Perän huolto

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Perän huolto

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Maaliskuu 2. 14:50:56 2006

Löytyisköhän mistään internetin syövereistä korjausopasta Cosworthin perän kunnostukseen?
Tuolla siipicossun manuaaleissa ei ollut kuin etuperän huolto ohjeet..
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Re: Perän huolto

Viesti Kirjoittaja Hesus » To Maaliskuu 2. 15:28:31 2006

sierra4x4tbo kirjoitti:Löytyisköhän mistään internetin syövereistä korjausopasta Cosworthin perän kunnostukseen?
Tuolla siipicossun manuaaleissa ei ollut kuin etuperän huolto ohjeet..
Taitaa olla kiven ja kannon alla toi homma. Mä voin katsoa,pitäis löytyä jotaan dokumenttia kotoa. Jos viskoa meinaat niin siitä ei taida olla mitään manuskaa,se ei oo ihan DIY hommia.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Re: Perän huolto

Viesti Kirjoittaja Hena » To Maaliskuu 2. 16:07:35 2006

jesus48 kirjoitti:Jos viskoa meinaat niin siitä ei taida olla mitään manuskaa,se ei oo ihan DIY hommia.
Eikä oo kovin monen muunkaan homma. Ei meinaa viskojen korjaajia oikeen olla..
Toyota Supra TT

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Re: Perän huolto

Viesti Kirjoittaja Hesus » To Maaliskuu 2. 16:23:52 2006

Hena kirjoitti:
jesus48 kirjoitti:Jos viskoa meinaat niin siitä ei taida olla mitään manuskaa,se ei oo ihan DIY hommia.
Eikä oo kovin monen muunkaan homma. Ei meinaa viskojen korjaajia oikeen olla..
Ei ja jos on niin ne tietää hintansa. Se on kyllä valitettavaa..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » To Maaliskuu 2. 17:23:08 2006

Joskus koitin ettiä tuollasta manuaalia, mutta ei niitä tuntunut löytyvän oikein muidenkaan murikoiden kunnostukseen. Aikamoista salatiedettä tuntuu olevan tuo perien kanssa pelaaminen.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Maaliskuu 2. 17:34:38 2006

Tuleppas käymään joku päivä niin saat ohjeet.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

haave
CRSC jäsen 2015
Viestit: 85
Liittynyt: Su Kesäkuu 19. 19:50:45 2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haave » To Maaliskuu 2. 23:17:07 2006

sillon ku remppasin omasta cossuata perän niin kyselin tuolta www.gearboxman.co.uk viskon huoltoa ja ois maksanu 200€ + postikulut :lol:

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Maaliskuu 2. 23:20:09 2006

Mikä siinä viskon huollossa on sitte niin ihmeellistä, käytännössä?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Maaliskuu 3. 1:31:44 2006

Arska kirjoitti:Mikä siinä viskon huollossa on sitte niin ihmeellistä, käytännössä?
Tästä oli joskus aikaisemminkin puhetta ja silloin puhuttiin, että toi visko pitäs kasata alipainekaapissa, jotta sinne ei varmasti jää ilmaa sisään.

Onko tossa viskossa sitten jotain muuta "ihmeellistä", kun sitä huolletaan/kasataan?
Jos sulla on Arska jotain hyviä vinkkejä ton viskon huoltoon ja ne ei ole mitään salatiedettä niin kerro vaan ihan julkisesti, kun on vähän vielä noi perähommat itelläkin hakusessa.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Maaliskuu 3. 10:25:03 2006

Ei tuohon viskon huoltoon liittyvää tietoa enempää ole, muuta kuin että kuorma-autojen viskoflektit huollettiin ihan vaan pöydällä ja hyvä tuppas tulemaan. Haittaako se sitten käytännössä, jos sinne jää vähän ilmaa se on toinen juttu. Tätä kyseistä pakettia en ole avannut, joten en osaa sanoa mitä tapahtuisi jos sinne laittaisi vaikka pari ylimääräistä levyä, tutkimisen paikkahan tämä olisi. Lientä saa raskaan kaluston korjaamoilta se ei ole ongelma. Jotenkin vaan tuntuu että tuo ilmahomma on jonkunlainen urbaanilegenda.

Eihän noissa perissä muuten ole mitään ihmeellistä, samalla tavalla ne kasaantuu kuin muutkin. Pinionin shimmi laitetaan aina saman paksuinen mikä niissä kuorissa on ollutkin, vaikka tulisi eri välityksen osat. Hammasvälys säätyy helposti poskilaakerien pesiä kiertämällä. Tehdas antaa vain mittoja joiden ottaminen vaatii ihan omat erikoistyökalut, eli lopullinen kosketus pitää katsoa värillä. Hyviä ulosvetäjiä laakereita varten tarvitaan.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Pe Maaliskuu 3. 10:35:55 2006

Esson baaria tähän väliin: Urbaani legenda kertoo, että kuluneen perän "tiukkaus" vaikuttaisi sen kestoon. Ainakin eräs perähuoltaja on korjaillut mm. ulvovia Volvon murikoita niin, että ne on kunnossa muttei kestä täyttä vääntöä tai kovempia revityksiä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Maaliskuu 3. 13:50:23 2006

Ilma laajenee enemmän lämmetessään kuin se silikoniliemi, pukkaiskohan se sitä kuumetessaan ulos ja sitten taas kylmetessään imisi öljyä sisään?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Pe Maaliskuu 3. 14:44:49 2006

SLEI kirjoitti:Ilma laajenee enemmän lämmetessään kuin se silikoniliemi, pukkaiskohan se sitä kuumetessaan ulos ja sitten taas kylmetessään imisi öljyä sisään?
Ja sitten kun siellä on öljyä niin ei varmaan lukko pidä..
Toyota Supra TT

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Maaliskuu 3. 16:00:23 2006

SLEI kirjoitti:Ilma laajenee enemmän lämmetessään kuin se silikoniliemi, pukkaiskohan se sitä kuumetessaan ulos ja sitten taas kylmetessään imisi öljyä sisään?
Ei.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

haave
CRSC jäsen 2015
Viestit: 85
Liittynyt: Su Kesäkuu 19. 19:50:45 2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haave » Pe Maaliskuu 3. 19:20:13 2006

MikkoT kirjoitti:
Arska kirjoitti:Mikä siinä viskon huollossa on sitte niin ihmeellistä, käytännössä?
Tästä oli joskus aikaisemminkin puhetta ja silloin puhuttiin, että toi visko pitäs kasata alipainekaapissa, jotta sinne ei varmasti jää ilmaa sisään.

Onko tossa viskossa sitten jotain muuta "ihmeellistä", kun sitä huolletaan/kasataan?
Jos sulla on Arska jotain hyviä vinkkejä ton viskon huoltoon ja ne ei ole mitään salatiedettä niin kerro vaan ihan julkisesti, kun on vähän vielä noi perähommat itelläkin hakusessa.
ei kait mitään. tosin kukaan ei tunnu tietävän että mitä öljyä sinne lukon sisään pitää laittaa, ne jotka tietää niin ei kerro. minä kokeilin huoltaa itse ton viskon mutta sitä nyt ei sitte vielä tiedä että miten hyvin se rupeaa ajan kans toiminaan mutta toistaiseksi pitää hyvin !

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Maaliskuu 3. 20:54:11 2006

Olisko siellä ollut tilaa laittaa lisää levyjä? Paljon sinne meni sitä silikonimähmää, uudethan varmaan laitoit?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Pe Maaliskuu 3. 21:42:49 2006

Arska kirjoitti: Jotenkin vaan tuntuu että tuo ilmahomma on jonkunlainen urbaanilegenda.
Olen samaa mieltä. Muutamat tutut on kasanneet ite ja hyvin toimii ilman ali- tai ylipainesydeemejä.

haave
CRSC jäsen 2015
Viestit: 85
Liittynyt: Su Kesäkuu 19. 19:50:45 2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haave » La Maaliskuu 4. 19:41:44 2006

ei mahdu kyllä oikeen lisää niitä levyjä oli jo melko täynnä tuolla vakio määrällä. joo pistin uudet ja meni jotain n.1 dl en mitannut aivan tarkkaan. Injektio ruiskulla pikku hiljaa koska se oli melko jäykkää öljyä mitä sinne laitoin :P

