World Cup- etupalkista
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
World Cup- etupalkista
WC etupalkkia löytyy "normaalia" ja "alennetulla hammastangon paikalla".
Paljonko näillä hammastangon paikoilla mahtaa olla eroa?
Paljonko näillä hammastangon paikoilla mahtaa olla eroa?
-
- Viestit: 211
- Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
- Paikkakunta: Espoo
Nostetaanpas palkki-kysymys taas esiin:
Olisiko kenelläkään kuvaa tai kuvia välikopan vakiopalkin vahvistamisesta ohc-konetta varten?
Olisi tuollainen hiekkapuhallettu vakiopalkki valmiina, jonka voisi hitsailla vahvemmaksi tuota projektia varten.
En saanut noita vanhojen topiikkien kuvia toimimaan.
Kiitoksia.
Olisiko kenelläkään kuvaa tai kuvia välikopan vakiopalkin vahvistamisesta ohc-konetta varten?
Olisi tuollainen hiekkapuhallettu vakiopalkki valmiina, jonka voisi hitsailla vahvemmaksi tuota projektia varten.
En saanut noita vanhojen topiikkien kuvia toimimaan.
Kiitoksia.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE
-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: Ti Helmikuu 10. 20:34:24 2004
- Paikkakunta: Pks
-
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
- Paikkakunta: Ulvila
Muistaakseni nimimerkki Brenda, kun aikoinaan aiheesta oli keskustelua, otti kuvia palkista, joka on ehkä alkuperäinen rs etupalkki. Otin kuvat talteen omalle koneelle silloin ja uskaltanen laittaa ne muiden pällisteltäväksi, koska olivat silloinkin ihan kaikkien nähtävissä.
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki1.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki2.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki3.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki4.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki5.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki6.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki7.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki8.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki1.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki2.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki3.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki4.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki5.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki6.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki7.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/kh69/pi ... alkki8.jpg
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Ainenkin se että kun keulaa nostaa enemmän ralliin/soratielle sopivammaksi niin raidetangot sojottaa reilusti alaviistoon ja kun normaalissa ajokorkeudessa pyörän kulmat on hyvät niin esim hypystä alas tultaessa kun keula käy alhana niin haritus lisääntyy pirusti kun raidetangot suoristuvat samalla työntäen renkaita etureunoista ulos
Saattaa aiheuttaa pientä happitilannetta kuskille jos tulee vaikka toinen rengas edellä alas
Kun hammastanko on alempana niin raidetankojen kulma pysyy kohdallaan kun on keula korkeammalla
Ja tietysti saahan konetta sitten tiputettua about tuon 10mm alemmas kunnes ottaa palkki vastaan joka taas hyvä painopisteen kannalta
Näin sen olen käsittänyt enkä nyt äkkiseltään parempaa perustelua tuolle WC palkille keksi, tai siis sille hammastangon tiputukselle
edit:
Jos meinaa laskea keulaa niin tuo tiputettu hammastanko ei ole hyvä kun meinaa vakiopalikoilla vakiokorkuisenakin olla raidetangot hieman yläviistoon, alennetulla vielä enemmän
Saattaa aiheuttaa pientä happitilannetta kuskille jos tulee vaikka toinen rengas edellä alas


Kun hammastanko on alempana niin raidetankojen kulma pysyy kohdallaan kun on keula korkeammalla
Ja tietysti saahan konetta sitten tiputettua about tuon 10mm alemmas kunnes ottaa palkki vastaan joka taas hyvä painopisteen kannalta
Näin sen olen käsittänyt enkä nyt äkkiseltään parempaa perustelua tuolle WC palkille keksi, tai siis sille hammastangon tiputukselle
edit:
Jos meinaa laskea keulaa niin tuo tiputettu hammastanko ei ole hyvä kun meinaa vakiopalikoilla vakiokorkuisenakin olla raidetangot hieman yläviistoon, alennetulla vielä enemmän
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
minun käsitys asiasta on, että alennettua hammastankoa käytettiin asfalttiralli escorteissa speciaali tolppien/kääntövarsien, ja etureaktiotankojen ja erillisen vakaajan yhteydessä.
