Tupla pumput cossuun.

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Tupla pumput cossuun.

Viesti Kirjoittaja Skorppi » La Huhtikuu 9. 9:47:31 2005

Nyt näyttää siltä että pensa loppuu kossusta kesken, 600cc suuttimet riittävät todennäköisesti joten pensapumppu / linja ahdistaa.

Onko mitään iloa laittaa kahta kossun vakio pumppua lykkäämään läpi vakiolinjoista ? vai pitääkö tehdä esim niin että lykkää molemmilla pumpuilla läpi vakio meno & paluu linjoista ja yhdistää ne konehuoneessa yhteen ja vetää uuden paluu putken, vai pitääkö vaan vetää sekä meno & paluu uudesta vaikka 10mm putkesta ? Jos laitan kaksi pumpua niin miten ne kuuluu oikeaoppisesti kytkeä yhteen, molempiin takaiskut painepuolelle ja sitten Y-haaralla yhteen vai pelkkä Y-haara ?

edit: lisäkysymys, pitääkös ne pensalinjat olla ehdottomasti putkea, voi voiko vetää letkusta ?
Viimeksi muokannut Skorppi, La Huhtikuu 9. 10:29:34 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Huhtikuu 9. 10:06:55 2005

perstuntumalta sanoisin että yksi isompi pumppu ois r0k. eikös siipicossu kaupannut jotain juuri?

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » La Huhtikuu 9. 10:14:11 2005

samiharju kirjoitti:perstuntumalta sanoisin että yksi isompi pumppu ois r0k. eikös siipicossu kaupannut jotain juuri?
Se on liian pieni :wink:
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Huhtikuu 9. 10:27:20 2005

jos laitat tupla pumput niin kannattaa kyllä laittaa paksumpaa linjaa.
pysy virtaus nopeudet kurissa
huomioi sitten litos kohdissa ettei tulo "pullonkaulaa" silloin hyöty kasvaneesta kapasiteetista hukkuu.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

ha

Viesti Kirjoittaja +2.bar » La Huhtikuu 9. 11:52:00 2005

joko olet leiponut osat nippuun. :?:

ehtii viel' miittiin ..... :)
auto ilman turboa on kuin leka ilman vartta..

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Viesti Kirjoittaja Jasu » La Huhtikuu 9. 12:09:35 2005

Kerääjä->isompi pumppu->10-12mm teräspunos
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Cord
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammikuu 14. 9:54:26 2003

Viesti Kirjoittaja Cord » La Huhtikuu 9. 14:22:48 2005

Muistakaapa myös selvittää mihin asti kossun vakio bensansuodatin riittää,
ei oo paljon hyötyä laittaa isoja bensalinjoja ja pumppua jos suodatin ahdistaa siellä välissä.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » La Huhtikuu 9. 15:51:23 2005

Sen verran vielä että kai sä skorppi olet mitannu paljon tulee jännitettä orkkis pumpulle? Voi olla piuhat huonossa kunnossa ja siks jää tuotto pieneks kun ei tuu tarpeeks jännitettä sinne..
Toyota Supra TT

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » La Huhtikuu 9. 15:53:06 2005

lievästi ohi aiheen, mutta minkäkoisille suuttimille riittää ohc ispumppu+ suodatin 12mm bensalinjalla?
ford escort´79 tic

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » La Huhtikuu 9. 20:28:25 2005

Hena kirjoitti:Sen verran vielä että kai sä skorppi olet mitannu paljon tulee jännitettä orkkis pumpulle? Voi olla piuhat huonossa kunnossa ja siks jää tuotto pieneks kun ei tuu tarpeeks jännitettä sinne..
takaluukun puolelta mittasin niin 12,8V, eli kyllä se melko kunnossa on.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Huhtikuu 9. 20:56:38 2005

Muistaakseni 2WD kiskoon tulee bensa sisään sen käyrän putken kautta?
Liittimen kohdalla reikä on vain n. 4mm, olikohan edes ihan tota, eli samaa luokkaa kuin reikä kiskosta yksittäisille suuttimille, se kyllä ahdistaa virtauksia pahasti.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Huhtikuu 9. 21:02:34 2005

