2WD Cosworthin öljynkulutus

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

ilesoft
Ylläpitäjä

2WD Cosworthin öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja ilesoft » Ma Toukokuu 17. 11:50:02 2004

Tervehdys

Nyt on muuallakin kuin perässä väljää, nimittäin öljy on yhtäkkiä alkanut maistumaan Cossulle. Viime öljynvaihdosta on nyt kulunut noin kolme kuukautta ja 3000km ja viimeisen 500-1000km:n aikana öljyä on alkanut kulumaan epäilyttävän paljon.

Vajaa 8000km sitten moottoriin tehtiin aika kattava remontti jossa vaihdettiin mm. kaikki venttiilit ja niiden ohjurit kunnostettiin. Senjälkeen öljynkulutus oli todella minimaalista <100ml/1000km.

Viikonloppuna kävin landella 60km:n päässä ja menomatkalla öljyä kului ehkä 100-200ml:n verran. Ajoin matkan suhtkoht rivakasti (johon sisältyi 110km/h ajoa, yksi ohitus ja ylämäkeenkiihdytys ~5500rpm). Takaisintullessa ajoin samaa reittiä, mutta erittäin rauhallisesti eli en nostanut kierroksia yli 4000rpm, enkä antanut paineiden nousta ahdon puolelle. Paluumatkalla öljyä ei ollut kulunut mittatikun mukaan ollenkaan.

Takana ei ole näkynyt missään vaiheessa sinistä savua, mutta kun kierroksia nostaa ~3000rpm ja päästää tippumaan niin pakokaasusta voi haistaa öljyn hajua.

Eli onko ehdotuksia missä väljyys saattaisi olla? Vuotoja ei ulos tule ollenkaan, eli touhutippoja ei ole näkyvissä. Voisiko vika olla tuolla juuri korjatussa kannessa, vai tulisiko turboon väljää noin yhtäkkiä?

Jokatapauksessa JJS taidat saada taas asiakkaan :D

T:Ilari

Edit: ja 8000km sitten tehdyssä huollossa oli todettu turbon olleen silloin hyvässä kunnossa.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Toukokuu 17. 13:19:10 2004

Turbo on melko varmasti alkuperäinen ja sieltä kautta saattaa tulla öljyä ahtopaineilla. Alakerta on hoonattu ja rengastettu n.80tkm sitten.Kuulemma ei silloin ollut kulumaa mitenkään merkittävästi.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ma Toukokuu 17. 13:51:32 2004

Kovassa ajossa jopa 1L/1000km on turbomoottorille hyväksyttävä öljynkulutus.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Toukokuu 17. 16:00:23 2004

razorass kirjoitti:Kovassa ajossa jopa 1L/1000km on turbomoottorille hyväksyttävä öljynkulutus.
tuohan on sille uutenakin ilmoitettu öljynkulutus
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Toukokuu 17. 16:11:12 2004

öljyn laatu ja viskositeetti on tärkeä huomio kulutuksessa
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Toukokuu 17. 16:21:01 2004

Turbo falskaa tai männät päästää ohi melko varmasti.
Tuskin se korjattu kansi on syynä öljynkulutukseen ,muutakuin poikkeus tapauksessa (ohjuri pettänyt ymm).

Kalkuttaako männät kylmänä. Ääni ei yleensä tule kannesta venanpainimista ,vaikka niin luullaan.

Mitä öljyä käytät. Esim mobil 5w-40 tulee sukkana läpi hiukan enemmän ajetuista cossuista.

ilesoft
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ilesoft » Ke Toukokuu 19. 10:23:14 2004

Kiitoksia neuvoista :D

Myllyssä on todellakin nyt 5W-40 Mobilit sisällä. Tämä onkin sitten ainoa joka on päässyt vuotamaan, sillä 0W-40 ja 5W-50 öljyt on pysynyt ihan hyvin sisällä. 5W-50 tais olla Valvolinea.

Mulla olis tossa hyllyssä toistakymmentä litraa 20W-50 Kendallia. Pysyisköhän se paremmin sisällä?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Toukokuu 19. 10:44:40 2004

20W/50 Kendall pysyy hyvin sisällä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Toukokuu 19. 11:21:01 2004

ilesoft kirjoitti:Kiitoksia neuvoista :D

Myllyssä on todellakin nyt 5W-40 Mobilit sisällä. Tämä onkin sitten ainoa joka on päässyt vuotamaan, sillä 0W-40 ja 5W-50 öljyt on pysynyt ihan hyvin sisällä. 5W-50 tais olla Valvolinea.

Mulla olis tossa hyllyssä toistakymmentä litraa 20W-50 Kendallia. Pysyisköhän se paremmin sisällä?
Ohhoh. Minähän sanoin sinulle noista 5W-40 Mobilista. Eivät todellakaan pysy cossun koneessa sisällä. Kerran niitä minäkin kokeilin ja vaihdoin pois 2000 kilometrin ajon jälkeen.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

Viesti Kirjoittaja +2.bar » Ke Toukokuu 19. 11:50:38 2004

:?: mites on 10\60 w valvoline raicing ?????

mulla on semmosta kokemusta että vanhassa koneessa
20\50 valvoline racing piti paremmin paineet kun tuo 10\60 v\r

ennen ei venat naputellu lämpimänä mutta kun vaihdoin
tota 10\60 niin koneesta kuuluu sora ääniä.
suuressa viisaudessani ajattelin että olis parempaa öljyä kun on
syntikkaa ja hintaakin oli riittävästi!!!!

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Toukokuu 19. 22:26:02 2004

10w-60 on toiminut mulla parhaiten. Castrol ja teboil ovat ihan samalla viivalla ,ehkä teboil hiukan paremmin pitää ominaisuutensa öljynvaihtovälin ajan. Voi olla et tuntuu vaan ,faktaa ei ole.
Mobilit on jotenkin paskoja cossuun ,laakerivaurioisissa cossuissa on järjestään ollut mobilin öljyjä mun tietämissä tapauksissa ,useimmiten rally formulaa. Olisko pintapaineen kesto huono tai jotain.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Toukokuu 20. 0:03:26 2004

KtK kirjoitti:10w-60 on toiminut mulla parhaiten. Castrol ja teboil ovat ihan samalla viivalla ,ehkä teboil hiukan paremmin pitää ominaisuutensa öljynvaihtovälin ajan. Voi olla et tuntuu vaan ,faktaa ei ole.
Mobilit on jotenkin paskoja cossuun ,laakerivaurioisissa cossuissa on järjestään ollut mobilin öljyjä mun tietämissä tapauksissa ,useimmiten rally formulaa. Olisko pintapaineen kesto huono tai jotain.
Just joo..

80tkm ajoin Mobil Rally Formula 5W50 öljyillä ilman mitään ongelmaa. Aiemminkin (n.70tkm) oli samoilla ajettu ilman mitään ihmettä. Jos alkaa tollaista täällä julkaista niin laitappas oikeasti faktaa peliin. Tuo 5w-40 ei vaan sovi cossuun, tulee läpi.

Ja tulevassa cossussanikin tulen käyttämään Mobilin öljyjä.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Viesti Kirjoittaja Jasu » To Toukokuu 20. 11:45:29 2004

Mun autos Mobilin 5w50 ei pysyny sisällä hetkeäkään. Castrolin 10w60 ja Valvolinen 20w50 ja 10w60 toimivat hyvin. Aikas lailla kone kohtaisia nämä öljyt. (viimeksi Mobilit sisällä ja tulos-> kampura ja veivi paskaksi) :wink:
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Toukokuu 20. 12:28:35 2004

En tiedä onko tää faktaa ,tai ei mutta mobililla hajonneet cossut:

1. Työkaverin 160tkm ajetusta cossusta meni kiertokangen laakeripinta paskaksi,kolkutti häijysti.

2. Erään raisiolaisen harrastajan cossu hajosi totaalisesti ,ja vikana oli hänen mukaansa mobilin "vesilitkut" Suositteli mulle ensitöiksi valuttamaan mobilit pois ,ennen pahempia ongelmia. Möi muutama vuosi sitten cossun kilpaosia ja osti kuulemma taxfree lotusomegan ,tunteekohan joku foorumilainen hepun.

3. KHR motorssin kari hätönen sanoi puhelimessa havainneensa mobilien olevan epäsopivia cossun koneeseen ,ja oli asiasta kysellyt myös mobilin edustajalta. Suositteli castrolin 10w-60 öljyä.

Mobil 5w-50 on mielestäni kyllä laatuöljy ,mutta ei sovellu parhaiten cossuun.
Aika vahvoja mielipiteitä näillä edellämainituilla hepuilla mobilin suhteen ,en tiedä onko sitten sattumaa vaan.

Porchekuskitkin käyttävät mielummin 10w-60 öljyä ,kun ei tarvitse lisäillä yhtä useasti kuin mobilia. Ilmajäähy vehkeessä öljyt käy muutenkin aika kuumina ja öljy ohenee. Näin kertoi jokaosan myyjä.

Castrolin 10w-60 käyttäjiltä en ole kuullut samanlaisia kommentteja.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Toukokuu 20. 12:44:33 2004

Jokainen voi laittaa autoonsa mitä öljyä haluaa. Tästä asiasta on ollut ennenkin paaaaljon keskustelua.
Jospa jätetään tämä öljyjen haukkuminen tähän.

Clubillakin on myytävänä laadukkaita öljyjä :wink:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Toukokuu 20. 13:26:26 2004

Ollessani Veholla -88-89 työharjoittelussa puhuttiin jo silloin Mobil 1 painevoitelukyvystä, Hondissa meni yhteenaikaan keinuvipuja mutta myöhemmin paljastuikin syyksi materiaalivika. Hondiin suositeltiin Mobil 1:stä sen hyvien kylmäominaisuuksien vuoksi koska honussa on kannessa varsin ahtaat voitelukanavat. Edelleen arvostan japanilaista tekniikkaa, varsin toimivia laitoksia.
Edelleenkään en ole nähnyt että joku hankkisi todisteita että se Mobil 1 ei voitele kunnolla, kaikki perustuu musta tuntuu, "se vanha kossun paska hajosi kun siihen Mobilia kaadoin". 2000 luvun Mobil ei voi olla niin huonoa että jossain kossussa se ei esim kampea voitelisi, itse epäilen että vauriot on monen seikan summa, eli kaikissa osissa on orastavaa vikaa. On havaittu että kone kuluttaa eri öljyjä eri määriä mutta että "mobil tulee lentämällä ulos" kuulostaa hieman liioitellulta. Paras keino vähentää öljyn kulutusta on laittaa kone kuntoon, suurimmat kuluttajat on ohivuodot sekä turbo. Itsellä on Castrol jotkut hyvät ja ei kuluta häiritsevästi öljyä vaikka välillä paineellakin vedetään. Mulla tyrehtyi suurin öljynkulutus konerempan jälkeen, ihmejuttu :wink: Kyllähän se Mobil 1 on varsinkin kuumana melko kusta mutta että se ei kykenisi voitelemaan vanhan kossun jossa KAIKKI on varmasti kunnossa, sitä en usko :wink: ja nythän ei käsittääkseni ollut kyse viritetystä 500hv koneesta vaan kaikista lentää Mobilit ulos :) Yks juttu vielä, täytynee testata livenä toi öljyjen järkky ero, jos hajoo niin hajotkoon, siinä on sitte näyttöä ainakin mulle.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Toukokuu 20. 14:30:32 2004

Aikanaanhan oli se "suuri öljykeskustelu" jossa selvitin asiat juurta jaksain faktatiedoin. Stokkan tekninen neuvonta sekä fortumin moottiriöljyjen asiantuntija olivat antamassa neuvoja.

Kuluneeseen koneeseen jäykemmät öljyt ja turbovehkeisiin mieluiten se yläpää 60 luokkaa. Eli esim 10W60 castrol on erinomainen ja kendalin 20W50.

Cossun normikulutus on 1L/1000km riippuen ajotavasta.

Kun annat hanaa ja jarrutat moottorilla tulee putkesta harmaa ns turbopöläys joka kuuluu asiaan.

Anna auton käydä tyhjäkäyntiä pari minuuttia jonka jälkeen ryntäytät moottoria, jos pöläyttää sinistä on syytä epäillä vuotoja. Hanaa antaessa sininen savu = turbon puolelta vuotaa...

ilesoft
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ilesoft » To Toukokuu 20. 14:38:51 2004

Juu elikkä näkyvää pöllyttelyä ei ollu havaittavissa, mutta "kovassa" ajossa se kulutus oli huomattavaa. Jopa yli ton "normikulutuksen".

Mä pyrin heti ens viikolla vaihtamaan nuo 20W-50 Kendallit koneeseen. Kerron sitten miten niillä kone tykkää hyrrätä.

Oliskohan netissä jotain hyvää ohjetta noitten öljyjen ominaisuuksista ja arvoista kun esim. 0W-40 - 5W-40 ja 5W-50 Mobilien välillä tuntuu olevan noinkin suuria ominaisuuseroja?

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Toukokuu 20. 14:47:05 2004

Uusiin nykyaikaisiin moottoreihin kyseiset öljyt ovat omiaan. Ei cossuihin.
Aja tänne joku päivä niin mitataan puristuspaineet ym.

ilesoft
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ilesoft » Pe Toukokuu 28. 18:23:34 2004

Terve taas :D

Nyt on kendallit koneessa. Heti kun öljyvalo sammui loppui seuraajien raplatus. Kuulutuksesta en vielä osaa sanoa pienen ajomäärän takia, mutta tää 20W-50 on huomattavasti paksumpaa kamaa kuin 0W-40-5W-50 Mobilit.

Ckolli: Sopiiko sulle joskus kesäkuussa? Mä voisin tuoda taas pullon sitä valkkaria jos se maistui?

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Kesäkuu 2. 9:18:16 2004

Juu sopii kunhan sovitaan, ja maistui :)

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Elokuu 12. 20:17:36 2004

No niin nyt on koneessa Mobil 1, tarkoitus olisi saada kone paskaksi, katsotaan miten käy joutuuko myöntämään että 2000 luvun mopili ei kossua voitele, selvinnee syksyn aikana.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Elokuu 12. 20:28:57 2004

SHR kirjoitti:No niin nyt on koneessa Mobil 1, tarkoitus olisi saada kone paskaksi, katsotaan miten käy joutuuko myöntämään että 2000 luvun mopili ei kossua voitele, selvinnee syksyn aikana.
Jaha eli koneremppa ois kuitenkin talvella eessä ;)

Voiteleehan se, se on selvä.
Kuinka ja kuinka paljon sitä sikakallista litkutinta kuluu on eri asia. Yhdellä vaihdolla ei hullua hurskaammaksi tule kuten tiedät. Nää kun ei ole aina niin mustavalkoisia asioita eli rikkoo/ei riko, kuluu/ei kulu...
Paas muuten ajaen kunnon rataosuudet kans :)

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Elokuu 12. 21:30:30 2004

Kone on hyvässä iskussa, vielä :wink: , ei vaiskaan, sattu olemaan paikallisessa halpiskaupassa alennuksella valvoline, teboil, mobil jne kaikki suht saman hintaista 4l kannu n. 25-28e.

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » To Elokuu 12. 22:28:48 2004

tää menee vähän off topiciin
täällä yks tuttu koneistaja puhu joskus että sen kaverilla (ajaa traktor pullingii) ko se käytti mobilin öljyä niin kaikki runko laakerit paskana kisan jälkeen mutta kendalilla meni vaan kolme keskimmäistä :wink: äijä ainaki kehu kendalin öljyjä. kyseisellä pulling äijällä oli muuten mobil sponsorina :lol: tiiä ny sitte että minkä lainen urbaani legenda tää on :roll:
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

T6
Viestit: 198
Liittynyt: Ma Toukokuu 10. 13:32:31 2004

Viesti Kirjoittaja T6 » To Elokuu 12. 23:42:27 2004

en sitte tiedä kun mulla cossusta tuli mobilit huohotin letkusta pihalle pikkuhiljaa.Nyt toboilit ja ihan hyvin toimii.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Elokuu 13. 9:09:22 2004

Escocossu kirjoitti:en sitte tiedä kun mulla cossusta tuli mobilit huohotin letkusta pihalle pikkuhiljaa.Nyt toboilit ja ihan hyvin toimii.

Mulla on ollut samanlaisia havaintoja ,vaikka kone on lähes uuden veroisessa kunnossa ,siis ei huohota väljyyden takia. teboilin 10w-60 on toiminut mainiosti. En tiedä sitten noista laihemmista teboilin öljyistä.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Elokuu 13. 9:32:54 2004

Mulla ei ole ihinä huohottanut mitään mutta mobilt vaan katoaa koneesta. Castrol tai Shell ei häviä yhtä vilkkaasti.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Elokuu 13. 11:19:24 2004

4x4 Cossun korjauskäsis käskee laittaamaan Mobil 1:stä tai APISG/CD öljyä sisään, mutta ei 5W/40 ole Suomenkaan kylmään suveen riittävän paksua turbo-autoon.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Elokuu 13. 11:23:42 2004

Voi voi. Tuli laitettua CVH koneeseen noi 5w-50 Mobilit. Pitääpä heti käydä pudottamassa ne pois ja laittaa jotakin öljyä sinne tilalle.

Jos se Mobili on cossussa niin paskaa niin älkää sitä sinne laittako. Omallani ajoin ko. litkulla sellaiset 70tkm ja sitä ennenkin oli ajettu ko. öljyllä. Se "uusi" 0w-40 oli todellakin läpimenoaineta ja tuli melkein samantien läpi koneesta mutta toi 5w-50 toimi ihan hyvin.
Klubiltakin saa muita öljyjä ja Kendall on jopa sponsorinamme :wink:

Eikö tästäkin ole jauhettu jo miljoona kertaa :shock:

http://212.182.218.44/foorumi/viewtopic ... ht=kendall
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

RubberDuck
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Ti Elokuu 17. 11:42:27 2004

kuulin essonbaarista että kendall jäisi koneeseen kiinni eli töhnäytyy.
onko tää nyt ihan bull shittii.....

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Elokuu 17. 11:45:20 2004

RubberDuck kirjoitti:kuulin essonbaarista että kendall jäisi koneeseen kiinni eli töhnäytyy.
onko tää nyt ihan bull shittii.....
Näin olen kuullut, jos sen ajaa vanhaksi. Riittävän tiheällä vaihtovälillä tuota ei kuulemma esiinny.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Elokuu 17. 11:53:25 2004

Jallu kirjoitti:
RubberDuck kirjoitti:kuulin essonbaarista että kendall jäisi koneeseen kiinni eli töhnäytyy.
onko tää nyt ihan bull shittii.....
Näin olen kuullut, jos sen ajaa vanhaksi. Riittävän tiheällä vaihtovälillä tuota ei kuulemma esiinny.
Mikä tahansa öljy jämähtää koneeseen, jos sitä pyörittää liian kauan.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

RubberDuck
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Ti Elokuu 17. 13:21:59 2004

PasiZ kirjoitti:
Jallu kirjoitti:
RubberDuck kirjoitti:kuulin essonbaarista että kendall jäisi koneeseen kiinni eli töhnäytyy.
onko tää nyt ihan bull shittii.....
Näin olen kuullut, jos sen ajaa vanhaksi. Riittävän tiheällä vaihtovälillä tuota ei kuulemma esiinny.
Mikä tahansa öljy jämähtää koneeseen, jos sitä pyörittää liian kauan.
no sehän ei mitään uutta ollut. eikös niin ollut että se on jotain komposti öljyy(lue joku hiano nimi).eli puuroutuu perus öljyjä nopeemmin mutta ei ilmeisesti ole paha ongelma kun moni sitä käyttää...

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ti Elokuu 17. 15:00:27 2004

mobilin 5w-50sillä ajettu aina ja nyt vienyt öljyä 3500km:lla n.7desiä...
#446

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Syyskuu 1. 9:35:51 2004

SHR kirjoitti:No niin nyt on koneessa Mobil 1, tarkoitus olisi saada kone paskaksi, katsotaan miten käy joutuuko myöntämään että 2000 luvun mopili ei kossua voitele, selvinnee syksyn aikana.
Väliaika tietoutta Mobil 1 öljytestistä. Ajettu normaalia ajoa 1500km nopeudet 0-220 välillä. Lohkon päälle hikoilee öljyä ilmeisesti cometic ominaisuudessa mutta ei ole lisätty ja tuntuis ettei kuluta sen enempää kuin muillakaan. Öölit siis toistaiseksi yläviivan tuntumassa, testihän on vasta alussa joten ei hihkuta, muutama 0-250 veto ja vähän rataajoa sekä seuraavat 3-4000km kertoo lentääkö ne todellakin ulos vai ei :wink:

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 1. 10:58:14 2004

Laitetaan nyt taas tahan valiin.
Cossuissa NORMAALI OLJYNKULUTUS ON 1L tuhannella kilometrilla.
Jotkut kuluttavat vahemman ja jotkut enemman. Oljyn viskositeetilla voit vaikuttaa kulutukseen riippuen koneen valjyydesta.

Huolestunut olisin siita jos kone ei kuluta lainkaan oljya. Se kertoo omaa kieltansa niille jotka asiaa ymmartavat.

Naissa oljyasioissa ei ole kuin yksi jeesus. Auton moottorit tykkaa HYVALAATUISESTA oljysta. Kukin valitsee viskositeetin mieltymyksiensa mukaan.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Syyskuu 1. 11:55:09 2004

Valmistaja pesee ohjekirjassa (öljynkulutus ohjeistus) kätensä jos koneita hajoo koska auton luonteen takia sillä on raskaskenkäisiä kuljettajia. Kossun kone toimii niinkuin muutkin, sohlona öljyä kuluu ja lentää, jos taas ohivuodot ja turbo kunnossa ei kuluta häiritsevästi. TIETENKIN "tekniset desit" kaikki turbokoneet kuluttaa mutta nyt olikin kyse öljyn litra tolkulla kulumisesta josta helposti syytetään paskoja öljyjä vaikka todellisuudessa pannu onkin sohlo. Mutta niin montaa mieltä kuin miehiäkin :)

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Lokakuu 3. 21:39:31 2004

Nyt tulee itse testattua faktaa mun tapauksessa. Nyt on ajettu Mobil1:set koneessa sen verran että jotain johtopäätöksiä voi tehdä. Kilsoja on yli 3500km ja on tehty kaikkea mahdollista 0-260 väliltä, on ollu motarilla Imbretsaa vierellä ja vitun nopeaa escort mk2:sta perässä, on tehty kiihdytyskokeita, on ajettu radalla oikein kunnolla yli 40l bensaa, ja tietenkin nättiä työmatka-ajoa. Noh, öljyä sain kulumaan max. 0.5 litraa ja sekin ilmeni vasta suht rankan ratapäivän jälkeen. Testini mukaan mobil1:stä kului vähiten mitä mulla on ollu. Öljyä en ole kertaakaan lisänny ja nyt öljynpinta oli ratapäivän jälkeen 5mm alle yläviivan. Mitäs nyt tehdään? onko kone epänormaali...koneen kunnosta ei tietoa :roll: , stg3 viritys max 1.4 paineilla, radalla tuli moottorijarrutuksessa vahva harmaa pöläys mutta kait kuuluu asiaan. Stten kun normiajossa alkaa kulumaan litra tonnilla, mä ainakin teen uuden koneen sanokoon ohjekirjat mitä tahansa. Itse vähän kyllä yllätyin kun ei se ruvennu mobilia syömään :? Ai niin yks juttu vielä, monessa autossa näkyy olevan jokin huohotusjärjestelmä, mulla menee lohkon peltipöntöstä letku suoraan ulos.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ma Lokakuu 4. 18:36:51 2004

SHR, sulla täytyy olla liian tiukat välykset koneessa kun ööliä ei kulu :lol: :lol: Hmm... kumma juttu, ei mullakaan kone öljyä kuluta vaikka ajo on 50/50 pintakaasulla ja kaasu pohjassa :twisted:
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Lokakuu 4. 20:21:53 2004

Itseasiassa porattu vähän liian väljäksi, harmittaa kun kolaa kylmänä, välys oli HämeenD mukaan 0.1mm, joka on ilmeisesti käyttömyllyyn tolle viriasteelle turhan iso, sopiva ehkä 0.08luokkaa, onhan sekin nyt kokeiltu. Suht hyvä tiiviys johtuu tod.näk. ilmeisen hyvistä wisecon renkaista ja lohko on hoonattu stressilevyn kanssa :wink:

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Lokakuu 4. 22:48:19 2004

Millos tekin SHR ja Cosesc alatte puhuu asiaa kun Teillä olettaisi tietoa olevan?
Huulet heiluu ja tuuli humisee, leveä virnistys suupielessä ja niin eespäin.
Paljon puhutaan, jonkin verran tiedetään ja vielä vähemmän annetaan.

Edit: Tämä oli tarkoitettu piikki.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ma Lokakuu 4. 22:55:19 2004

ckolli kirjoitti:Millos tekin SHR ja Cosesc alatte puhuu asiaa kun Teillä olettaisi tietoa olevan?
Huulet heiluu ja tuuli humisee, leveä virnistys suupielessä ja niin eespäin.
Paljon puhutaan, jonkin verran tiedetään ja vielä vähemmän annetaan.

Edit: Tämä oli tarkoitettu piikki.
Tätä piikkiä en tajunnut ihan täysin... :roll: :roll:
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

..

Viesti Kirjoittaja Timo » Ti Lokakuu 5. 13:59:26 2004

niin, itse olen myös ajellut aina mobilin ykkösillä eikä ole vielä koskaan "kop kop" ongelmia ollut. 5tkm välein öljynvaihto ja muutaman millin ehtii sinä aikana tikussa taso laskea.. ja "vaihtelevalla" ajolla.. :lol:
kaksi eri moottoria on ollut käytössä, eri viritysasteilla..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Lokakuu 5. 16:11:30 2004

ckolli kirjoitti:Millos tekin SHR ja Cosesc alatte puhuu asiaa kun Teillä olettaisi tietoa olevan?
Huulet heiluu ja tuuli humisee, leveä virnistys suupielessä ja niin eespäin.
Paljon puhutaan, jonkin verran tiedetään ja vielä vähemmän annetaan.

Edit: Tämä oli tarkoitettu piikki.
Säälittävää vinkumista kun omat vehkeet ei toimi :wink: ootsä kolli ryypänny aivos pihalle vai mikä mättää? vai onks sussa vähän kevyesti itsepäisen tallipässin vikaa? :)

Karmann
Viestit: 123
Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003

Viesti Kirjoittaja Karmann » Ti Lokakuu 5. 16:48:17 2004

Ihan mielenkiinnosta ois hauska tietää paljon kenenkin motilla on ajettu ja minkälaisessa käytössä pelit on. Vois veikata et 50% ei edes tiedä tarkkaa paljon lullalla on ajettu ja minkälaista huoltoo se on saanut aikaisemmin, ja tohon määrään voi oletettavasti lisätä 30-35% eli yht.80-85% on ed. vanhoja ajettuja pelejä mihin ei kone/ahdinremppaa oo tehty (porattu/ hoonattu, uudet männät/ renkaat jne.). Sit ihmetellään paljon kenelläkin vie ja mitkä öljyt kestää ja mitkä ei. Ja lisätään nekin vielä jolla on täysin vakiovireessä oleva cossu, oisko niitäkin toi jäljelle jäävät 15% porukassa. Joten eiköhän lopeteta tää ainanen arpominen noitten öljyjen ja kulutuksien kanssa.
Ex. #28
Escort RS Cosworth

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Lokakuu 5. 17:47:23 2004

Jep, kone syö sen minkä syö. Kun sitten syö liikaa, korjataan kone tai ahdin tahi molemmat..

Ohjearvona voisi varmaan pitää tuota litraa tonnille suositustenmukaista öljyä käytettäessä, eli se tai alle on vielä kohtuullista.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Lokakuu 5. 19:16:25 2004

SHR kirjoitti:
ckolli kirjoitti:Millos tekin SHR ja Cosesc alatte puhuu asiaa kun Teillä olettaisi tietoa olevan?
Huulet heiluu ja tuuli humisee, leveä virnistys suupielessä ja niin eespäin.
Paljon puhutaan, jonkin verran tiedetään ja vielä vähemmän annetaan.

Edit: Tämä oli tarkoitettu piikki.
Säälittävää vinkumista kun omat vehkeet ei toimi :wink: ootsä kolli ryypänny aivos pihalle vai mikä mättää? vai onks sussa vähän kevyesti itsepäisen tallipässin vikaa? :)
Osui ja sattui.
Mitä oon vinkunut?

Tiedät kyllä mistä oon puhunut ja on ne omatkin pelit toiminut, tiedät senkin.

Mutta kuten sanottu, jotkut syö ööliä ja jotkut ei. Kuten arvoisat Cosesc ja SHR tietävät siihen vaikuttaa moni seikka.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Lokakuu 5. 19:25:30 2004

Kolli: Jos sä yritätä leikkiä jotain provosointi leikkiä, kasva isoksi :wink: ryhdistäydy, kyllä sieltä miehen pökäle vielä nousee :) no joo lopetetaan tää vittuilu minkä itse aloitit. Edelleen mun jutut perustuu pääsääntöisesti käytännössä koettuihin juttuihin. Mun öljytesti oli tarkoitettu näille jutuille että ehjästä koneesta lentää öljyt ulos ja kone hajoo jos käyttää mobil1.stä, voihan se paska hajoo mutta ehjä kyllä toimii nykyajan öljyillä.
Viimeksi muokannut SHR, Ti Lokakuu 5. 19:26:10 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Orsts2
Viestit: 463
Liittynyt: Ti Lokakuu 1. 23:58:53 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Orsts2 » Ti Lokakuu 5. 19:25:40 2004

mulla kuluttelee jotai puolen ja litran välillä tonnilla... huohotus putkesta tulee öljyä kun vetää pitkän matkan lämä tiskissä

pensaa vie 13 litraa / 100km seka-ajoa

renkaita vie kierroksen kesässä

niin juu... ja rahat lompsasta

onne kcossut vaan ihmeellisiä...
Sierra Cosworth 4X4 -90 liikkuu...
Ford Scorpio 2.0 16v -95 Käyttöpeli

Jäsen #139
iRC: cossu_

Vastaa Viestiin