cossuun laakerit
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Vanderwellit mihin noin kalliit?tony the tiger kirjoitti:OHC:n laakerit tulee mullakin, vanderwell laakerit oli n. 160€ (kk+runkolaakerit). Cossun alkuperäisiä kyselin merkkiliikkeestä, hinta oli jossain 300€ hujakoilla.siipicossu kirjoitti:Normaalit OHC:n laakerit
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
-
- Viestit: 186
- Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
- Paikkakunta: Joensuu
Kysy jostain muulta, joensuun koneistamolla on hinnat vähän niin ja näin...tony the tiger kirjoitti:OCH:n 0,75 alikoko, punametalli laakeri. On tosin paikallisen koneistamon hinta, että saa varmaan halvemmalla muualta.siipicossu kirjoitti:Vanderwellit mihin noin kalliit?
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Viime keväänä maksoin OHC:n punametallilaakereista (joita ei ole olemassa?) reilusti alle 100e (kk ja runko)
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
siipicossu kirjoitti:(joita ei ole olemassa?)

Ostitko Suomesta vai tilasitko ulkomailta? Ei tää paikallinen koneistamo mikään edullinen paikka ole, se on kyllä tiedossa. Tuolta kuitenki lupas 690€ renkaineen 92mm wisecot, se nyt ei taida olla mikään järjetön hinta.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Suomesta.tony the tiger kirjoitti:siipicossu kirjoitti:(joita ei ole olemassa?)![]()
Ostitko Suomesta vai tilasitko ulkomailta? Ei tää paikallinen koneistamo mikään edullinen paikka ole, se on kyllä tiedossa. Tuolta kuitenki lupas 690€ renkaineen 92mm wisecot, se nyt ei taida olla mikään järjetön hinta.
"HUOM! Mikäli sinulle tarjotaan OHC:n punametallilaakereita koossa STD/0.25/0.50 niin suhtaudu asiaan varauksella sillä ko laakereita ei ole tiettävästi olemassa vaikka muuta väitetään. (PL Cossun alkuper. laakerit) Näin varsinkin jos laakerit on pakattu sinivalkoisiin laatikoihin."
http://www.lautamakimotorsport.fi
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
Itse ainakin ostin "tavallisina" Lautamäeltä.kynsi kirjoitti:Täh!
Siis nämä AE Feredal Mogulin tai minkä lie AEB9134 STD eivät ole punametallilaakerit?
Sellaisina ne mulle myytiin ja olen nähnyt hirmuisen vaivan niiden asentamiseen. Mitäs helv...
Miksi joku myisi tavallisia erikoislaakereina. Siat!
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Joensuun koneistamolla maksaa noi OHC:n laakerit kaksi-kolme kertaa enemmän kuin esim. varaosamaailmassa.tony the tiger kirjoitti:siipicossu kirjoitti:(joita ei ole olemassa?)![]()
Ostitko Suomesta vai tilasitko ulkomailta? Ei tää paikallinen koneistamo mikään edullinen paikka ole, se on kyllä tiedossa. Tuolta kuitenki lupas 690€ renkaineen 92mm wisecot, se nyt ei taida olla mikään järjetön hinta.
Työpaikan alennuksilla (meillä taitaa olla sama työpaikka) niin sain noi vanderwallin ns. punametallilaakerit kiertokankiin STD koossa muistaakseni 26e:llä vuos kaks sitten varaosamaailmasta.
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Eli 0.75 kokoa pitäis löytyä punametallisena?siipicossu kirjoitti:"HUOM! Mikäli sinulle tarjotaan OHC:n punametallilaakereita koossa STD/0.25/0.50 niin suhtaudu asiaan varauksella sillä ko laakereita ei ole tiettävästi olemassa vaikka muuta väitetään. (PL Cossun alkuper. laakerit) Näin varsinkin jos laakerit on pakattu sinivalkoisiin laatikoihin."
http://www.lautamakimotorsport.fi
Pitää huomenna käydä varaosamaailmasta kyselemässä.MikkoT kirjoitti:Työpaikan alennuksilla (meillä taitaa olla sama työpaikka) niin sain noi vanderwallin ns. punametallilaakerit kiertokankiin STD koossa muistaakseni 26e:llä vuos kaks sitten varaosamaailmasta.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Re: cossuun laakerit
Saanko kysyä?!? Kannattaako noissa laakereissa säästää ~100-200€? On aika pieni raha Cossun moottorin rakennus budjetissa (ainakin mulla oli). Nykyään, kun noista tarvikelaakereista ei enää tiedä onko punametallia vai ei..Ronski kirjoitti:Mitkä runko- ja kiertokangen laakerit kannattais laittaa? Alkuperäiset varmaan parhaat mutta se hinta...
Voi olla että vituttaa se parin saturaisen säästö siinä vaiheessa, jos motti tilttaa huonojen laakerien takia..
Voi olla, että olen myös väärässä...


BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Re: cossuun laakerit
Ainakaan omalla kohdalla ei ajatus ollut säästää, vaan saada parhaat mahdolliset. Siitä sitten en tiedä mitkä ne on.sierra4x4tbo kirjoitti:Saanko kysyä?!? Kannattaako noissa laakereissa säästää ~100-200€? On aika pieni raha Cossun moottorin rakennus budjetissa (ainakin mulla oli). Nykyään, kun noista tarvikelaakereista ei enää tiedä onko punametallia vai ei..Ronski kirjoitti:Mitkä runko- ja kiertokangen laakerit kannattais laittaa? Alkuperäiset varmaan parhaat mutta se hinta...
Voi olla että vituttaa se parin saturaisen säästö siinä vaiheessa, jos motti tilttaa huonojen laakerien takia..
Voi olla, että olen myös väärässä...![]()
Milläs perusteella cossun omat olis parhaat? Tuskin on kuitenkaan sen erikoisemmat kuin muut hyvät laakerit?
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Re: cossuun laakerit
En tiedäkkään onko parhaat, mutta ainakin on varmasti punametallia.. Kysymys oli lähinnä itsekseen ihmettelyä..tony the tiger kirjoitti: Ainakaan omalla kohdalla ei ajatus ollut säästää, vaan saada parhaat mahdolliset. Siitä sitten en tiedä mitkä ne on.
Milläs perusteella cossun omat olis parhaat? Tuskin on kuitenkaan sen erikoisemmat kuin muut hyvät laakerit?

BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
- Paikkakunta: Parikkala
Re: cossuun laakerit
cossun koneeseen parhaat laakerit on ne alkuperäiset.oikaistaan runkolaakeri linja ja kiertokankien pesät ja asennetaan oikea oppisesti niin kyllä kestää.tony the tiger kirjoitti:Ainakaan omalla kohdalla ei ajatus ollut säästää, vaan saada parhaat mahdolliset. Siitä sitten en tiedä mitkä ne on.sierra4x4tbo kirjoitti:Saanko kysyä?!? Kannattaako noissa laakereissa säästää ~100-200€? On aika pieni raha Cossun moottorin rakennus budjetissa (ainakin mulla oli). Nykyään, kun noista tarvikelaakereista ei enää tiedä onko punametallia vai ei..Ronski kirjoitti:Mitkä runko- ja kiertokangen laakerit kannattais laittaa? Alkuperäiset varmaan parhaat mutta se hinta...
Voi olla että vituttaa se parin saturaisen säästö siinä vaiheessa, jos motti tilttaa huonojen laakerien takia..
Voi olla, että olen myös väärässä...![]()
Milläs perusteella cossun omat olis parhaat? Tuskin on kuitenkaan sen erikoisemmat kuin muut hyvät laakerit?
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
-
- Viestit: 660
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
- Viesti:
Ihan omaa pohdiskelua ja muisteluita: Mites nämä punametallilaakerit? Mitä materiaalia, kovempaa/pehmeämpää? Joskus muistan että oli puhetta että punametallilaakerit ovat kestävämpiä -> voiteluhäiriö -> kampiakselin kaula ja kiertokangen laakeripesä valmiit, kun ei laakeri anna periksi. Sama tavallisilla ja saattaa säästyä suuremmalta rempalta laakerin antautuessa?
-
- Viestit: 1269
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
- Paikkakunta: Suomen Turku
Kyllä ne yleensä ovat valmiit siinä vaiheessa kun vika huomataan.glue kirjoitti:Ihan omaa pohdiskelua ja muisteluita: Mites nämä punametallilaakerit? Mitä materiaalia, kovempaa/pehmeämpää? Joskus muistan että oli puhetta että punametallilaakerit ovat kestävämpiä -> voiteluhäiriö -> kampiakselin kaula ja kiertokangen laakeripesä valmiit, kun ei laakeri anna periksi. Sama tavallisilla ja saattaa säästyä suuremmalta rempalta laakerin antautuessa?
Tässähän se menee...
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Punametallinen kestää pieniä "ilmakylpyjä"!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Koneistamolta kertovat että punametalli materiaalina kovempi ja aiheuttaa sen takia helpommin laakerikaulojen vikaantumisen jos öljynkierto häiriintyy, muuten pidempi ikäinen.glue kirjoitti:Ihan omaa pohdiskelua ja muisteluita: Mites nämä punametallilaakerit? Mitä materiaalia, kovempaa/pehmeämpää? Joskus muistan että oli puhetta että punametallilaakerit ovat kestävämpiä -> voiteluhäiriö -> kampiakselin kaula ja kiertokangen laakeripesä valmiit, kun ei laakeri anna periksi. Sama tavallisilla ja saattaa säästyä suuremmalta rempalta laakerin antautuessa?
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Glycon laakerit olisin saanu varaosa maailmasta n. 80€, runko ja kk. Eivät vaan arwidsonilla osanneet sanoo onko punametalliset niin jätin sit ottamatta.Fullspeed kirjoitti:Saiskohan Glycolta edukkaasti noita alakerran punametalleja. OHC:n kanteen Glycon punametallit makso konkurssimaiset 21€!!
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Sehän selvisi siitä laatikon väristä.. Jonkun värisessä paketissa olevat Glycon laakerit oli varmasti punametallia. Toisen värisessä saattaa olla ihan kumpaa vaan.. En vaan muista enää noiden boxien värejä.tony the tiger kirjoitti: Glycon laakerit olisin saanu varaosa maailmasta n. 80€, runko ja kk. Eivät vaan arwidsonilla osanneet sanoo onko punametalliset niin jätin sit ottamatta.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 5. 14:36:57 2004
- Paikkakunta: jämsänkoski
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Juurikin tämän sanotaan olevan se ainoa syy miksi niitä käytetään. Kyllähän se niin menee että periaatehan on se että aina kun kampiakseli koskettaa laakerin liukupintaa, eli ei öljykalvoa välissä, on se kiinileikkaamista ja se vaurioittaa laakeria tai kampuraa oli siel sitten punametalliset tai ei. Mut punametalliset on kovempaa ainetta kuin normaalit joten ei heti kulu ihan sököksi/väljäksi.paperman kirjoitti:Punametallinen kestää pieniä "ilmakylpyjä"!
Punametalliset on yleisesti käytössä kilpavehkeissä juurikin sen vuoksi ettei voitelu välttämättä riitä tai pelaa joka tilanteessa kuten esim. huonot loiskelevyt/vähän öljyä ja pääsee haukkoo ilmaa tai sitten auto katollaan suituttua ojasta allikkoon eikä heti saa moottoria sammuksiin.
Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- Ylläpitäjä
Runkolaakerit: olikohan se nyt uudempi kuin -85. Kuitenkin 205kipi kirjoitti:onkos sillä väliä minkä vuosmallin ohc koneen laakerit tohon cossuun lykkää?
lohkoiseen tarkoitetut.
Muistaakseni niissä vanhemman OHCn liuskoissa se nasta on
eri kohdassa. Ainakin näin oli mulla noiden vanhempimallisen
laakereiden kanssa.
Kiertokangen laakerit tais olla paketin mukaan Cortinaan.
Ei jaksa muistaa enää niin tarkkaan...
Mulla on Cossun koneessa Glycon laakerit veiveissä,
runkolaakerit oli jotkut muut, taas muisti pettää...
Runkolaakereiden kuitti löytyi ja ne näytti kustantaneen
huimat 24e.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 5. 14:36:57 2004
- Paikkakunta: jämsänkoski
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Vanhemmissa laakereissa on öljyura molemissa liuskoissa.L@RE kirjoitti:Runkolaakerit: olikohan se nyt uudempi kuin -85. Kuitenkin 205kipi kirjoitti:onkos sillä väliä minkä vuosmallin ohc koneen laakerit tohon cossuun lykkää?
lohkoiseen tarkoitetut.
Muistaakseni niissä vanhemman OHCn liuskoissa se nasta on
eri kohdassa. Ainakin näin oli mulla noiden vanhempimallisen
laakereiden kanssa.
Kiertokangen laakerit tais olla paketin mukaan Cortinaan.
Ei jaksa muistaa enää niin tarkkaan...
Mulla on Cossun koneessa Glycon laakerit veiveissä,
runkolaakerit oli jotkut muut, taas muisti pettää...
Runkolaakereiden kuitti löytyi ja ne näytti kustantaneen
huimat 24e.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 5. 14:36:57 2004
- Paikkakunta: jämsänkoski
siipicossu kirjoitti:Vanhemmissa laakereissa on öljyura molemissa liuskoissa.L@RE kirjoitti:Runkolaakerit: olikohan se nyt uudempi kuin -85. Kuitenkin 205kipi kirjoitti:onkos sillä väliä minkä vuosmallin ohc koneen laakerit tohon cossuun lykkää?
lohkoiseen tarkoitetut.
Muistaakseni niissä vanhemman OHCn liuskoissa se nasta on
eri kohdassa. Ainakin näin oli mulla noiden vanhempimallisen
laakereiden kanssa.
Kiertokangen laakerit tais olla paketin mukaan Cortinaan.
Ei jaksa muistaa enää niin tarkkaan...
Mulla on Cossun koneessa Glycon laakerit veiveissä,
runkolaakerit oli jotkut muut, taas muisti pettää...
Runkolaakereiden kuitti löytyi ja ne näytti kustantaneen
huimat 24e.
joo joo.. ei siis mitään muuta eroo... no joo kai noi on sinne käypäset mitkä tilasin ...

-
- Ylläpitäjä
Noiden "vanhojen" laakereiden öljyurajuttu olikipi kirjoitti:joo joo.. ei siis mitään muuta eroo... no joo kai noi on sinne käypäset mitkä tilasin ...siipicossu kirjoitti: Vanhemmissa laakereissa on öljyura molemissa liuskoissa.
tiedossa mutta se liuskojen nasta oli silti hieman
eri paikassa eli ne ei istunut paikalleen niin kuin
olisi pitänyt.
Samanlainen tapaus oli myös kaverin Cossun koneessa.
En sitten ole satavarma mitkä nuo laakerit oli
mutta OHCn laakereina ne molemmat sarjat
oli ostettu ja eri koneistamoilta.
Uudemmat laakerit kyllä kävi paikalleen.
Kykeneekö joku vertailemaan?
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 5. 14:36:57 2004
- Paikkakunta: jämsänkoski
-
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
- Paikkakunta: kotzuomi
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Hivenen ot:ksi menee, vaan workshop manuaalista löysin tällasen jutun laakerien asennukseen liittyen. Onkos tämä hyvinki oleellinen juttu? Että pitääkö lähteä "plastigage" kauppaan?
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
tollaset antoi mulle rallyracesta. oli erittäin luottavainen kestävyyteen.siipicossu kirjoitti:Tuommoiset mulla oli
ja samanlaiset sinne tuli.
Paketti joka on kuvassa niin ei ole oikea.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa
Pari muutakin autoa
-
- Viestit: 783
- Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002
Kuin myös. Mulle tuli saman merkkiset runkolaakerit. Lisäksi tuli feder mogul kiertokangen laakerit ja uudet päittäislaakerit. Makso Tammer Dieselissä 50e.caltsu kirjoitti:tollaset antoi mulle rallyracesta. oli erittäin luottavainen kestävyyteen.siipicossu kirjoitti:Tuommoiset mulla oli
ja samanlaiset sinne tuli.
Paketti joka on kuvassa niin ei ole oikea.
-
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
Eiköhän sillä tarkisteta välys.tony the tiger kirjoitti:Hivenen ot:ksi menee, vaan workshop manuaalista löysin tällasen jutun laakerien asennukseen liittyen. Onkos tämä hyvinki oleellinen juttu? Että pitääkö lähteä "plastigage" kauppaan?
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Olen yleensä Cossun koneista tarkistanut -kaikki rungot- ja -kaikki kk:t- muovilla. Vie ylim. kolme varttia mutta ei tarvitse sitten miettiä että tulikohan välykset kohilleen.
-> pelasti yhden koneen tuholtakin; -,25mm kk:t koneistettu kampura tuli "jostain" laakereineen. Oli matkalla eri välikäsiltä unohtunut mainita että 3:n kaula olikin -,5mm. Vaikka -aina pitäisi mitata kaulat- periaatteesta kun niputtaa, harva sitä koneistamon jäljiltä olevaan käytännössä tekee (kun on kiire ja kisatkin on ylihuomenna jnejne). Plastigage pelasti tuonkin tilanteen...
-> pelasti yhden koneen tuholtakin; -,25mm kk:t koneistettu kampura tuli "jostain" laakereineen. Oli matkalla eri välikäsiltä unohtunut mainita että 3:n kaula olikin -,5mm. Vaikka -aina pitäisi mitata kaulat- periaatteesta kun niputtaa, harva sitä koneistamon jäljiltä olevaan käytännössä tekee (kun on kiire ja kisatkin on ylihuomenna jnejne). Plastigage pelasti tuonkin tilanteen...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
- Paikkakunta: Tampere & Virrat
Minkälainen ja -hintainen vehje se plastigage on ja mistä niitä saa?
Sitten toinen (tyhmempi) kysymys: pystyykö runko- ja kk- laakereita vaihtamaan ilman että ottaa kampuraa pois paikaltaan? Kun ei jaksaisi nokkahihnaa irrottaa...
Sitten toinen (tyhmempi) kysymys: pystyykö runko- ja kk- laakereita vaihtamaan ilman että ottaa kampuraa pois paikaltaan? Kun ei jaksaisi nokkahihnaa irrottaa...

Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Runkolaakereita ei pysty vaihtamaan irrottamatta kampuraa/jakohihnaa.SeppoJJ kirjoitti:Minkälainen ja -hintainen vehje se plastigage on ja mistä niitä saa?
Sitten toinen (tyhmempi) kysymys: pystyykö runko- ja kk- laakereita vaihtamaan ilman että ottaa kampuraa pois paikaltaan? Kun ei jaksaisi nokkahihnaa irrottaa...
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Itse en henkilökohtaisesti laita enää ikinä punametallilaakereita alakertaan! Kävi keväällä hassusti ja pääsi öljynlauhduttimen adapterin välistä öljyt karkuun. Kaikki laakerit paskana alakerrasta ja vaikka näytti pahalle purkaessa, niin ei mennyt kun 2 kiertokankea pilalle. Alapesät sinistyivät! Kampurasta laakerikauloille riitti vain kiillotus. Koneistamolla tarkastivat vielä suoruuden ja säröt. Jos olisi tällä kertaa ollut ne himoitut punametallit, niin olisi syönyt alakerran kokonaan piloille!Ilkka_H kirjoitti:Punametallit kuluttaa osia nopeasti jos niitä ei ole nitrattu, joten mihinkään vakioalakertaan niitä ei kannata laittaa.
http://groups.msn.com/Pauhupaja/shoebox ... hotoID=160
http://groups.msn.com/Pauhupaja/shoebox ... hotoID=159
http://groups.msn.com/Pauhupaja/shoebox ... hotoID=158
Jokainen tekee mitä haluaa, mutta itse en enää niihin koske! Varmistaa vaan että voitelu pelaa. Siis öljyä koneessa tarpeeksi.

Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: Ke Syyskuu 21. 11:00:15 2005
- Paikkakunta: Eteläsawo
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
- Paikkakunta: Raahe
- Viesti:
neliveto kirjoitti:Ylähelat saa autoracingilta muistaakseni 24e/kpl mutta 240 volvon helasta saa tehtyä helposti ja volvon tarvikehela n.5e/kpladh kirjoitti:saako kiertokangen yläpään helaa jostain? vai kuinka olette menetelleet?
Mitä niille täytyy tehdä että ne sopii? Ihan volvon vinokoneen helat?
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: Ke Syyskuu 21. 11:00:15 2005
- Paikkakunta: Eteläsawo
Volvon hela on vähän leveempi eli kavennuksen vaatii, muistaakseeni oli just noissa b20 ym. koneissa.Tupi kirjoitti:neliveto kirjoitti:Ylähelat saa autoracingilta muistaakseni 24e/kpl mutta 240 volvon helasta saa tehtyä helposti ja volvon tarvikehela n.5e/kpladh kirjoitti:saako kiertokangen yläpään helaa jostain? vai kuinka olette menetelleet?
Mitä niille täytyy tehdä että ne sopii? Ihan volvon vinokoneen helat?
-
- Viestit: 2216
- Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
- Paikkakunta: otalampi
Re: cossuun laakerit
vähän ohi aiheen...
kattelin tänään kampurasta välys nauhan kanssa välykset ja näytti 0.12mm joka pukin kohalla. kuuluuko olla toi 0.12mm ja onko kiertokangissa sitten sama?
kiitoksia jälleen etukäteen!!!
edit: Workshop Manual Sierra RS & Escort RS Cosworth kerto että 0.1mm välys.
kattelin tänään kampurasta välys nauhan kanssa välykset ja näytti 0.12mm joka pukin kohalla. kuuluuko olla toi 0.12mm ja onko kiertokangissa sitten sama?
kiitoksia jälleen etukäteen!!!
edit: Workshop Manual Sierra RS & Escort RS Cosworth kerto että 0.1mm välys.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86
Ford Sierra Rs Cosworth -86