cossun öljypumppu

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Turbocelica
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Joulukuu 16. 20:25:09 2003
Paikkakunta: Kannus
Viesti:

cossun öljypumppu

Viesti Kirjoittaja Turbocelica » Ma Lokakuu 11. 17:20:04 2004

onkohan öljypumppu paskana cossusta kun laittaa kylmänä käyntiin öljypaine on noin 3kiloa ja kun lämpenee niin paine laskee 1-2 kiloon riippuen päivastä. ja nyt sitten rupes hydraalinostimet laulamaan kun tuli kiihdytettyä niin ölynpaine laski aluksi nollaan ja sammutin auton ja laitoin hetkenpäästä käyntiin niin painetta oli noin kilo tai vähän vähemmän ja venttiilikoneistosta kuuluu naputusta.
BMW 525tdsa e34 touring
toyota celica 1.8 tic -72
ex:
Ford Sierra Cosworth
Ford Sierra 2.0 ohc Cosworth look
Ford Sierra 2.0 doch 4x4 Cosworth look

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Re: cossun öljypumppu

Viesti Kirjoittaja magelius » Ma Lokakuu 11. 23:11:11 2004

Turbocelica kirjoitti:onkohan öljypumppu paskana cossusta kun laittaa kylmänä käyntiin öljypaine on noin 3kiloa ja kun lämpenee niin paine laskee 1-2 kiloon riippuen päivastä. ja nyt sitten rupes hydraalinostimet laulamaan kun tuli kiihdytettyä niin ölynpaine laski aluksi nollaan ja sammutin auton ja laitoin hetkenpäästä käyntiin niin painetta oli noin kilo tai vähän vähemmän ja venttiilikoneistosta kuuluu naputusta.
Ihan normaalia, että kylmänä öljynpaineet on suuremmat kuin lämpösillä öljyillä.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re: cossun öljypumppu

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Lokakuu 11. 23:15:05 2004

Turbocelica kirjoitti:onkohan öljypumppu paskana cossusta kun laittaa kylmänä käyntiin öljypaine on noin 3kiloa ja kun lämpenee niin paine laskee 1-2 kiloon riippuen päivastä. ja nyt sitten rupes hydraalinostimet laulamaan kun tuli kiihdytettyä niin ölynpaine laski aluksi nollaan ja sammutin auton ja laitoin hetkenpäästä käyntiin niin painetta oli noin kilo tai vähän vähemmän ja venttiilikoneistosta kuuluu naputusta.
no jostainsyystähän se ei paineita nosta. joko pumppu huono, tai koneessa liian väljää, eli mahdollisesti laakeri vaurio tai vastaava. auki vaan, ja ihmettelemään, ei kannata ainakaan ajaa yhtään.
Viimeksi muokannut Hectori, Ma Lokakuu 11. 23:16:22 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Lokakuu 11. 23:15:44 2004

Paljonko öljyillä on ajettu?
Mitkä öljyt sisällä?

Kyllä paineet pitää olla sen liki 2.5 kiloa 2000rpm kuumillakin öljyillä.
Jotakin on kyllä vialla.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ma Lokakuu 11. 23:18:13 2004

Eikös cossussa ja ohc:ssä ole sama pumppu vakiona? Mulla on vakio pumpulla ohc:ssä kuumana paineet about 1.5-2kg 800rpm, varoventtiili aukeaa n.3.5kg ~2000rpm.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Lokakuu 11. 23:26:45 2004

razorass kirjoitti:Eikös cossussa ja ohc:ssä ole sama pumppu vakiona? Mulla on vakio pumpulla ohc:ssä kuumana paineet about 1.5-2kg 800rpm, varoventtiili aukeaa n.3.5kg ~2000rpm.
No tuota, ei se ihan sama pumppu ole :wink:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Lokakuu 11. 23:42:37 2004

ukormi kirjoitti:
razorass kirjoitti:Eikös cossussa ja ohc:ssä ole sama pumppu vakiona? Mulla on vakio pumpulla ohc:ssä kuumana paineet about 1.5-2kg 800rpm, varoventtiili aukeaa n.3.5kg ~2000rpm.
No tuota, ei se ihan sama pumppu ole :wink:
Sama paska eri paketissa. Pumpun kansi on vaan erilainen ja siinä kannessa o lähtö siittimille.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Lokakuu 11. 23:52:38 2004

ytte kirjoitti: Sama paska eri paketissa. Pumpun kansi on vaan erilainen ja siinä kannessa o lähtö siittimille.
no oikeastaahan se on aina samanlainen pumppu, joka vain on hieman erilaisessa kotelossa, jos tuohon lähdetään.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Turbocelica
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Joulukuu 16. 20:25:09 2003
Paikkakunta: Kannus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbocelica » Ti Lokakuu 12. 0:45:41 2004

mää nostan koneen pois ja avaan öljypohjan niin näkee mitä on vialla. mulla on aina autoissa kendalin öljyt.
BMW 525tdsa e34 touring
toyota celica 1.8 tic -72
ex:
Ford Sierra Cosworth
Ford Sierra 2.0 ohc Cosworth look
Ford Sierra 2.0 doch 4x4 Cosworth look

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Lokakuu 12. 7:56:36 2004

Kerran kolkotuksen paikallistamisessa epäonnistuneena voin sanoa että äkkiä öljypohja pois katsomaan öljypumpun kunto ja nelospytyn kiertokangen/runko laakereiden kunto. Ekana voitelu loppuu sieltä öljukanavan päästä ja sitten sitä ei ole enään missään. Voit halkaista rautasahalla öljynputsarin ja katsoa mitä se on syönyt. Toivotaan parasta ettei mitään ole tuhoutunut sillä kampiakseli on kallis.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Lokakuu 12. 7:58:34 2004

ytte kirjoitti:
ukormi kirjoitti:
razorass kirjoitti:Eikös cossussa ja ohc:ssä ole sama pumppu vakiona? Mulla on vakio pumpulla ohc:ssä kuumana paineet about 1.5-2kg 800rpm, varoventtiili aukeaa n.3.5kg ~2000rpm.
No tuota, ei se ihan sama pumppu ole :wink:
Sama paska eri paketissa. Pumpun kansi on vaan erilainen ja siinä kannessa o lähtö siittimille.
Ostaa ohc:n pumpun ja vaihtaa kannen alkuperäisestä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Lokakuu 12. 10:48:07 2004

siipicossu kirjoitti:
ytte kirjoitti:
ukormi kirjoitti: No tuota, ei se ihan sama pumppu ole :wink:
Sama paska eri paketissa. Pumpun kansi on vaan erilainen ja siinä kannessa o lähtö siittimille.
Ostaa ohc:n pumpun ja vaihtaa kannen alkuperäisestä.
Näin tein minäkin.. Tänään pääsee hyvällä tuurilla sitä ekaa kertaa käyttämään.. :)
Toyota Supra TT

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Lokakuu 12. 11:43:46 2004

Jos joskus innostun puuhaamaan kossuun uutta konetta uudemmalla 200 lohkolla, olen suunnitellu pumpuksi mallia us-parts korkeapaine Mellings (laadukas jossa mm. roottorin kummassakin päässä laakerointi). Käyttäisin kossun orkkis imuputkea josta siivoisin suihkut pois ja mäntien suihku tulisi lohkosta niinkuin T25 escokossussa. Onkohan mitään käytännön esteitä.... :?

Turbocelica
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Joulukuu 16. 20:25:09 2003
Paikkakunta: Kannus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbocelica » Ti Lokakuu 12. 20:46:48 2004

kone tuli otettua pois ja vikakin selvis, koneen edestäpäin katsottuna ensimmäisen kiertokangen laakeri melkein sulanut kokonaan ja öljypumpun sihti melkein tukossa(silikoonia ja metallisilippua). muut kaulat näyttivät tosi hyviltä mutta ensimmäisen joutuu killoittamaan ja laittamaan uudet laakerit. täytyy tarkistaa että onko öljypumppu tukossa vai rikki.
BMW 525tdsa e34 touring
toyota celica 1.8 tic -72
ex:
Ford Sierra Cosworth
Ford Sierra 2.0 ohc Cosworth look
Ford Sierra 2.0 doch 4x4 Cosworth look

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Lokakuu 12. 21:26:04 2004

Turbocelica kirjoitti:kone tuli otettua pois ja vikakin selvis, koneen edestäpäin katsottuna ensimmäisen kiertokangen laakeri melkein sulanut kokonaan ja öljypumpun sihti melkein tukossa(silikoonia ja metallisilippua). muut kaulat näyttivät tosi hyviltä mutta ensimmäisen joutuu killoittamaan ja laittamaan uudet laakerit. täytyy tarkistaa että onko öljypumppu tukossa vai rikki.
Pistä samantien kaikki laakerit uusiks ja kiillota kaikki kaulat kun on kerran kone auki.. :wink:
Toyota Supra TT

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Lokakuu 12. 21:33:02 2004

Turbocelica kirjoitti:täytyy tarkistaa että onko öljypumppu tukossa vai rikki.
ei kannata leikkiä halvoilla osilla. uus pumppu tilalle. ei se kumminkaan uudenveroinen ole missään tapauksessa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ke Lokakuu 13. 7:49:06 2004

Kannattaa ostaa uusi pumppu (2wd suurteho/suurtuotto), kampiakseli kannattaa tarkastuttaa (suoruus/säröt), kaulat kiillotukseen. Myös turbo kannattaisi tarkastuttaa sillä sinne ei paljon tarvia metallia mennä että vaurioituu. Koneen kaikki öljykanavat pitää puhdistaa huolellisesti. Nämä tiedot perustuu valitettavasti omaan kokemukseen. :roll:
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Turbocelica
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Joulukuu 16. 20:25:09 2003
Paikkakunta: Kannus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbocelica » Ke Lokakuu 13. 16:12:53 2004

eikö se ohc korkeapaine öljypumppu ole hyvä vaihtoehto tuon cossun pumpun tilalle. täytyy tarkistuttaa ensimäinen kiertokangi että onko se kunnossa vielä. kyllä mä laitan kaikki laakerit uudet vaikka ne muut eivät olleet kuluneet yhtään.
BMW 525tdsa e34 touring
toyota celica 1.8 tic -72
ex:
Ford Sierra Cosworth
Ford Sierra 2.0 ohc Cosworth look
Ford Sierra 2.0 doch 4x4 Cosworth look

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Lokakuu 13. 16:54:16 2004

SHR kirjoitti:Jos joskus innostun puuhaamaan kossuun uutta konetta uudemmalla 200 lohkolla, olen suunnitellu pumpuksi mallia us-parts korkeapaine Mellings (laadukas jossa mm. roottorin kummassakin päässä laakerointi). Käyttäisin kossun orkkis imuputkea josta siivoisin suihkut pois ja mäntien suihku tulisi lohkosta niinkuin T25 escokossussa. Onkohan mitään käytännön esteitä.... :?
Mellingin kun heittää keulillle pitää vahvistaa jousia, on ainakin korkeapaine ja -kapasiteettinen niin järkky möykky. Lähtevä kanava on pienempi kuin WRC/T25 nelaripumpussa, jossa ei ole paikka öljyn ruiskuputkille.

Käytetystä Cossun pumpusta kun ottaa kannen uuteen niin se kansi pitää oikaista, koska kanteen kuluu kolo sen tukilaakerin puuttumisen vuoksi, joka Mellingissä ja 4x4 pumpusta löytyy.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Lokakuu 14. 0:22:56 2004

Näistä pumpuista oli sillon joskus aikasemminkin puhetta jossain topicissa ja siinä käsiteltiin jotain OHC:n suurtehopumppua joka oli korkeampi kuin toi alkuperäinen eikä sen takia käynyt tohon imuputkeen suoraan.
Mikä ois sitten hyvä vaihtoehto tollaseen viriteltyyn turboon, joka kävis suoraan tohon imu-/suihkutusputki hässäkkään.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Lokakuu 14. 4:26:31 2004

MikkoT kirjoitti:Näistä pumpuista oli sillon joskus aikasemminkin puhetta jossain topicissa ja siinä käsiteltiin jotain OHC:n suurtehopumppua joka oli korkeampi kuin toi alkuperäinen eikä sen takia käynyt tohon imuputkeen suoraan.
Mikä ois sitten hyvä vaihtoehto tollaseen viriteltyyn turboon, joka kävis suoraan tohon imu-/suihkutusputki hässäkkään.
Melling'in ei käy Cossun suihkutusputket, mutta käy siihen imuputki.
Kun OHC:n / Cossun pumppuun lisätäään kapasiteettia niin roottoria pitää suurentaa ja ei se 2wd Cossun kansi + putkihässäkkä taida enää sopia.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » To Lokakuu 14. 9:33:47 2004

OHC:n korkeapainepumppu menee suoraan vakiopumpun tilalle. Suurtuottopumppu ei mahdu koska on korkeampi kuin vakio; joutuu muokkaa öljypohjaa ja tekemään itse kannesta lähdön öljynsuihkutusputkille. Itelle laitoin ton korkeapainepumpun nyt kun kasasin koneen ja kyllä se ainakin painetta näyttäis pukkaavan ihan kiitettävästi. Ongelmista johtuen kun en saanu vielä konetta käymään oikeestaan ollenkaan, niin silti jakso pumpata lähemmäks 5 bar..
Toyota Supra TT

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Lokakuu 14. 13:32:48 2004

Hena kirjoitti:OHC:n korkeapainepumppu menee suoraan vakiopumpun tilalle. Suurtuottopumppu ei mahdu koska on korkeampi kuin vakio; joutuu muokkaa öljypohjaa ja tekemään itse kannesta lähdön öljynsuihkutusputkille. Itelle laitoin ton korkeapainepumpun nyt kun kasasin koneen ja kyllä se ainakin painetta näyttäis pukkaavan ihan kiitettävästi. Ongelmista johtuen kun en saanu vielä konetta käymään oikeestaan ollenkaan, niin silti jakso pumpata lähemmäks 5 bar..
Pumppu ei eroa tavallisesta muuten kuin paineensäätimessä on kireämpi jousi tai sitten prikka jousen alla ja tietenkin se kuluu vähän nopeammin, kun paine vääntää roottoria vähän enemmän.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Lokakuu 14. 13:57:41 2004

Itsekkään en ole aina kuullut hirveästi hyvää juuri noista korkeapainepumpuista. Ei aina taho öljyt pysyä koneessa noilla.
Onko joku mittaillu joskus, että miten mahtuis tollanen suurkapasiteetti pumppu olemaan 2WD cossun öljypohjassa, jos vain sen kannen ja putkiston modifiois sopivaksi.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » To Lokakuu 14. 16:29:22 2004

MikkoT kirjoitti:Itsekkään en ole aina kuullut hirveästi hyvää juuri noista korkeapainepumpuista. Ei aina taho öljyt pysyä koneessa noilla.
Onko joku mittaillu joskus, että miten mahtuis tollanen suurkapasiteetti pumppu olemaan 2WD cossun öljypohjassa, jos vain sen kannen ja putkiston modifiois sopivaksi.
Mitä pahaa olet kuullut? Ettei ole mennyt sekaisin korkeapaine ja suurkapasiteettipumppu?

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Lokakuu 14. 16:39:57 2004

Kaverille laitettiin tollanen korkeapainepumppu. Öljynpaineet nousi liiankin koviksi, muistaakseni luokkaa 5bar/2000rpm. Joutui vaihtamaan vakio jousen sinne pumppuun.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » To Lokakuu 14. 22:25:16 2004

Me laitettiin tuohon vapariin pumpun jousen kaveriks rikkoja ja silla nousi paineet! Mutta mitenkäs riittääkö se enää tuohon cossun alakertaan oljynlauhduttimen takia (tuotto)? Jotenkin vaan ois kiva säilyttää tuo mäntien pohjan öljyruiskutus.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Lokakuu 15. 4:33:06 2004

Jahman kirjoitti:
MikkoT kirjoitti:Itsekkään en ole aina kuullut hirveästi hyvää juuri noista korkeapainepumpuista. Ei aina taho öljyt pysyä koneessa noilla.
Onko joku mittaillu joskus, että miten mahtuis tollanen suurkapasiteetti pumppu olemaan 2WD cossun öljypohjassa, jos vain sen kannen ja putkiston modifiois sopivaksi.
Mitä pahaa olet kuullut? Ettei ole mennyt sekaisin korkeapaine ja suurkapasiteettipumppu?
No en vielä varmasti kaikkea näistäkään asioista ymmärrä, mutta ainakin kokemus kertoi sen, että öljynsuodatin ei kestänyt paikallaan tollasella korkeapainepumpulla. Ja senkin olen kuullut, että tiivisteet/stefat joutus kovemmalle rasitukselle juuri ton paineennousun takia.
Täälläpäin hyvänä foordin koneiden rakentaja tunnetun virivelhon ohje oli, että vaparikilpakoneeseen paras vaihtoehto on uusi tavallinen pumppu.
En sitten tiedä näistä ahdetuista, mutta suurkapasiteetti pumpun heikot puolet kuulisin myös mielelläni, jos joku niitä osaa kertoa.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Lokakuu 15. 8:19:23 2004

Aika paljon mutu painotteista juttua. Onko kellään kokemusperäistä tietoa miten kossu toimii korkeapaine jatai tuottopumpulla, muutakin kuin jollain irtosi suodatin? haittoja-hyötyjä?

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Pe Lokakuu 15. 17:25:26 2004

Ystäväpiirissä on kokemusta 2xkatkennut öljypumpun käyttöakseli ja talvella mosahtanut öljynsuodatin (omaa typeryyttä tavallaan) ja nämä suurkapasiteettipumpulla. Noita on myös tiettävästi leikannut kiinni (kavitaatio?), mutta eivät olleet mellingin pumppuja, vaan pumppuja joissa ei ollut roottorin alapäässä laakerointia.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Lokakuu 15. 17:26:23 2004

No toi suodatin irtos ihan 2,0 vapari OHC:stä, mutta mulle ainakin noi ongelmat, että suodattimet ei taho pysyy paikallaan ja tiivisteet/stefat kestää paineen nousua on ihan useasta eri suunnasta kuultuja ongelmia noiden korkeapainepumppujen kanssa.
Osa on tietenkin mututietoa ja onhan se cossun kone ainakin vähän erilainen tohon normi OHC:n nähden.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » La Lokakuu 16. 8:47:51 2004

Stefojen rikkomiseen/pullauttamiseen täytyykin olla aika raju kapasiteetti :) Oliskohan huohotus unohtanut toteuttaa ;)

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » La Lokakuu 16. 12:04:45 2004

Nyt pääsin ite eilen kokeilemaan tota omaa korkeapainepumppua kun sain ton auton vihdoin käyntiin konerempan jälkeen. Kuumalla koneella 1500rpm oli reilu 2bar öljynpaine ja 4000rpm pomppaa n.5bar kohdille. Ja öljynlämpö oli n.90 astetta..
Toyota Supra TT

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Lokakuu 16. 12:09:27 2004

Joo en kyllä ymmärrä miten öljyntuotto/paine voisi rikkoa stefat tai aiheuttaa "huohotusta" ulospäin, eiköhön kyse ole ohivuotopaineista, joita kunnolla tehdystä kilpakoneesta minimoidaan oikeesta porauksesta suhteessa lohkoon sekä "stressilevyn" avulla suoritetusta hoonauksesta :wink: Itsellä/lähipiirillä ei ole välitöntä tietoa paineen ja tuoton lisäämisen vaikutuksista KOSSUUN, tässä foorumissa on ihme taipumus sekoittaa kaikki mahdolliset asiat toisiinsa :? Mitä vapareihin tulee (ohc) niin meilläpäin "velho" ajelee mellings tehokkaalla pumpulla ja koneet on tehoon nähden toimineet todella hyvin. Ja kyseessä on yksi suomen tehokkaimmista ohc koneista.

Turbocelica
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Joulukuu 16. 20:25:09 2003
Paikkakunta: Kannus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbocelica » La Lokakuu 16. 12:11:08 2004

nuo stefat pullahtaa jos huohotin on tukossa tai liian ahdas. tuskin ne öljynpaineesta pullahtaan. näista jutuista ei oikeen saa selvyyttä että kannataako laittaa ohc korkeapaine pumppu vai pitääkö sittenkin laittaa cossun oma pumppu. 8)
BMW 525tdsa e34 touring
toyota celica 1.8 tic -72
ex:
Ford Sierra Cosworth
Ford Sierra 2.0 ohc Cosworth look
Ford Sierra 2.0 doch 4x4 Cosworth look

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Lokakuu 16. 13:33:47 2004

Ei noitten stefojen kyllä tarvitse paikoiltaan pois pullahdella vaikka ne öljyä vuotaiskin kuten ei tiivisteiden yleensäkkään.
Ja mitä sotkemiseen tulee niin eiköhän noi tiivistemateriaalit kuitenkin ole suunnilleen samat olipahan kyseessä kossu tai normi vapari eli jos ei ne kestä niin ei ne kestä sitten kummassakaan.
Kuten jo mainitsin, ei tässä itelläkään vielä ole sen kummempaa omakohtaista kokemusta, mutta seuraavaan koneeseen ajattelin jonkun vakiota paremman laittaa kuhan saadaan ensteks täällä mietittyä mikä on paras vaihtoehto.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Lokakuu 16. 17:14:12 2004

Ilmeisesti ei ihan pointti selvinnyt, siis kossu ja ohc vapari ei todellakaan ole öljynpaine/tuotto asiassa sama asia vaikka alakerta "samanlainen" onkin, turbo ja täysin eri kansi kombinaatio muuttaa asiaa :wink: Enkä nyt oikein käsitä miten tää juttu kallistuu tiivisteisiin, jos tiivisteistä vuotaa öljyä, on syynä yleensä kulunut "stefan kohta" jota on hankala korjata, lieventää voi siirtämällä karva stefan sijaintia tai sitten vaihtamalla parempaan akseliin jne. Yleensä "öljynlento" aiheutuu ohivuodosta jota kaikki "velhot" ei tiedosta, siksi käsittääkseni tehokkaassa ahdetussa tehostetaan huohotusta jotta ääritilanteessa kovalla paineella ei öljyt poistu koneesta. Ahdetussa syntyy paineella voimakkaampaa ohivuotoa vaikka olisi stressihoonattu koska rasituksesta johtuvia muodonmuutoksia sylinterissä tapahtuu enemmän kuin vaparissa jonka työpaineet on aika lehmänhenkäys ahdettuun nähden. Ja edelleen kunnon koneet tehdään ohivuotojen minimoimiseksi "stressihoonaamalla", asiasta eräs tunnettu pääkaupunkiseudun toyota päällikkö otti oppia meidän "velholta" joka selvitti kädestä pitäen ja mittaamalla paljonko lohko vääntyi momentissa. Sitten käytännön tulokset alkoivat puhua puolestaan, gt corolla lähestyy 230hv rajaa siis alle 1.6 koneella. Ikävä kyllä drag ja prätkämaailman opit pätee autoihinkin. Edelleenkään ei tule käytännön tietoa miten kossu käyttäytyy korkeammalla paineella/tuotolla :)

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » La Lokakuu 16. 20:50:05 2004

Minulla oli korkeapaine pumppu ja käyttäytyi ihan normaalisti. Painemittaria ei ollut- sikäli harmi koska uuteen pumppuun laitoin tuosta vanhasta jousen koska oli jäykempi kuin uuden kent camsin pumpun jousi.

Missä välissä muuten öljynpaine alkaa olla liian korkea ja ennen kaikkea MIKSI? Ahtimelta voi painetta aina laskea...

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Su Lokakuu 17. 3:56:19 2004

Tojossa 2tg turbo kombinaatiolla + korkeapainepumppu saatiin öljynsuodatin halki joka kylmäkäynnistyksessä, siihen asti että hitsattiin suodatinavain jumiin suodattimen ympärille.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Su Lokakuu 17. 10:01:32 2004

PasiZ kirjoitti:Tojossa 2tg turbo kombinaatiolla + korkeapainepumppu saatiin öljynsuodatin halki joka kylmäkäynnistyksessä, siihen asti että hitsattiin suodatinavain jumiin suodattimen ympärille.
2tg ja 18 rg olikin ongelma koneita niissä öljynpaine oli liian alhallla vakio pumpulla.
ohc on asia ihan erikseen.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Su Lokakuu 17. 11:58:08 2004

Liika paine rasittaa pumppua ja pumpun voimansiirtoa turhaan,
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Su Lokakuu 17. 12:28:45 2004

razorass kirjoitti:Liika paine rasittaa pumppua ja pumpun voimansiirtoa turhaan,
Paljonko painetta on liikaa ja miksi?

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ke Tammikuu 5. 22:47:13 2005

Perkele! Öljynpaineet tyhjäkäynniltä hävis... Ideoita?

Kylmänä on normaalit paineet. Lämpösenä ja kierrokset alle 1600 ni paineet hyökkäilee 0-2bar. +2000rpm on paineet normaalit lämpösenä...
Pumpun vaihto varmaan edessä..? Vai voiko johtua jostain muusta? Vika ilmaantu ihan yhtäkkiä...

Onko kukaan vaihtanu takavetosen pumppua kun motti on paikallaan..?
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » To Tammikuu 6. 0:34:38 2005

AkiS kirjoitti:Perkele! Öljynpaineet tyhjäkäynniltä hävis... Ideoita?

Kylmänä on normaalit paineet. Lämpösenä ja kierrokset alle 1600 ni paineet hyökkäilee 0-2bar. +2000rpm on paineet normaalit lämpösenä...
Pumpun vaihto varmaan edessä..? Vai voiko johtua jostain muusta? Vika ilmaantu ihan yhtäkkiä...

Onko kukaan vaihtanu takavetosen pumppua kun motti on paikallaan..?
Tarkista ensin sen painemittarin toiminta.
Tässähän se menee...

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » To Tammikuu 6. 17:06:50 2005

Jahman kirjoitti:
AkiS kirjoitti:Perkele! Öljynpaineet tyhjäkäynniltä hävis... Ideoita?

Kylmänä on normaalit paineet. Lämpösenä ja kierrokset alle 1600 ni paineet hyökkäilee 0-2bar. +2000rpm on paineet normaalit lämpösenä...
Pumpun vaihto varmaan edessä..? Vai voiko johtua jostain muusta? Vika ilmaantu ihan yhtäkkiä...

Onko kukaan vaihtanu takavetosen pumppua kun motti on paikallaan..?
Tarkista ensin sen painemittarin toiminta.
mittarit pelaa... kuulee kyllä ihan selkeesti että ei oo paineita kun alkaa kannessa kolkottaa...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Antti
Viestit: 153
Liittynyt: To Lokakuu 31. 16:38:59 2002
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Antti » To Tammikuu 6. 17:25:33 2005

AkiS kirjoitti:Perkele! Öljynpaineet tyhjäkäynniltä hävis... Ideoita?

Kylmänä on normaalit paineet. Lämpösenä ja kierrokset alle 1600 ni paineet hyökkäilee 0-2bar. +2000rpm on paineet normaalit lämpösenä...
Pumpun vaihto varmaan edessä..? Vai voiko johtua jostain muusta? Vika ilmaantu ihan yhtäkkiä...

Onko kukaan vaihtanu takavetosen pumppua kun motti on paikallaan..?
Tuet koneen sillain että se ei pääse tippumaan ja kiskaset alapalkin pois
helppo homma, ei tarvi kun ottaa alatukivaret ja raidetangonpäät

Antti
Viestit: 153
Liittynyt: To Lokakuu 31. 16:38:59 2002
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Antti » To Tammikuu 6. 17:29:51 2005

MikkoT kirjoitti:Näistä pumpuista oli sillon joskus aikasemminkin puhetta jossain topicissa ja siinä käsiteltiin jotain OHC:n suurtehopumppua joka oli korkeampi kuin toi alkuperäinen eikä sen takia käynyt tohon imuputkeen suoraan.
Mikä ois sitten hyvä vaihtoehto tollaseen viriteltyyn turboon, joka kävis suoraan tohon imu-/suihkutusputki hässäkkään.
Sitä putkea ei paljon tarvinnut muuttaa että kävi.
Ja sillain saa mahtumaan, että ottaa palan öljypohjaa pois ja hitsaa sen alemmaks että sille pumpulle tulee tilaa

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » To Tammikuu 6. 20:30:36 2005

Laitetaan nyt tähän samaan aiheeseen liittyen:
Kuuluuko cossuissa 2-tai-4wd malleissa
pumpun ja lohkon väliin jotain ohjainholkkia.
Itse en ainakaan laittanut koska ei sielä aiemminkaan ollut.
Huomasin vaan tuossa joululomalla kuvan täällä jossain
missä is sierran lohkon kuvassa oli tai ainakin näytti olevan
ohjainholkki.
Mulla oli ainakin hieman arpomista tuon pumpun akselin keskitys sillä pelivaraa oli kiinnitysruuveissa ja akselissa.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » To Tammikuu 6. 22:55:07 2005

Holkki kuuluu väliin!
Tässähän se menee...

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Pe Tammikuu 7. 16:50:29 2005

voi *ittu. pitäisköhän repiä öljypohja pois...
mukava hommahan toi on, ottaa alapalkin pois,ottaa vetarit irti,
tukivarret irti öljypohja pois, luultavasti kallistuksenvakaajan kanssa saa temuta ihan riittävästi..ym.ym.
vai koko kone yläkautta pois?
en siitä sinisestä kirjasta löytänyt tuota holkkia ja kun sitä ei aiemmin
edellisen "mestariasentajan" jäljiltä löytynyt niin enpä olis arvannu että sieltä semmoinen puuttuu.
vois tietysti ajaa riskillä ja toivoo ettei akseli katkee.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

Vastaa Viestiin