki mainostaa. Olis ollu kiva nähdä mitä hienoa siinä on vai ei mitään. Sain vinkin että uustuotanto Group4 palkki on aivan sama että normialennettua vaan kehiin. En ole kuullu että ei palkki kestäisi tiellä ajossa. Vahvistus saattanee tarkoittaa tuplapeltiä tukivarren kiinn.pisteessä jotta kestää ajaa Acropolish kivikossa mutta joo ei ole tarkoitus sinne mennä.
Niin Kummat sulla nyt siis on, normi isot tolpat vai aidot Group4 Bilstein tolpat?
Mulla kun sattuu olemaan aidot Group4 Bilstein tolpat ja ne ei oo kyl "normaalit" isot tolpat ja ns. normaali isoihin tolppiin saa Bilstein iskarit, mut ne ei tee niistä Bilstein tolppia tietääkseni... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Kesäkuu 16. 23:55:05 2007

tumppe kirjoitti:
SHR kirjoitti:Pistämpä minäkin kokemuksia asiasta kun just niitä ihmettelin. Mulla on WC-palkki alennetulla hammastangon kiinn. Normi iso Billstein-tolppa, sääd.tukivarret ja reaktiot eteenpäin.
Tukivarren ja raidetangon kulma noin ajokorkeudessa näytti pahasti eriävältä ja tutkin paljonko auraus muuttuu jouston aikana. Irrotin jouset ja tunkkasin keulaa ala asennosta ylös että pyörät roikkuu. Tulos oli että auraus kävi 5mm ja päätyi 10mm haritusta eli tekivät hyppy tilanteessa 1.5cm muutoksen. Mielestäni melko lepässä olis ollu jos kiinni vaan ja vetämään, suorastaan vaarallinen.
Tein sitte melko radikaalimuutoksen ja laskin tukivarren sisäreikää noin 10mm alas ja tulos reilusti puolittui. Päädyin ratkaisuun että pitää 2-4mm aurausta niin ääritilanteissa homma pysyy käsissä.
Tukivarsi ja raidetanko ei ole mitenkään millilleen samassa kulmassa, olen kuullu että jotkut hieroneet että aurausmuutos pysyy lähes nollassa.
Mitä nyt vähän päässy testaamaan niin rauhallinen on ajoltaan paitsi että reaktiot muuttaa autoa yliohjaavaksi kun vertaa vakaajaan, tosin pitokin kasvoi.
Palkkia laskettiin rungosta 8mm alupaloilla, tukivarret on melko hyvässä asennossa tässä ajokorkeudessa. Palkin lasku rungosta aiheuttaa myös muuta vaikutusta, auton ajokallistelu saattaa lisääntyä koska vipuvarsi painopisteeseen nähden kasvaa....tosin marginaalista.
Sitten sellainen lisähuomio että nämä palkit on joskus aivan mitä sattuu, joskus siistejä joskus melko hirveitä mm. Lautamäki kertoi palauttaneensa jotkut enkkualihankkija tekeleet!
Kaikki pitää vaan tutkia ja mittaa, ei todellakaan kiinni vaan kun on tälläiseen tarkoitettu.
Brenda jo tuolla sivusikin että vituiks menee jos osia hurjasti sekottaa. Saatika mitä mieltä sen kissa on asiasta :)
Olisin ottanu Group4 palkin mikä pitäisi olla vahvistettu plus alennettu kiinnitys. Sitäpä ei meinannu löytyä vaikka kaikki mainostaa. Olis ollu kiva nähdä mitä hienoa siinä on vai ei mitään. Sain vinkin että uustuotanto Group4 palkki on aivan sama että normialennettua vaan kehiin. En ole kuullu että ei palkki kestäisi tiellä ajossa. Vahvistus saattanee tarkoittaa tuplapeltiä tukivarren kiinn.pisteessä jotta kestää ajaa Acropolish kivikossa mutta joo ei ole tarkoitus sinne mennä.
Niin Kummat sulla nyt siis on, normi isot tolpat vai aidot Group4 Bilstein tolpat?
Mulla kun sattuu olemaan aidot Group4 Bilstein tolpat ja ne ei oo kyl "normaalit" isot tolpat ja ns. normaali isoihin tolppiin saa Bilstein iskarit, mut ne ei tee niistä Bilstein tolppia tietääkseni... :wink:
En ymmärrä mitä tarkoitat mutta billstein lukee tolpan putkessa ja iskari perinteinen upsidetown ja on kyllä aikanaan kaupan hyllyltä. Enkä kyllä tiedä mikä nyt sitten on "aito" group4 tolppa koska siinä ajetaan kynäjousilla sekä normi isolla jousella missä on lisätty säädettävä alalautanen. Kaikkia malleja käytetty ja muokattu ns. vakio RS billstein jousijalasta
Käytän siis nimitystä "normi isotolppa" tästä perinteisestä RS isosta jousijalasta josta sitten jalostetaan jousia ja sääd. lautasta.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Kesäkuu 17. 17:20:19 2007