jos kyseinen kapistus heitetään vakio escorttiin, menee ohjausgeometria perseelleen.
mitä tulee tuohon VesQun mainitsemaan soraralli keulan nostoon, niin meillä ainakin on "periaatteessa alustaa laskettu", ja tukivarret suoremmassa kuin vakio escossa. Syy tähän on 65cm halkaisijan sorapyörä, joka nostaa maavaraa escon vakiorenkaisiin nähden melkoisesti...
raidetangon sisä- ja ulkonivelpisteet pitää olla yhtäläiset/yhdensuuntaiset alatukivarren sisä- ja ulkonivelpisteiden kanssa ettei joustossa tapahtuisi merkittäviä auraus/haritus muutoksia
jos kyseinen kapistus heitetään vakio escorttiin, menee ohjausgeometria perseelleen.
mitä tulee tuohon VesQun mainitsemaan soraralli keulan nostoon, niin meillä ainakin on "periaatteessa alustaa laskettu", ja tukivarret suoremmassa kuin vakio escossa. Syy tähän on 65cm halkaisijan sorapyörä, joka nostaa maavaraa escon vakiorenkaisiin nähden melkoisesti...
raidetangon sisä- ja ulkonivelpisteet pitää olla yhtäläiset/yhdensuuntaiset alatukivarren sisä- ja ulkonivelpisteiden kanssa ettei joustossa tapahtuisi merkittäviä auraus/haritus muutoksia
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Monet ainakin ovat käyttäneet ja käyttävät edelleen esim. F-ryhmäläisissä escoissa alennetulla raidetangon kiinnityksellä olevaa palkkia ja juurikin korotetun maavaran takia...
Mullakin on tollanen alennetulla raidetangon kiinnityksellä oleva WC palkki, jonka voisin vaihtaa normaali kiinnikkeillä olevaan WC palkkiin, yv.tä jos kiinnostaa?
Mullakin on tollanen alennetulla raidetangon kiinnityksellä oleva WC palkki, jonka voisin vaihtaa normaali kiinnikkeillä olevaan WC palkkiin, yv.tä jos kiinnostaa?

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
järkevämpää lienee pudottaa koko palkkia, silloin siirtyy tukivarren kiinnityspistekin.
mutta mielenkiintoista on esim. vakio palkin ja RS2000 mk2 vakiopalkin ero.
hammastangot samalla korkeudella, mutta tukivarret hieman RS-palkissa ylempänä. eli onko Mk2 RS isoissa tolpissa sitten juuri tuon verran eroa pikkutolppaan alapallon ja raidepään kiinnityspisteissä.
Silloin periaatteessa kun vakio RS2000 palkki korvataan alennetulla h.tanko WC palkilla, niin tässä tapauksessa tukivarren sisäpään ja sisemmän raidepään keskinäinen korkeusero ei muutukaan...
pystyykkö tumppe mittaamaan paljonko se hammastanko on alempana vakio palkkiin verrattuna ja paljon siinä on mitta tukivarren reiästä runkopalkkia vastaavaan kiinnitystasoon
mulla lojuu varastossa aito RS2000 mk2 etupalkki, niin vois tehdä vertailu mittaukset.
ja joku mittaa vielä ihan perus palkin, niin saadaan faktoja kehiin
mutta mielenkiintoista on esim. vakio palkin ja RS2000 mk2 vakiopalkin ero.
hammastangot samalla korkeudella, mutta tukivarret hieman RS-palkissa ylempänä. eli onko Mk2 RS isoissa tolpissa sitten juuri tuon verran eroa pikkutolppaan alapallon ja raidepään kiinnityspisteissä.
Silloin periaatteessa kun vakio RS2000 palkki korvataan alennetulla h.tanko WC palkilla, niin tässä tapauksessa tukivarren sisäpään ja sisemmän raidepään keskinäinen korkeusero ei muutukaan...
pystyykkö tumppe mittaamaan paljonko se hammastanko on alempana vakio palkkiin verrattuna ja paljon siinä on mitta tukivarren reiästä runkopalkkia vastaavaan kiinnitystasoon
mulla lojuu varastossa aito RS2000 mk2 etupalkki, niin vois tehdä vertailu mittaukset.
ja joku mittaa vielä ihan perus palkin, niin saadaan faktoja kehiin
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Mulla on tos kans 2kpl jotain "ehkä" vakio palkkeja, voin koittaa mitata joku päivä jos/kun ehdin kaivella ne kaiken osakasojen alta... 

