RST:n vakioahtimen speksit

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

rst1power
Ylläpitäjä

RST:n vakioahtimen speksit

Viesti Kirjoittaja rst1power » Ma Huhtikuu 18. 23:56:50 2005

Jos joku viittis valasta asiaa? eli minkä kokonen se ns. on?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Huhtikuu 19. 0:06:00 2005

to3 se on.. pako .36 kompura .42, korjatkaa jos olen väärässä.. pakopesä on pienin mahdollinen = vaikea löytää ehjä sopuhintaan.

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Ti Huhtikuu 19. 0:13:02 2005

Onko se tosiaan noin pieni?? no ei ihme ettei sysää..

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ti Huhtikuu 19. 1:23:38 2005

Eikös S1 ja S2 oo jotain eroa, siis molemmissa TO3, mutta muuten???
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

mk1turboic
Viestit: 78
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 17:31:56 2003

Viesti Kirjoittaja mk1turboic » Ti Huhtikuu 19. 2:14:41 2005

s2:ssa on vesijäähdytetty runko ainakin...
jäsen #323

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Huhtikuu 19. 2:49:20 2005

s2 on joo vesijäähdytetty ja s1 ei..
Ihmettelen kyllä aina tota kun ei muka sysää .36 pesällä, on meinaan tullut muutaman kokemuksen kautta ihan uusia ulottuvuuksia.. no katotaan nyt kun saa oman soimaan että miten tollanen isompi pesä vaikuttaa.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Ti Huhtikuu 19. 9:30:44 2005

Stefa kirjoitti:s2 on joo vesijäähdytetty ja s1 ei..
Ihmettelen kyllä aina tota kun ei muka sysää .36 pesällä, on meinaan tullut muutaman kokemuksen kautta ihan uusia ulottuvuuksia.. no katotaan nyt kun saa oman soimaan että miten tollanen isompi pesä vaikuttaa.
No onneks toi vesijäähdytys on turha :twisted:
Ja se ei sysää..
kyllähän se pihisee mut siihen se sit jääki.. loppuu ilman tuotto ihan kesken kaiken..
pitää lähtee turbokauppaan.. oliskohan mitään järkee lähtee holsettii laittamaan?

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Huhtikuu 19. 9:47:56 2005

Ei se pelkkä "holsetti" autuaaksi tee. Koko moottori pitää miettiä ajatuksella eikä pultata siihen vaan kaikkia mahdollisia osia ja olettaa että se "sysää". RST:n vakioahdin toimii jonnekin 200 hv:n nurkille vielä jotenkuten sen jälkeen pitää ruveta miettimään jotain muuta. Esim. 4WD Cosworthin ahdin .63 pakopesällä riittää omien kokemusten mukaan 260-270 hv:n tehoihin RST:ssä.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Ti Huhtikuu 19. 10:01:16 2005

Ilpo kirjoitti:Ei se pelkkä "holsetti" autuaaksi tee. Koko moottori pitää miettiä ajatuksella eikä pultata siihen vaan kaikkia mahdollisia osia ja olettaa että se "sysää". RST:n vakioahdin toimii jonnekin 200 hv:n nurkille vielä jotenkuten sen jälkeen pitää ruveta miettimään jotain muuta. Esim. 4WD Cosworthin ahdin .63 pakopesällä riittää omien kokemusten mukaan 260-270 hv:n tehoihin RST:ssä.
No pitää kuitenki ajatella asiaa niin et holsetti on halvempi..
63 pako on riittävän kokonen vai?

mauke
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:32:10 2001
Paikkakunta: lpr

Viesti Kirjoittaja mauke » Ti Huhtikuu 19. 10:04:06 2005

Mulla tuli huomattavasti eloa vehkeeseen pelkästään vaihtamalla alkup. ahtimen pakopesä astetta isompaan eli .48.
samiharju kirjoitti:=vaikea löytää ehjä sopuhintaan.
Mulla olis ehjä .36 pakopesä, onhan siinä pieniä halkeamia mutta missä t3 ei olisi. Jos joku tarvii niin tuo lähtee sopuhintaan.
RS2000 -96
Fiesta -11

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ti Huhtikuu 19. 10:21:43 2005

Ja alkuperäinen kompurasiipi on 42mm.

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Huhtikuu 19. 10:56:07 2005

Kertokaapas kokemuksia .48 ja .63 pakopesien välillä jos niitä jollain on.
Tuolla .63 mahtaa reilusti alle 3000rpm heräillä? Oma mielipide vaan on että ostaa valmiiksi ehkä nykyiseen kokoonpanooon turhan iso kuin että myöhemmin jäisi pieneksi.

Tuo vakio kun antaa olettaa liikaa aluksi kun paineet hyppää kattoon ja sitten ahdistaa.

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Huhtikuu 19. 13:19:40 2005

Nää heräämiset on ikuisuuskysymyksiä, jokaisella on aina eri mielipide mitä sillä tarkoitetaan. Tässä kuitenkin dynokäyrät samassa dynossa mitattuna vuoden välein:
http://www.kolumbus.fi/ilpok/escort/Dyn ... 2_2003.jpg

Katkoviivalla piirretyt ovat ahtimella jossa oli tuntematon kompura ja .48 pakopesä. Yhtenäisellä ovat käyrät seuraavasta kehitysversioista eli tuosta .63 pakopesällä olevasta 4WD:n ahtimesta. Ahtopainekäyrästa katsoin että 1 bar on 3400 rpm:ssä tuolla .63 pesällä. 2500rpm:ssä on 0.4 bar. Moottori on 1.8 ZVH portatulla kannella ja Piper 285T2 nokalla, 7.8:1 puristuksilla. Se että onko .63 pesä riittävä riippuu edelleen siitä mihin pyritään. Tällä hetkellä tuntuu että omaan koneeseen se on jo hiukan pieni, nykyinen ahdin on Escort Cosw. T34 jossa sama .63 pesä.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Huhtikuu 19. 13:28:03 2005

rst1power kirjoitti: Ja se ei sysää..
kyllähän se pihisee mut siihen se sit jääki.. loppuu ilman tuotto ihan kesken kaiken..
Kyllä se sillä sysää kun laittaa sysäämään :lol:
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vastaa Viestiin