Tarkotin just tota orkkis Bilstein tolppaa, eli onko se nyt sit vakio RS-tolppa?, ne kun on hiukan erilaiset ku esim. Caprin isotolppa, joka on hiukan surkeampi...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Kesäkuu 17. 21:03:40 2007

Vakio capri ja viistonokka siiviili RS etutolppia ei sekoiteta kisaosiin kuten esim Billstein RS isojousijalka joka on orkkiksena kiinteällä lautasella ja isolla jousella. Ajetaan sellaisenaan tai muokataan kynäjouset tai works gr4 tyyliin isojousi säädettävällä alalautasella.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Kesäkuu 17. 23:32:53 2007

Lisätään tähän väliin informatiivinen kuvatus:
Gp4 säädettävä jousijalka

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Kesäkuu 19. 1:20:39 2007

Ymmärsin kyllä ton säätöhomman, hainkin vaan vastausta siihen kun itellä löytyy myös 2 sarjaa ns. muokkaamattomia RS-tolppia (ns.group4), toki toisissa tolpissa on jousien alakuppeja nostettu, jotta mahtuu isompi pyörä, mutta siis kun jotkut (pässit) luulee että näistä (paska mallin) isoista tolpista tulee ns. Bilstein tolpat kun ne asentavat niihin Bilstein iskarit, joka mun mielestä on väärin ja harhaanjohtavaa esim. myynti tilanteessa jossa ostaja ei tiedä eroista... :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Kesäkuu 19. 11:38:54 2007

Ei nyt puhuta "aidoista group4" asioista jos ei niistä oikein tiedetä. Toi RS Billstein jousijalka on vuosikymmenet käytetty kisaosa. Niihin vaan tehdään säädettävää kynäjousta jotta voidaan korkeutta säätää ja pyörii leveempi rengas.
Iso jousi säädettävällä alalautasella on lähinnä group4 juttuja. Itselle meinaan tehdä kuitenkin kynäjousen koska nykyään ajetaan group4 isolla pyörällä, saa lisää tilaa koska aikoinaan works hommissa ajettiin pienellä pyörällä joten saattoi käyttää isoo jousta ja talvella isolla pyörällä ei taasen ole tilaongelmia jne jne.....

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Kesäkuu 19. 12:12:55 2007

tumppe kirjoitti:itellä löytyy myös 2 sarjaa ns. muokkaamattomia RS-tolppia (ns.group4)
onko sulla mikä numerosarja meistetty putken kylkeen?
kaivelin tossa vanhoja kuvia...
Taulukko
Runkoputken merkinnät minun Bilstein kisatolpissa.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Kesäkuu 19. 20:13:51 2007