SLEI kirjoitti:Muistaakseni 2WD kiskoon tulee bensa sisään sen käyrän putken kautta?
Liittimen kohdalla reikä on vain n. 4mm, olikohan edes ihan tota, eli samaa luokkaa kuin reikä kiskosta yksittäisille suuttimille, se kyllä ahdistaa virtauksia pahasti.
Ei ole varmaan kyllä sitä neljää milliäkään.
Itse otin pois sen liittimen siitä sisältä ja tein helmiliitoksella liitännän siihen päälle.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Huhtikuu 9. 21:08:52 2005

samiharju kirjoitti:perstuntumalta sanoisin että yksi isompi pumppu ois r0k. eikös siipicossu kaupannut jotain juuri?
Laitan itselle tuplapumput jos ei mene kaupaksi. Jos menee niin sitten yksi iso pumppu.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Huhtikuu 9. 21:10:35 2005

Tässä http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... ht=sarjaan on yksi vanha topicki tosta sarjaan/rinnan laitosta.

Täällä on aikaisemmin todettu vakiopumpun riittävän jopa +450 hv:n tehoille, mutta ei sen enempää siitä.

Itse laitoin noi pumput (vakio + MDS "500 hv" pumppu) rinnan ja yhdellä 10mm letkulla konehuoneeseen. Sellainen homma on tullut huomattua, että tossa alkuperäisessä suutintukin pikaliittimessä on toi sisäänmeno tosi pieni, joten sekin voi vaikuttaa asiaan eli tuoton putoamiseen.

Itselle on kahdessa paikallisessa hydrauliikkaliikkeessä annettu teräspunosletkun miinukseksi tälläinen ongelma, että mutkakohdissa toi teräspunos voi purkautua ja aiheuttaa siten vaurion itse letkuun. Tämän takia omaani tuli linja hyvällä 10mm kumiletkulla. Tietääkseni tohon käyttöön on saatavilla myös taipuisaa kupariputkea.

Edit. pari nopeampaa kirjoittajaa kerkisi edelle.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Huhtikuu 10. 0:52:22 2005

Miks ei hyvät ihmiset tee muoviputkesta linjoja? Omaani väänsin ja hyvä tuli. Ei varmasti vuoda ja eikä aikanaan haperru.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Su Huhtikuu 10. 1:26:23 2005

olkaa sitten varovaisia paineen säätimen kanssa.
jos se jää pieneksi niin sitten on ongelma paineen kanssa.
paine nousee kun kulutus pienenee.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

eskort
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003

Viesti Kirjoittaja eskort » Su Huhtikuu 10. 2:28:37 2005

MouTine kirjoitti:Miks ei hyvät ihmiset tee muoviputkesta linjoja? Omaani väänsin ja hyvä tuli. Ei varmasti vuoda ja eikä aikanaan haperru.
Joku joskus teki muistaakseni kuorma-auton jarruletkusta.

jos mä ny en ihan väärin muista... :roll:

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Su Huhtikuu 10. 8:53:46 2005

eskort kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Miks ei hyvät ihmiset tee muoviputkesta linjoja? Omaani väänsin ja hyvä tuli. Ei varmasti vuoda ja eikä aikanaan haperru.
Joku joskus teki muistaakseni kuorma-auton jarruletkusta.

jos mä ny en ihan väärin muista... :roll:
Muuten hyvä mut niissä on paineilma jarrut =)
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Huhtikuu 10. 9:16:51 2005

Kumiletkusta teen melkeen itekin linjan, www.ares.fi löytyy kohtuu hintaista polttoaineen siirtoon tehtyä kumiletkua joka kestää jatkuvaa painetta 10bar. Tuo suutinkisko pitää sitten kanssa modata uuteen uskoon. Taidan päätyä nyt siihen että laitan kaksi vakiota rinnakkain kun sellaiset on tässä käsillä.

