cossuun laakerit

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Tammikuu 28. 20:35:25 2006

Normaalit OHC:n laakerit
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » La Tammikuu 28. 20:49:43 2006

siipicossu kirjoitti:Normaalit OHC:n laakerit
OHC:n laakerit tulee mullakin, vanderwell laakerit oli n. 160€ (kk+runkolaakerit). Cossun alkuperäisiä kyselin merkkiliikkeestä, hinta oli jossain 300€ hujakoilla.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Tammikuu 28. 20:54:35 2006

tony the tiger kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:Normaalit OHC:n laakerit
OHC:n laakerit tulee mullakin, vanderwell laakerit oli n. 160€ (kk+runkolaakerit). Cossun alkuperäisiä kyselin merkkiliikkeestä, hinta oli jossain 300€ hujakoilla.
Vanderwellit mihin noin kalliit?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » La Tammikuu 28. 21:14:44 2006

siipicossu kirjoitti:Vanderwellit mihin noin kalliit?
OCH:n 0,75 alikoko, punametalli laakeri. On tosin paikallisen koneistamon hinta, että saa varmaan halvemmalla muualta.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rytinä » La Tammikuu 28. 21:55:15 2006

tony the tiger kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:Vanderwellit mihin noin kalliit?
OCH:n 0,75 alikoko, punametalli laakeri. On tosin paikallisen koneistamon hinta, että saa varmaan halvemmalla muualta.
Kysy jostain muulta, joensuun koneistamolla on hinnat vähän niin ja näin...
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Tammikuu 29. 10:46:29 2006

Viime keväänä maksoin OHC:n punametallilaakereista (joita ei ole olemassa?) reilusti alle 100e (kk ja runko)
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Su Tammikuu 29. 11:28:26 2006

siipicossu kirjoitti:(joita ei ole olemassa?)
:?:

Ostitko Suomesta vai tilasitko ulkomailta? Ei tää paikallinen koneistamo mikään edullinen paikka ole, se on kyllä tiedossa. Tuolta kuitenki lupas 690€ renkaineen 92mm wisecot, se nyt ei taida olla mikään järjetön hinta.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Tammikuu 29. 11:34:28 2006

tony the tiger kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:(joita ei ole olemassa?)
:?:

Ostitko Suomesta vai tilasitko ulkomailta? Ei tää paikallinen koneistamo mikään edullinen paikka ole, se on kyllä tiedossa. Tuolta kuitenki lupas 690€ renkaineen 92mm wisecot, se nyt ei taida olla mikään järjetön hinta.
Suomesta.

"HUOM! Mikäli sinulle tarjotaan OHC:n punametallilaakereita koossa STD/0.25/0.50 niin suhtaudu asiaan varauksella sillä ko laakereita ei ole tiettävästi olemassa vaikka muuta väitetään. (PL Cossun alkuper. laakerit) Näin varsinkin jos laakerit on pakattu sinivalkoisiin laatikoihin."
http://www.lautamakimotorsport.fi
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Su Tammikuu 29. 13:35:51 2006

Täh!

Siis nämä AE Feredal Mogulin tai minkä lie AEB9134 STD eivät ole punametallilaakerit?

Sellaisina ne mulle myytiin ja olen nähnyt hirmuisen vaivan niiden asentamiseen. Mitäs helv...

Miksi joku myisi tavallisia erikoislaakereina. Siat!

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Su Tammikuu 29. 14:53:35 2006

kynsi kirjoitti:Täh!

Siis nämä AE Feredal Mogulin tai minkä lie AEB9134 STD eivät ole punametallilaakerit?

Sellaisina ne mulle myytiin ja olen nähnyt hirmuisen vaivan niiden asentamiseen. Mitäs helv...