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » La Huhtikuu 22. 23:21:35 2006

Mistähän tuota em "silikonimähmää" sais ostaa ja mitähän
se tarkalleen ottaen on?
Purettiin tänään yksi Cossun lukko ja meinattiin kokeilla
kuinka hyvin/huonosti sen saa peuhaamaan kotikonstein.
Haisee muuten aivan helv pahalta, oli lähellä ettei tullut
värillinen haukotus kun sitä erehtyi nuuhkaseen=).

haave
CRSC jäsen 2015
Viestit: 85
Liittynyt: Su Kesäkuu 19. 19:50:45 2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haave » La Huhtikuu 22. 23:50:53 2006

ei mistään ainakaan sitä virallista öljyä, mutta minä laitoin scanian visko flektin huoltoon tarkoitetta siikooni pohjaista öljyä ja ainakin muutaman testi lädön piti hyvin, rc autoissa on myös silikooni pohjista öljyä joka on tarkoitettu iskareiden huoltoon ja sitä saa eri laisilla viskositeeteilla mutta siitä ei ole kokemuksia että miten toimii 8)

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » Su Huhtikuu 23. 0:35:22 2006

Joo, fuck "the virallinen" eli "sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan".
Ilmoitellaan kun päästään testaamaan.
Omassa kulkupelissä lukko (vielä) pitää ja kärry josta tuo lukko
oli, on tulossa Suomen viimeinen Fordin myymä lukko joten
saas nähdä milloin tulee faktaa...

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » La Huhtikuu 12. 18:22:50 2008

Arska kirjoitti:Olisko siellä ollut tilaa laittaa lisää levyjä? Paljon sinne meni sitä silikonimähmää, uudethan varmaan laitoit?
Kaksi lukkoa purin ja yhden kasasin :lol:

Jostain syystä sisäboorilevyjä on aina kaksi päällekkäin ja ulkoboorilevyjä yksi. Vaihdoin toisesta lukosta 9 levyä ja nyt on kitkapintoja puolitoistakertainen määrä. Scanian viskoöljyä meni alle desi, ilmaa ei varmaan juurikaan jäänyt sisälle. Momenttiavaimella 70nm arvolla kierros kesti yli 10 sekuntia.

Mikähän oli vakiolukon testausohje?
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

J-M
Viestit: 530
Liittynyt: To Huhtikuu 19. 16:08:57 2007
Paikkakunta: Jämesjärvi

Viesti Kirjoittaja J-M » La Huhtikuu 12. 19:12:12 2008

kävin just ottamas kesän ensisavut, en suosittele volvon silikooniöljyä, ei pidä ainakaa paremmin ku ennen, komeet savut kyllä tosta alkuperäsestä vararenkaasta lähtee 8)

nii ja siitä alipaine kasaus paskasta ei kyllä mun mielestä kannata välittää, ei sinne saa millää jäämään nii paljoo ilmaa, että sillä olis mitää merkitystä, kyllä se on siitä mäskistä kii kuinka hyvin se pitää

J-M
Viestit: 530
Liittynyt: To Huhtikuu 19. 16:08:57 2007
Paikkakunta: Jämesjärvi

Viesti Kirjoittaja J-M » Ma Huhtikuu 28. 20:56:03 2008

J-M kirjoitti:kävin just ottamas kesän ensisavut, en suosittele volvon silikooniöljyä, ei pidä ainakaa paremmin ku ennen, komeet savut kyllä tosta alkuperäsestä vararenkaasta lähtee 8)

nii ja siitä alipaine kasaus paskasta ei kyllä mun mielestä kannata välittää, ei sinne saa millää jäämään nii paljoo ilmaa, että sillä olis mitää merkitystä, kyllä se on siitä mäskistä kii kuinka hyvin se pitää
vähä liian aikasin manasin volvon litkut, ihan kohtalaisen hyvin pitää niilläkin, jos olis jäykempi alusta nii pitäs varmaan viel paremmin

Vastaa Viestiin