Kyllähän se vakio pumppu tosiaan on riittänyt joillakin sin +450hv, eikä mullakaan viime kesänä siellä ~400hv tehoilla ongelmaa ollu, nyt on vaan tullut uutta palikkaa moottoriin ja pensa loppuu.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

eskort
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003

Viesti Kirjoittaja eskort » Su Huhtikuu 10. 16:13:04 2005

Bliz kirjoitti:
eskort kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Miks ei hyvät ihmiset tee muoviputkesta linjoja? Omaani väänsin ja hyvä tuli. Ei varmasti vuoda ja eikä aikanaan haperru.
Joku joskus teki muistaakseni kuorma-auton jarruletkusta.

jos mä ny en ihan väärin muista... :roll:
Muuten hyvä mut niissä on paineilma jarrut =)
Ihanko tosi?? :roll: no muoviletkua se oli mut en tiedä oliko just sitä...

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Huhtikuu 10. 16:39:41 2005

mun turbo-oharissa oli väkerretty meno ja paluu 10mm kupariputkesta, yhtäkkiä vaikutti fiksulta ja "helpolta" ratkaisulta.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Huhtikuu 10. 20:48:20 2005

Ihan oikeesti, mä haluisin vastauksen nyt että mikä siinä muoviputkessa on vikana? Se on halpaa tavaraa ja sisähalkaisija on ihan sopiva. Lämmittämällä saa sen banjoliittimiin ja siihen päälle vielä kiritin niin lähes ikuinen on. Kestää tärinät ja värinät sekä muotoutuu aika jyrkkiinkin mutkiin, tosin lommahtaa sen tietyn asteen jälkeen aika pahasti. Mutta itse en ainakaan edes harkinnut muita.

Kumiletkua karsastin sen haurastumisen vuoksi ja sen takia että paineen kesto ei ole taattu. Ja sekin kun ruiskuvehkeissä pitäisi saada liitokset todella hyvin joka tarkoittaa aika kireää kiristämistä klemmarilla josta sitten letku helposti murtuu.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Huhtikuu 10. 21:02:01 2005

MouTine kirjoitti:Ihan oikeesti, mä haluisin vastauksen nyt että mikä siinä muoviputkessa on vikana? Se on halpaa tavaraa ja sisähalkaisija on ihan sopiva. Lämmittämällä saa sen banjoliittimiin ja siihen päälle vielä kiritin niin lähes ikuinen on. Kestää tärinät ja värinät sekä muotoutuu aika jyrkkiinkin mutkiin, tosin lommahtaa sen tietyn asteen jälkeen aika pahasti. Mutta itse en ainakaan edes harkinnut muita.

Kumiletkua karsastin sen haurastumisen vuoksi ja sen takia että paineen kesto ei ole taattu. Ja sekin kun ruiskuvehkeissä pitäisi saada liitokset todella hyvin joka tarkoittaa aika kireää kiristämistä klemmarilla josta sitten letku helposti murtuu.
Ei siinä mitään vikaa olekkaan..
HiFleksistä sinistä paineilma muoviputkea, hyvä ja "halpa". :wink:

eskort
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003

Viesti Kirjoittaja eskort » Su Huhtikuu 10. 21:33:54 2005

Joo elikkä kysyin kaverilta mistä se oli tehny bensalinjat ja se oli kuorma-auton jarruletkusta.... Ostettu täältä

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Su Huhtikuu 10. 21:39:08 2005

eskort kirjoitti:Joo elikkä kysyin kaverilta mistä se oli tehny bensalinjat ja se oli kuorma-auton jarruletkusta.... Ostettu täältä
minkähän hintasta oli jos itteki kävis tuolta hakemassa ku tulee ajankohtaseks ja millaset liitokset tuli puristus vai joku muu :roll:
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

janister
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Elokuu 25. 8:55:34 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja janister » Ma Huhtikuu 11. 10:06:06 2005

Itse tein 10mm hydraaliputkesta (halpaa) ja käytin boschin 044 pumppua.....Kyllähän noi pumput väsyy 15v jälkeen...

eskort
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003

Viesti Kirjoittaja eskort » Ma Huhtikuu 11. 15:25:19 2005

heka kirjoitti:
eskort kirjoitti:Joo elikkä kysyin kaverilta mistä se oli tehny bensalinjat ja se oli kuorma-auton jarruletkusta.... Ostettu täältä
minkähän hintasta oli jos itteki kävis tuolta hakemassa ku tulee ajankohtaseks ja millaset liitokset tuli puristus vai joku muu :roll:
Jaa-a taitaa selvitä paremmin ku soitat sinne tai käyt sielä. Ku ei muista...

