cossun imusarja

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

cossun imusarja

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Pe Syyskuu 10. 18:26:12 2004

tollasta olen ostamassa.eli läppäkotelo ja imusarja.mitä kannattaa tsekata ostaessa vai onko mitään kummempaa.onko tuolla painekotelon sisällä mitään mikä vois olla pois otettu.aattelin vaan et jos on niin vois ensin purkaa ennenku ostaa.kuva sieltä sisältä olis kiva jos jollaki olis :wink:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Syyskuu 10. 18:51:50 2004

Eipä siellä mitään erikoista ole
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Syyskuu 10. 18:56:36 2004

siipicossu kirjoitti:Eipä siellä mitään erikoista ole
Ei todellakaan, tyhjää täys. Läpältä tulevat mutkat on mielenkiintosempia.

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Pe Syyskuu 10. 19:03:15 2004

irrotan oman ens viikolla jos ehdin.Jos kuvia tarvit niin voin sillon pistää...
#446

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Pe Syyskuu 10. 19:20:55 2004

oliks siellä mitään kiihdytyssuppilotsydeemiä ku jotenki muistelen vai olikohan se jokin oma viritelmä minkä kuvan joskus näin.joo jrz taitaa olla myöhästä viikon päästä ku tänä iltana kaveri ajelee tästä ohi ja tuo samalla näytille eli sen takia tuli kiire kysellä.ckolli mitä tarkoitat noilla läpälltä tulevilla mutkilla ja mitä mielenkiintoista siellä on täytyykö jotain tsekata ostaessa :?:

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Pe Syyskuu 10. 19:25:41 2004

oukei...
#446

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Pe Syyskuu 10. 19:26:53 2004

btw...ei kellään olis kuvaa cossun orkkis imusarjasta kiillotettuna? Siis ulkoisin puolin kiilloitettu.
#446

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Syyskuu 10. 19:40:07 2004

JRZ kirjoitti:btw...ei kellään olis kuvaa cossun orkkis imusarjasta kiillotettuna? Siis ulkoisin puolin kiilloitettu.
Paljonko tehoo tulee ulkoisesti kiilloitetusta :)

2wd cossun kaasuläpältä painekoteloon tulevat mutkat ovat ahtaita ja huonosti virtaavia. 4wd:ssä tilannetta on korjattu ja voi korjata lisää snurralla.

Kuvia löytyy ja on moneen otteeseen esitetty. Vakioo ja ja kairattua.
Sen verta moneen otteeseen on esitetty etten viitsi enää alkaa lataa niitä. 5 kertaa asioiden toistoa riittää omalta kohdalta, laittakoon joku urlit jos niitä muistaa sillä gprs-yhteydellä en viitsi paljoo etsiä ja latailla.

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Pe Syyskuu 10. 19:47:36 2004

ok joo täytyy käyttää tota hakua vaan kun laitoin hauksi cosan imusarja niin tuli aiken näköstä muutakin,mutta ku oli vähä kiirus ni aattelin laittaa kyselyn.paljos tota 2wd:n mutkaa pystyy kaivertaan isommaksi ja miten pitkälle se riittää vakiona ja sitten taas isonnettuna ja saako tota 4wd:n sit vieläki hengittävämmäksi,ku toi tulee turbo is:ään ni riittänee avarrettuna varmaanki suht pitkälle?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Syyskuu 10. 19:51:37 2004

Niissä mutkissa ei ole kovinkaan paljoa varaa isontaa, valujälki on kyllä aika karkeaa.

http://www.siipicossu.com/imu1.jpg
http://www.siipicossu.com/imu2.jpg
http://www.siipicossu.com/imu3.jpg
http://www.siipicossu.com/imu4.jpg
http://www.siipicossu.com/imu5.jpg

jotain mitä nyt äkkiä löytyy (nuo on 4wd painekotelosta)
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Pe Syyskuu 10. 19:59:15 2004

mihis asti tommonen mutka sit riittää ja sopiiko tommoseen 4wd:n mutka jälkikäteen asennettuna jos rupee ahdistaan ja onko semmosessa sit sitä avarrusvaraa enemmän ku tommosessa 2wd:n mutkassa.kysynpähän nyt sit kaikkee ku vielä kerkee muuttaan mielensä.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Syyskuu 10. 20:09:59 2004

Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Pe Syyskuu 10. 20:34:12 2004

Onko cossu escortin ja 4WD cossu sierran sarjoilla eroa ?
ex Jäsen #10

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Syyskuu 10. 20:58:27 2004

4wd:n mutka on kiintee ,toisin kuin 2wd:n ja 4wd:n painekotelo imusarja hässäkässäkin on paljon parantamisen varaa varsinkin mutkan kohdalla on ikäviä valureunoja ja kraareja ,joiden tasoittamiseen tarvii taipuisat 10cm pitkät sormet ja santapaperia.

Patapatalla saa hienon pinnan paikkoihin ja jollain muovilaikalla vielä nätimmän ,jos haluu brassailla kiiltävillä imusuppiloilla joita ei edes näe koskaan :lol:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Syyskuu 10. 21:05:18 2004

Jake kirjoitti:Onko cossu escortin ja 4WD cossu sierran sarjoilla eroa ?
Luulisin että ei
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Pe Syyskuu 10. 21:09:09 2004

näyttäs avarammilta noi 4wd:n kanavat,mut osaako kukaan sanoa mihin asti toi 2wd:n mutka riittää? mielestäni se kuitenkin on parempi sarjaku toi is:n oma.mitä mieltä asiantuntijat?anyway semmosen omistaja kuitenkin olen
8)

Kehmu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kehmu » Pe Syyskuu 10. 22:21:39 2004

siipicossu kirjoitti:
Jake kirjoitti:Onko cossu escortin ja 4WD cossu sierran sarjoilla eroa ?
Luulisin että ei
Kyllä on. T25n painekotelo on syvempi kuin normi 4wd cossun.T35 escon kotelo sama kuin 4wd sierrojen. 2wd cossun painekotelo taas sitäkin 'pienempi'. RS500n sitten ihan oma lukunsa :wink:

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Pe Syyskuu 10. 23:07:49 2004

Eihän kellään sattuis olemaan kuvaa rs500:sen kotelosta.

Kehmu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kehmu » Pe Syyskuu 10. 23:25:01 2004


jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Syyskuu 10. 23:37:23 2004

-T25:n kotelo hiukan tilavampi.
-nielu 2wd:ssä noin 2/3 kaasuläpän alasta
-nielu 4wd:ssä ja Esco T34:ssa 1/1 läpän alasta
-imusarja vahvistettu suutin-kansi välistä 4wd:ssä/Esco

Tuohon viimeiseen liittyy se tarkistettava kohta: imusarja voi olla halki 1.syl kohdalta!
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Syyskuu 11. 5:44:54 2004

rikke kirjoitti:Eihän kellään sattuis olemaan kuvaa rs500:sen kotelosta.
mullakin vois olla muutama kuva on vaan vähän muuteltu rs500 kotelo

jos vaan bpasi antaa laittaa
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Syyskuu 11. 6:09:41 2004

jjs kirjoitti: -nielu 2wd:ssä noin 2/3 kaasuläpän alasta
Miten tämä on siis mitattu?
Itse mittasin ton kaasuläpän pinta-alan ja sitten ton toisenpuolen pinta-alan (huomioimatta kulmien pyöristystä) ja sain ton suorakaiteen puolen n. 1,5 cm2 suuremmaksi. Ainut alaa pienentävä tekijä oli toi keskiseinämä, jota ei uskallettu poistaa, mutta se ei varmaan käännä tota eroa toisinpäin.
Pinnoista saa hyvän näköiset myös kuulapuhalluksella. Harmi vaan kun ei ole kotisivuja minne vois laittaa omia tekeleitä näytille.
Noita kuvia noista 2WD:n muutoksista ei ole näkynyt ainakaan mun tän n. 1,5 vuoden aikana, minkä olen tätä foorumia seurannut.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Syyskuu 11. 10:06:21 2004

2WD imusarjan imutorvet on tosi lähellä kantta, missää vaparikoneessa ei kyllä noin ahdasta kelpuutettaisi, 4WD koppa on vähän korkeampi.
Jos odotettavissa on paljon paineetonta autoilua jonkinlainen korotuspala voisi olla paikallaan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » La Syyskuu 11. 10:57:02 2004

siipicossu kirjoitti:
rikke kirjoitti:Eihän kellään sattuis olemaan kuvaa rs500:sen kotelosta.
mullakin vois olla muutama kuva on vaan vähän muuteltu rs500 kotelo

jos vaan bpasi antaa laittaa

pistä vain kuva.
ps. kaverilla on 2wd vakiomutka mutta kotelon ja imusarjan välissä 15mm pala ja riittää 450hv asti ainakin.

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » La Syyskuu 11. 11:22:48 2004

mulla toi tulee is:n kanteen ja is:n imusarjasta pätkästään laippa+ 15cm vanhaa imusarjaa ja cosan imusarjasta katkastaan suuttimen riejän ja kotelon välistä ja lekuilla tai hitsaamalla kiiinni tulee käsittääkseni pikkasen enemmän välimatkaa kuin alkuperäsessä.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » La Syyskuu 11. 11:36:14 2004

+400hv riittää ainakin 2wd:n sarjat. Ja +700hv pakosarja.

Ahdetuissa ei tuo niin määräävä ole. Voit kuristaa kaasuläppää aika paljon ennenkuin alkaa huippuihin vaikuttamaan mutta annas olla kun kuristat ennen ahdinta.
Toki, mitä jouhevammin se ilma kulkee sitä parempi.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Syyskuu 11. 14:31:20 2004

bpasi kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:
rikke kirjoitti:Eihän kellään sattuis olemaan kuvaa rs500:sen kotelosta.
mullakin vois olla muutama kuva on vaan vähän muuteltu rs500 kotelo

jos vaan bpasi antaa laittaa

pistä vain kuva.
ps. kaverilla on 2wd vakiomutka mutta kotelon ja imusarjan välissä 15mm pala ja riittää 450hv asti ainakin.
http://www.siipicossu.com/rs500imu.jpg
http://www.siipicossu.com/rs500imu2.jpg
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Syyskuu 11. 15:27:27 2004

Helpoin ja hyödyllisin juttu mitä imukoteloon 2wd:ssä kannattaa tehdä on laittaa 8-10mm alumiinipala kannen väliin ja 4wd kotelonkansi jossa nielu on valmiiksi tilavampi. Tämä muutos riittää useimmille. Ei kukaan voi sanoa mitä heppoja saa milläkin muutoksella, uskokaa nyt että kaikki vaikuttaa kaikkeen.

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » La Syyskuu 11. 18:47:06 2004

taidan kokeilla ensin ihan tonansa jos kerta +400hv asti piisaa.onpahan sitte taas puuhaa jos alkaa käymään pieneksi ja tarvis saadaa lisää polleja :lol:

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » La Syyskuu 11. 23:22:21 2004

Thanks kuvista.

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ma Syyskuu 13. 14:59:00 2004

tohon ruiskuun vissiin kannattaa hommata cossun kaasuvaijjeri siinä on vissiin vaijerin pää erilainen ku is:n vaijerissa?

Vastaa Viestiin