Capreista turinaa.

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Capreista turinaa.

Viesti Kirjoittaja Tupi » Su Heinäkuu 24. 20:59:54 2005

Moro vaan kaikille.Olen jo tod. pitkään mietiskellyt turbo escortin rakentelua (mk1 tai mk2) mutta vanhanajan turbo paperit saati korit alkaa oleen kiven alla varsinkin 2 litrasen ahdetun luvilla jollaiset haluaisin, niin rupesin pyöritteleen päässä ajatusta ahdetusta caprista joka on huomattavasti helpompi leimata kunnon turbokoneella johtuen siitä että mallisarjaan kuuluu tehokkaampia pelejä kuin escorttiin joten ajattelin kysyä että mitkä mallit on tehokkaimpia capri mk1/mk2/mk3 malleissa ja paljonko kussakin mallissa on tehoa?Nuo tiedot auttaa eteenpäin suunnittelussa.
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Su Heinäkuu 24. 21:37:34 2005

Ainakin mk2/3 Capreissa tehokkain malli periaatteessa on 2.8i (160hv), mutta RSTurbo Caprikin voisi käydä vertailukohtana (188hv).
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Ma Heinäkuu 25. 13:37:34 2005

Joo eli tuossa turbo Caprissa on sitten tuo 188hv? Minulla on sellainen visio että cossun konetta caprin pellin alle jonka teho on 204hv niin tuohon turbomalliin verrattuna se onnistuisi laillisesti minkäslaiset jarrut tuossa turbomallissa on vakiona?
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Ma Heinäkuu 25. 14:28:50 2005

Tietääkseni Turbossa samat jarrut kuin 2.8i:ssä. Eli jäähdytetyt levyt edessä ja leveät 9-tuumaset rummut takana. Viisaammat korjatkoon, jos olen väärässä :)
Jallu kirjoitti:Mallihan on tietysti Ford Capri 2 2.8 Turbo. Ei siis RS Turbo tms.
Aivan. Mistäköhän mä ton RS:n tonne nappasin :D Mutta eikös noi ole kolmoskoppasia?
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Heinäkuu 25. 14:54:45 2005

Mk-II ja III Caprit rinnastetaan keskenään leimalla samaksi hökötykseksi, eli sen puoleen ei ole väliä. Ainut hyväksyttävä turbo-malli on tosiaan RS Turbo, jossa 2.8 kaasutin-kone Mayn turbo-sarjalla. Tässä tosiaan mainitut 188hp ja alusta&jarrut samat kuin 2.8i:ssä. Harva konttori hyväksyy ilman lisäselvitystä, mutta itse kuitenkin onnistuin vakuuttamaan paikallisen konttorin leimatessani aikoinaan omaa Capriani. Asia joka vakuutti leimalla oli, että "RS Turboa on saanut halutessaan Ford-jälleenmyyjältä" vaikka siis olikin tavallaan viripajan tuote. Muunmuassa painekotelossa on "RS Turbo" teksti Fordin omalla fontilla. Kyse ei ole siis Turbo-Technicsin 205hp 2.8i turbo-koneesta.

Aai..?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Heinäkuu 25. 18:58:46 2005

Hyödytöntä detaljitietoa: Capri 2,8 turbo alkupään autoissa oli Garretin ahdin , myöh. KKK, ja jäähdyttämättömät levyt; samat kuin 3,0:ssa.

Capri 2,8 turbo ei ole virallisesti "viripajan tuote", vaan valmistajan "valmistama" tuotantomalli.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Ma Heinäkuu 25. 19:49:57 2005

Mistähän päin suomea voisi fordilta kysellä jotain mustaa valkoisella tuosta mallista?Tässä raahessa on kyllä fordin merkkihuolto ja osamyynti muttei autojen jälleenmyyntiä.Tietääkö joku sellaista ford liikettä josta on "helposti" saanut erimalleista lappuja ja todistuksia?
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Heinäkuu 25. 23:57:40 2005

Taitaa pitää kääntyä Saksan Fordin puoleen, sen verran luokattomia ovat vastaukset olleet kysymyksiini ko. mallista Suomen Fordilla...
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Seppo
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulukuu 24. 14:11:31 2001

Viesti Kirjoittaja Seppo » Ti Heinäkuu 26. 1:04:23 2005

Soitin joku vuosi sitten samasta asiasta Saksan Fordille Kölniin ja kun lopulta sain oikean henkilön puhelimen päähän, selvisi ettei heilläkään ollut antaa dokumenttia 2.8 turbo caprin teknisistä tiedoista. Kyseinen heppu kehoitti ottamaan yhteyttä oman maan (Suomen) Fordin kilpailuosastoon joten se siitä. Suomen Fordilla ei tietoja ollut, sen olin jo varmistanut aikaisemmin.
Jäsen #72
Keep the Legend Alive

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Heinäkuu 26. 7:07:23 2005

Eli ei muuta kuin Capri Essential kirja avuksi...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Heinäkuu 26. 11:26:20 2005

Niiden aikanaan skannattujen caprikirjojen sivujen varassa kai sitä sitten ollaan...
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Ti Heinäkuu 26. 21:09:03 2005

no voihan perkele pitänee käydä konttorilla kyseleen että mikä niille kelpaa todistukseksi.Torstaina käyn oulun fordilla kokeileen onneani.Minulle saa kaupata capreja jotka on jo valmiiksi katsastettu isoille jarruille yms. mielellään prosentiton.Joko ihan ajossa oleva tai tekniikaton ei mitään kauheita projekti koreja kaikki osat tulisi olla paikallaan tai mukaan.Vahdossa ehkä irtoaa tuo 2.0 välikoppa jos oikeen hyvä capri löytyy.
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Tammikuu 22. 21:44:03 2007

hiukkasen ehkä myöhäinen vastaus (1,5v), mutta mulla olis tällainen Fordin vihkonen, jossa näkyy 138kW(188PS) teholukemat.
Jos tästä jollekin apua on :?

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Tammikuu 22. 22:13:35 2007

Brenda kirjoitti:hiukkasen ehkä myöhäinen vastaus (1,5v), mutta mulla olis tällainen Fordin vihkonen, jossa näkyy 138kW(188PS) teholukemat.
Jos tästä jollekin apua on :?
Vois kiinnostaakkin ihan varmuuden vuoksi, jos vielä teen toisen kopion nykyisestäni.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Su Toukokuu 6. 22:12:39 2007

Brenda kirjoitti:hiukkasen ehkä myöhäinen vastaus (1,5v), mutta mulla olis tällainen Fordin vihkonen, jossa näkyy 138kW(188PS) teholukemat.
Jos tästä jollekin apua on :?
Linkki ei näytä enää toimivan. Brenda, viititkö laittaa uudelleen, vois olla tarvetta.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Toukokuu 6. 23:29:27 2007

jouni kirjoitti:
Brenda kirjoitti:hiukkasen ehkä myöhäinen vastaus (1,5v), mutta mulla olis tällainen Fordin vihkonen, jossa näkyy 138kW(188PS) teholukemat.
Jos tästä jollekin apua on :?
Linkki ei näytä enää toimivan. Brenda, viititkö laittaa uudelleen, vois olla tarvetta.
linkissä oli vain kansikuva Turbo Caprin korjaamokäsikirjasta.
Olen myynyt kirjan caprifoorumilla "esa" nimellä kirjoittavalle
konetta siinä ei käsitelty sen kummemmin, oli vain mainittu tehot ja ahdin yms. teknistä tietoutta....
enimmäkseen käsiteltiin jarru (jäähdytetyt), alusta ja levikepuolta.

harmittaa kun en jaksanut skannata, ennen vihkosen myyntiä :roll:
ajatusmaailma kun sillä hetkellä oli :vitut mä koskaan mitään capreja keräile
ja muutamia viikkoja myöhemmin ostin mokoman :roll:

caprissimo
CRSC jäsen 2016
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Toukokuu 17. 8:01:04 2004
Paikkakunta: Joensuu

Tickford turbo

Viesti Kirjoittaja caprissimo » Ma Toukokuu 14. 13:58:59 2007

Kaikkein tehokkain virallisesti Fordin kautta myyty Capri oli Tickford turbo, jota valmisti Aston Martin Tickford. Autoja tehtiin tosin vain n. 100 kpl ja niitä myytiin vain Englannissa, mutta kyseessä oli "virallinen" Fordin tuote. Paukkuja koneesta oli otettu n. 205hv. Alusta oli muuten sama kuin 2.8i:ssa, mutta takana oli levyjarrut, vetopyörästön koppa oli alumiinia ja jäähdytysrivoilla varustettu, ja akseli oli A -frame -viistotuettu( eli akseliputkista tangot 45`kulmassa eteenpäin lehtijouseen kiinni)

Tommi

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Toukokuu 17. 14:30:07 2007

tilasin eilen englannista Ford Cars March/April-84 myyntiesitteen, missä on mukana Tickford Capri teknisine tietoineen, ja otsikkomaininta "The Exhilarating Turbo Capri by Tickford - Now available through the Ford dealer network".
Mailasin myös Tickfordille kysyen olisko saatavilla Type-Approval sertifikaattia...saa nähdä vastaavatko ikinä.

Täytyy kattoo jos rustais taas rakenteeliset erot lappuja, kuten aikanaan mk1&2 escortit päivitin RS1600/RS1800 malleilla....nyt kun tuo caprikin on lähellä sydäntä :oops:

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » To Toukokuu 17. 21:34:04 2007

Tickford on Fordin kautta myyty malli, mutta ei virallinen sarjatuotantomalli, kuten 2.8 turbo. Viimeisin mielenkiintoinen kommentti Suomen Fordilta pyytäessäni heiltä todistusta, että Capri 2.8 turbo on Fordin sarjatuotantomalli (laitoin liitteeksi kymmenkunta linkkiä 2.8 turboista) oli "2.8 turbo ei ole katuliikenteeseen tarkoitettu ajoneuvo, vaan ralli- ja ratakäyttöön" :shock: No huh huh...

Tässä keräillään sitten täyslaidallista tietoa vastinetta varten. Eli jos jollain on jotain kirjallista tietoa Capri 2.8 turbosta (188hv 2.8 V6 kaasarilla) ja niissä jollain tavalla mainittu, että se on sarjatuotantomalli tai josta voi tehdä ko. johtopäätöksen (varaosaluetteloita, korjaamokirjoja tjms.) niin olisin kiitollinen, jos pystytte toimittamaan minulle esim. kopion tai skannattuna emailiin.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Toukokuu 17. 22:02:28 2007

toisaalta, missä sanotaan että pitää olla "sarjatuotantomalli"?
ei saksan turbo caprikaan käsittääkseni ole liukuhihna tuotos

jos Englannin Ford on jälleenmyyjiensä kautta myynyt Tickford Capria, ja se löytyy myyntiesitteestä muiden perusvessojen seasta. ja auto on yleiseen tieliikennekäyttöön tarkoitettu, tyyppihyväksytty ja kolaritestattu.

niin silloin se mielestäni sopii allamainittuun.

"Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien tehdasvakiomoottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen."

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » To Toukokuu 17. 23:57:36 2007

Kyllä vaan 188hv 2.8 turbo on liukuhihnamalli. Kumotkaa toki tämä väitteeni, jos esim. noiden aikanaan skannaamieni artikkeleiden perusteella olette eri mieltä:

http://www.suomencaprit.com/Kuvia/Artikkelit/Turbo4/

Mielestäni esim. Tickfordin osalta homma kaatuu juuri tuohon sanaan "tehdasvakiomoottori". Eikös se silloin tarkoita juuri sarjatuotantomallia...?

Ei sillä, etteikö olisi hyvä homma, jos Tickford kelpaisi tehokkaimpana mallina. Mutta toisaalta, olisihan se kiva samalla tavalla saada ihan uudet teho- ja iskutilavuusrajat TUV-hyväksytyllä mkII/III Mako Caprilla: 5.0l + 25% ja 250hv + 20% ... :roll:
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Toukokuu 18. 1:18:00 2007

en ala inttämään kun en pysty mitään faktoja tarjoamaan.
mutta liukihnasta sen verran, eikös Capri Turbot kasattu käsityönä Kölnin Motorsport osastolla.
tai siis raaka aihio oli 2.8i koppa perusauto, josta leikeltiin peltiä ja kitattiin lasikuitupullistukset ja pukattiin pellin alle joku Zakspeedin suunnittelema granadan kaasari mylly turbo virityksellä. 200kpl piti valmistaa luokituksia varten.

sama homma tickfordissa, 2.8inj aihioista muokkasivat käsitöinä. 100kpl

en perusta kummankaan edellämainitun "liukuhihnatuotannoista"
kumpaakin on myyty yleiseen tieliikennekäyttöön Fordin kautta.
Tickford löytyy Ford Cars myyntiesitteestä ja saksan Turbostakin löytyy ainakin yksittäinen painettu A4 esite.

löytyykö muuten kumpaankaan härveliin osia mistään virallisista Caprin varaosakirjoista/mikrofilmeistä ? Epäilen.

Saksan turboon on motorsport divisioona painattanut ainakin nämä pari vihkoa

kuva
varaosakirja

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Pe Toukokuu 18. 8:19:39 2007

Itseasiassa joissain lähteissä on mainittu, että perustui 3.0S malliin, johon olis lisätty X-sarjan palikkaa (jarrut, vakaaja, anti-dive kit yms.). Autot on käyneet ensin Zakspeedin pajalla, jossa on asennettu korisarja, sitten tuotu takaisin Cologneen, jossa asennettiin moottori.

Auton siis valmisti Fordin RS Operations (voiko tuo sulkea pois auton sarjatuotantoisuuden tai/ja jopa sen, ettei olisi virallisesti Fordin valmistama?) ja myytiin RS dealereiden kautta. Tickford oli sitten mielestäni puhtaammin Aston Martinin oma projekti, vaikkakin sai Fordilta hyväksynnän.

Esim. tuossa on mainittu "This was the 2.8 Turbo, ultimate road-going production line Capri": (sivu 49 vas. alareuna)

http://www.suomencaprit.com/Kuvia/Artik ... bo4/1b.jpg

Minä kun muistelen, että joku olisi nähnyt jossain varaosaluettelossa maininnan 2.8 Turbosta. tai öljypurkin kyljessä tai jossain.

Ei tässä inttämään ruveta, hyvä vaan jos tämänki asian tiimoilta saataisiin jotain faktaa viimein käsiin. Kaikki vähänkin virallisemmat dokumentit tuntuu olevan kiven alla. Joku kun viitsisi penkoa ne Caprien mikrofilmit, josko niistä kuitenkin löytyisi joku maininta. Minä luulen, että voisi löytyäkin.

Eiköhän Brendan aiempien näyttöjen perusteella Escortien parissa saada myös tähän Capri 2.8 Turbo-asiaan jonkin ajan päästä vastauksia. Eli Brenda ei paineita, mutta odotukset on kovat :wink:
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Vastaa Viestiin