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Pistämpä minäkin kokemuksia asiasta kun just niitä ihmettelin. Mulla on WC-palkki alennetulla hammastangon kiinn. Normi iso Billstein-tolppa, sääd.tukivarret ja reaktiot eteenpäin.
Tukivarren ja raidetangon kulma noin ajokorkeudessa näytti pahasti eriävältä ja tutkin paljonko auraus muuttuu jouston aikana. Irrotin jouset ja tunkkasin keulaa ala asennosta ylös että pyörät roikkuu. Tulos oli että auraus kävi 5mm ja päätyi 10mm haritusta eli tekivät hyppy tilanteessa 1.5cm muutoksen. Mielestäni melko lepässä olis ollu jos kiinni vaan ja vetämään, suorastaan vaarallinen.
Tein sitte melko radikaalimuutoksen ja laskin tukivarren sisäreikää noin 10mm alas ja tulos reilusti puolittui. Päädyin ratkaisuun että pitää 2-4mm aurausta niin ääritilanteissa homma pysyy käsissä.
Tukivarsi ja raidetanko ei ole mitenkään millilleen samassa kulmassa, olen kuullu että jotkut hieroneet että aurausmuutos pysyy lähes nollassa.
Mitä nyt vähän päässy testaamaan niin rauhallinen on ajoltaan paitsi että reaktiot muuttaa autoa yliohjaavaksi kun vertaa vakaajaan, tosin pitokin kasvoi.
Palkkia laskettiin rungosta 8mm alupaloilla, tukivarret on melko hyvässä asennossa tässä ajokorkeudessa. Palkin lasku rungosta aiheuttaa myös muuta vaikutusta, auton ajokallistelu saattaa lisääntyä koska vipuvarsi painopisteeseen nähden kasvaa....tosin marginaalista.
Sitten sellainen lisähuomio että nämä palkit on joskus aivan mitä sattuu, joskus siistejä joskus melko hirveitä mm. Lautamäki kertoi palauttaneensa jotkut enkkualihankkija tekeleet!
Kaikki pitää vaan tutkia ja mittaa, ei todellakaan kiinni vaan kun on tälläiseen tarkoitettu.
Brenda jo tuolla sivusikin että vituiks menee jos osia hurjasti sekottaa. Saatika mitä mieltä sen kissa on asiasta
Olisin ottanu Group4 palkin mikä pitäisi olla vahvistettu plus alennettu kiinnitys. Sitäpä ei meinannu löytyä vaikka kaikki mainostaa. Olis ollu kiva nähdä mitä hienoa siinä on vai ei mitään. Sain vinkin että uustuotanto Group4 palkki on aivan sama että normialennettua vaan kehiin. En ole kuullu että ei palkki kestäisi tiellä ajossa. Vahvistus saattanee tarkoittaa tuplapeltiä tukivarren kiinn.pisteessä jotta kestää ajaa Acropolish kivikossa mutta joo ei ole tarkoitus sinne mennä.
Tukivarren ja raidetangon kulma noin ajokorkeudessa näytti pahasti eriävältä ja tutkin paljonko auraus muuttuu jouston aikana. Irrotin jouset ja tunkkasin keulaa ala asennosta ylös että pyörät roikkuu. Tulos oli että auraus kävi 5mm ja päätyi 10mm haritusta eli tekivät hyppy tilanteessa 1.5cm muutoksen. Mielestäni melko lepässä olis ollu jos kiinni vaan ja vetämään, suorastaan vaarallinen.
Tein sitte melko radikaalimuutoksen ja laskin tukivarren sisäreikää noin 10mm alas ja tulos reilusti puolittui. Päädyin ratkaisuun että pitää 2-4mm aurausta niin ääritilanteissa homma pysyy käsissä.
Tukivarsi ja raidetanko ei ole mitenkään millilleen samassa kulmassa, olen kuullu että jotkut hieroneet että aurausmuutos pysyy lähes nollassa.
Mitä nyt vähän päässy testaamaan niin rauhallinen on ajoltaan paitsi että reaktiot muuttaa autoa yliohjaavaksi kun vertaa vakaajaan, tosin pitokin kasvoi.
Palkkia laskettiin rungosta 8mm alupaloilla, tukivarret on melko hyvässä asennossa tässä ajokorkeudessa. Palkin lasku rungosta aiheuttaa myös muuta vaikutusta, auton ajokallistelu saattaa lisääntyä koska vipuvarsi painopisteeseen nähden kasvaa....tosin marginaalista.
Sitten sellainen lisähuomio että nämä palkit on joskus aivan mitä sattuu, joskus siistejä joskus melko hirveitä mm. Lautamäki kertoi palauttaneensa jotkut enkkualihankkija tekeleet!
Kaikki pitää vaan tutkia ja mittaa, ei todellakaan kiinni vaan kun on tälläiseen tarkoitettu.
Brenda jo tuolla sivusikin että vituiks menee jos osia hurjasti sekottaa. Saatika mitä mieltä sen kissa on asiasta

Olisin ottanu Group4 palkin mikä pitäisi olla vahvistettu plus alennettu kiinnitys. Sitäpä ei meinannu löytyä vaikka kaikki mainostaa. Olis ollu kiva nähdä mitä hienoa siinä on vai ei mitään. Sain vinkin että uustuotanto Group4 palkki on aivan sama että normialennettua vaan kehiin. En ole kuullu että ei palkki kestäisi tiellä ajossa. Vahvistus saattanee tarkoittaa tuplapeltiä tukivarren kiinn.pisteessä jotta kestää ajaa Acropolish kivikossa mutta joo ei ole tarkoitus sinne mennä.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Niin Kummat sulla nyt siis on, normi isot tolpat vai aidot Group4 Bilstein tolpat?SHR kirjoitti:Pistämpä minäkin kokemuksia asiasta kun just niitä ihmettelin. Mulla on WC-palkki alennetulla hammastangon kiinn. Normi iso Billstein-tolppa, sääd.tukivarret ja reaktiot eteenpäin.
Tukivarren ja raidetangon kulma noin ajokorkeudessa näytti pahasti eriävältä ja tutkin paljonko auraus muuttuu jouston aikana. Irrotin jouset ja tunkkasin keulaa ala asennosta ylös että pyörät roikkuu. Tulos oli että auraus kävi 5mm ja päätyi 10mm haritusta eli tekivät hyppy tilanteessa 1.5cm muutoksen. Mielestäni melko lepässä olis ollu jos kiinni vaan ja vetämään, suorastaan vaarallinen.
Tein sitte melko radikaalimuutoksen ja laskin tukivarren sisäreikää noin 10mm alas ja tulos reilusti puolittui. Päädyin ratkaisuun että pitää 2-4mm aurausta niin ääritilanteissa homma pysyy käsissä.
Tukivarsi ja raidetanko ei ole mitenkään millilleen samassa kulmassa, olen kuullu että jotkut hieroneet että aurausmuutos pysyy lähes nollassa.
Mitä nyt vähän päässy testaamaan niin rauhallinen on ajoltaan paitsi että reaktiot muuttaa autoa yliohjaavaksi kun vertaa vakaajaan, tosin pitokin kasvoi.
Palkkia laskettiin rungosta 8mm alupaloilla, tukivarret on melko hyvässä asennossa tässä ajokorkeudessa. Palkin lasku rungosta aiheuttaa myös muuta vaikutusta, auton ajokallistelu saattaa lisääntyä koska vipuvarsi painopisteeseen nähden kasvaa....tosin marginaalista.
Sitten sellainen lisähuomio että nämä palkit on joskus aivan mitä sattuu, joskus siistejä joskus melko hirveitä mm. Lautamäki kertoi palauttaneensa jotkut enkkualihankkija tekeleet!
Kaikki pitää vaan tutkia ja mittaa, ei todellakaan kiinni vaan kun on tälläiseen tarkoitettu.
Brenda jo tuolla sivusikin että vituiks menee jos osia hurjasti sekottaa. Saatika mitä mieltä sen kissa on asiasta![]()
Olisin ottanu Group4 palkin mikä pitäisi olla vahvistettu plus alennettu kiinnitys. Sitäpä ei meinannu löytyä vaikka kaikki mainostaa. Olis ollu kiva nähdä mitä hienoa siinä on vai ei mitään. Sain vinkin että uustuotanto Group4 palkki on aivan sama että normialennettua vaan kehiin. En ole kuullu että ei palkki kestäisi tiellä ajossa. Vahvistus saattanee tarkoittaa tuplapeltiä tukivarren kiinn.pisteessä jotta kestää ajaa Acropolish kivikossa mutta joo ei ole tarkoitus sinne mennä.
Mulla kun sattuu olemaan aidot Group4 Bilstein tolpat ja ne ei oo kyl "normaalit" isot tolpat ja ns. normaali isoihin tolppiin saa Bilstein iskarit, mut ne ei tee niistä Bilstein tolppia tietääkseni...

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
En ymmärrä mitä tarkoitat mutta billstein lukee tolpan putkessa ja iskari perinteinen upsidetown ja on kyllä aikanaan kaupan hyllyltä. Enkä kyllä tiedä mikä nyt sitten on "aito" group4 tolppa koska siinä ajetaan kynäjousilla sekä normi isolla jousella missä on lisätty säädettävä alalautanen. Kaikkia malleja käytetty ja muokattu ns. vakio RS billstein jousijalastatumppe kirjoitti:Niin Kummat sulla nyt siis on, normi isot tolpat vai aidot Group4 Bilstein tolpat?SHR kirjoitti:Pistämpä minäkin kokemuksia asiasta kun just niitä ihmettelin. Mulla on WC-palkki alennetulla hammastangon kiinn. Normi iso Billstein-tolppa, sääd.tukivarret ja reaktiot eteenpäin.
Tukivarren ja raidetangon kulma noin ajokorkeudessa näytti pahasti eriävältä ja tutkin paljonko auraus muuttuu jouston aikana. Irrotin jouset ja tunkkasin keulaa ala asennosta ylös että pyörät roikkuu. Tulos oli että auraus kävi 5mm ja päätyi 10mm haritusta eli tekivät hyppy tilanteessa 1.5cm muutoksen. Mielestäni melko lepässä olis ollu jos kiinni vaan ja vetämään, suorastaan vaarallinen.
Tein sitte melko radikaalimuutoksen ja laskin tukivarren sisäreikää noin 10mm alas ja tulos reilusti puolittui. Päädyin ratkaisuun että pitää 2-4mm aurausta niin ääritilanteissa homma pysyy käsissä.
Tukivarsi ja raidetanko ei ole mitenkään millilleen samassa kulmassa, olen kuullu että jotkut hieroneet että aurausmuutos pysyy lähes nollassa.
Mitä nyt vähän päässy testaamaan niin rauhallinen on ajoltaan paitsi että reaktiot muuttaa autoa yliohjaavaksi kun vertaa vakaajaan, tosin pitokin kasvoi.
Palkkia laskettiin rungosta 8mm alupaloilla, tukivarret on melko hyvässä asennossa tässä ajokorkeudessa. Palkin lasku rungosta aiheuttaa myös muuta vaikutusta, auton ajokallistelu saattaa lisääntyä koska vipuvarsi painopisteeseen nähden kasvaa....tosin marginaalista.
Sitten sellainen lisähuomio että nämä palkit on joskus aivan mitä sattuu, joskus siistejä joskus melko hirveitä mm. Lautamäki kertoi palauttaneensa jotkut enkkualihankkija tekeleet!
Kaikki pitää vaan tutkia ja mittaa, ei todellakaan kiinni vaan kun on tälläiseen tarkoitettu.
Brenda jo tuolla sivusikin että vituiks menee jos osia hurjasti sekottaa. Saatika mitä mieltä sen kissa on asiasta![]()
Olisin ottanu Group4 palkin mikä pitäisi olla vahvistettu plus alennettu kiinnitys. Sitäpä ei meinannu löytyä vaikka kaikki mainostaa. Olis ollu kiva nähdä mitä hienoa siinä on vai ei mitään. Sain vinkin että uustuotanto Group4 palkki on aivan sama että normialennettua vaan kehiin. En ole kuullu että ei palkki kestäisi tiellä ajossa. Vahvistus saattanee tarkoittaa tuplapeltiä tukivarren kiinn.pisteessä jotta kestää ajaa Acropolish kivikossa mutta joo ei ole tarkoitus sinne mennä.