Miksi joku myisi tavallisia erikoislaakereina. Siat!
Itse ainakin ostin "tavallisina" Lautamäeltä.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Tammikuu 29. 17:05:52 2006

tony the tiger kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:(joita ei ole olemassa?)
:?:

Ostitko Suomesta vai tilasitko ulkomailta? Ei tää paikallinen koneistamo mikään edullinen paikka ole, se on kyllä tiedossa. Tuolta kuitenki lupas 690€ renkaineen 92mm wisecot, se nyt ei taida olla mikään järjetön hinta.
Joensuun koneistamolla maksaa noi OHC:n laakerit kaksi-kolme kertaa enemmän kuin esim. varaosamaailmassa.

Työpaikan alennuksilla (meillä taitaa olla sama työpaikka) niin sain noi vanderwallin ns. punametallilaakerit kiertokankiin STD koossa muistaakseni 26e:llä vuos kaks sitten varaosamaailmasta.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Su Tammikuu 29. 17:59:00 2006

siipicossu kirjoitti:"HUOM! Mikäli sinulle tarjotaan OHC:n punametallilaakereita koossa STD/0.25/0.50 niin suhtaudu asiaan varauksella sillä ko laakereita ei ole tiettävästi olemassa vaikka muuta väitetään. (PL Cossun alkuper. laakerit) Näin varsinkin jos laakerit on pakattu sinivalkoisiin laatikoihin."
http://www.lautamakimotorsport.fi
Eli 0.75 kokoa pitäis löytyä punametallisena?
MikkoT kirjoitti:Työpaikan alennuksilla (meillä taitaa olla sama työpaikka) niin sain noi vanderwallin ns. punametallilaakerit kiertokankiin STD koossa muistaakseni 26e:llä vuos kaks sitten varaosamaailmasta.
Pitää huomenna käydä varaosamaailmasta kyselemässä.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: cossuun laakerit

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ma Tammikuu 30. 10:50:31 2006

Ronski kirjoitti:Mitkä runko- ja kiertokangen laakerit kannattais laittaa? Alkuperäiset varmaan parhaat mutta se hinta... :shock:
Saanko kysyä?!? Kannattaako noissa laakereissa säästää ~100-200€? On aika pieni raha Cossun moottorin rakennus budjetissa (ainakin mulla oli). Nykyään, kun noista tarvikelaakereista ei enää tiedä onko punametallia vai ei..

Voi olla että vituttaa se parin saturaisen säästö siinä vaiheessa, jos motti tilttaa huonojen laakerien takia..

Voi olla, että olen myös väärässä... :roll: :P
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: cossuun laakerit

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Tammikuu 30. 11:53:57 2006

sierra4x4tbo kirjoitti:
Ronski kirjoitti:Mitkä runko- ja kiertokangen laakerit kannattais laittaa? Alkuperäiset varmaan parhaat mutta se hinta... :shock:
Saanko kysyä?!? Kannattaako noissa laakereissa säästää ~100-200€? On aika pieni raha Cossun moottorin rakennus budjetissa (ainakin mulla oli). Nykyään, kun noista tarvikelaakereista ei enää tiedä onko punametallia vai ei..

Voi olla että vituttaa se parin saturaisen säästö siinä vaiheessa, jos motti tilttaa huonojen laakerien takia..

Voi olla, että olen myös väärässä... :roll: :P
Ainakaan omalla kohdalla ei ajatus ollut säästää, vaan saada parhaat mahdolliset. Siitä sitten en tiedä mitkä ne on.
Milläs perusteella cossun omat olis parhaat? Tuskin on kuitenkaan sen erikoisemmat kuin muut hyvät laakerit?
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: cossuun laakerit

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ma Tammikuu 30. 13:16:36 2006

tony the tiger kirjoitti: Ainakaan omalla kohdalla ei ajatus ollut säästää, vaan saada parhaat mahdolliset. Siitä sitten en tiedä mitkä ne on.
Milläs perusteella cossun omat olis parhaat? Tuskin on kuitenkaan sen erikoisemmat kuin muut hyvät laakerit?
En tiedäkkään onko parhaat, mutta ainakin on varmasti punametallia.. Kysymys oli lähinnä itsekseen ihmettelyä.. :wink:
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Re: cossuun laakerit