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Huhtikuu 12. 20:16:41 2005

SLEI kirjoitti:Muistaakseni 2WD kiskoon tulee bensa sisään sen käyrän putken kautta?
Liittimen kohdalla reikä on vain n. 4mm, olikohan edes ihan tota, eli samaa luokkaa kuin reikä kiskosta yksittäisille suuttimille, se kyllä ahdistaa virtauksia pahasti.
Mulla on ahtain kohta kiskossa 5mm, jonka kokoinen se orkkis liitin on, jos sen vielä hakkais siitä helvettiin niin sit se putki olis 10mm luokkaa siitä alusta.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Huhtikuu 12. 20:22:42 2005

Kuorma-auton jarruletku on hyvää ja melko halpaa, kestää myös bensaa. Se sininen paineilmaletku haurastuu nopeammin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Huhtikuu 12. 20:24:25 2005

Sen pikaliittimen kun vetää ulos niin reikä sisään noin 11-12mm. Itelle hitsattiin tohon 10mm (sisähalk. n. 8mm) putkenpätkä kiinni, johon sitten 10mm letku kävi suoraan.
Jos sen koko roskan (pikaliittimen kauluksen) sahaa irti niin putken joutuu irrottamaan myös siitä kiinnikkeestään eikä se jää sen jälkeen muun kuin tukin liitoksen varaan ja se ei ainakaan minusta ollut paras vaihtoehto.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Huhtikuu 12. 21:50:21 2005

MikkoT kirjoitti:Sen pikaliittimen kun vetää ulos niin reikä sisään noin 11-12mm. Itelle hitsattiin tohon 10mm (sisähalk. n. 8mm) putkenpätkä kiinni, johon sitten 10mm letku kävi suoraan.
Jos sen koko roskan (pikaliittimen kauluksen) sahaa irti niin putken joutuu irrottamaan myös siitä kiinnikkeestään eikä se jää sen jälkeen muun kuin tukin liitoksen varaan ja se ei ainakaan minusta ollut paras vaihtoehto.
Ei tarvii irroittaa kiinnikkeestä.
Siihen helmiliitoksella vaan päälle kun on se paksumpi osa sahattu irti.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

hmm

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ti Huhtikuu 12. 22:19:57 2005

ihan asiasta mitään tietämättömän kommentti:


Kai olette ruuvanneet jo b-paineet ylös siitä alkuperäisestä säätimestä?

Se säädin on vissiin sama kaikissa, poraamalla noin 6mm reiän sen säätimen päähän löytää kuusiokoloruuvin jota säätämällä voi nostaa paineita.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: hmm

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Huhtikuu 12. 22:22:19 2005

ParDe kirjoitti:ihan asiasta mitään tietämättömän kommentti:


Kai olette ruuvanneet jo b-paineet ylös siitä alkuperäisestä säätimestä?

Se säädin on vissiin sama kaikissa, poraamalla noin 6mm reiän sen säätimen päähän löytää kuusiokoloruuvin jota säätämällä voi nostaa paineita.
Orginaali on poistettu kun ei muuta tee kun vaan jää jumiin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Huhtikuu 12. 23:09:00 2005

A-ryhmän siivessä mulla oli Boschin kilpaversio -säädin. Jäi yllättävän usein jumiin sekin. Riitti tulpissa "avaamista" kun oli paineet olleet hetken 7 barin hujakoilla.
FSE:n säätimellä ei ole moista vikaa tullut vastaan, ainakaan itsellä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

ok

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ke Huhtikuu 13. 2:04:28 2005

aha just :lol:

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ke Huhtikuu 13. 7:51:00 2005

Mulla on orkkis säädin paikalla ja ei ole jumissa, pitäis kyllä fse:n säädin hakea. Nyt on toinen pumppu + suodatin tallilla, jos tänään alottaisi askartelun, niin pääsisi testaamaan joko vetää yli 6k rpm :D
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Huhtikuu 14. 21:53:18 2005

Joo nyt o 2 pumppua kiinni, toimii huonommin :D Ihan jees, mitähä sitä sit keksis. :?
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Huhtikuu 14. 22:30:13 2005

Skorppi kirjoitti:Joo nyt o 2 pumppua kiinni, toimii huonommin :D Ihan jees, mitähä sitä sit keksis. :?
Uskaltaako nyt kysyä, että miten paljon huonommin toimii ja miten se ilmenee.

