Ilmastointia sedan cossuun

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

TKH
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Heinäkuu 28. 13:14:10 2004

Ilmastointia sedan cossuun

Viesti Kirjoittaja TKH » Ma Huhtikuu 25. 19:47:21 2005

Eli mulla on ilmeisesti 4x4 italiantuonti cossusta ilmastoinnin retaleet (kompura, höyrystin, kuivain, lauhdutin, letkut, katkaisija ja johtosarja). Tarkoitus olisi asentaa -89 malliseen cossuun. Löytyisikö keltään kytkentäkaavioita, kuvia tehdasasennuksesta tai vaan kokemusta kyseisen operaation suorittamisesta? Mikähän mahtaa olla tuo potikka josta lähtee pitkä "rautalanka"?kuulemma joku italian erikoisuus. :?:
kaavioita yms. voi lähettää osoitteeseen stenbergthomas@hotmail.com
Jäsen 906.
sierra cosworth -89

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Huhtikuu 25. 21:17:25 2005

Potikka ja rautalanka on termostaatti, ei se mikään Italian erikoisuus ole.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Huhtikuu 25. 22:52:21 2005

onkos sulla musta laatikko joka tulee ikkunan alle eli johon kenno laitetaan ,se jossa on se italian erikoisuus.
joudut purkamaan koko kojelaudan ja lämppärin systemit.
leikkaamaan tulipeltiin reijän ikkunan alle keskelle josta tulee ilma läpi hyttiin.
sähkö siihen ei tuu hirveästi.
katkaisija hyttiin josta + menee ilmastoinnin kuivaimen painekatkaisijalle (yli ja alipaine)josta taas kompuran magneetti kytkimelle.
ja lisäksi flekti saa tiedon termostaattilta syyläristä.
en muista antaako paine katkaisija(ylipaine tila) tiedon kans flektille pyrimiseen.
kuivain on luultavasti entinen se ei kestä avonaisena kun muutaman tunnin.
sen jälkeen ryyniton imenyt kosteutta tarpeeksi ja on vaihdettava.
(teoriassa siis) jokainen tekee niin kuin haluaa.

tässä pääpiirteittäin.
olen kirjoittanut myös ilmastoinnin toiminta periaate kuvauksen ja se on jossain arkistossa tekniikka osiossa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Huhtikuu 25. 22:57:01 2005

Ja vielä lisäksi sen uuden kylmäaineen mukanaan tuomia juttuja:
http://cosworthrsclub.com/foorumi/viewt ... lmastointi

Iso homma tuossa kyllä on :shock:

Mondeoon pelkkä täyttö maksoi 120 euroa. Sitten jos vielä vuotaa niin hellurei ja eurot lentää :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Huhtikuu 26. 0:29:32 2005

Sinellä on taas kyselyikä eli jälleen kerran aihetta sivuten: jos autossa on ilmastointi, niin niissä näyttää olevan myös sisäkierto ilmalle. Näin on minulla Scorpiossa, kaverilla RS2000:ssa ja parissa Sierrassakin olen saman jutun havainnut. Sama juttu nousevan auringon itäautoissa eli japanilaisissa, mutta niissä sisäkierto tuntuu olevan vakiona kaikissa. Onko sisäkierrolla joku käytännön syy, miksi se on ilmastoinnillisessa autossa? Tiedän, että jäähdyttää nopeammin, mutta.. Jälleen siteeraan korjausopasta ja siinä oli ohjeet ilmastoinnin testaukseen: tuuletin kolmosasentoon (=täysille) sisäkiertoasentoon ja sitten tihrustamaan häviääkö kuplat ikkunasta 10 sekunnin sisään. Miksi?

TKH
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Heinäkuu 28. 13:14:10 2004

Viesti Kirjoittaja TKH » Ti Huhtikuu 26. 14:54:16 2005

on mulla se iso musta loota.joo, toi leikkely kuulostaa aika kohtalokkaalta :roll: . voipi olla ettei maksa vaivaa toi operaatio. Onhan mulla sentään kattoluukku :)
Jäsen 906.
sierra cosworth -89

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Huhtikuu 26. 15:55:34 2005

Sine kirjoitti:Sinellä on taas kyselyikä eli jälleen kerran aihetta sivuten: jos autossa on ilmastointi, niin niissä näyttää olevan myös sisäkierto ilmalle. Näin on minulla Scorpiossa, kaverilla RS2000:ssa ja parissa Sierrassakin olen saman jutun havainnut. Sama juttu nousevan auringon itäautoissa eli japanilaisissa, mutta niissä sisäkierto tuntuu olevan vakiona kaikissa. Onko sisäkierrolla joku käytännön syy, miksi se on ilmastoinnillisessa autossa? Tiedän, että jäähdyttää nopeammin, mutta.. Jälleen siteeraan korjausopasta ja siinä oli ohjeet ilmastoinnin testaukseen: tuuletin kolmosasentoon (=täysille) sisäkiertoasentoon ja sitten tihrustamaan häviääkö kuplat ikkunasta 10 sekunnin sisään. Miksi?
En tiedä mitä kuplia siinne tuulilasiin tulee...mutta kylmä kondensoi vesihöyryn ilmasta, kun ulkona on kuumaa ja kosteaa niin on mukava ajella vilpoisessa ja kuivassa :D

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Huhtikuu 26. 16:01:07 2005

mulla on puhalla kori jossa on toi reikä voin ottaa siitä kuvan ku kerkeen jos tarvit
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

BBT
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja BBT » Ti Huhtikuu 26. 16:11:20 2005

cossuesco kirjoitti:
Sine kirjoitti:Sinellä on taas kyselyikä eli jälleen kerran aihetta sivuten: jos autossa on ilmastointi, niin niissä näyttää olevan myös sisäkierto ilmalle. Näin on minulla Scorpiossa, kaverilla RS2000:ssa ja parissa Sierrassakin olen saman jutun havainnut. Sama juttu nousevan auringon itäautoissa eli japanilaisissa, mutta niissä sisäkierto tuntuu olevan vakiona kaikissa. Onko sisäkierrolla joku käytännön syy, miksi se on ilmastoinnillisessa autossa? Tiedän, että jäähdyttää nopeammin, mutta.. Jälleen siteeraan korjausopasta ja siinä oli ohjeet ilmastoinnin testaukseen: tuuletin kolmosasentoon (=täysille) sisäkiertoasentoon ja sitten tihrustamaan häviääkö kuplat ikkunasta 10 sekunnin sisään. Miksi?
En tiedä mitä kuplia siinne tuulilasiin tulee...mutta kylmä kondensoi vesihöyryn ilmasta, kun ulkona on kuumaa ja kosteaa niin on mukava ajella vilpoisessa ja kuivassa :D
Tässä Sinen korjausopassiteerauksesa luultavimmin tarkoitetaan kylmäainesäiliön tms. neste/näkölasia (=ikkuna) eikä tuulilasia. Jos nestelasissa näkyy kuplia on kylmäainetäytös todennäkoisesti vajaa (=lisättävä kylmäainetta)...

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Huhtikuu 26. 18:14:09 2005

BBT kirjoitti:
cossuesco kirjoitti:
Sine kirjoitti:Sinellä on taas kyselyikä eli jälleen kerran aihetta sivuten: jos autossa on ilmastointi, niin niissä näyttää olevan myös sisäkierto ilmalle. Näin on minulla Scorpiossa, kaverilla RS2000:ssa ja parissa Sierrassakin olen saman jutun havainnut. Sama juttu nousevan auringon itäautoissa eli japanilaisissa, mutta niissä sisäkierto tuntuu olevan vakiona kaikissa. Onko sisäkierrolla joku käytännön syy, miksi se on ilmastoinnillisessa autossa? Tiedän, että jäähdyttää nopeammin, mutta.. Jälleen siteeraan korjausopasta ja siinä oli ohjeet ilmastoinnin testaukseen: tuuletin kolmosasentoon (=täysille) sisäkiertoasentoon ja sitten tihrustamaan häviääkö kuplat ikkunasta 10 sekunnin sisään. Miksi?
En tiedä mitä kuplia siinne tuulilasiin tulee...mutta kylmä kondensoi vesihöyryn ilmasta, kun ulkona on kuumaa ja kosteaa niin on mukava ajella vilpoisessa ja kuivassa :D
Tässä Sinen korjausopassiteerauksesa luultavimmin tarkoitetaan kylmäainesäiliön tms. neste/näkölasia (=ikkuna) eikä tuulilasia. Jos nestelasissa näkyy kuplia on kylmäainetäytös todennäkoisesti vajaa (=lisättävä kylmäainetta)...
No, niin tietysti :D onhan sielläkin "ikkuna"

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Huhtikuu 26. 18:15:50 2005

eiku kuplia pitää kulkea siinä ikkunassa jos ei kulje niin ei nestettä kierrä
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

TKH
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Heinäkuu 28. 13:14:10 2004

Viesti Kirjoittaja TKH » Ke Huhtikuu 27. 10:05:24 2005

kuva korista helpottais kyllä :D
Jäsen 906.
sierra cosworth -89

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Huhtikuu 27. 15:06:22 2005

TKH kirjoitti:kuva korista helpottais kyllä :D
Mulla on kanssa ilmastoinnin reikä nelarin kopassa jos ei ole kiire niin voin kuvata sen?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jay » Ke Huhtikuu 27. 15:40:24 2005

Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2

Vastaa Viestiin