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » Ma Tammikuu 30. 20:50:49 2006

tony the tiger kirjoitti:
sierra4x4tbo kirjoitti:
Ronski kirjoitti:Mitkä runko- ja kiertokangen laakerit kannattais laittaa? Alkuperäiset varmaan parhaat mutta se hinta... :shock:
Saanko kysyä?!? Kannattaako noissa laakereissa säästää ~100-200€? On aika pieni raha Cossun moottorin rakennus budjetissa (ainakin mulla oli). Nykyään, kun noista tarvikelaakereista ei enää tiedä onko punametallia vai ei..

Voi olla että vituttaa se parin saturaisen säästö siinä vaiheessa, jos motti tilttaa huonojen laakerien takia..

Voi olla, että olen myös väärässä... :roll: :P
Ainakaan omalla kohdalla ei ajatus ollut säästää, vaan saada parhaat mahdolliset. Siitä sitten en tiedä mitkä ne on.
Milläs perusteella cossun omat olis parhaat? Tuskin on kuitenkaan sen erikoisemmat kuin muut hyvät laakerit?
cossun koneeseen parhaat laakerit on ne alkuperäiset.oikaistaan runkolaakeri linja ja kiertokankien pesät ja asennetaan oikea oppisesti niin kyllä kestää.
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Ma Tammikuu 30. 20:56:14 2006

Ihan omaa pohdiskelua ja muisteluita: Mites nämä punametallilaakerit? Mitä materiaalia, kovempaa/pehmeämpää? Joskus muistan että oli puhetta että punametallilaakerit ovat kestävämpiä -> voiteluhäiriö -> kampiakselin kaula ja kiertokangen laakeripesä valmiit, kun ei laakeri anna periksi. Sama tavallisilla ja saattaa säästyä suuremmalta rempalta laakerin antautuessa?

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ma Tammikuu 30. 20:58:02 2006

Herää kysymys.. Miksi "punametalli laakerit"?
Ns. tavalliset laakerit pitäis kyllä kestää. :? :roll:

Edit: samoilla linjoilla Glue:n kans..

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ti Tammikuu 31. 7:02:02 2006

glue kirjoitti:Ihan omaa pohdiskelua ja muisteluita: Mites nämä punametallilaakerit? Mitä materiaalia, kovempaa/pehmeämpää? Joskus muistan että oli puhetta että punametallilaakerit ovat kestävämpiä -> voiteluhäiriö -> kampiakselin kaula ja kiertokangen laakeripesä valmiit, kun ei laakeri anna periksi. Sama tavallisilla ja saattaa säästyä suuremmalta rempalta laakerin antautuessa?
Kyllä ne yleensä ovat valmiit siinä vaiheessa kun vika huomataan.
Tässähän se menee...

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ti Tammikuu 31. 9:15:30 2006

Punametallinen kestää pieniä "ilmakylpyjä"!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ti Tammikuu 31. 12:49:48 2006

glue kirjoitti:Ihan omaa pohdiskelua ja muisteluita: Mites nämä punametallilaakerit? Mitä materiaalia, kovempaa/pehmeämpää? Joskus muistan että oli puhetta että punametallilaakerit ovat kestävämpiä -> voiteluhäiriö -> kampiakselin kaula ja kiertokangen laakeripesä valmiit, kun ei laakeri anna periksi. Sama tavallisilla ja saattaa säästyä suuremmalta rempalta laakerin antautuessa?
Koneistamolta kertovat että punametalli materiaalina kovempi ja aiheuttaa sen takia helpommin laakerikaulojen vikaantumisen jos öljynkierto häiriintyy, muuten pidempi ikäinen.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Tammikuu 31. 13:24:48 2006

Tuommoiset mulla oli

ja samanlaiset sinne tuli.
Paketti joka on kuvassa niin ei ole oikea.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ti Tammikuu 31. 14:30:15 2006

Saiskohan Glycolta edukkaasti noita alakerran punametalleja. OHC:n kanteen Glycon punametallit makso konkurssimaiset 21€!! :shock:
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ti Tammikuu 31. 15:48:30 2006

Fullspeed kirjoitti:Saiskohan Glycolta edukkaasti noita alakerran punametalleja. OHC:n kanteen Glycon punametallit makso konkurssimaiset 21€!! :shock:
Glycon laakerit olisin saanu varaosa maailmasta n. 80€, runko ja kk. Eivät vaan arwidsonilla osanneet sanoo onko punametalliset niin jätin sit ottamatta.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Tammikuu 31. 16:07:04 2006

tony the tiger kirjoitti: Glycon laakerit olisin saanu varaosa maailmasta n. 80€, runko ja kk. Eivät vaan arwidsonilla osanneet sanoo onko punametalliset niin jätin sit ottamatta.
Sehän selvisi siitä laatikon väristä.. Jonkun värisessä paketissa olevat Glycon laakerit oli varmasti punametallia. Toisen värisessä saattaa olla ihan kumpaa vaan.. En vaan muista enää noiden boxien värejä.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ti Tammikuu 31. 17:47:15 2006

No nuo oli ainakin semmosessa puna-mustassa paketissa. En tiiä onko muun värisiä. Hologrammit ja pelit.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

kipi
Viestit: 185
Liittynyt: Ma Heinäkuu 5. 14:36:57 2004
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja kipi » Ke Helmikuu 1. 22:06:41 2006

tota tota :roll: onkos sillä väliä minkä vuosmallin ohc koneen laakerit tohon cossuun lykkää? kävin kyseleen noita runko&kk laakereita nii tuli vuosmalli esille vai onko mitää väliä??
tämän kyselyn tein tammer dieselissä..
ei ainakaan ollu pahan hintaset!
ford sierra cosworth -88
jäsen #792
cossu

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Ke Helmikuu 1. 22:22:07 2006

paperman kirjoitti:Punametallinen kestää pieniä "ilmakylpyjä"!
Juurikin tämän sanotaan olevan se ainoa syy miksi niitä käytetään. Kyllähän se niin menee että periaatehan on se että aina kun kampiakseli koskettaa laakerin liukupintaa, eli ei öljykalvoa välissä, on se kiinileikkaamista ja se vaurioittaa laakeria tai kampuraa oli siel sitten punametalliset tai ei. Mut punametalliset on kovempaa ainetta kuin normaalit joten ei heti kulu ihan sököksi/väljäksi.

Punametalliset on yleisesti käytössä kilpavehkeissä juurikin sen vuoksi ettei voitelu välttämättä riitä tai pelaa joka tilanteessa kuten esim. huonot loiskelevyt/vähän öljyä ja pääsee haukkoo ilmaa tai sitten auto katollaan suituttua ojasta allikkoon eikä heti saa moottoria sammuksiin.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » To Helmikuu 2. 0:13:46 2006

kipi kirjoitti:onkos sillä väliä minkä vuosmallin ohc koneen laakerit tohon cossuun lykkää?
Runkolaakerit: olikohan se nyt uudempi kuin -85. Kuitenkin 205
lohkoiseen tarkoitetut.
Muistaakseni niissä vanhemman OHCn liuskoissa se nasta on
eri kohdassa. Ainakin näin oli mulla noiden vanhempimallisen
laakereiden kanssa.
Kiertokangen laakerit tais olla paketin mukaan Cortinaan.
Ei jaksa muistaa enää niin tarkkaan...
Mulla on Cossun koneessa Glycon laakerit veiveissä,
runkolaakerit oli jotkut muut, taas muisti pettää...
Runkolaakereiden kuitti löytyi ja ne näytti kustantaneen
huimat 24e.

kipi
Viestit: 185
Liittynyt: Ma Heinäkuu 5. 14:36:57 2004
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja kipi » To Helmikuu 2. 11:25:27 2006

nojoo.... tilasin tossa nyt sitten ne laakerit ja -88 vuosmallin ohc koneen mukaan.
eikä maksanu paljon runko, kk, päittäislaakerit, 47,90€
:shock: :shock:

melkosen paljon halvemmat ku autoracingilla cossun laakerit....
nyt saa tonki rahan johki muuhu laitettua 8)
ford sierra cosworth -88
jäsen #792
cossu

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » To Helmikuu 2. 12:19:33 2006

Mulla makso pari vuotta sitten cossun kk-, ja runkolaakerit yhteensä 66e. Merkkinä vandervell..
Toyota Supra TT

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Helmikuu 2. 14:11:10 2006

L@RE kirjoitti:
kipi kirjoitti:onkos sillä väliä minkä vuosmallin ohc koneen laakerit tohon cossuun lykkää?
Runkolaakerit: olikohan se nyt uudempi kuin -85. Kuitenkin 205
lohkoiseen tarkoitetut.
Muistaakseni niissä vanhemman OHCn liuskoissa se nasta on
eri kohdassa. Ainakin näin oli mulla noiden vanhempimallisen
laakereiden kanssa.
Kiertokangen laakerit tais olla paketin mukaan Cortinaan.
Ei jaksa muistaa enää niin tarkkaan...
Mulla on Cossun koneessa Glycon laakerit veiveissä,
runkolaakerit oli jotkut muut, taas muisti pettää...
Runkolaakereiden kuitti löytyi ja ne näytti kustantaneen
huimat 24e.
Vanhemmissa laakereissa on öljyura molemissa liuskoissa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

kipi
Viestit: 185
Liittynyt: Ma Heinäkuu 5. 14:36:57 2004
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja kipi » To Helmikuu 2. 16:13:34 2006

siipicossu kirjoitti:
L@RE kirjoitti:
kipi kirjoitti:onkos sillä väliä minkä vuosmallin ohc koneen laakerit tohon cossuun lykkää?
Runkolaakerit: olikohan se nyt uudempi kuin -85. Kuitenkin 205
lohkoiseen tarkoitetut.
Muistaakseni niissä vanhemman OHCn liuskoissa se nasta on
eri kohdassa. Ainakin näin oli mulla noiden vanhempimallisen
laakereiden kanssa.
Kiertokangen laakerit tais olla paketin mukaan Cortinaan.
Ei jaksa muistaa enää niin tarkkaan...
Mulla on Cossun koneessa Glycon laakerit veiveissä,
runkolaakerit oli jotkut muut, taas muisti pettää...
Runkolaakereiden kuitti löytyi ja ne näytti kustantaneen
huimat 24e.
Vanhemmissa laakereissa on öljyura molemissa liuskoissa.

joo joo.. ei siis mitään muuta eroo... no joo kai noi on sinne käypäset mitkä tilasin ... :?
ford sierra cosworth -88
jäsen #792
cossu

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » Pe Helmikuu 3. 0:24:57 2006

kipi kirjoitti:
siipicossu kirjoitti: Vanhemmissa laakereissa on öljyura molemissa liuskoissa.
joo joo.. ei siis mitään muuta eroo... no joo kai noi on sinne käypäset mitkä tilasin ... :?
Noiden "vanhojen" laakereiden öljyurajuttu oli
tiedossa mutta se liuskojen nasta oli silti hieman
eri paikassa eli ne ei istunut paikalleen niin kuin
olisi pitänyt.
Samanlainen tapaus oli myös kaverin Cossun koneessa.
En sitten ole satavarma mitkä nuo laakerit oli
mutta OHCn laakereina ne molemmat sarjat
oli ostettu ja eri koneistamoilta.
Uudemmat laakerit kyllä kävi paikalleen.
Kykeneekö joku vertailemaan?