Ei kai vain sullekkin tullut nyt toi ckollia/monia muita vaivannut prötäämisongelma?

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Huhtikuu 14. 22:45:25 2005

Se tässä se ongelma onkin kun se ei oo sellanen perinteinen kossun rötäämis ongelma vaan se "röpöttää" omituisesti, ei se kierra paikallaankaan kun 7k kiltisti. Alan olla sitä mieltä että nokat on liian rajusti ajotettu, liikaa overlappia, pitää ottaa huomen vähä takasinpäin.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Huhtikuu 14. 23:01:27 2005

Skorppi kirjoitti:liikaa overlappia
Vielä tyhmä kysymys eli tarkottaako tämä overlap yhtäaikaista aukioloa vai onko sulla siellä jotkut vakiota paljon järeemmät kepit sisällä?

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Huhtikuu 15. 7:47:52 2005

Nokat on Cat Camsin toiseksi rajuimmat hydraulit, vakiot 208 astetta ja 8,5mm niin noissa on 230 astetta ja 9,75mm. Vakio nokilla venat on auki ykk:ssa 0,45mm, niin mulla on nyt noin 1,75mm ja veikkaan että toi on liikaa. Noissa tommis billetin nokkapyörissä on asteikko niin taidan ottaa pari astetta "takaisin" päin niitä.

Kansi on portattu, virtaa porttaajan mukaan 240hv, ahdin holset h1e/hx40 60/65 siivillä.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Huhtikuu 15. 9:02:39 2005

Skorppi kirjoitti:Nokat on Cat Camsin toiseksi rajuimmat hydraulit, vakiot 208 astetta ja 8,5mm niin noissa on 230 astetta ja 9,75mm.

Kansi on portattu, virtaa porttaajan mukaan 240hv, ahdin holset h1e/hx40 60/65 siivillä.
Eikös Cossun vakio nokat oli 240 astetta ja 8.54mm. Overlappia 16 astetta.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Huhtikuu 15. 9:13:24 2005

Joo ne on 240 "mainosasteita", eli 0,1mm - 0,1mm, mutta jos katotaan millin nostosta millin nostoon niin ne on 208 astetta. Vastaavasti noi mun nokat on 230 / 271 astetta.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: pumput...

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Huhtikuu 16. 15:51:25 2005

cossieboy kirjoitti:no niin pumppu asentajat!!! kun laitaa 2 cos.b.pumppua ne pitää asentaa PERÄKKÄIN! SIIS SAMAAN B.LINJAAN!!! niin bensan tuotto kasvaa 1,5 kertaiseksi yhteen pumppuun verrattuna!!! +600hv saatu! mutta parempi tulee kun laitta kunnon "ison" pumpun ja k.säiliön väliin!!! vielä kun b.linjan vaihtaa ja b.kiskon ahdistuksen otta pois niin homma skulaa tosi hyvin! :twisted:
No tossa aikasemmassa topickissa oltiin kyllä enemmän sitä mieltä, että tankilta rinnan ja siitä yhdellä sitten konehuoneeseen. Noin ainakin itelle tein.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » La Huhtikuu 16. 19:42:19 2005

Sanoisin kanssa että laitappa sarjaan ne pumput! Vielä kun olis kerääjäsäiliö niin olis täydellinen 8)
Niillä varsinaisilla painepumpuilla, kun olisi aina hyvä olla jonkinlaiset siirtopumput...

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Ti Huhtikuu 19. 22:47:57 2005

Bootsi kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Ihan oikeesti, mä haluisin vastauksen nyt että mikä siinä muoviputkessa on vikana? Se on halpaa tavaraa ja sisähalkaisija on ihan sopiva. Lämmittämällä saa sen banjoliittimiin ja siihen päälle vielä kiritin niin lähes ikuinen on. Kestää tärinät ja värinät sekä muotoutuu aika jyrkkiinkin mutkiin, tosin lommahtaa sen tietyn asteen jälkeen aika pahasti. Mutta itse en ainakaan edes harkinnut muita.

