Megaruiskis
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös hall-anturi mittaa "tyhjiä" välejä, esim. Zetecissä vauhtipyörässä olevaa puuttuvaa sakaraa tai hammasta, ja induktiivianturi taas mittaa/rekisteröi ne sakarat, joita esimerkiksi nelisylinterisen virranjakajassa on 4 kappaletta?
Edit: Anteeksi maalaisuuteni termien suhteen, muutan huomenna kaupunkiin.
Edit: Anteeksi maalaisuuteni termien suhteen, muutan huomenna kaupunkiin.
Viimeksi muokannut Hartza, Pe Joulukuu 31. 0:30:23 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ööö, mitä tuohon nyt sanoisi... Hall anturi rekisteröi rautaa/sen puutetta. Induktiivinen edellisen tilanteen muutosta, eli jotakuinkin derivoiva anturi.Hartza kirjoitti:Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös hall-anturi mittaa "tyhjiä" välejä, esim. Zetecissä vauhtipyörässä olevaa puuttuvaa sakaraa tai hammasta, ja induktiivianturi taas mittaa/rekisteröi ne sakarat, joita esimerkiksi nelisylinterisen virranjakajassa on 4 kappaletta?
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 674
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
- Paikkakunta: Akaa
JesseT kirjoitti:
"Palikka tekee myös sen, että anturi ei mene liian pitkällä vauhtipyörää kohti. Se välipalikka oli jonkun euron hintainen, eli ei ole mitään suurta hyötyä jättää sitä poiskaan. Alkuperäisillä osilla kun kasaa, niin ei tarvitse murehtia ilmarakoja jne."
ja SLEI kirjoitti:
"Ne anturit on useimmiten induktiivisiä eikä sellaista saa laittaa magnetisoituvaan metalliin kiinni vaan esim. juuri siihen alumiiniseen tai muoviseen tms. palikkaan."
Kiitokset tiedoista. Näytti tuo anturi kivasti keräävän porauslastuja itseensä on siin magneettinen anturi. Täytyy hakea alkuperäinen palikka siihen väliin kun ei kerran mahdottomia maksa...
"Palikka tekee myös sen, että anturi ei mene liian pitkällä vauhtipyörää kohti. Se välipalikka oli jonkun euron hintainen, eli ei ole mitään suurta hyötyä jättää sitä poiskaan. Alkuperäisillä osilla kun kasaa, niin ei tarvitse murehtia ilmarakoja jne."
ja SLEI kirjoitti:
"Ne anturit on useimmiten induktiivisiä eikä sellaista saa laittaa magnetisoituvaan metalliin kiinni vaan esim. juuri siihen alumiiniseen tai muoviseen tms. palikkaan."

-
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
Olenkos ymmärtänyt oikein että ms v2.2 tehdään ms2 vaihtamalla prossun/IC mikä lienee virallisesti, tilalle se tytärkortti ja jotai pieniä muutoksia kytkentöihin?
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii

-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Sitä edukkaampaa koppaa ei näköjään enää saa, se on poistunut listasta. Toi hinta on tolla Bobla-kotelolla. komponentit maksaa vajaat 120€...samiharju kirjoitti:partco oli näemmä nostanut sarjan hintaa, nyt n 180eur. sitä se teettää kun ei ole kilpailua.. :-/ vai onko tuossa paketissa tapahtunut joku oikea muutos?
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
nprteam:
Selvennetääs vähän.
Megasquirt I
on ollut saatavana 1.0, 2,2 ja nyt kohta 3.0 mallin piirilevyllä. Myös pieniä softapäivityksiä on tullut mukana, mutta eihän kukaan perussoftalla ajele.
Megasquit II
perustuu Megasquirt I mallin 3.0 rautaan sillä poikkeuksella että vanhan prosessorin tilalle asennetaan lisäpiirilevy joka sisältää mm. uuden tehokkaamman prosessorin. Laitteita on jaettu kymmenkunta käytännön testausta ja viimeistelyä varten. Koodi perustuu vahvasti tulevan Ultramegasqurtin C-kieliseen koodiin. Uuden lisäpiirilevyn voi myös asentaa vanhempaan 2.2 mallin piirilevyyn.
Ultramegasquirt
tulee kun ehtii. Ehkä vuoden sisään. Käsittääkseni kaikki yksittäiset kokonaisuudet on jo toiminnassa. Tässä on uutta ainakin täysi sekventiaalisuus ja sisäänrakennettu WB-ajuri.
Selvennetääs vähän.
Megasquirt I
on ollut saatavana 1.0, 2,2 ja nyt kohta 3.0 mallin piirilevyllä. Myös pieniä softapäivityksiä on tullut mukana, mutta eihän kukaan perussoftalla ajele.
Megasquit II
perustuu Megasquirt I mallin 3.0 rautaan sillä poikkeuksella että vanhan prosessorin tilalle asennetaan lisäpiirilevy joka sisältää mm. uuden tehokkaamman prosessorin. Laitteita on jaettu kymmenkunta käytännön testausta ja viimeistelyä varten. Koodi perustuu vahvasti tulevan Ultramegasqurtin C-kieliseen koodiin. Uuden lisäpiirilevyn voi myös asentaa vanhempaan 2.2 mallin piirilevyyn.
Ultramegasquirt
tulee kun ehtii. Ehkä vuoden sisään. Käsittääkseni kaikki yksittäiset kokonaisuudet on jo toiminnassa. Tässä on uutta ainakin täysi sekventiaalisuus ja sisäänrakennettu WB-ajuri.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Pari päivää sitten hintavaihtoehdot olivat 138/180€, ekassa oli mukana perusalumiinikoppa... Lista on päivitetty tänään. Aletaanko painimaan asiastaJesseT kirjoitti:Hinnat on ja on ollut 118/180e riippuen kotelosta. Joka tapauksessa mielestäni kotelo kannattaa ottaa muualta. Esim. SP-elektroniikan musta alukotelo mistä oli aikaisemmin juttua on vain 5e.

- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Niin mutta hinnat eivät ilmeisestikään ole muuttuneet. Ilemisesti se alumiinikotelo oli sitten sen 20e.Hartza kirjoitti:Pari päivää sitten hintavaihtoehdot olivat 138/180€, ekassa oli mukana perusalumiinikoppa... Lista on päivitetty tänään. Aletaanko painimaan asiastaJesseT kirjoitti:Hinnat on ja on ollut 118/180e riippuen kotelosta. Joka tapauksessa mielestäni kotelo kannattaa ottaa muualta. Esim. SP-elektroniikan musta alukotelo mistä oli aikaisemmin juttua on vain 5e.
Tuossa muuten kuva siitä 5e kotelosta omilla päätykappaleilla:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... kotelo.jpg
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Partcon piirilevy on tarkka kopio alkuperäisestä joka asiassa, paitsi että osanumerointia siinä ei ole. Turtanan levyn kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.Ilpo kirjoitti:Olenko ymmärtänyt oikein että tuo Partcon sarjassa tuleva piirilevy on Turtanan suunnittelema versio eikä alkuperäinen B&G-malli?
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
-
- Ylläpitäjä
Tammikuun PPC:ssä oli MSII vs MSI erot
- 16 bittinen vs 8
- 24Mhz kello vs 8Mhz
- 1 microsekunti injector resolutio ??
- kaksi kertaa suurempi ohjelmamuisti 64k
- kahdeksan kertaa RAM (4k)
- lisä I/O -linja
- C kääntäjä
- sisäänrakennettu (idle air stepper motor driver)
Bensa ja kipinä kartta on 12*12 vs 8*8. Ja jotain sekoitusta TPS ja MAP. MSII ei ole itse koottava, koska on surface mount ja perustuu HCS12 vs HC908. Siksi kalliimpi.
Mitään en tuosta tajunnut, kaippa sitä olisi pikkuhiljaa aika siirtyä 60-luvulta edes 80-luvulle.
Lehden mukaan saatavuus on rajoitettu kevääseen asti ja kestää jonkin aikaa ennen kuin MSII:sen potentaalia opitaan käyttämään. Siksi eivät tyrmää MSI:tä käyttöön ottaviakaan.
- 16 bittinen vs 8
- 24Mhz kello vs 8Mhz
- 1 microsekunti injector resolutio ??
- kaksi kertaa suurempi ohjelmamuisti 64k
- kahdeksan kertaa RAM (4k)
- lisä I/O -linja
- C kääntäjä
- sisäänrakennettu (idle air stepper motor driver)
Bensa ja kipinä kartta on 12*12 vs 8*8. Ja jotain sekoitusta TPS ja MAP. MSII ei ole itse koottava, koska on surface mount ja perustuu HCS12 vs HC908. Siksi kalliimpi.
Mitään en tuosta tajunnut, kaippa sitä olisi pikkuhiljaa aika siirtyä 60-luvulta edes 80-luvulle.
Lehden mukaan saatavuus on rajoitettu kevääseen asti ja kestää jonkin aikaa ennen kuin MSII:sen potentaalia opitaan käyttämään. Siksi eivät tyrmää MSI:tä käyttöön ottaviakaan.
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Sepä siinä onkin. Sillä aikaa kun B&G kahdestaa kehittivät MS-II:stä, niin muut kehittivät MS-I:sen niin pitkälle, että kestää hetken että MS-II saa kiinni. Joka tapauksessa MS-1:sen hankkimisessa ei menetä mitään, koska prosessorin voi myöhemmin halutessaan päivittää.Arto65FB kirjoitti: Lehden mukaan saatavuus on rajoitettu kevääseen asti ja kestää jonkin aikaa ennen kuin MSII:sen potentaalia opitaan käyttämään. Siksi eivät tyrmää MSI:tä käyttöön ottaviakaan.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Ylläpitäjä
Loppuu se kotikasaaminen muutenkin, kun lyijyllisten juoteaineiden käyttö(myynti) loppuu 2006. Kotikolvaaja ei nykypäivän lyijyttömillä aineilla ja vehkeillä saa kuin sutta aikaiseksi.
Aika pieni on tuo alkuperäinen MS kartta. Sytkäkartta 256x6(rpmxmap) ja softalla linearisointi kuulostaa tuohon verrattuna vaparikäyttöön suorastaan ruhtinaalliselta
Aika pieni on tuo alkuperäinen MS kartta. Sytkäkartta 256x6(rpmxmap) ja softalla linearisointi kuulostaa tuohon verrattuna vaparikäyttöön suorastaan ruhtinaalliselta

-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Ylläpitäjä
Sulla taitaa olla 'vähän' keskivertoa paremmat vehkeet käytössäJesseT kirjoitti:En ole lyijyllisiä aineita käyttänyt enää aikoihin, kun ei niitä töihin enää hankita. Mitään muuta eroa en ole huomannut kuin että vaatii parikymmentä astetta kolvilta enemmän.
Mitäs tuo 256x6 oikein muuten tarkoitti?

-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
Nyt ois sitte tarkotus tilata ensimmäinen ms partcolta, niin kun se prossu tulee s.19 tiedostolla niin jos haluaa paremman softan siihen pitää ilmeisesti ajaa uusi ohjelma? vai kuinka. ja jos tarvii niin jollain varmaan on siihen tarvittavat vehkeet. en sit tiiä tarviiko se parempaa kun tää eka laitetaan 2.2 opelin cih mottiin.
edit. kirjoitus virheitä...
edit. kirjoitus virheitä...
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii

-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Uudet softat (.s19) tungetaan siihen lootaan ihan normi pc:llä ja sarajaportin kautta suoralla kaapelilla. Ei tarvi muuta, kuin pienen ohjelman. Kannataa rekisteröityä megasquirt foorumille, jos ei vielä ole. Siellä on kaikki tarvittava jaossa. Ja paljon tietoakin 

Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tuolta (jos extra-koodin haluat):
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/files/devel/
kun ottaa jonkun noista .zip tiedostoista niin mukana tulee muun muassa "download" niminen ohjelma jolla .s19 tiedosto pusketaan Megasquirttiin. Aivan tyhjän prosessorin ohjelmoiminen onkin sitten eri juttu.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/files/devel/
kun ottaa jonkun noista .zip tiedostoista niin mukana tulee muun muassa "download" niminen ohjelma jolla .s19 tiedosto pusketaan Megasquirttiin. Aivan tyhjän prosessorin ohjelmoiminen onkin sitten eri juttu.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Lueskelin tätä topiccia, mut vähän jäi epäselväks muutama asia (en jaksanu joka kohtaa luke ihan tarkasti läpi). Tarkotus olis laittaa tohon RST:hen jossain vaiheessa toi MS kiinni sytkällä, joten nyt kun oon konetta kasaamassa niin ois samalla helppo lisätä tarvittavat anturit. Eli mitäs muuta tarvin kun sen kampuran asentotunnistimen. Nii ja miten sen lisäys parhaiten käy?
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Riippuen vuosimallista lohkjossasi on jo valmiina reikä kyseiselle anturille tai sitten ei. Joka tapauksessa anturi on kohtuuhintainen kiinnilleineen Fordilta, mutta Vauhtipyörä pitää myös löytää. Jos menee vaikeaksi niin Sierran CVH koneesta saa sopivat palikat jakopuolelle asennettuna. Tällöin menee vaihtoon hihnapyörät (myös laturin) ja jakohihnan suojus.
Anturi kiinnikkeineen:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT_kuvat/CPS.JPG
Vauhtipyörä:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... ywheel.jpg
Sierran versio:
http://www.jsm-net.demon.co.uk/megasqui ... ley-vr.jpg
Ja kaikki tämä vaiva on siis edessä VAIN jos haluat päästä eroon virranjakajasta ja siirtyä wasted spark systeemiin.
Anturi kiinnikkeineen:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT_kuvat/CPS.JPG
Vauhtipyörä:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... ywheel.jpg
Sierran versio:
http://www.jsm-net.demon.co.uk/megasqui ... ley-vr.jpg
Ja kaikki tämä vaiva on siis edessä VAIN jos haluat päästä eroon virranjakajasta ja siirtyä wasted spark systeemiin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
Mä oon yrittäny nyt ettiä mutta en oo mistään löytäny selkeitä ohjeita siihen että mitä muutoksia tolle piirilevylle tarvii tehdä jos haluaa muuttaa sen tohon MSnS extra koodille sopivaksi. Vai tarviiko sille ees tehdä mitään muutoksia? Jos ei niin mistähän löytyis kytkentäkuva miten ne sytkään liittyvät hommat kytketään?
EDIT: Komento takaisin. Nyt löyty kytkentäkuvia tuolta MSnS extra sivuilta. Siellä on vaan kaks kuvaa schematic 1 ja schematic 2. Onko väliä kumpaa käyttää?
EDIT: Komento takaisin. Nyt löyty kytkentäkuvia tuolta MSnS extra sivuilta. Siellä on vaan kaks kuvaa schematic 1 ja schematic 2. Onko väliä kumpaa käyttää?
Toyota Supra TT
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tuo on varmaan tarkoittamasi sivu, jossa on kaikki tarpeellinen:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html
Sitä käytetään kummalla saadaan triggeri osumaan parempaan kohtaan. Eli käytetäänkö nousevaa vai laskevaa reunaa triggauksessa. Virranjakajaa kun ei kuitenkaan voi mahdottomasti käännellä tai kipinä menee väärään pyttyyn isoilla tai pienillä ennakoilla.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html
Sitä käytetään kummalla saadaan triggeri osumaan parempaan kohtaan. Eli käytetäänkö nousevaa vai laskevaa reunaa triggauksessa. Virranjakajaa kun ei kuitenkaan voi mahdottomasti käännellä tai kipinä menee väärään pyttyyn isoilla tai pienillä ennakoilla.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Kun olen tutkinut tuota MSnS soveltuvuutta mk4 eskoon, niin yksi asia on jäänyt pimentoon. Voiko käyttää jakajasytytystä ja tarvitaanko tällöin kampuran asennon tunnistusta? Kun joissain se otettiin nokkapyörään hitsatuista neljästä tapista. Tavallisessa MS:ssä ei tarvi kampuran asennon tunnistamista ainakaan?