kipi
Viestit: 185
Liittynyt: Ma Heinäkuu 5. 14:36:57 2004
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja kipi » Pe Helmikuu 3. 15:22:32 2006

nojoo sain tänään noi laakerit käsiini ja näyttäs olevan käypäset
ja laakereiden merkki on Glycon....
vielä pitäs tasapainottaa kampiakseli nii pääsis laittaa alakertaa kasaa... :P
ford sierra cosworth -88
jäsen #792
cossu

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

Viesti Kirjoittaja simanski » Ke Maaliskuu 8. 14:02:14 2006

minulle tulossa federal mogul vai mkä se nyt on... runko+veivi punametallit tohon 200 lohkoon. EDIT: ne olikin just ne "vanhan malliset"10 ö-uralla. eli ei kiitos.
Focus RS-03
Sierra Cosworth -89
Volvo v70 t5
Audi s2 avant -94
Ransiitti 1.9td

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Maaliskuu 27. 18:15:38 2006

Hivenen ot:ksi menee, vaan workshop manuaalista löysin tällasen jutun laakerien asennukseen liittyen. Onkos tämä hyvinki oleellinen juttu? Että pitääkö lähteä "plastigage" kauppaan?
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Ma Maaliskuu 27. 18:36:43 2006

siipicossu kirjoitti:Tuommoiset mulla oli

ja samanlaiset sinne tuli.
Paketti joka on kuvassa niin ei ole oikea.
tollaset antoi mulle rallyracesta. oli erittäin luottavainen kestävyyteen.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » Ma Maaliskuu 27. 21:58:00 2006

caltsu kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:Tuommoiset mulla oli

ja samanlaiset sinne tuli.
Paketti joka on kuvassa niin ei ole oikea.
tollaset antoi mulle rallyracesta. oli erittäin luottavainen kestävyyteen.
Kuin myös. Mulle tuli saman merkkiset runkolaakerit. Lisäksi tuli feder mogul kiertokangen laakerit ja uudet päittäislaakerit. Makso Tammer Dieselissä 50e.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ma Maaliskuu 27. 23:16:17 2006

tony the tiger kirjoitti:Hivenen ot:ksi menee, vaan workshop manuaalista löysin tällasen jutun laakerien asennukseen liittyen. Onkos tämä hyvinki oleellinen juttu? Että pitääkö lähteä "plastigage" kauppaan?
Eiköhän sillä tarkisteta välys.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Maaliskuu 28. 2:30:58 2006

Olen yleensä Cossun koneista tarkistanut -kaikki rungot- ja -kaikki kk:t- muovilla. Vie ylim. kolme varttia mutta ei tarvitse sitten miettiä että tulikohan välykset kohilleen.
-> pelasti yhden koneen tuholtakin; -,25mm kk:t koneistettu kampura tuli "jostain" laakereineen. Oli matkalla eri välikäsiltä unohtunut mainita että 3:n kaula olikin -,5mm. Vaikka -aina pitäisi mitata kaulat- periaatteesta kun niputtaa, harva sitä koneistamon jäljiltä olevaan käytännössä tekee (kun on kiire ja kisatkin on ylihuomenna jnejne). Plastigage pelasti tuonkin tilanteen...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ma Heinäkuu 17. 2:32:48 2006

Minkälainen ja -hintainen vehje se plastigage on ja mistä niitä saa?

Sitten toinen (tyhmempi) kysymys: pystyykö runko- ja kk- laakereita vaihtamaan ilman että ottaa kampuraa pois paikaltaan? Kun ei jaksaisi nokkahihnaa irrottaa... :lol:
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Heinäkuu 17. 6:36:39 2006

SeppoJJ kirjoitti:Minkälainen ja -hintainen vehje se plastigage on ja mistä niitä saa?