Kumiletkua karsastin sen haurastumisen vuoksi ja sen takia että paineen kesto ei ole taattu. Ja sekin kun ruiskuvehkeissä pitäisi saada liitokset todella hyvin joka tarkoittaa aika kireää kiristämistä klemmarilla josta sitten letku helposti murtuu.
Ei siinä mitään vikaa olekkaan..
HiFleksistä sinistä paineilma muoviputkea, hyvä ja "halpa". :wink:
Mulla oli yhessä cossussa tuota hiflexin sinistä bensaputkena konehuoneessa ja hieman alko hirvittämään kun se oli aika löysää kesähelteellä. Maksimi lämpötilahan sillä on 90 astetta et aika tarkoille menee..eihän se heti siinä sula, mut helteellä ku vehkeet pysäytetään ni on aika lämpöstä konehuoneessa. Onkohan siinä mustassa muoviputkessa mitä käytetään paineilmajarruissa paremmat lämmönkestot?
#350

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Huhtikuu 19. 23:56:49 2005

On.

Pumpuista:
-rinnan on usein esim WRC -autoissa, tarvitaan enemmän tuottoa ja ennenkaikkea varmuutta, paine pysyy samoissa vaikka kun toinen pumppu hyytyy.
-jos haluaa painetta enemmän, sarjaan. Tuotto ei juurikaan kasva.

Aina parempi siviilihimmelissä jos voi käyttää yhtä, isoa/tehokasta pumppua.

kahdelle suunnilleen näin:
-orkkis(pää-)tankilta kaksi normilähtöä (6-8mm)-> 2 x tehokas (tuotoltaan) siirtopumppu (esim RedTop)-> keräysastia-> 2 x isot lähdöt (12mm) rullapumpuille rinnan, suodattimet rinnan -> koneelle -> paluuputki(-ket) takaisin keräyssäiliöön josta myös ylivuotoputki (=paineentasaus) takaisin orkkis(pää-)tankkiin.

Painetta tarvitaan max luokkaa 6-7bar (peruspaine+ ahtopainekorotus, lineaarinen tai prog.). Tuottoa tarvitaan.
Sarjaan kytkennällä saadaan ensisijaisesti painetta lisää, ei niinkään tuottoa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ke Huhtikuu 20. 1:09:30 2005

OT,
mitäs Fse b-paineensäätimellä on ~ hintaa?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ke Huhtikuu 20. 1:27:52 2005

Stefa kirjoitti:OT,
mitäs Fse b-paineensäätimellä on ~ hintaa?
n.70-80e
Toyota Supra TT

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Re: pumput...

Viesti Kirjoittaja sprint » Ke Huhtikuu 20. 7:42:52 2005

cossieboy kirjoitti:no niin pumppu asentajat!!! kun laitaa 2 cos.b.pumppua ne pitää asentaa PERÄKKÄIN! SIIS SAMAAN B.LINJAAN!!! niin bensan tuotto kasvaa 1,5 kertaiseksi yhteen pumppuun verrattuna!!! +600hv saatu! mutta parempi tulee kun laitta kunnon "ison" pumpun ja k.säiliön väliin!!! vielä kun b.linjan vaihtaa ja b.kiskon ahdistuksen otta pois niin homma skulaa tosi hyvin! :twisted:
No minäkin olen tästä eri mieltä :twisted: . Yleensähän laitetaan kaksi pumppua kun todetaan rankassa vedossa että bensa loppuu suuttimilta. Jos laitetaan kaksi pumppua peräkkäin ei sitä bensaa tule juuri sen enempää kun eka pumppu kerkeää imeä. Kun laitetaan kaksi rinnan ja luonnollisesti molemmilla on omat tulot saadaan linjaan tuupattua kahden pumpun tuoton verran tavaraa. Sama se on teollisuudessa jos yksi pumppu ja linja ei riitä laitetaan toinen rinnalle niin alkaa tavara riittämään :roll: .

jjs:llä oli selkeä selvitys, jollaisen olen myös itse jossain vaiheessa toteuttanut. Nyt kerääjää ei ole, mutta kaksi pumppua rinnan on.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Vastaa Viestiin