kossun jarruongelma KIIRE!

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

BATMAN
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Heinäkuu 26. 6:46:24 2002
Paikkakunta: Askola

kossun jarruongelma KIIRE!

Viesti Kirjoittaja BATMAN » Pe Huhtikuu 22. 21:54:52 2005

Eli kyseessä -86 kossusierra ja ongelma esiintyy näin: Vähän reilummin vauhtia ottaessa ja sitten aika voimakkaan jarrutuksen aikana jarrut toimivat ensin hyvin, mutta jos jarrua painaa pitempään tai löysää jarrua ja painaa uudestaan vain toinen etujarru lukkiintuu. Kojelautaan syttyy punainen jarrujen varoitusvalo joka jää palamaan, jos akunkenkää käyttää irti merkkivalo sammuu mutta syttyy taas uudestaan seuraavan kokeilun yhteydessä. Yhden renkaan lukkiutumisesta vielä sen verran että sekin vaihtelee, eli ei ole joka kerta sama puoli! Autossahan on joku sähköhydraulinen tms. jarrutehostin ja taisipa olla abs myöskin (muistikuva että ainakin etupäässä olisi abs anturat?). Mitä tapahtuu jos ottaa liittimet irti tehostin härpättimestä? tehostus varmaan ainakin loppuu, mutta kai sitä jarrua jaksaa polkea ilman sitäkin jos pakko on. Asialla on aika kiire koska korjausaikaa on huominen (lauantai), sunnuntaina alastarossa rata-ajo lisenssin ajo-osuus ei kai sitä kukaan halua millään 1,1i etuvetopaskarellulla suorittaa? :oops:

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Viesti Kirjoittaja ford_86 » Pe Huhtikuu 22. 22:01:26 2005

siellä on varmaa anturat jotka huomaavat jos/kun jarrut jumittaa...?? kokeile irrottaa satulat ja putsaa liukupinnat, jos vai alkaa toimii :lol: onnea lisenssi ajoon!!

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Huhtikuu 22. 22:21:21 2005

itse näin nopeasti epäilisin mieluummin pumppua itsessään, jos kerran toimii noin muuten, kuin mainituissa tilanteissa.

toki ne anturitkin kannattaa tarkistaa. sen pitäisi antaa pyörintänopeuden mukaan ohmiarvoa jotain luokkaa 0.5-1.5 ohmia. en muista tarkkoja lukemia.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Pe Huhtikuu 22. 22:30:12 2005

Täys satularemppa joka fillarille. Satulat irti, männät irti, satuloiden hoonaus ja mäntien hionta/uusinta. Ei ole iso homma.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Huhtikuu 23. 0:36:56 2005

ootko vaihtanu koskaan jarrunesteitä siihen? vois olla kokeilemisen arvoinen juttu.

jarrunesteeseen kun kerääntyy ajan mittaan vettä sekaan jolloin kiehumispiste alenee -> neste kuplii putkessa TAI satulassa/sylinterissä-> sama kun olisi ilmaa jarruissa.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Huhtikuu 23. 0:37:38 2005

ja mikäli se varoitusvalo syttyy paine-eron takia selittäisi kiehuva neste senkin.. ilma kun puristuu kasaan mutta neste ei.

BATMAN
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Heinäkuu 26. 6:46:24 2002
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja BATMAN » La Huhtikuu 23. 8:01:49 2005

Pumpun toiminta epäilyttää kaikkein eniten, koska aamulla töihin mennessä valitsin lähes yllättävästi erittäin mutkaisen asvalttitien ja kaikki toimi vielä hyvin. Jarrusatuloiden jumittamiseen en usko, koska kävin jarrut läpi viime kesänä ja kaikki männät vivut yms. toimivat hienosti eikä ruostetta/muuta paskaa esiintynyt (italian tuontia) ja auto on seissyt talven lämpimässä hallissa. Myöskään jarrunesteen kiehuminen ei vaikuttaisi olevan syy, vaikka auto seisoisi paikallaan pari tuntia ja otat 150 metrin kiihdytyksen niin jarrut katoavat välittömästi tuplapainamisen seurauksena viimeistäänkin. Ei kai se lämpö noin äkkiä siirry jarrunesteeseen. No pitää lähteä tutkimaan, onhan tässä päivä (ja yö) aikaa vielä. Jos jotain tulee mieleen niin laittakaa ihmeessä neuvoja tulemaan!

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Voortikari » La Huhtikuu 23. 10:46:56 2005

Abs anturit ovat iduktiiviset jotka tuottavat itsestään vaihtojännitettä ja vaihtojännite taas ohjaa absien ohjainlaitetta. Eli ota absin anturilta johdot irti ja mittaa yleismittarilla vaihtojännite arvo.
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

BATMAN
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Heinäkuu 26. 6:46:24 2002
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja BATMAN » La Huhtikuu 23. 15:20:56 2005

Ei löytynyt vikaa mistään mekaanisista osista, jarrunesteet on vaihdettu, männät ja liukusysteemit käyty läpi, sähköliittimet abs systeemistä putsattu ja voideltu. Lopputulos oli sama kuin ennenkin eli jarrut toimivat yhtä huonosti kuin ennen remonttia. Abs antureita en mitannut, syynä taidon ja mittarin puute. Tämä kaikki alkoi jo lievästi V :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: joten otin abs systeemistä 7 napaisen liittimen irti ja vot jarrut toimii. Abs merkkivalot luonnollisesti palavat mittaristossa, mutta ilmeisesti liittimen irrottaminen ei kuitenkaan riko mitään?

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Voortikari » La Huhtikuu 23. 16:20:13 2005

ei riko joten anna mennä vaan. Mutta leimalta se ei mene läpi ennen kuin vika on korjattu. onnea vaan lisenssiajoon :D
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

Vastaa Viestiin