Hieman pihalla tuosta
, että jos joku valaisisi pimeässä kulkevaa? (voi kuinka runollista)
Hieman pihalla tuosta

-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
No mulla on normaali RS Turbon hall-jakaja kiinteällä ennakolla. Toimii hyvin MS:n kanssa. Siellä voi valita joko trigger returnin tai time basetin hallille ja induktiivisella anturilla toimii pelkkä time based.
Tuo JesseT:n linkki on ihan hyvä. Sen mukaan omani sain toimimaan.
Tuo JesseT:n linkki on ihan hyvä. Sen mukaan omani sain toimimaan.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tuolla sytytyskarttoja OHC ja Zetec miehille:
http://www.cate1.co.uk/megajolt/mapping.php
...vapareille tosin (joita ei tueta) mutta sovellettavissa joka tapauksessa.
http://www.cate1.co.uk/megajolt/mapping.php
...vapareille tosin (joita ei tueta) mutta sovellettavissa joka tapauksessa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Moiseen törmäsin:
http://www.1320video.com/vids/parishdyno1.15.wmv
Tuossa säädetään ja dynotetaan jotakin kiihdytys pickuppia.
http://www.1320video.com/vids/fastesttruck.wmv
jo tuossa sitten ajossa.
http://www.1320video.com/vids/parishdyno1.15.wmv
Tuossa säädetään ja dynotetaan jotakin kiihdytys pickuppia.
http://www.1320video.com/vids/fastesttruck.wmv
jo tuossa sitten ajossa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kiitos Jesse noista sytkäkarttojen linkeistä!
Toissapäivänä virittelin 36-1 pyörän ja anturin kiinni ja lähipäivinä pitäis saada revittyä aikaa laittaa muut EDIS palikat paikalleen.
Tein muuten noi modit tuohon MS boksiin (laitoin Edis ohjauksen led17 rinnalle) ja kokeilin sen jälkeen vielä vanhalla koodilla ja vanhoilla sytkäosilla:
Kone kävi välillä ihan ok ja välillä taas todella huonosti. Kierrosluku heitteli Megatunessa aika villisti juuri silloin kun se kävi miten sattuu.
Mahtaakohan nuo modit poistaa jotain häiriösuodatusta kun Edikseltähän pitäisi tulla ihan siistiä kanttiaaltoa? Eli 'periaatteessa' modattu boksi toimii vanhalla koodilla mutta käytännössä häiriöitä täynnä oleva sytytys-signaali sotkee boksin?
Toissapäivänä virittelin 36-1 pyörän ja anturin kiinni ja lähipäivinä pitäis saada revittyä aikaa laittaa muut EDIS palikat paikalleen.
Tein muuten noi modit tuohon MS boksiin (laitoin Edis ohjauksen led17 rinnalle) ja kokeilin sen jälkeen vielä vanhalla koodilla ja vanhoilla sytkäosilla:
Kone kävi välillä ihan ok ja välillä taas todella huonosti. Kierrosluku heitteli Megatunessa aika villisti juuri silloin kun se kävi miten sattuu.
Mahtaakohan nuo modit poistaa jotain häiriösuodatusta kun Edikseltähän pitäisi tulla ihan siistiä kanttiaaltoa? Eli 'periaatteessa' modattu boksi toimii vanhalla koodilla mutta käytännössä häiriöitä täynnä oleva sytytys-signaali sotkee boksin?
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
No joo, olipas huonosti ilmaistu. Ei siis kirjaimellisesti rinnalle, vaan niistä kahdestä vaihtoehdosta (fIdle tai led17) ohjauksesta valitsin siis led17 vaihtoehdon.
Käytännössä tein siis seuraavat temput:
1b) If using LED17 output:
. Solder 1k resistor between the (-)leg of D17 and the right hand end of R23 (+5v). Run a length of wire from the (-) leg over to X11.
2)
. Remove D5, D8, R10
. Remove jumper between XG1-XG2
. Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
. Fit wire between bottom of R10 and right of D9 (band)
. Fit 1.3k resistor in place D8 [1.3k-2k ok, function as above]
Käytännössä tein siis seuraavat temput:
1b) If using LED17 output:
. Solder 1k resistor between the (-)leg of D17 and the right hand end of R23 (+5v). Run a length of wire from the (-) leg over to X11.
2)
. Remove D5, D8, R10
. Remove jumper between XG1-XG2
. Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
. Fit wire between bottom of R10 and right of D9 (band)
. Fit 1.3k resistor in place D8 [1.3k-2k ok, function as above]
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Onko tuossa virranjakajassa mekaaniset ennakot?
Onko moduli tuon näköinen?:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... module.jpg
Onko moduli tuon näköinen?:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... module.jpg
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
Moduli on tuollainen, joo. En saanut merkinnöistä selvää kun on niin hankalassa paikassa. Motonetissä reilu pari kymppiä 
On ylimääräinen jakaja, siis induktiivinen kun on sellainen teräväsakarainen levy ja 2-napainen lähtö. Tarkoitus olisi lukita siitä ennakot tässä ja heittää MSnS softa purkkiin. Pitää varmaan vaan jollain suodattaa sitä signaalia.

On ylimääräinen jakaja, siis induktiivinen kun on sellainen teräväsakarainen levy ja 2-napainen lähtö. Tarkoitus olisi lukita siitä ennakot tässä ja heittää MSnS softa purkkiin. Pitää varmaan vaan jollain suodattaa sitä signaalia.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuo mun koneen kierroslukutiedon sekoilu selvis...
Eli noiden Edis-modausten jälkeen purkki ei sulattanut enää perinteistä sytytys-signaalia vaan nuo anturitiedot alkoi sekoilemaan. Välillä toimi, yleensä ei.
Heti kun sain tuon VR-anturin paikalleen ja otin MegaSquirtille kierroslukutiedon Edikseltä, alkoi homma taas pelaamaan ok. (vaikka kone siis muuten kävikin vielä vanhoilla sytkävermeillä)
Nyt pitäis saada uus softa tuohon boksiin jotta sekin ymmärtäisi alkaa ohjaamaan tuota Edistä...
Jesse, minkä version tuosta Extra-koodista laitoit? Mitenkä sen kääntäminen Easythermillä noille Fordin antureille onnistuu? Vai onko helpompi vaihtaa ne bias-vastukset? Ilmeisesti 27 kiloset toimis noiden Fordin vakioantureiden kanssa...
Eli noiden Edis-modausten jälkeen purkki ei sulattanut enää perinteistä sytytys-signaalia vaan nuo anturitiedot alkoi sekoilemaan. Välillä toimi, yleensä ei.
Heti kun sain tuon VR-anturin paikalleen ja otin MegaSquirtille kierroslukutiedon Edikseltä, alkoi homma taas pelaamaan ok. (vaikka kone siis muuten kävikin vielä vanhoilla sytkävermeillä)
Nyt pitäis saada uus softa tuohon boksiin jotta sekin ymmärtäisi alkaa ohjaamaan tuota Edistä...
Jesse, minkä version tuosta Extra-koodista laitoit? Mitenkä sen kääntäminen Easythermillä noille Fordin antureille onnistuu? Vai onko helpompi vaihtaa ne bias-vastukset? Ilmeisesti 27 kiloset toimis noiden Fordin vakioantureiden kanssa...
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
En muista nyt minkä version laitoin, mutta uusinta peliin vaan. Aina niissä on jotakin bugeja poistettu. Omassa ainakin Megaview näyttää väärin paineet ja se on kuulemma korjattu nyt v versiosta eteenpäin. Mulla oli vissiin s vai jotakin sellaista.
Easytherm toimii oikein hyvin ja pelkillä biasvastuksilla ei saakaan tarkkaa lukemaa, koska fordin antureilla on niin erilainen herkkyys. Mulla on kotona nuo .inc tiedostot fordin antureille kotona ja voin pistää tänne huomiseksi.
Easytherm toimii oikein hyvin ja pelkillä biasvastuksilla ei saakaan tarkkaa lukemaa, koska fordin antureilla on niin erilainen herkkyys. Mulla on kotona nuo .inc tiedostot fordin antureille kotona ja voin pistää tänne huomiseksi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vielä tarkennuksena Jesse:
Pelaako tuo Easytherm suoraan myös tuon Extra koodin kanssa vai pitääkö säätää jotain muistiosoitteita mihin kohtaan se anturitieto kirjoitetaan tms?
Onks se niin, että pelkällä Easythermillä saa nuo anturitiedot kohdalleen vai pitääkö säätää sekä bias vastuksia että EasyThermiä?
edit: Ja vielä kolmas kysymys: Pelaako tuo Simulaattori normaalisti tuon Extra koodin kanssa?
Pelaako tuo Easytherm suoraan myös tuon Extra koodin kanssa vai pitääkö säätää jotain muistiosoitteita mihin kohtaan se anturitieto kirjoitetaan tms?
Onks se niin, että pelkällä Easythermillä saa nuo anturitiedot kohdalleen vai pitääkö säätää sekä bias vastuksia että EasyThermiä?
edit: Ja vielä kolmas kysymys: Pelaako tuo Simulaattori normaalisti tuon Extra koodin kanssa?
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tarkennetaan:
Tuolla fordin (ainakin efi cvh) anturien tiedostot:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... factor.inc
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... factor.inc
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... factor.inc
Nuo on tehty 22 kOhm bias vastuksille kuten tiedostiostakin käy ilmi jos avaa esim notepadiin. Biasvastuksen pitää olla järkevän kokoinen vaikka käyttääkin easythermiä. Extrakoodin .zip paketin mukana tulee nykyisin readme tiedosto joka opastaa, että miten sopivat .inc tiedostot voi suoraan hyödyntää ilman easythermiäkin.
Stimulaattori toimii extran kanssa aivan suoraan.
Tuolla fordin (ainakin efi cvh) anturien tiedostot:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... factor.inc
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... factor.inc
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... factor.inc
Nuo on tehty 22 kOhm bias vastuksille kuten tiedostiostakin käy ilmi jos avaa esim notepadiin. Biasvastuksen pitää olla järkevän kokoinen vaikka käyttääkin easythermiä. Extrakoodin .zip paketin mukana tulee nykyisin readme tiedosto joka opastaa, että miten sopivat .inc tiedostot voi suoraan hyödyntää ilman easythermiäkin.
Stimulaattori toimii extran kanssa aivan suoraan.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
Lievästi aihetta sivuten:
Pitäisi tässä kytkeä Fidle käyttöön, minulla on joku pieni solenoidiventtiili, joka varmaan kävisi hommaan. Fidle oli siis maadottava, mutta se ei varmaan kestä kovin suurta virtaa eli relettä on käytettävä. Tähän asti selvää, mutta ajattelin käyttää samaa venttiiliä myös ilmastoinnille, eli kierrokset nousevat kun kompressori on kytketty. Siinä onkin sitten miettimistä, miten se toiminto yhdistetään tähän, kompuran magneettikytkin kun saa plussasähköä. Ehdotuksia kytkennäksi?
Pitäisi tässä kytkeä Fidle käyttöön, minulla on joku pieni solenoidiventtiili, joka varmaan kävisi hommaan. Fidle oli siis maadottava, mutta se ei varmaan kestä kovin suurta virtaa eli relettä on käytettävä. Tähän asti selvää, mutta ajattelin käyttää samaa venttiiliä myös ilmastoinnille, eli kierrokset nousevat kun kompressori on kytketty. Siinä onkin sitten miettimistä, miten se toiminto yhdistetään tähän, kompuran magneettikytkin kun saa plussasähköä. Ehdotuksia kytkennäksi?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar