2 wd cosan etu laakeri

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

2 wd cosan etu laakeri

Viesti Kirjoittaja +2.bar » Ma Syyskuu 13. 8:24:42 2004

uuden vaihto. onko hyviä neuvoja ..
miten paljon kuuluu kiristää etupyörän laakeria ??

onko siinä vaihdossa jotain muuta ihmeellistä? :?:
sen tiedän että ei ihan 2kg ole kiinni :wink:

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re: 2 wd cosan etu laakeri

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Syyskuu 13. 11:17:59 2004

+2.bar kirjoitti:uuden vaihto. onko hyviä neuvoja ..
miten paljon kuuluu kiristää etupyörän laakeria ??

onko siinä vaihdossa jotain muuta ihmeellistä? :?:
sen tiedän että ei ihan 2kg ole kiinni :wink:
No ei paljon yli 2kg voi olla kiinni, se on lukkosokalla ja välyksellä (kyseessähän on kartiolaakeri)...

Kai sulla joku haju on kartiolaakerin kiristyksestä...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

Viesti Kirjoittaja +2.bar » Ma Syyskuu 13. 11:47:27 2004

:shock: hyvä hyvä.

vai kartio,? NO EI SITTEN MITÄÄN.
- luulin että samanlainen kun
tavallisissa riesoissa.

pitäis katsoa eikä ihmetellä...... :wink:

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Syyskuu 13. 12:15:08 2004

+2.bar kirjoitti::shock: hyvä hyvä.

vai kartio,? NO EI SITTEN MITÄÄN.
- luulin että samanlainen kun
tavallisissa riesoissa.

pitäis katsoa eikä ihmetellä...... :wink:
No eiköhän tavallisissakin ole kartiolaakerilla etuset.
Takana sitten onkin eri juttu.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Syyskuu 13. 12:20:28 2004

ukormi kirjoitti:
+2.bar kirjoitti::shock: hyvä hyvä.

vai kartio,? NO EI SITTEN MITÄÄN.
- luulin että samanlainen kun
tavallisissa riesoissa.

pitäis katsoa eikä ihmetellä...... :wink:
No eiköhän tavallisissakin ole kartiolaakerilla etuset.
Takana sitten onkin eri juttu.
Kyllä nimenomaan tavallisissakin sierroissa on kartiot etupäässä, jos ei nelari ole...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

Viesti Kirjoittaja +2.bar » Ma Syyskuu 13. 12:41:24 2004



mutt se on niinku kiristettävissä??? :oops:

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Syyskuu 13. 12:51:34 2004

+2.bar kirjoitti:
mutt se on niinku kiristettävissä??? :oops:
Toki on. Yleensä jos on löysällä, alkaa olla muutakin kulumaa. Ota auki, puhdista, tarkasta pinnat ( jos havaittavissa pientäkin rosoa=vaihda uuteen laakeriin ) ja kasaa uusilla vaseliineilla. Ei ole kovin kallis uusikaan laakeri.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

kiitän

Viesti Kirjoittaja +2.bar » Ma Syyskuu 13. 13:16:30 2004

ajattelin että kertakäyttökamaa...


etupyörässä tuntu pientä välystä, muttei ääntä. en tiennyt että kiristettävä.
kiitos tiedoista. taas se nähtiin, kannattaa kysyä -ei se mitään maksa.
-15 € on tienannut itsensä kymmenkertaisesti kohta :D

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re: kiitän

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Syyskuu 13. 13:27:35 2004

+2.bar kirjoitti:ajattelin että kertakäyttökamaa...


etupyörässä tuntu pientä välystä, muttei ääntä. en tiennyt että kiristettävä.
kiitos tiedoista. taas se nähtiin, kannattaa kysyä -ei se mitään maksa.
-15 € on tienannut itsensä kymmenkertaisesti kohta :D

yli kolminkertaisesti tuli nytkin, skf:n laakerisarja etupyörään maksaa 54e motonetissä...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

Viesti Kirjoittaja +2.bar » Ma Syyskuu 13. 13:48:02 2004

:cry: joo maksaa muttei saatavana enää.!!

varaosamafiasta löyty hyllystä 53€

seppo tuumas että 96 € AITO COSWORTH HINTA ALA FORD! :lol:

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Syyskuu 13. 13:58:56 2004

+2.bar kirjoitti::cry: joo maksaa muttei saatavana enää.!!

varaosamafiasta löyty hyllystä 53€

seppo tuumas että 96 € AITO COSWORTH HINTA ALA FORD! :lol:
Seppohinta ;)
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Syyskuu 13. 19:14:53 2004

kartiolaakerin kiristyshän menee niin että kiristät kunnes laakeri rupeaa ottamaan kiinni, eli että voit kädellä pyörittää, mutta ei jää pyörimään. sitten vaan varovasti aukaiset navan mutteria niin että voit sen ihan sormikireydelle kiristää. ja kun mutteri irroitetaan, sitä ei pyöritellä sitä pyörän napaa, vaan mutteri auki, ja sormivoimilla kiinni. sitten vaan sokka paikoilleen, (ja mahdollisesti se mutterin päälle tuleva pelti, jos ei kruunumutteri.) sitten kokeilet pyörittää rengasta, jolloin sen pitäisi pyöriä vapaasti, ja välystä ei tunnu käteen. jos on välystä tai ei pyöri vapaasti, olet tehnyt jotain väärin, aloita alusta.

ja välys sinänsä ei ole mikään vika. jos sitä on liikaa, kiristetään, jos ääntää, vaihdetaan.

+2.bar varmaan tämän tiesitkin, mutta laitetaan nyt kaikille niille ohjeeksi, jotka eivät tiedä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Syyskuu 13. 21:44:52 2004

Mulla vähän eri käsitys kossun etupyöränlaakerista, ei ole sokkia ym välyksiä eikä ole sormin tai vain 2kg momenttia... :roll:

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Syyskuu 13. 22:12:13 2004

SHR kirjoitti:Mulla vähän eri käsitys kossun etupyöränlaakerista, ei ole sokkia ym välyksiä eikä ole sormin tai vain 2kg momenttia... :roll:
joo, sori, muistin väärin tuon. eli siis momentilla (edit. workshop manual antaa 390-450nm.) säädetään noi cossu sierran kartiolaakerien välys (niinkuin normi sierrankin). pahoittelen tapahtunutta virhettä. ja todellakin, siellä on nyloc mutteri, eikä kruunumutteria.

mutta niihin toi edelleen pätee, joissa ei ole momenttisäätöisiä kartiolaakereita.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

purettu

Viesti Kirjoittaja +2.bar » Ti Syyskuu 14. 6:20:38 2004

:shock:

nyt se on levällään. ei ole perinteinen kruunumutterin omaava laakeri

tosiaan kiristetään kerralla useampaan kymmeneen kiloon.
eikä kiristellä jälkeenpäin. voi toki kiristää mutta ei taida olla järkeä.
:) ei sitä tiedä ennenkuin yhden avaa. tai 3 hajottaa !!!!!

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Syyskuu 14. 11:32:07 2004

SHR kirjoitti:Mulla vähän eri käsitys kossun etupyöränlaakerista, ei ole sokkia ym välyksiä eikä ole sormin tai vain 2kg momenttia... :roll:
Kuten SHR.
Ei siinä kyllä mitään kartiolaakeria ole jota kiristeltäs sormin. Metrin varsi ja eiku kiristystä.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Syyskuu 14. 20:31:04 2004

joo siis noihin momentti säätösiin vedetään se momentti suoraan. mielellään momenttivarrella, mutta jos ei ole käytettävissä, niin sitten ihan perstuntumalta, ja kattellaan koska ei oo välystä, ja rengas pyörii vapaasti.

noita laakereita on ainakin kolmea erilaista, eli momentilla säädettävät, sitten ne lukkosokalliset jotka säädetään kuten sanoin ja sitten ne valmiit paketit mitä nykyään paljon käytetään, jotka ei ole säädettävissä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Syyskuu 15. 8:11:08 2004

Eiks nyt ollu kyse kossun 2wd etulaakereista, eikä mikään yleiskysymys....ainakin otsakkeen mukaan.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 15. 10:34:33 2004

Cossuistahan kyse oli ja 2wd.
Niitä lakruja kyllä löytyy vielä paloillakin säädettäviä. Yleensä on niin että vetävissä pyörissä on säädettävät, varsinkin etuvetoisissa ja siihen on syynsä.

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

Viesti Kirjoittaja +2.bar » Ke Syyskuu 15. 10:44:21 2004

:) vaihdettu on ja hyvä tuli !!!

vedin uuden kiinni kyseisellä metrin varrella..
vanha oli ilmeisesti niin kulunut että mutteri oli ihan löysällä jo.

aika helppo homma lopulta.

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja _pexi » Su Syyskuu 4. 14:57:33 2005

kaverin 2wd cossussa alkoi etupäästä kuulumaan ääntä, jonka oletimme tulevan etupyöränlaakerista. aattelin, että vois vielä rasvauksella väliaikaisesti mennä, joten eilen otettiin pyörä pois ja tarkoituksena oli irroittaa napa, tutkia laakerin kunto ja tarvittaessa rasvata se.

kuva1
kuva2
kuva3

kuvat kertoo puolestaan. nyt ei oo taas ajateltu ihan loppuun saakka ku on tuollainen viritys tehty. laakeri on paskana, napa tuskin pyörii käsin kääntämällä. sama juttu toisella puolella. olisko kellään ylimääräisiä 2wd cossun napoja ja olka-akseleita, jotka liikenis myyntiin? :roll:
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Syyskuu 4. 17:09:29 2005

nyt en ymmärrä, eikö siellä ole se nylokkimutteri jemmassa takapuolella peltilätkän alla?
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Antti
Viestit: 153
Liittynyt: To Lokakuu 31. 16:38:59 2002
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Antti » Su Syyskuu 4. 17:14:43 2005

_pexi kirjoitti:kaverin 2wd cossussa alkoi etupäästä kuulumaan ääntä, jonka oletimme tulevan etupyöränlaakerista. aattelin, että vois vielä rasvauksella väliaikaisesti mennä, joten eilen otettiin pyörä pois ja tarkoituksena oli irroittaa napa, tutkia laakerin kunto ja tarvittaessa rasvata se.

kuva1
kuva2
kuva3

kuvat kertoo puolestaan. nyt ei oo taas ajateltu ihan loppuun saakka ku on tuollainen viritys tehty. laakeri on paskana, napa tuskin pyörii käsin kääntämällä. sama juttu toisella puolella. olisko kellään ylimääräisiä 2wd cossun napoja ja olka-akseleita, jotka liikenis myyntiin? :roll:
No puritko navan? eihän siellä välttämättä ole kuin laakerit paskana
Edit: Ja on siellä takapuolella sen pellin alla se mutteri

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja _pexi » Su Syyskuu 4. 17:46:53 2005

täh. :shock: mä kyllä luulin koittaneeni sieltä takapuoleltakin, enkä mitään löytäny. :oops: voihan vithu, vähän kyllä nolottaa. luulin, et tossa on joku viritys, kun yleensä se mutteri on tossa navan etupuolella. no, taas kerran toistaiseksi vähäinen kokemus noista "uusista" foordeista karttuu :lol: taidampa katsoa uudestaan tänään, vähän tarkemmin ja selvinpäin. :) kiitos ja anteeks. 8)
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Syyskuu 4. 17:56:11 2005

mutterin koko 41mm, vaatii hylsyn.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Su Syyskuu 4. 18:09:06 2005

_pexi kirjoitti:täh. :shock: mä kyllä luulin koittaneeni sieltä takapuoleltakin, enkä mitään löytäny. :oops: voihan vithu, vähän kyllä nolottaa. luulin, et tossa on joku viritys, kun yleensä se mutteri on tossa navan etupuolella. no, taas kerran toistaiseksi vähäinen kokemus noista "uusista" foordeista karttuu :lol: taidampa katsoa uudestaan tänään, vähän tarkemmin ja selvinpäin. :) kiitos ja anteeks. 8)
siellä on sellanen kansi senku talttapääruuvarilla kampeaa irti niin löytyy mutteri.

gjonne
Viestit: 641
Liittynyt: Ma Lokakuu 6. 20:02:34 2003
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re:

Viesti Kirjoittaja gjonne » Su Syyskuu 6. 14:22:59 2009

caltsu kirjoitti:mutterin koko 41mm, vaatii hylsyn.
Siis onko toi sen napamutterin koko mikä on sen "rasvakupin" sisällä ?
2wd cosworth -89

Jäsen nro #648

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: 2 wd cosan etu laakeri

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Syyskuu 7. 23:37:44 2009

Avainkoko on toi 41mm.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Vastaa Viestiin