Rs2000 mk5 takapyörän laakeri

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Tomppeli
Viestit: 98
Liittynyt: Su Elokuu 24. 19:40:08 2003

Rs2000 mk5 takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Tomppeli » To Marraskuu 3. 11:14:07 2005

Taitaa olla laakeri omasta escortista vetämässä aika viimesiä ku ulisee ajaessa aika ikävästä.

Onkos noissa laakereissa eroa Rs2000 ja normi escon välillä? Ja jos joku on vaihtanu niin viittiskö kertoa millä tavalla vaihdetaan ja onko paha homma?

Entäs maksaako laakeri foordilla paljon ja löytyykö tarvikkeena?

Kiitos jo etukäteen.
Ex Ford Escort RS2000 -92

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » To Marraskuu 3. 12:21:52 2005

Etuveto Rs2000 käy samat laakeri kuin muihinkin saman ikäsiin. Aika kuluvaa tavaraa tuntuu olemaan nuo joten ei välttämättä kannata kaikista halvimpia tarvike laakereita laittaa. Itse ostin SKF:n laakerit motonetistä hintaan 33.50€ /pyörä.

Asennuksessa prässistä ja momentti avaimesta on apua, ilmankin pärjää. Prässillä laakerin ulkokehän irroitus ja asennus onnistuu näppäprämmin kuin naputtelemalla. Nuo kun ovat kartiolaakereita (2 laakeria/pyörä) niin kiristys momentti on hyvä olla suht oikea.

Jostain korjausoppaista varmaan löytyy tarkat ohjeet. Tässä jonkinmoinen manuaali, tosin runpujarrulliseen versioon.
http://www.rs2000-16v.co.uk/PDF/Q1515106.pdf

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » To Marraskuu 3. 12:29:16 2005

hanta kirjoitti:Etuveto Rs2000 käy samat laakeri kuin muihinkin saman ikäsiin. Aika kuluvaa tavaraa tuntuu olemaan nuo joten ei välttämättä kannata kaikista halvimpia tarvike laakereita laittaa. Itse ostin SKF:n laakerit motonetistä hintaan 33.50€ /pyörä.

Asennuksessa prässistä ja momentti avaimesta on apua, ilmankin pärjää. Prässillä laakerin ulkokehän irroitus ja asennus onnistuu näppäprämmin kuin naputtelemalla. Nuo kun ovat kartiolaakereita (2 laakeria/pyörä) niin kiristys momentti on hyvä olla suht oikea.

Jostain korjausoppaista varmaan löytyy tarkat ohjeet. Tässä jonkinmoinen manuaali, tosin runpujarrulliseen versioon.
http://www.rs2000-16v.co.uk/PDF/Q1515106.pdf
Näkyhän tuolla olevan momenttikin, mutta enpä ole ikinä etuvetosen takalaakeria nähny/kuullu/ite kiristäny momenttiavaimella. kyl ne on ihan näppituntumalla toiminu tähä mennessä.

Edit:Typoja
Viimeksi muokannut nprteam, To Marraskuu 3. 17:07:21 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » To Marraskuu 3. 14:44:17 2005

nprteam kirjoitti: Näkyhän tuolla olevan momenttikin, mutta enpä ole ikinä etuvetosen takalaakeria momentti avaimella nähny/kuullu/ite kiristäny momenttiavaimella. kyl ne on ihan näppituntumalla toiminu tähä mennessä.
No en minäkään edes omista momenttiavainta :wink:
Jostain vaan kuulin/luin että noiden laakereiden kireys olis erityisen tärkee tossa escortissa, kun muutenkin tuppaavat hajota. Tietysti kyllähän sen mutterin voi oikeaan momenttiin kiristää ilman momenttiavaintakin :)

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » Pe Marraskuu 4. 8:46:40 2005

Pois sen saa kotikonstein esim. tamppia apuna käyttämällä. Uuden kartiokehän suosittelen laittamaan prässillä, jos ei itsellä ole niin korjaamoilta varmasti löytyy eivätkä hirveästi siitä veloita.
Ford Fiesta ST 2013
#727

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Marraskuu 4. 12:59:12 2005

hanta kirjoitti:
nprteam kirjoitti: Näkyhän tuolla olevan momenttikin, mutta enpä ole ikinä etuvetosen takalaakeria momentti avaimella nähny/kuullu/ite kiristäny momenttiavaimella. kyl ne on ihan näppituntumalla toiminu tähä mennessä.
No en minäkään edes omista momenttiavainta :wink:
Jostain vaan kuulin/luin että noiden laakereiden kireys olis erityisen tärkee tossa escortissa, kun muutenkin tuppaavat hajota. Tietysti kyllähän sen mutterin voi oikeaan momenttiin kiristää ilman momenttiavaintakin :)
Ensin piukkaan ja sitten takasinpäin sopivaan välykseen... Kaikki laakereiden kanssa pelanneet tuntee koska välys on ok...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Vastaa Viestiin