Mulla kun sattuu olemaan aidot Group4 Bilstein tolpat ja ne ei oo kyl "normaalit" isot tolpat ja ns. normaali isoihin tolppiin saa Bilstein iskarit, mut ne ei tee niistä Bilstein tolppia tietääkseni...
Käytän siis nimitystä "normi isotolppa" tästä perinteisestä RS isosta jousijalasta josta sitten jalostetaan jousia ja sääd. lautasta.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Tarkotin just tota orkkis Bilstein tolppaa, eli onko se nyt sit vakio RS-tolppa?, ne kun on hiukan erilaiset ku esim. Caprin isotolppa, joka on hiukan surkeampi...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
Lisätään tähän väliin informatiivinen kuvatus:
Gp4 säädettävä jousijalka
Gp4 säädettävä jousijalka
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Ymmärsin kyllä ton säätöhomman, hainkin vaan vastausta siihen kun itellä löytyy myös 2 sarjaa ns. muokkaamattomia RS-tolppia (ns.group4), toki toisissa tolpissa on jousien alakuppeja nostettu, jotta mahtuu isompi pyörä, mutta siis kun jotkut (pässit) luulee että näistä (paska mallin) isoista tolpista tulee ns. Bilstein tolpat kun ne asentavat niihin Bilstein iskarit, joka mun mielestä on väärin ja harhaanjohtavaa esim. myynti tilanteessa jossa ostaja ei tiedä eroista... 

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Ei nyt puhuta "aidoista group4" asioista jos ei niistä oikein tiedetä. Toi RS Billstein jousijalka on vuosikymmenet käytetty kisaosa. Niihin vaan tehdään säädettävää kynäjousta jotta voidaan korkeutta säätää ja pyörii leveempi rengas.
Iso jousi säädettävällä alalautasella on lähinnä group4 juttuja. Itselle meinaan tehdä kuitenkin kynäjousen koska nykyään ajetaan group4 isolla pyörällä, saa lisää tilaa koska aikoinaan works hommissa ajettiin pienellä pyörällä joten saattoi käyttää isoo jousta ja talvella isolla pyörällä ei taasen ole tilaongelmia jne jne.....
Iso jousi säädettävällä alalautasella on lähinnä group4 juttuja. Itselle meinaan tehdä kuitenkin kynäjousen koska nykyään ajetaan group4 isolla pyörällä, saa lisää tilaa koska aikoinaan works hommissa ajettiin pienellä pyörällä joten saattoi käyttää isoo jousta ja talvella isolla pyörällä ei taasen ole tilaongelmia jne jne.....
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
onko sulla mikä numerosarja meistetty putken kylkeen?tumppe kirjoitti:itellä löytyy myös 2 sarjaa ns. muokkaamattomia RS-tolppia (ns.group4)
kaivelin tossa vanhoja kuvia...
Taulukko
Runkoputken merkinnät minun Bilstein kisatolpissa.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Noissa keltaseksi maalatuissa oli toisessa samat numerot ku sun omas, paitsi toinen puoli eli 12, 81, Bilstein logo ja 905 3062.Brenda kirjoitti:onko sulla mikä numerosarja meistetty putken kylkeen?tumppe kirjoitti:itellä löytyy myös 2 sarjaa ns. muokkaamattomia RS-tolppia (ns.group4)
kaivelin tossa vanhoja kuvia...
Taulukko
Runkoputken merkinnät minun Bilstein kisatolpissa.
Toisessa tolpassa oli maalia niin paksusti ettei erottanu mitään noista...

Sit noi toiset tolpat on väliaikasesti vielä autossa kiinni (tulivat vanhan sprintti Escortin raadon mukana mulle) ja ne on jonku verran pintaruosteiset, eli niistä en saa vielä noita lukemia tarkastettua, mutta ovat kaikinpuolin identtisen näköset ku noi "3062" tolpat.
Sä kun ilmeisesti tiedät noista aikalailla, niin kerros nyt tietämättömälle, mitkä on "hyviä" ja mitkä "huonoja" versioita, mitä nois on eroja jne.
Ilmeisesti jäykkyys ym eroja on ja???



MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
en ole hirveesti näihin perehtynyt
3062/63 erittelee vain kumman puolen tolppa.
tossa listassahan oli vain 4 eri "isoa tolppaa"
ja ne on tolppa+iskari yhdistelmiä.
ylimmäinen gp4 taitaa olla se säädettävä (asia selviäisi luokitustodistuksesta)
sitten jo mainittu 3062/63 260/60 patruunalla
"worldcup" tolpasta ei mitään tietoa
rs2000gp1 taitaa olla "normaalilla" iskarilla, ei "upside-down"
tähdellä merkityt tolpat käyttää isommalla iskaritapin reiällä olevaa laakeriyläpäätä..
listassa ei liene 300/70 short-insert tolppaa, jolle joutuu vakio bilstein tolppaa lyhentämään
3062/63 erittelee vain kumman puolen tolppa.
tossa listassahan oli vain 4 eri "isoa tolppaa"
ja ne on tolppa+iskari yhdistelmiä.
ylimmäinen gp4 taitaa olla se säädettävä (asia selviäisi luokitustodistuksesta)
sitten jo mainittu 3062/63 260/60 patruunalla
"worldcup" tolpasta ei mitään tietoa
rs2000gp1 taitaa olla "normaalilla" iskarilla, ei "upside-down"
tähdellä merkityt tolpat käyttää isommalla iskaritapin reiällä olevaa laakeriyläpäätä..
listassa ei liene 300/70 short-insert tolppaa, jolle joutuu vakio bilstein tolppaa lyhentämään
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Noi kaikki numerosarjat löytyy escortin virikirjoista ja eivät sinällään kerro mistään mitään tänäpäivänä. Ne ovat vain sen ajan numeroita joilla niitä luokiteltiin. Tuskin kukaan kostuu jos löytää vaikkapa 4 ryhmän numerosarjalla umpiruosteiset bilsun jousijalan.
Itse en uskaltaisi laittaa mihkään, nytkin valikoin tarkkaan käytännössä uudenveroiset Billstein jousijalat, tietää ainakin et on suorat ja olka-akseli virheetön. Voi myös käyttää orkkis RS tai Capri pelkkää napaa. Kukaan ei leiki vanhoilla sata kertaa paskaks vedetyillä olka-akseleilla niin kuin esimerkiks.
Sääd. jousijalka tulee tehdä virheettömään olka-akselinapaan vaikkapa virallisella Billstein putkiaineella. Kun putkea asettelee navan sisään saattaa voida muuttaa iskusuhdetta jos siltä tuntuu. Toinen tapa vetää kierreholkki hitsillä alkuperäisen putken päälle, mutta ehkä koko putken vaihto on se nykyinen virallinen tapa tehdä säädettävä.
Itse en uskaltaisi laittaa mihkään, nytkin valikoin tarkkaan käytännössä uudenveroiset Billstein jousijalat, tietää ainakin et on suorat ja olka-akseli virheetön. Voi myös käyttää orkkis RS tai Capri pelkkää napaa. Kukaan ei leiki vanhoilla sata kertaa paskaks vedetyillä olka-akseleilla niin kuin esimerkiks.
Sääd. jousijalka tulee tehdä virheettömään olka-akselinapaan vaikkapa virallisella Billstein putkiaineella. Kun putkea asettelee navan sisään saattaa voida muuttaa iskusuhdetta jos siltä tuntuu. Toinen tapa vetää kierreholkki hitsillä alkuperäisen putken päälle, mutta ehkä koko putken vaihto on se nykyinen virallinen tapa tehdä säädettävä.
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Laittakaa ne vaikka mulle osoitteeseen malmstrom.peter@gmail.com niin laitan ne jakoon.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Kuvat löytyypi tuolta -> http://smg.photobucket.com/albums/v336/jesus48/palkkia/
Kiitoksia VesQ:lle kuvista.
Kiitoksia VesQ:lle kuvista.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler