Megaruiskis

Tekninen keskustelu liittyen auton sähköihin sekä moottorin ohjainlaitteisiin (alkuperäiset ja jälkiasenteiset)

Valvoja: CRSC Hallitus

Vastaa Viestiin
Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Pe Joulukuu 31. 0:25:30 2004

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös hall-anturi mittaa "tyhjiä" välejä, esim. Zetecissä vauhtipyörässä olevaa puuttuvaa sakaraa tai hammasta, ja induktiivianturi taas mittaa/rekisteröi ne sakarat, joita esimerkiksi nelisylinterisen virranjakajassa on 4 kappaletta?

Edit: Anteeksi maalaisuuteni termien suhteen, muutan huomenna kaupunkiin.
Viimeksi muokannut Hartza, Pe Joulukuu 31. 0:30:23 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Joulukuu 31. 0:28:36 2004

Hartza kirjoitti:Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös hall-anturi mittaa "tyhjiä" välejä, esim. Zetecissä vauhtipyörässä olevaa puuttuvaa sakaraa tai hammasta, ja induktiivianturi taas mittaa/rekisteröi ne sakarat, joita esimerkiksi nelisylinterisen virranjakajassa on 4 kappaletta?
Ööö, mitä tuohon nyt sanoisi... Hall anturi rekisteröi rautaa/sen puutetta. Induktiivinen edellisen tilanteen muutosta, eli jotakuinkin derivoiva anturi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ma Tammikuu 3. 7:12:25 2005

JesseT kirjoitti:

"Palikka tekee myös sen, että anturi ei mene liian pitkällä vauhtipyörää kohti. Se välipalikka oli jonkun euron hintainen, eli ei ole mitään suurta hyötyä jättää sitä poiskaan. Alkuperäisillä osilla kun kasaa, niin ei tarvitse murehtia ilmarakoja jne."

ja SLEI kirjoitti:
"Ne anturit on useimmiten induktiivisiä eikä sellaista saa laittaa magnetisoituvaan metalliin kiinni vaan esim. juuri siihen alumiiniseen tai muoviseen tms. palikkaan."

:) Kiitokset tiedoista. Näytti tuo anturi kivasti keräävän porauslastuja itseensä on siin magneettinen anturi. Täytyy hakea alkuperäinen palikka siihen väliin kun ei kerran mahdottomia maksa...

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Ma Tammikuu 3. 18:47:48 2005

Olenkos ymmärtänyt oikein että ms v2.2 tehdään ms2 vaihtamalla prossun/IC mikä lienee virallisesti, tilalle se tytärkortti ja jotai pieniä muutoksia kytkentöihin?
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Tammikuu 4. 9:10:29 2005

partco oli näemmä nostanut sarjan hintaa, nyt n 180eur. sitä se teettää kun ei ole kilpailua.. :-/ vai onko tuossa paketissa tapahtunut joku oikea muutos?

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Tammikuu 4. 11:01:03 2005

samiharju kirjoitti:partco oli näemmä nostanut sarjan hintaa, nyt n 180eur. sitä se teettää kun ei ole kilpailua.. :-/ vai onko tuossa paketissa tapahtunut joku oikea muutos?
Sitä edukkaampaa koppaa ei näköjään enää saa, se on poistunut listasta. Toi hinta on tolla Bobla-kotelolla. komponentit maksaa vajaat 120€...
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Tammikuu 4. 11:03:58 2005

Hinnat on ja on ollut 118/180e riippuen kotelosta. Joka tapauksessa mielestäni kotelo kannattaa ottaa muualta. Esim. SP-elektroniikan musta alukotelo mistä oli aikaisemmin juttua on vain 5e.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Tammikuu 4. 11:12:44 2005

nprteam:
Selvennetääs vähän.

Megasquirt I
on ollut saatavana 1.0, 2,2 ja nyt kohta 3.0 mallin piirilevyllä. Myös pieniä softapäivityksiä on tullut mukana, mutta eihän kukaan perussoftalla ajele.
Megasquit II
perustuu Megasquirt I mallin 3.0 rautaan sillä poikkeuksella että vanhan prosessorin tilalle asennetaan lisäpiirilevy joka sisältää mm. uuden tehokkaamman prosessorin. Laitteita on jaettu kymmenkunta käytännön testausta ja viimeistelyä varten. Koodi perustuu vahvasti tulevan Ultramegasqurtin C-kieliseen koodiin. Uuden lisäpiirilevyn voi myös asentaa vanhempaan 2.2 mallin piirilevyyn.
Ultramegasquirt
tulee kun ehtii. Ehkä vuoden sisään. Käsittääkseni kaikki yksittäiset kokonaisuudet on jo toiminnassa. Tässä on uutta ainakin täysi sekventiaalisuus ja sisäänrakennettu WB-ajuri.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Tammikuu 4. 11:14:47 2005

JesseT kirjoitti:Hinnat on ja on ollut 118/180e riippuen kotelosta. Joka tapauksessa mielestäni kotelo kannattaa ottaa muualta. Esim. SP-elektroniikan musta alukotelo mistä oli aikaisemmin juttua on vain 5e.
Pari päivää sitten hintavaihtoehdot olivat 138/180€, ekassa oli mukana perusalumiinikoppa... Lista on päivitetty tänään. Aletaanko painimaan asiasta :)
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Tammikuu 4. 11:15:46 2005

Olenko ymmärtänyt oikein että tuo Partcon sarjassa tuleva piirilevy on Turtanan suunnittelema versio eikä alkuperäinen B&G-malli?
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Tammikuu 4. 11:40:08 2005

Hartza kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Hinnat on ja on ollut 118/180e riippuen kotelosta. Joka tapauksessa mielestäni kotelo kannattaa ottaa muualta. Esim. SP-elektroniikan musta alukotelo mistä oli aikaisemmin juttua on vain 5e.
Pari päivää sitten hintavaihtoehdot olivat 138/180€, ekassa oli mukana perusalumiinikoppa... Lista on päivitetty tänään. Aletaanko painimaan asiasta :)
Niin mutta hinnat eivät ilmeisestikään ole muuttuneet. Ilemisesti se alumiinikotelo oli sitten sen 20e.

Tuossa muuten kuva siitä 5e kotelosta omilla päätykappaleilla:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... kotelo.jpg
Escort mk3 + 2x Focus mk1

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Tammikuu 4. 11:41:07 2005

Ilpo kirjoitti:Olenko ymmärtänyt oikein että tuo Partcon sarjassa tuleva piirilevy on Turtanan suunnittelema versio eikä alkuperäinen B&G-malli?
Partcon piirilevy on tarkka kopio alkuperäisestä joka asiassa, paitsi että osanumerointia siinä ei ole. Turtanan levyn kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Tammikuu 4. 11:44:23 2005

Päivitin oman purkkini vihdoin extra-koodille ja olen sillä nyt paripäivää ajellut. Täytyy kyllä sanoa, että paljon on tapahtunut kehitystä vajaassa vuodessa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Tammikuu 4. 11:52:45 2005

JesseT kirjoitti: Partcon piirilevy on tarkka kopio alkuperäisestä joka asiassa, paitsi että osanumerointia siinä ei ole. Turtanan levyn kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Hyvä homma, jostain olin saanut päähäni että olisi ollut tuo Turtanan versio.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ti Tammikuu 4. 13:54:53 2005

Tammikuun PPC:ssä oli MSII vs MSI erot
- 16 bittinen vs 8
- 24Mhz kello vs 8Mhz
- 1 microsekunti injector resolutio ??
- kaksi kertaa suurempi ohjelmamuisti 64k
- kahdeksan kertaa RAM (4k)
- lisä I/O -linja
- C kääntäjä
- sisäänrakennettu (idle air stepper motor driver)

Bensa ja kipinä kartta on 12*12 vs 8*8. Ja jotain sekoitusta TPS ja MAP. MSII ei ole itse koottava, koska on surface mount ja perustuu HCS12 vs HC908. Siksi kalliimpi.

Mitään en tuosta tajunnut, kaippa sitä olisi pikkuhiljaa aika siirtyä 60-luvulta edes 80-luvulle.

Lehden mukaan saatavuus on rajoitettu kevääseen asti ja kestää jonkin aikaa ennen kuin MSII:sen potentaalia opitaan käyttämään. Siksi eivät tyrmää MSI:tä käyttöön ottaviakaan.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Tammikuu 4. 14:03:47 2005

Arto65FB kirjoitti: Lehden mukaan saatavuus on rajoitettu kevääseen asti ja kestää jonkin aikaa ennen kuin MSII:sen potentaalia opitaan käyttämään. Siksi eivät tyrmää MSI:tä käyttöön ottaviakaan.
Sepä siinä onkin. Sillä aikaa kun B&G kahdestaa kehittivät MS-II:stä, niin muut kehittivät MS-I:sen niin pitkälle, että kestää hetken että MS-II saa kiinni. Joka tapauksessa MS-1:sen hankkimisessa ei menetä mitään, koska prosessorin voi myöhemmin halutessaan päivittää.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » To Tammikuu 6. 21:45:01 2005

Loppuu se kotikasaaminen muutenkin, kun lyijyllisten juoteaineiden käyttö(myynti) loppuu 2006. Kotikolvaaja ei nykypäivän lyijyttömillä aineilla ja vehkeillä saa kuin sutta aikaiseksi.

Aika pieni on tuo alkuperäinen MS kartta. Sytkäkartta 256x6(rpmxmap) ja softalla linearisointi kuulostaa tuohon verrattuna vaparikäyttöön suorastaan ruhtinaalliselta :)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Tammikuu 6. 23:10:32 2005

En ole lyijyllisiä aineita käyttänyt enää aikoihin, kun ei niitä töihin enää hankita. Mitään muuta eroa en ole huomannut kuin että vaatii parikymmentä astetta kolvilta enemmän.
Mitäs tuo 256x6 oikein muuten tarkoitti?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Pe Tammikuu 7. 10:25:34 2005

JesseT kirjoitti:En ole lyijyllisiä aineita käyttänyt enää aikoihin, kun ei niitä töihin enää hankita. Mitään muuta eroa en ole huomannut kuin että vaatii parikymmentä astetta kolvilta enemmän.
Mitäs tuo 256x6 oikein muuten tarkoitti?
Sulla taitaa olla 'vähän' keskivertoa paremmat vehkeet käytössä :wink: 256x6 on siis sytytyskartan koko kierrosluvun ja paineen suhteen.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Tammikuu 7. 11:29:02 2005

Käytössä ihka aito Bilteman kolvi. Edelleenkään en ymmärrä miten Megasquirtin kartta on 256x6 ?!? Yleensä se on 8x8 tai 12x12. Tai sitten (0-MAPanturinraja)x(0-asetettu kierrosraja). Kaikki kartathan aina interpoloidaan joka tapauksessa pisteiden välillä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Pe Tammikuu 7. 13:45:21 2005

Nyt ois sitte tarkotus tilata ensimmäinen ms partcolta, niin kun se prossu tulee s.19 tiedostolla niin jos haluaa paremman softan siihen pitää ilmeisesti ajaa uusi ohjelma? vai kuinka. ja jos tarvii niin jollain varmaan on siihen tarvittavat vehkeet. en sit tiiä tarviiko se parempaa kun tää eka laitetaan 2.2 opelin cih mottiin.

edit. kirjoitus virheitä...
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Pe Tammikuu 7. 13:55:10 2005

Uudet softat (.s19) tungetaan siihen lootaan ihan normi pc:llä ja sarajaportin kautta suoralla kaapelilla. Ei tarvi muuta, kuin pienen ohjelman. Kannataa rekisteröityä megasquirt foorumille, jos ei vielä ole. Siellä on kaikki tarvittava jaossa. Ja paljon tietoakin :wink:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Tammikuu 7. 18:44:03 2005

Tuolta (jos extra-koodin haluat):
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/files/devel/
kun ottaa jonkun noista .zip tiedostoista niin mukana tulee muun muassa "download" niminen ohjelma jolla .s19 tiedosto pusketaan Megasquirttiin. Aivan tyhjän prosessorin ohjelmoiminen onkin sitten eri juttu.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Pe Tammikuu 14. 11:02:43 2005

Lueskelin tätä topiccia, mut vähän jäi epäselväks muutama asia (en jaksanu joka kohtaa luke ihan tarkasti läpi). Tarkotus olis laittaa tohon RST:hen jossain vaiheessa toi MS kiinni sytkällä, joten nyt kun oon konetta kasaamassa niin ois samalla helppo lisätä tarvittavat anturit. Eli mitäs muuta tarvin kun sen kampuran asentotunnistimen. Nii ja miten sen lisäys parhaiten käy?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Tammikuu 14. 11:49:35 2005

Riippuen vuosimallista lohkjossasi on jo valmiina reikä kyseiselle anturille tai sitten ei. Joka tapauksessa anturi on kohtuuhintainen kiinnilleineen Fordilta, mutta Vauhtipyörä pitää myös löytää. Jos menee vaikeaksi niin Sierran CVH koneesta saa sopivat palikat jakopuolelle asennettuna. Tällöin menee vaihtoon hihnapyörät (myös laturin) ja jakohihnan suojus.

Anturi kiinnikkeineen:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT_kuvat/CPS.JPG
Vauhtipyörä:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... ywheel.jpg
Sierran versio:
http://www.jsm-net.demon.co.uk/megasqui ... ley-vr.jpg

Ja kaikki tämä vaiva on siis edessä VAIN jos haluat päästä eroon virranjakajasta ja siirtyä wasted spark systeemiin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Pe Tammikuu 14. 12:43:23 2005

Kiitos tiedoista! Täytyykin tarkistaa onko lohkossa toi paikka valmiina. Jos on, niin sitten vaan vauhtipyörää etsimään niin ei tarvi kikkailla sen enempää.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Pe Tammikuu 14. 16:45:32 2005

Mä oon yrittäny nyt ettiä mutta en oo mistään löytäny selkeitä ohjeita siihen että mitä muutoksia tolle piirilevylle tarvii tehdä jos haluaa muuttaa sen tohon MSnS extra koodille sopivaksi. Vai tarviiko sille ees tehdä mitään muutoksia? Jos ei niin mistähän löytyis kytkentäkuva miten ne sytkään liittyvät hommat kytketään?

EDIT: Komento takaisin. Nyt löyty kytkentäkuvia tuolta MSnS extra sivuilta. Siellä on vaan kaks kuvaa schematic 1 ja schematic 2. Onko väliä kumpaa käyttää?
Toyota Supra TT

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Tammikuu 14. 20:14:15 2005

Tuo on varmaan tarkoittamasi sivu, jossa on kaikki tarpeellinen:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html

Sitä käytetään kummalla saadaan triggeri osumaan parempaan kohtaan. Eli käytetäänkö nousevaa vai laskevaa reunaa triggauksessa. Virranjakajaa kun ei kuitenkaan voi mahdottomasti käännellä tai kipinä menee väärään pyttyyn isoilla tai pienillä ennakoilla.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Tammikuu 17. 1:52:43 2005

Kun olen tutkinut tuota MSnS soveltuvuutta mk4 eskoon, niin yksi asia on jäänyt pimentoon. Voiko käyttää jakajasytytystä ja tarvitaanko tällöin kampuran asennon tunnistusta? Kun joissain se otettiin nokkapyörään hitsatuista neljästä tapista. Tavallisessa MS:ssä ei tarvi kampuran asennon tunnistamista ainakaan?

Hieman pihalla tuosta :lol: , että jos joku valaisisi pimeässä kulkevaa? (voi kuinka runollista)

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ma Tammikuu 17. 6:44:16 2005

No mulla on normaali RS Turbon hall-jakaja kiinteällä ennakolla. Toimii hyvin MS:n kanssa. Siellä voi valita joko trigger returnin tai time basetin hallille ja induktiivisella anturilla toimii pelkkä time based.
Tuo JesseT:n linkki on ihan hyvä. Sen mukaan omani sain toimimaan.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Tammikuu 17. 9:41:59 2005

Tuolla sytytyskarttoja OHC ja Zetec miehille:
http://www.cate1.co.uk/megajolt/mapping.php

...vapareille tosin (joita ei tueta) mutta sovellettavissa joka tapauksessa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Tammikuu 19. 8:52:50 2005

Moiseen törmäsin:

http://www.1320video.com/vids/parishdyno1.15.wmv

Tuossa säädetään ja dynotetaan jotakin kiihdytys pickuppia.

http://www.1320video.com/vids/fastesttruck.wmv

jo tuossa sitten ajossa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ke Tammikuu 19. 9:36:06 2005

Onko tietoa, hyväksyykö MS'n'S sytkäsignaalia jakajasta induktiiviselta anturilta mikäli se viedään alkuperäisen sytkämodulin kautta, siellä kun on sitä dwell controllia käsittääkseni.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ke Tammikuu 19. 9:37:20 2005

Kiitos Jesse noista sytkäkarttojen linkeistä!

Toissapäivänä virittelin 36-1 pyörän ja anturin kiinni ja lähipäivinä pitäis saada revittyä aikaa laittaa muut EDIS palikat paikalleen.

Tein muuten noi modit tuohon MS boksiin (laitoin Edis ohjauksen led17 rinnalle) ja kokeilin sen jälkeen vielä vanhalla koodilla ja vanhoilla sytkäosilla:

Kone kävi välillä ihan ok ja välillä taas todella huonosti. Kierrosluku heitteli Megatunessa aika villisti juuri silloin kun se kävi miten sattuu.

Mahtaakohan nuo modit poistaa jotain häiriösuodatusta kun Edikseltähän pitäisi tulla ihan siistiä kanttiaaltoa? Eli 'periaatteessa' modattu boksi toimii vanhalla koodilla mutta käytännössä häiriöitä täynnä oleva sytytys-signaali sotkee boksin?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Tammikuu 19. 10:22:40 2005

Toivottavasti et kirjaimellisesti ledin rinnalle, vaan siis kiinni samaan prossun ulostuloon.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ke Tammikuu 19. 10:27:57 2005

No joo, olipas huonosti ilmaistu. Ei siis kirjaimellisesti rinnalle, vaan niistä kahdestä vaihtoehdosta (fIdle tai led17) ohjauksesta valitsin siis led17 vaihtoehdon.

Käytännössä tein siis seuraavat temput:

1b) If using LED17 output:
. Solder 1k resistor between the (-)leg of D17 and the right hand end of R23 (+5v). Run a length of wire from the (-) leg over to X11.


2)
. Remove D5, D8, R10
. Remove jumper between XG1-XG2
. Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
. Fit wire between bottom of R10 and right of D9 (band)
. Fit 1.3k resistor in place D8 [1.3k-2k ok, function as above]

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Tammikuu 19. 10:27:57 2005

Hessu kirjoitti:Onko tietoa, hyväksyykö MS'n'S sytkäsignaalia jakajasta induktiiviselta anturilta mikäli se viedään alkuperäisen sytkämodulin kautta, siellä kun on sitä dwell controllia käsittääkseni.
Mistähän autosta, jakajasta ja sytkäboksista on nyt kyse?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ke Tammikuu 19. 11:05:15 2005

JesseT kirjoitti:
Mistähän autosta, jakajasta ja sytkäboksista on nyt kyse?

Peugeot 309 1.9 GTI kone alkuperäisellä sytytysjärjestelmällä. Siellä lokasuojassa on siis sellainen 7-napainen pikku moduli.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Tammikuu 19. 11:17:25 2005

Onko tuossa virranjakajassa mekaaniset ennakot?
Onko moduli tuon näköinen?:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... module.jpg
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ke Tammikuu 19. 11:53:37 2005

Moduli on tuollainen, joo. En saanut merkinnöistä selvää kun on niin hankalassa paikassa. Motonetissä reilu pari kymppiä :)

On ylimääräinen jakaja, siis induktiivinen kun on sellainen teräväsakarainen levy ja 2-napainen lähtö. Tarkoitus olisi lukita siitä ennakot tässä ja heittää MSnS softa purkkiin. Pitää varmaan vaan jollain suodattaa sitä signaalia.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Tammikuu 19. 12:01:56 2005

Tuossa on sitten se ongelma, että dwell control ajaa MS:ää ja sitten kuitenkin tarvitsee toisen modulin ajamaan itse puolaa. Eikös tuollainen HEI-moduli olisi helppo ja testattu ratkaisu?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Su Tammikuu 23. 22:08:46 2005

Tuo mun koneen kierroslukutiedon sekoilu selvis...

Eli noiden Edis-modausten jälkeen purkki ei sulattanut enää perinteistä sytytys-signaalia vaan nuo anturitiedot alkoi sekoilemaan. Välillä toimi, yleensä ei.
Heti kun sain tuon VR-anturin paikalleen ja otin MegaSquirtille kierroslukutiedon Edikseltä, alkoi homma taas pelaamaan ok. (vaikka kone siis muuten kävikin vielä vanhoilla sytkävermeillä)

Nyt pitäis saada uus softa tuohon boksiin jotta sekin ymmärtäisi alkaa ohjaamaan tuota Edistä...

Jesse, minkä version tuosta Extra-koodista laitoit? Mitenkä sen kääntäminen Easythermillä noille Fordin antureille onnistuu? Vai onko helpompi vaihtaa ne bias-vastukset? Ilmeisesti 27 kiloset toimis noiden Fordin vakioantureiden kanssa...

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Ma Tammikuu 24. 0:28:44 2005

Pari tuntia sitten uitin lämpömittaria ja efi ohcn vedenlämpöanturia 27 asteisessa vedessä. Tästä päättelin vastusten arvoksi 27 kohm jotka juuri tinailin purkkiin. Samalla tein muutokset TFI sytkälle ja Fordin tyhjäkäyntisäätimelle.
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Tammikuu 24. 0:46:34 2005

mä oon pojat ihan pihalla. :lol: pitäisi kai lukea alusta asti.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Tammikuu 24. 12:03:17 2005

En muista nyt minkä version laitoin, mutta uusinta peliin vaan. Aina niissä on jotakin bugeja poistettu. Omassa ainakin Megaview näyttää väärin paineet ja se on kuulemma korjattu nyt v versiosta eteenpäin. Mulla oli vissiin s vai jotakin sellaista.
Easytherm toimii oikein hyvin ja pelkillä biasvastuksilla ei saakaan tarkkaa lukemaa, koska fordin antureilla on niin erilainen herkkyys. Mulla on kotona nuo .inc tiedostot fordin antureille kotona ja voin pistää tänne huomiseksi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ma Tammikuu 24. 14:32:06 2005

Sattuisiko kellään olemaan .inc -tiedostoa boschin siniselle vedenlämpöanturille (Motonetin osa 37-3128). On käytetty useimmissa eurooppalaisissa autoissa 80-90-luvuilla, mutta ilmeisesti ei Fordissa?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Tammikuu 24. 14:51:05 2005

Helpoahan tuo kalibrointi on itsekin, kun mittaa anturin jäävedessä (O C), huoneenlämmössä (mitä mittari näyttää), ja kiehuvassa vedessä (100 C). Sitten näpyttää nämä kolme pistettä Easythermiin, niin tuloksena on tarvittavat .inc tiedostot.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ma Tammikuu 24. 18:33:55 2005

Vielä tarkennuksena Jesse:

Pelaako tuo Easytherm suoraan myös tuon Extra koodin kanssa vai pitääkö säätää jotain muistiosoitteita mihin kohtaan se anturitieto kirjoitetaan tms?

Onks se niin, että pelkällä Easythermillä saa nuo anturitiedot kohdalleen vai pitääkö säätää sekä bias vastuksia että EasyThermiä?

edit: Ja vielä kolmas kysymys: Pelaako tuo Simulaattori normaalisti tuon Extra koodin kanssa?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Tammikuu 25. 0:30:58 2005

Tarkennetaan:
Tuolla fordin (ainakin efi cvh) anturien tiedostot:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... factor.inc
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... factor.inc
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... factor.inc

Nuo on tehty 22 kOhm bias vastuksille kuten tiedostiostakin käy ilmi jos avaa esim notepadiin. Biasvastuksen pitää olla järkevän kokoinen vaikka käyttääkin easythermiä. Extrakoodin .zip paketin mukana tulee nykyisin readme tiedosto joka opastaa, että miten sopivat .inc tiedostot voi suoraan hyödyntää ilman easythermiäkin.
Stimulaattori toimii extran kanssa aivan suoraan.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ti Tammikuu 25. 8:26:17 2005

Lievästi aihetta sivuten:

Pitäisi tässä kytkeä Fidle käyttöön, minulla on joku pieni solenoidiventtiili, joka varmaan kävisi hommaan. Fidle oli siis maadottava, mutta se ei varmaan kestä kovin suurta virtaa eli relettä on käytettävä. Tähän asti selvää, mutta ajattelin käyttää samaa venttiiliä myös ilmastoinnille, eli kierrokset nousevat kun kompressori on kytketty. Siinä onkin sitten miettimistä, miten se toiminto yhdistetään tähän, kompuran magneettikytkin kun saa plussasähköä. Ehdotuksia kytkennäksi?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Vastaa Viestiin