Brenda kirjoitti:
tumppe kirjoitti:itellä löytyy myös 2 sarjaa ns. muokkaamattomia RS-tolppia (ns.group4)
onko sulla mikä numerosarja meistetty putken kylkeen?
kaivelin tossa vanhoja kuvia...
Taulukko
Runkoputken merkinnät minun Bilstein kisatolpissa.
Noissa keltaseksi maalatuissa oli toisessa samat numerot ku sun omas, paitsi toinen puoli eli 12, 81, Bilstein logo ja 905 3062.
Toisessa tolpassa oli maalia niin paksusti ettei erottanu mitään noista... :?
Sit noi toiset tolpat on väliaikasesti vielä autossa kiinni (tulivat vanhan sprintti Escortin raadon mukana mulle) ja ne on jonku verran pintaruosteiset, eli niistä en saa vielä noita lukemia tarkastettua, mutta ovat kaikinpuolin identtisen näköset ku noi "3062" tolpat.
Sä kun ilmeisesti tiedät noista aikalailla, niin kerros nyt tietämättömälle, mitkä on "hyviä" ja mitkä "huonoja" versioita, mitä nois on eroja jne.
Ilmeisesti jäykkyys ym eroja on ja??? :?: :?: :?:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Kesäkuu 22. 13:09:10 2007

en ole hirveesti näihin perehtynyt
3062/63 erittelee vain kumman puolen tolppa.
tossa listassahan oli vain 4 eri "isoa tolppaa"
ja ne on tolppa+iskari yhdistelmiä.

ylimmäinen gp4 taitaa olla se säädettävä (asia selviäisi luokitustodistuksesta)

sitten jo mainittu 3062/63 260/60 patruunalla

"worldcup" tolpasta ei mitään tietoa

rs2000gp1 taitaa olla "normaalilla" iskarilla, ei "upside-down"

tähdellä merkityt tolpat käyttää isommalla iskaritapin reiällä olevaa laakeriyläpäätä..

listassa ei liene 300/70 short-insert tolppaa, jolle joutuu vakio bilstein tolppaa lyhentämään

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Kesäkuu 23. 22:32:02 2007

Noi kaikki numerosarjat löytyy escortin virikirjoista ja eivät sinällään kerro mistään mitään tänäpäivänä. Ne ovat vain sen ajan numeroita joilla niitä luokiteltiin. Tuskin kukaan kostuu jos löytää vaikkapa 4 ryhmän numerosarjalla umpiruosteiset bilsun jousijalan.
Itse en uskaltaisi laittaa mihkään, nytkin valikoin tarkkaan käytännössä uudenveroiset Billstein jousijalat, tietää ainakin et on suorat ja olka-akseli virheetön. Voi myös käyttää orkkis RS tai Capri pelkkää napaa. Kukaan ei leiki vanhoilla sata kertaa paskaks vedetyillä olka-akseleilla niin kuin esimerkiks.
Sääd. jousijalka tulee tehdä virheettömään olka-akselinapaan vaikkapa virallisella Billstein putkiaineella. Kun putkea asettelee navan sisään saattaa voida muuttaa iskusuhdetta jos siltä tuntuu. Toinen tapa vetää kierreholkki hitsillä alkuperäisen putken päälle, mutta ehkä koko putken vaihto on se nykyinen virallinen tapa tehdä säädettävä.

Geronimo
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 15:52:18 2002

Viesti Kirjoittaja Geronimo » Ti Elokuu 28. 19:38:12 2007

Viitsiskö joku laittaa noi palkin kuvat jakoon taas johonkin, nyt tarvittas taas.. Noi pexin kuvalinkit ei enää toimi

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Elokuu 28. 19:51:09 2007

Laittakaa ne vaikka mulle osoitteeseen malmstrom.peter@gmail.com niin laitan ne jakoon.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Elokuu 28. 21:36:19 2007

Pistin postia

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Elokuu 28. 21:45:33 2007

Kuvat löytyypi tuolta -> http://smg.photobucket.com/albums/v336/jesus48/palkkia/

Kiitoksia VesQ:lle kuvista.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Vastaa Viestiin