cossun öljyruiskusta kysymys?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

cossun öljyruiskusta kysymys?

Viesti Kirjoittaja adh » Ke Tammikuu 19. 23:05:09 2005

tarviiko olla se ruisku, jos on cossukanget ja männät?? onko sitä kukaan tehnyt itse ohc öljypumppuun?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Tammikuu 19. 23:07:58 2005

ei tartte olla. sen tarkoituksena on vaan jäähdyttää mäntiä, turbon takia.

edit. tai siis yläsilmukka saa siitä voitelunsa, eli tarttee olla, jos ei hoida voitelua muuten.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Tammikuu 20. 0:00:20 2005

kyllä niitä pumppuja on myytävänäkin.
ei niitä tarvi tehä
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » To Tammikuu 20. 7:08:51 2005

adh tarkotti varmaan ruiskuputkistoo.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » To Tammikuu 20. 7:37:17 2005

ruiskuputkista on kyse :lol: eli männäntapin voitelusta kyse,jos mäntä+kanki laitetaan is 205 lohkoon.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Tammikuu 20. 8:41:54 2005

ei tämän putkiston tarkoitus ole voidella tappia siihen voiteluun on kierotkangessa se reikä (muistaakseni siinä on sellainen)
tämänputkiston tarkoitus on jäähdyttää mäntää kun sillä vedätetään.
putkistoa et saa irrallaan joudut ostamaan koko pumpun.
mulla on myytävänä yksi jos on kiinnostusta

http://cosworthrsclub.com/foorumi/viewt ... 6ljypumppu
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » To Tammikuu 20. 8:58:19 2005

ainaki siellä kiertokangessa on reikä josta mielestäni se öljy tapille menee.eilen juuri kampuran irti otin niitä reikiä kiertokangissa kattelin.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Tammikuu 20. 9:31:30 2005

rs11 kirjoitti:ainaki siellä kiertokangessa on reikä josta mielestäni se öljy tapille menee.eilen juuri kampuran irti otin niitä reikiä kiertokangissa kattelin.
eli tapin voitelu hoidetaan cossussakin samoin kun monessa muussakin autossa.
ruiskuttimet on jäähdytystä varten.
jos meinaat ottaa koneesta tehoa ulos niin ruiskut on laitettava
ja jos meet tekemäänsen systeemin niin muista että siellä on paine avaus ventiili joka estää suihkutuksen liian pienellä öljyn paineella.
se suojelee laakereitä käynnistys hetkellä
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Tammikuu 20. 20:27:43 2005

olisiko sitten eri cossujen kangissa eroja, koska aikaisemmin kysellessäni, öljyreiän sijoituskohtaa, sain vastaukseksi ettei siellä ole reikää, koska yläsilmukan voitelee öljysuihku.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Sodfor
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sodfor » Pe Tammikuu 21. 0:38:40 2005

sierra friikki kirjoitti:
rs11 kirjoitti:ainaki siellä kiertokangessa on reikä josta mielestäni se öljy tapille menee.eilen juuri kampuran irti otin niitä reikiä kiertokangissa kattelin.
eli tapin voitelu hoidetaan cossussakin samoin kun monessa muussakin autossa.
ruiskuttimet on jäähdytystä varten.
jos meinaat ottaa koneesta tehoa ulos niin ruiskut on laitettava
ja jos meet tekemäänsen systeemin niin muista että siellä on paine avaus ventiili joka estää suihkutuksen liian pienellä öljyn paineella.
se suojelee laakereitä käynnistys hetkellä
Onko tietoo et paljonko se venttiili vaatii painetta ennenkuin avautuu?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Tammikuu 21. 16:52:26 2005

niin että onko siellä alasilmukassa öljyreikää vai ei ole? kai nyt perkele jonkun pitäisi tietää sanoa jotain varmaa. ja jos niitä reikiä on toisissa ja toisissa ei, niin missä niitä reikiä on?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Pe Tammikuu 21. 17:00:42 2005

Ei cosan kangissa mitään öljyreikiä ole.
Lisätäään nyt varmuudeksi jollekin pilkun n****jalle, että männäntapin voitelulle tetenkin on öljyreikä yläsilmässä :roll:
Tässähän se menee...

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Tammikuu 21. 17:16:22 2005

Jahman kirjoitti:Ei cosan kangissa mitään öljyreikiä ole.
Lisätäään nyt varmuudeksi jollekin pilkun n****jalle, että männäntapin voitelulle tetenkin on öljyreikä yläsilmässä :roll:
ja voitelu tapahtuu roiske voitelulla, öljysuihkujen kautta, pitääkö paikkansa?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Pe Tammikuu 21. 17:29:08 2005

Pitää paikkaansa ja minä en laittaisi kankia ilman öljyruuttaa paikalleen, mutta jokainen tekee niin kuin parhaakseen näkee :)
Tässähän se menee...

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Tammikuu 21. 17:45:55 2005

no niin, tulihan se sieltä. :lol: rupesin jo hieman epäileen itsekin että mistä se öljy sinne ylös menee. :lol:
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Tammikuu 21. 17:49:40 2005

jos niitä kankia tunkee vapariin, niin voi myös tehdä pyöreällä viilalla urat kiertokankien kylkiosaan. eli laakerista poistuva öljy ohjataan uralla ylöspäin.
näin on esim. zetecissä ja monessa muussakin moottorissa, urat molemmin puolin veiviä ja ei öljyreikää kyljessä.
kuva urista

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Pe Tammikuu 21. 18:00:16 2005

Brenda kirjoitti:jos niitä kankia tunkee vapariin, niin voi myös tehdä pyöreällä viilalla urat kiertokankien kylkiosaan. eli laakerista poistuva öljy ohjataan uralla ylöspäin.
näin on esim. zetecissä ja monessa muussakin moottorissa, urat molemmin puolin veiviä ja ei öljyreikää kyljessä.
kuva urista
Onko noi jotku uudet kisa veivit, kun on tollaset "banaanit"? :lol: :lol: :lol:

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Pe Tammikuu 21. 20:41:59 2005

Jeps eli ne putket ovat jäähdytystä varten eli mäntien jäähdytystä hoitavat öljysuihkulla.

Voitelun ylätappi saa muutenkin loiske periaatteella niin kuin jokaisesa normaalissa moottorissa.

Itse rakentsin omaan projektiini tuon suihkutus systeemin.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Tammikuu 22. 3:14:59 2005

NiceMan kirjoitti:Jeps eli ne putket ovat jäähdytystä varten eli mäntien jäähdytystä hoitavat öljysuihkulla.

Voitelun ylätappi saa muutenkin loiske periaatteella niin kuin jokaisesa normaalissa moottorissa.

Itse rakentsin omaan projektiini tuon suihkutus systeemin.
Eipä taida riittää tapille pelkkä roiskevoitelu jos tappi on laakeroitu mäntiin kuten Oharissa, kelluva tappi ja yläsilmässä pronssilaakeri niin vaparissa ehkä selvitään pelkillä roiskeilla.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » La Tammikuu 22. 10:02:16 2005

Siten oharissa on vikaa =)
Koska pihalla on v8 jossa ei ole minkäänlaista suihkua tehty männille vaan perustuu ihan vain loiskevoiteluun.
Ja männäntappi "kiinteästi" veiveissä eli laakeroitu mäntiin.
Tehokin eri maalta.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » La Tammikuu 22. 12:39:31 2005

NiceMan kirjoitti:Siten oharissa on vikaa =)
Koska pihalla on v8 jossa ei ole minkäänlaista suihkua tehty männille vaan perustuu ihan vain loiskevoiteluun.
Ja männäntappi "kiinteästi" veiveissä eli laakeroitu mäntiin.
Tehokin eri maalta.
Montako sekuntia tuo v8 kestäisi saman reilun 100hv/l tehosuhteella kuin ahdetussa nelosessa? Sillä siitä johtuvat pintapaineet ja kehänopeudet määrittelevät voitelun tarpeen.
Tässähän se menee...

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » La Tammikuu 22. 16:58:34 2005

no tuo 100hv/l saa jo vaparina eli sihen ei mitään turboa tarvi tai öljysuihkua voitelun takia :D
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » La Tammikuu 22. 17:05:06 2005

saa toki siitä ei ole kysymys, mutta on kysymys cosworthin sydeemeistä joita käytetään yli 200hv/l sovelluksissa ja silloin on männäntapin voitelu puutteellista erillisellä ruiskutuksellakin...

Ainiin, näytä 560hv teholaput ;)
Tässähän se menee...

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » La Tammikuu 22. 17:34:01 2005

ok.. cossu siis niin huono että tarvii lisä voitelua, se ei olekkaan jäähdytyksen vuoksi =)

No aina oppii uutta :D
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Tammikuu 22. 22:05:35 2005

NiceMan kirjoitti:ok.. cossu siis niin huono että tarvii lisä voitelua, se ei olekkaan jäähdytyksen vuoksi =)

No aina oppii uutta :D
voisikohan sillä öljyruiskulla olla vaikka kaksi tarkoitusta siellä. :wink:


ja toisaalta, jos nyt puhutaan täysmoottoreista, niin 800 heppaiset vaparit on kumminkin kohtalaisen harvinaisia. alle kasilitrasia veekoneita en pidä minään. :wink:
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Tammikuu 23. 8:11:17 2005

NiceMan kirjoitti:Siten oharissa on vikaa =)
Koska pihalla on v8 jossa ei ole minkäänlaista suihkua tehty männille vaan perustuu ihan vain loiskevoiteluun.
Ja männäntappi "kiinteästi" veiveissä eli laakeroitu mäntiin.
Tehokin eri maalta.
Iso kone kun rappaa niin roiskuu enemmän ja toisekseen perinteisessä 16 vena kasissa nokka-akselin voitelu ropisee kampiakselin päälle ja kannen kanssa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vastaa Viestiin