Mitkä etutolpat?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

FOMOCO
Viestit: 1276
Liittynyt: To Tammikuu 2. 17:31:07 2003
Paikkakunta: Ylikiiminki
Viesti:

Mitkä etutolpat?

Viesti Kirjoittaja FOMOCO » Ma Helmikuu 20. 16:28:29 2006

Joku Cortina? paikoillaan laakeroidut yläpäät (sama kuin Escort).
kuva1
kuva2
kuva3
kuva4
kuva5
- Escort Mk1-72 - Escort Mk2-76 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2 Gr.F - Sierra 2.0 3d-86 (EX) - 2kpl Sierra 3d - Kawasaki KX250 -06 - Jäsen 412 -

Mestari
Viestit: 180
Liittynyt: Ti Toukokuu 6. 14:44:20 2003
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mestari » Ma Helmikuu 20. 16:29:59 2006

Äkkiseltään katottuna näyttäs samoilta kuin esim. Mk2 Cortina.
Voima tuo vikaa?
Taunus '77 "Turpotaneli", myyty
17M 2000S '69
Cortina '69 (ikuisuusrojekti)
Pösö 306 Diesel (talviajoneuvo, luovutettu eteenpäin)
Skoda Octavia Combi 1.9TDI -98 (2-paikkainen veronkiertovaunu, 115hp ;))

FOMOCO
Viestit: 1276
Liittynyt: To Tammikuu 2. 17:31:07 2003
Paikkakunta: Ylikiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FOMOCO » Ma Helmikuu 20. 16:37:42 2006

No onkos jostain 1600/GT mallista, ei kai kaikissa ole levyjä?
- Escort Mk1-72 - Escort Mk2-76 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2 Gr.F - Sierra 2.0 3d-86 (EX) - 2kpl Sierra 3d - Kawasaki KX250 -06 - Jäsen 412 -

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Helmikuu 20. 18:18:08 2006

Muistaakseni tuo yläpää ei käy escortin koriin, pulttijako on eri. Taisi koko jööti olla aika paljon pidempi kuin escortissa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

OPM
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Helmikuu 4. 14:07:14 2003
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja OPM » Ma Helmikuu 20. 18:36:30 2006

Kyllä ihan normi cortinastakin löytyy levyjarruja. Muistaakseni GT/Lotus-Cortinassa satulat on tolpan etupuolella ja normimalleissa takapuolella tolppaa. Joku viisaampi varmaan kertoo tarkemmat faktat.

OPM

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Mitkä etutolpat?

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Helmikuu 20. 20:00:53 2006

FOMOCO kirjoitti:Joku Cortina? paikoillaan laakeroidut yläpäät (sama kuin Escort).
kuva1
kuva2
kuva3
kuva4
kuva5
Näistä kuvista puuttuu se kissa mitä kiinnostaa voorttin etutolpat, oliks se nyt sulla vai brendalla..

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Helmikuu 20. 20:19:42 2006

1600GT mk2 Cortinan tolpat. Muistaakseni vain viimeisissä C mk2:ssa oli laakeroidut yläpäät.
Laakeroidut yläp. sopivat mk1 Escoihin ja mk2 Escoihin 8/77 saakka. Siitä eteenpäin joutuu askartelemaan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ma Helmikuu 20. 20:24:40 2006

Mk2 Cortinan tolpilta näyttää, tuki- ja ohjausvarsikin näyttäisivät siltä.
Hassua vaan että varaosakirjaan on kaikkien mallien jarrusatulat piirretty tolppien etupuolelle. :?:
Samaisen varaosakirjan mukaan kaikissa mk2 Cortinoissa on levyt edessä, jarrupiireissä ja -tehostimissa on versiosta ja vuosimallista riippuen eroja.
GT/Lotus on eri satulat kuin "tavallisissa".
Mk1:ssä oli alkuun rumpuja 1200 ja 1500 malleissa, niihinkin tuli kaikkiin levyt ~64 puolivälin aikoihin.

Edit. mun kirjanen antaa 8/67 asti laakeroidut yläpäät joilta nuokin näyttävät.

FOMOCO
Viestit: 1276
Liittynyt: To Tammikuu 2. 17:31:07 2003
Paikkakunta: Ylikiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FOMOCO » Ma Helmikuu 20. 23:08:52 2006

Selvä, ristitään nuo sitten Cortina Mk2 1600GT:n tolpiksi.
Kiitos vastauksista.
- Escort Mk1-72 - Escort Mk2-76 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2 Gr.F - Sierra 2.0 3d-86 (EX) - 2kpl Sierra 3d - Kawasaki KX250 -06 - Jäsen 412 -

Mestari
Viestit: 180
Liittynyt: Ti Toukokuu 6. 14:44:20 2003
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mestari » Ti Helmikuu 21. 9:52:52 2006

jjs kirjoitti:1600GT mk2 Cortinan tolpat. Muistaakseni vain viimeisissä C mk2:ssa oli laakeroidut yläpäät.
Laakeroidut yläp. sopivat mk1 Escoihin ja mk2 Escoihin 8/77 saakka. Siitä eteenpäin joutuu askartelemaan.
Mulla on tuossa omassa laakeroidut yläpäät, mallihan on Mk2 Cortina 1600 Deluxe, ja vuosimalli tosiaan tuo -69.

Lasketaanko tuo nyt sitten "viimeisiin" mk2:siin, eikös niitä ole tehty vielä vuoteen -71 asti tuon saippualaatikon näköisinä? :)

Edit: Ja tuossa on satulat tosiaan navan takapuolella.
Voima tuo vikaa?
Taunus '77 "Turpotaneli", myyty
17M 2000S '69
Cortina '69 (ikuisuusrojekti)
Pösö 306 Diesel (talviajoneuvo, luovutettu eteenpäin)
Skoda Octavia Combi 1.9TDI -98 (2-paikkainen veronkiertovaunu, 115hp ;))

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Helmikuu 21. 14:16:37 2006

Mestari: kuten kirjoitin -muistaakseni-, eli joku Cortinafriikki voinee valaista asiaa enemmän. On jäänyt itseltä fordin mallit Taunus, Cortina ja Anglia vähän vähemmälle huomiolle kuin muut :oops:
JK: eikös -71 ollut jo mk3?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

T.P.L
Viestit: 1
Liittynyt: Su Heinäkuu 10. 21:40:16 2005
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja T.P.L » Ti Helmikuu 21. 20:32:52 2006

vuonna -70 viimeinen MK2 Cortina, ja olisin kyllä melko varma että ei tavan Cortinoissa ole ollut laakeroituja yläpäitä vakiona!

Omissa -70 ja -68 cortinoissa kanssa satulat akselin takapuolella!

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Helmikuu 21. 21:52:45 2006

"Aivojeni hämyiseen usvaan tunkeutui muistikuva" että nuo laakeroidut yläpäät olivat mk2 Cortsujen ensimmäisessä vuosikerrassa eli ei viimeisissä kuten kirjoitin vaan ekoissa. Eli onko se silloin -67?
Olen nähnyt useammassa ajokissa tuollaiset 70-luvulla jo; ja kuuluvat Cortinan vakio-osiin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

OPM
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Helmikuu 4. 14:07:14 2003
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja OPM » Ke Helmikuu 22. 8:43:52 2006

Kaivoin käsiini '68 Cortina Workshop Manualin ja sen kuvissa ei ainakaan näkynyt laakeroitua yläpäätä.. Ja noista jarrusatuloista oli seuraava info:

All cars except G.T. and 1600E Rearward facing

G.T/1600E Forward facing

eli jos tuo jaottelu menee läpi koko Mk II ajan niin nuo kuvissa olevat tolpat ovat nimenomaan normicortinasta EI GT:stä. Siis ainakin satuloiden paikan perusteella.

OPM

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » To Helmikuu 23. 16:48:56 2006

Yläpäistä vielä, mun varaosakirjan vuodelta 69 mukaan
10/66-8/67
8/67-

Satuloiden suuntaan ei mun proshyyreistä oikein selkeää vastausta löydy, OPM lienee oikeassa, GT/1600E(ja Lotus) etupuolella, muut takapuolella.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Helmikuu 23. 21:06:16 2006

Viiveellä se muisti taas toimi, mutta silleenhän se yläpääjuttu sitten oli :wink:

Epäilykseni että kyseessä on GT:n tolpat perustui lähinnä levyjen kokoon.

Onko oikeasti niin ettei kerhossa ole Cortina mk2 totaaligurua :shock:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Tiina Wälicoppa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Heinäkuu 23. 8:00:49 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Tiinan tolpat

Viesti Kirjoittaja Tiina Wälicoppa » Pe Helmikuu 24. 21:33:16 2006

OPM:n tulkinta satulan paikasta täsmää mielestäni. Samalla kun satula siirtyy, vaihtuu kaiketi myös männän halkasija 48 -> 54 mm?.

Laakeroituja yläpäitä oli ymmärtääkseni ensimmäisissä Mk2 Cortinoissa, joissa oli mm. preXFlow-koneet ja pitkäkeppinen vaihteisto.

OPM
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Helmikuu 4. 14:07:14 2003
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja OPM » Pe Helmikuu 24. 21:47:58 2006

Jos haluaa opiskella kerhon Cortinaguruksi, niin tuossa opiskelumateriaalia, alkuun Mk I Cortinasta... :)

http://freespace.virgin.net/tommy.sandham/welcome.htm

Kannattaa muuten tutustua, paljon dataa, joka hyödynnettävissä muihinkin Classic Fordeihin

OPM

Tiina Wälicoppa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Heinäkuu 23. 8:00:49 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Tolpista vielä

Viesti Kirjoittaja Tiina Wälicoppa » Su Helmikuu 26. 12:03:11 2006

Osui faktaa kohdalle. Laakeroidut yläpäät olivat Cortina Mk2:ssa, jotka oli valmistettu 10/66...8/67 eli alkupään Tiinoissa, jotka (muutenkin) pohjautuivat pitkälti tähtisilmän tekniikkaan.

Vastaa Viestiin