Sitten toinen (tyhmempi) kysymys: pystyykö runko- ja kk- laakereita vaihtamaan ilman että ottaa kampuraa pois paikaltaan? Kun ei jaksaisi nokkahihnaa irrottaa... :lol:
Runkolaakereita ei pysty vaihtamaan irrottamatta kampuraa/jakohihnaa.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Ke Elokuu 9. 14:51:19 2006

saako kiertokangen yläpään helaa jostain? vai kuinka olette menetelleet?
ford escort´79 tic

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Elokuu 9. 15:16:51 2006

Punametallit kuluttaa osia nopeasti jos niitä ei ole nitrattu, joten mihinkään vakioalakertaan niitä ei kannata laittaa.
#6
Escort -75

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ke Elokuu 9. 16:42:36 2006

Ilkka_H kirjoitti:Punametallit kuluttaa osia nopeasti jos niitä ei ole nitrattu, joten mihinkään vakioalakertaan niitä ei kannata laittaa.
Itse en henkilökohtaisesti laita enää ikinä punametallilaakereita alakertaan! Kävi keväällä hassusti ja pääsi öljynlauhduttimen adapterin välistä öljyt karkuun. Kaikki laakerit paskana alakerrasta ja vaikka näytti pahalle purkaessa, niin ei mennyt kun 2 kiertokankea pilalle. Alapesät sinistyivät! Kampurasta laakerikauloille riitti vain kiillotus. Koneistamolla tarkastivat vielä suoruuden ja säröt. Jos olisi tällä kertaa ollut ne himoitut punametallit, niin olisi syönyt alakerran kokonaan piloille!

http://groups.msn.com/Pauhupaja/shoebox ... hotoID=160
http://groups.msn.com/Pauhupaja/shoebox ... hotoID=159
http://groups.msn.com/Pauhupaja/shoebox ... hotoID=158

Jokainen tekee mitä haluaa, mutta itse en enää niihin koske! Varmistaa vaan että voitelu pelaa. Siis öljyä koneessa tarpeeksi. :wink:
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

neliveto
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Syyskuu 21. 11:00:15 2005
Paikkakunta: Eteläsawo

Viesti Kirjoittaja neliveto » Ke Elokuu 9. 17:13:34 2006

adh kirjoitti:saako kiertokangen yläpään helaa jostain? vai kuinka olette menetelleet?
Ylähelat saa autoracingilta muistaakseni 24e/kpl mutta 240 volvon helasta saa tehtyä helposti ja volvon tarvikehela n.5e/kpl

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Ke Elokuu 9. 22:23:04 2006

neliveto kirjoitti:
adh kirjoitti:saako kiertokangen yläpään helaa jostain? vai kuinka olette menetelleet?
Ylähelat saa autoracingilta muistaakseni 24e/kpl mutta 240 volvon helasta saa tehtyä helposti ja volvon tarvikehela n.5e/kpl

Mitä niille täytyy tehdä että ne sopii? Ihan volvon vinokoneen helat?
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

neliveto
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Syyskuu 21. 11:00:15 2005
Paikkakunta: Eteläsawo

Viesti Kirjoittaja neliveto » Ke Elokuu 9. 23:00:17 2006

Tupi kirjoitti:
neliveto kirjoitti:
adh kirjoitti:saako kiertokangen yläpään helaa jostain? vai kuinka olette menetelleet?
Ylähelat saa autoracingilta muistaakseni 24e/kpl mutta 240 volvon helasta saa tehtyä helposti ja volvon tarvikehela n.5e/kpl

Mitä niille täytyy tehdä että ne sopii? Ihan volvon vinokoneen helat?
Volvon hela on vähän leveempi eli kavennuksen vaatii, muistaakseeni oli just noissa b20 ym. koneissa.

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: cossuun laakerit

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ma Maaliskuu 23. 12:57:27 2009

vähän ohi aiheen...

kattelin tänään kampurasta välys nauhan kanssa välykset ja näytti 0.12mm joka pukin kohalla. kuuluuko olla toi 0.12mm ja onko kiertokangissa sitten sama?

kiitoksia jälleen etukäteen!!!

edit: Workshop Manual Sierra RS & Escort RS Cosworth kerto että 0.1mm välys.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Vastaa Viestiin