enkkuperästä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
enkkuperästä
A: onko escorttien enkkuperien vetareita eri boorilla?
B:jos vaihtaa kardaanin laipan niin mihin momenttiin se pitää kiristää.
C:tuleeko motonetin pyöränlaakeri paketin mukana ne stefat ja kaikki muu tarvittava?
D:vaihan tohon välikopan akseliin mk1 vanista koko murikan niin mitenköhän se kannattas putsata ilman että sitä tarttee purkaa,dieselillä?? käsipelillä kokeiltuna tuntus olevan kunnossa niin ei viittis purkaa, mutta joka paikassa semmosta tervaa että pitäs saada putsattua..
B:jos vaihtaa kardaanin laipan niin mihin momenttiin se pitää kiristää.
C:tuleeko motonetin pyöränlaakeri paketin mukana ne stefat ja kaikki muu tarvittava?
D:vaihan tohon välikopan akseliin mk1 vanista koko murikan niin mitenköhän se kannattas putsata ilman että sitä tarttee purkaa,dieselillä?? käsipelillä kokeiltuna tuntus olevan kunnossa niin ei viittis purkaa, mutta joka paikassa semmosta tervaa että pitäs saada putsattua..
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
A) ei
B) hyvä kysymys... Olen laittanut alkuperäiseen momenttiin (kts manuaalista; ei muista ulkoa). Toisilla ollut kuulemma tapana vetää "vähän lisää" (?).
D) onnistuu noinkin, haisubensaan yöksi liukenemaan.
B) hyvä kysymys... Olen laittanut alkuperäiseen momenttiin (kts manuaalista; ei muista ulkoa). Toisilla ollut kuulemma tapana vetää "vähän lisää" (?).
D) onnistuu noinkin, haisubensaan yöksi liukenemaan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
B: Kiristys ei riipu mutterin momentista vaan laakerien pyörittämiseen tarvitabvasta momentista, vetarit irti, vanhoille laakereille käy joku 0.15-0.20 kpm, eli tarviit tarkan 1/4" mommenttiavaimen.
Ja siis laita uusi krymppiholkki, tai jos et, niin joku 0.5 mm prikka sen ja laakerin väliin, jotta krymppi varmasti painuu kasaan, muutenhan mutteri jää löysälle
Eli tarviit uuden stefan.
C: se öljytiivistehän on rakennettu laakerin sisään
ja kiristysrengas tulee mukana
Ja siis laita uusi krymppiholkki, tai jos et, niin joku 0.5 mm prikka sen ja laakerin väliin, jotta krymppi varmasti painuu kasaan, muutenhan mutteri jää löysälle

Eli tarviit uuden stefan.
C: se öljytiivistehän on rakennettu laakerin sisään

ja kiristysrengas tulee mukana
-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Ihan Escortin korjaamokäsikirjasta, lainasin paikallisesta ja jytkäyttelin skannerista läpi.m_pajula kirjoitti:mistäs opuksesta toi on?Tinde kirjoitti:B) B Eli ei ole suoraa momentin arvoa vaan pitää olla "sopivan" tiukka.
-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
mulla nyt on kaks murikkaa, toisessa on vähä reilummin väljää välityksessä kun toisessa mutta siinä ois se iso laippa vakiona, kannattasko ruuvata siltikin se alle
vois sit ton toisen laakeroida ja laittaa valmiiks jos poksahtaa..
prkle ku on tällä hetkellä työttömänä niin ei oo varaa ostaa lukkoa..



prkle ku on tällä hetkellä työttömänä niin ei oo varaa ostaa lukkoa..
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
onko väljempi välitys muuten kunnossa, hampaiden kosketuspinta peilikiiltävä eikä mitään naarmuja ?
Onko kosketuskuva OK (kokelie jollain väärillä)
Jos on, niin välystä voi säätää pienemmäksi kun pyörittää molempia säätömuttereita (niitä missä on reikiä) yhtä paljon ja samaan suuntaan, siis toista sisää ja toista ulos.
Vai oliko väljyys tasauspyörissä ?
Onko kosketuskuva OK (kokelie jollain väärillä)
Jos on, niin välystä voi säätää pienemmäksi kun pyörittää molempia säätömuttereita (niitä missä on reikiä) yhtä paljon ja samaan suuntaan, siis toista sisää ja toista ulos.
Vai oliko väljyys tasauspyörissä ?
-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
kyllä se muuten kunnossa on,ei naarmuja eikä mitään muutakaan.. tota kosketus kuva juttua pitäs vähä harjoitella kun ei hirveesti siitä opetettu koulussaTAp kirjoitti:onko väljempi välitys muuten kunnossa, hampaiden kosketuspinta peilikiiltävä eikä mitään naarmuja ?
Onko kosketuskuva OK (kokelie jollain väärillä)
Jos on, niin välystä voi säätää pienemmäksi kun pyörittää molempia säätömuttereita (niitä missä on reikiä) yhtä paljon ja samaan suuntaan, siis toista sisää ja toista ulos.
Vai oliko väljyys tasauspyörissä ?

kyllä niissä tasaus pyörissäkin saattaa olla väljää,en jaksanu viimeks hallilla ruveta enempää tutkimaan..
onkohan asconan perä escortin perää paljonkin leveämpi?
Viimeksi muokannut m_pajula, Ma Helmikuu 27. 14:05:45 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä


opettele mieluummin perähommat,
jos pikkuvetopyörän laakerit ja stefa on OK ja laakerikitkaa löytyy, niin sitä ei tarvii avata, eli ei mee rahaa.
Tasauspyörästön voi ottaa irti ja laittaa shimmejä isompien rattaiden ja kopan väliin, jos on liikaa välystä. Irrotus tosin vaatii lautaspyörän irrotuksen tasauspyörästön opasta, mutta nehän on vaan ruuveja.
Shimmejä saa laakerikaupoista, paksuudet kympin välein.
Sit vaan osat takas ja hammasvälys kuntoon
-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
enpä mä muuten sitä ooppelin perää ajatellu mutta tossa hallilla seisoo pari b asconaa ja yks omega niin sais sit lukollisen akselin kasailtua jos kaveri romunsa suostus myymään..TAp kirjoitti:opel
![]()
opettele mieluummin perähommat,
jos pikkuvetopyörän laakerit ja stefa on OK ja laakerikitkaa löytyy, niin sitä ei tarvii avata, eli ei mee rahaa.
Tasauspyörästön voi ottaa irti ja laittaa shimmejä isompien rattaiden ja kopan väliin, jos on liikaa välystä. Irrotus tosin vaatii lautaspyörän irrotuksen tasauspyörästön opasta, mutta nehän on vaan ruuveja.
Shimmejä saa laakerikaupoista, paksuudet kympin välein.
Sit vaan osat takas ja hammasvälys kuntoon
ja sais jonku mukavamman välityksen, taitaa noi mun molemmat olla 4.11.. ei vaan jaksas enää tapella kardaanin kanssa..hmm.. täytyy nyt varmaan fixata toi enkku..
-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
kannattaakohan niille alkuperäisille pitkittäis tukivarsille ees enää hitsata korvia? jos tilais/tekis ne rs tangot sinne ku eikös ne oo kuitenki jonku verran erimalliset ku noi orkkis tangot?
kallistuksen vakaajaa ei näytä saavan mahtumaan tonne ku tulee iskarit tielle..
mitähän mieltä katsastus setä on jos sinne laittas panhard tangon vaikka ladasta tai jostain? nyt noita ois hyvä rakennella ku muutenki pitää sitä perää hitsailla..
kallistuksen vakaajaa ei näytä saavan mahtumaan tonne ku tulee iskarit tielle..
mitähän mieltä katsastus setä on jos sinne laittas panhard tangon vaikka ladasta tai jostain? nyt noita ois hyvä rakennella ku muutenki pitää sitä perää hitsailla..
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Kyllä siellä iskaritkin on vaikka olis vakaaja.m_pajula kirjoitti: kallistuksen vakaajaa ei näytä saavan mahtumaan tonne ku tulee iskarit tielle..
mitähän mieltä katsastus setä on jos sinne laittas panhard tangon vaikka ladasta tai jostain? nyt noita ois hyvä rakennella ku muutenki pitää sitä perää hitsailla..

Tankoja saa lisäillä, kunhan eivät rajoita joustoliikettä ja on hitsattu hyvin

-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
siis mulla ei mahdu vakaaja, on mk2 bilsteinit sovitettu alle, oli alunperin ne lenkki-lenkki iskarit....Bootsi kirjoitti:Kyllä siellä iskaritkin on vaikka olis vakaaja.m_pajula kirjoitti: kallistuksen vakaajaa ei näytä saavan mahtumaan tonne ku tulee iskarit tielle..
mitähän mieltä katsastus setä on jos sinne laittas panhard tangon vaikka ladasta tai jostain? nyt noita ois hyvä rakennella ku muutenki pitää sitä perää hitsailla..(siis pitäis sopia)
Tankoja saa lisäillä, kunhan eivät rajoita joustoliikettä ja on hitsattu hyvin
hitsaamisen ei pitäs olla ongelma.. mut onko noista rs tangoista mitään hyötyä?
-
- Viestit: 186
- Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
- Paikkakunta: Joensuu
Itellä ainakin pomppi perä suoraan asvaltilla revittäessä ilman noita rs tankoja. Laitoin ne tuet ja loppu pomppiminen siihen paikkaam, nätisti vaan piirtää viivaam_pajula kirjoitti:siis mulla ei mahdu vakaaja, on mk2 bilsteinit sovitettu alle, oli alunperin ne lenkki-lenkki iskarit....Bootsi kirjoitti:Kyllä siellä iskaritkin on vaikka olis vakaaja.m_pajula kirjoitti: kallistuksen vakaajaa ei näytä saavan mahtumaan tonne ku tulee iskarit tielle..
mitähän mieltä katsastus setä on jos sinne laittas panhard tangon vaikka ladasta tai jostain? nyt noita ois hyvä rakennella ku muutenki pitää sitä perää hitsailla..(siis pitäis sopia)
Tankoja saa lisäillä, kunhan eivät rajoita joustoliikettä ja on hitsattu hyvin
hitsaamisen ei pitäs olla ongelma.. mut onko noista rs tangoista mitään hyötyä?

Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02
-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
-
- Viestit: 186
- Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
- Paikkakunta: Joensuu
-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
-
- Viestit: 186
- Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
- Paikkakunta: Joensuu
Ei ole tähän hätään, mut autoracingin sivulta tai luettelosta näkee.m_pajula kirjoitti:ei sulla ois mittoja/kuvia niistä?Rytinä kirjoitti:On autoracingin sarja. Hieman piti näyttää runkopalkkien kylkeen lekaa et mahtuvat korvakot paikoilleenm_pajula kirjoitti: onkos sulla joku autoracingin valmis sarja?
noi mk1 vakio tangot tuntuu jotenki turhilta...![]()
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02
-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
-
- Viestit: 186
- Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
- Paikkakunta: Joensuu
Niin aivan... Mulla ne on paikoillaan ja ei pääse ku keväällä auton alle.m_pajula kirjoitti:ei vaan oikeen saa semmosia mittoja että pystys semmoset tekemään...
Ne tangot ei ole varmaan paha tehdä, mut ne rungon puoleiset on vähän hankalammat varmaan tehdä ku on aika vittumaisen muotoiset.
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Kallistuksenvakaajan etupään kiinnikkeistä -->> akseliputken yläpuolelle.m_pajula kirjoitti:ei vaan oikeen saa semmosia mittoja että pystys semmoset tekemään...
Akseliputkesta n. 5cm. ylöspäin kiinnitys kohta.

Hitsaa kiinnikkeet paikoilleen ja kun auto on pyörillään, mittaa tarvittava tangon pituus.

Son siinä.. ei nää mitään avaruusraketteja ole.


-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
jokseenki tolleen sen ajattelinkin.. mitkähän puslat siihen soveltas?Bootsi kirjoitti:Kallistuksenvakaajan etupään kiinnikkeistä -->> akseliputken yläpuolelle.m_pajula kirjoitti:ei vaan oikeen saa semmosia mittoja että pystys semmoset tekemään...
Akseliputkesta n. 5cm. ylöspäin kiinnitys kohta.![]()
Hitsaa kiinnikkeet paikoilleen ja kun auto on pyörillään, mittaa tarvittava tangon pituus.
Son siinä.. ei nää mitään avaruusraketteja ole.
![]()
meinaan ettei tekis niitä kori kiinnikeitä vaan käyttäs jo olemassa olevaa kiinnitys pistettä..
uniballit jos pistää niin varmaan repee jostain

-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Mulla oli puslina etualatukivarren sisäpuoleinen pusla, lienee niitä puslia tehdastekoisissa sarjoissakin.m_pajula kirjoitti:jokseenki tolleen sen ajattelinkin.. mitkähän puslat siihen soveltas?Bootsi kirjoitti:Kallistuksenvakaajan etupään kiinnikkeistä -->> akseliputken yläpuolelle.m_pajula kirjoitti:ei vaan oikeen saa semmosia mittoja että pystys semmoset tekemään...
Akseliputkesta n. 5cm. ylöspäin kiinnitys kohta.![]()
Hitsaa kiinnikkeet paikoilleen ja kun auto on pyörillään, mittaa tarvittava tangon pituus.
Son siinä.. ei nää mitään avaruusraketteja ole.
![]()
meinaan ettei tekis niitä kori kiinnikeitä vaan käyttäs jo olemassa olevaa kiinnitys pistettä..
uniballit jos pistää niin varmaan repee jostain
Tosiaan perän pompotus ripeissä lähdöissä loppui.
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Tohon mittahommaan vielä, että tangon etukiinnitys pitää valita niin, ettei tanko ota pohjaan (siis siihen penkin alle, runkoaisan sivuun) kiinni kun jousitus pohjaa, jonkun verran voi laittaa mutkaa tankoonkin.
Tämä rajoitus siis estää kiinnityksen viennin jousen etukorvan kohdalle joka olisi muuten optimaalinen paikka.
Tämä rajoitus siis estää kiinnityksen viennin jousen etukorvan kohdalle joka olisi muuten optimaalinen paikka.
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Omaani tein takatangot putkesta ja päihin hitsasin "pitkät" mutterit, joihin ruuvasin taka kallistuksenvakaajan (säädettävät) päät.
Tuli pituus-säätö molempiin päihin.
Noissa kallistuksenvakaajan puslissahan on ne lähdöt vinossa, joten tangot tulee perään lähemmäs toisiaan kuin etupäässä.
(kumi puslia jäykistin hieman, pursottamalla niihin aukkopaikkoihin kuumaliimaa
)
Tuli pituus-säätö molempiin päihin.

Noissa kallistuksenvakaajan puslissahan on ne lähdöt vinossa, joten tangot tulee perään lähemmäs toisiaan kuin etupäässä.
(kumi puslia jäykistin hieman, pursottamalla niihin aukkopaikkoihin kuumaliimaa


-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
mun pitää saada ne tangot suoraan että niille iskareille jäis vähä tilaa.. täytyy käydä etolasta tutkimassa mitä puslia siellä ois.. mä täyttelin laatikon kannatin kumin kolot sikatättänällä, hyvä tuli...Bootsi kirjoitti:Omaani tein takatangot putkesta ja päihin hitsasin "pitkät" mutterit, joihin ruuvasin taka kallistuksenvakaajan (säädettävät) päät.
Tuli pituus-säätö molempiin päihin.![]()
Noissa kallistuksenvakaajan puslissahan on ne lähdöt vinossa, joten tangot tulee perään lähemmäs toisiaan kuin etupäässä.
(kumi puslia jäykistin hieman, pursottamalla niihin aukkopaikkoihin kuumaliimaa![]()
)
-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
tolleen kiristin sen sitten. kestää tai sit ei..Arska kirjoitti:Momentti on oikea silloin kun, laakeri on kuiva öljystä ja ihan pillukarvan verran tuntuu jukertavan vastaan kun pyörittää. Öljyjen kanssa sitten pyörii pehmeästi.
pyöränlaakerin vaihtokin onnistu melkein.. unohtu se lappu välistä jolla vetari tulee kiinni..

-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
ei kestäny...m_pajula kirjoitti:tolleen kiristin sen sitten. kestää tai sit ei..Arska kirjoitti:Momentti on oikea silloin kun, laakeri on kuiva öljystä ja ihan pillukarvan verran tuntuu jukertavan vastaan kun pyörittää. Öljyjen kanssa sitten pyörii pehmeästi.
pyöränlaakerin vaihtokin onnistu melkein.. unohtu se lappu välistä jolla vetari tulee kiinni..
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Noh... mikäs nyt porsi?m_pajula kirjoitti:ei kestäny...m_pajula kirjoitti:tolleen kiristin sen sitten. kestää tai sit ei..Arska kirjoitti:Momentti on oikea silloin kun, laakeri on kuiva öljystä ja ihan pillukarvan verran tuntuu jukertavan vastaan kun pyörittää. Öljyjen kanssa sitten pyörii pehmeästi.
pyöränlaakerin vaihtokin onnistu melkein.. unohtu se lappu välistä jolla vetari tulee kiinni..

-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti: