mk5 RS2000 lämppärin puhallin hyytyi

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Micco
Ylläpitäjä

mk5 RS2000 lämppärin puhallin hyytyi

Viesti Kirjoittaja Micco » Ma Elokuu 9. 11:51:44 2004

Mistä lähden vikaa etsimään kun lakkasi kokonaan puhaltamasta tuo moottori. Ei siis toimi edes täysillä ja sulake on ehjä.
Aikaisemmista aiheista löytyi että Mondeossa etuvastus löytyy rintapellistä eikä moottorista, joku varmaankin tietää suoraan sanoa mistä se Escossa löytyy?
Sulakerasia viaksi en uskoisi...

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Elokuu 9. 12:20:28 2004

Ainaskii myöhemmissä mk6 se on siellä lämppärin ilmanotossa,
eli ilmavirta jäähdyttää vastusta.
pääsee käsiksi pyyhkijämekanismin tilasta, sieltä löytyy pari ruuvia suojuksen alta

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Ma Elokuu 9. 16:38:45 2004

Mulla sano puhallin ittensä irti mk6 escosta, sulake oli ehjä, yhtäkkiä vaan lakkas toimimasta. Vika korjaantui sillä, että otin etuvastuksen irti ja putsasin nastat crc:llä. :o Mullakin oli etuvastus puhaltimen moottorin päällä.
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ma Elokuu 9. 19:49:23 2004

joo, laitettakoon nyt että sierrassa kävi samalla tavalla, yhtäkkiä ei mitään..
sitten kun laitoin auton parkkiin ja lähdin seuraavan kerran niin vola! toimi taas, eikä sen jälkeen temppuillu, eli ilmeisesti jotain kosketushäikkää..
eli teen niin kuin ylempänä neuvotaan.
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

T6
Viestit: 198
Liittynyt: Ma Toukokuu 10. 13:32:31 2004

Viesti Kirjoittaja T6 » Ma Elokuu 9. 21:09:42 2004

Kokeilla jos pyöräytät sitä moottoria niin saattaa auttaa.Ainakin kaverilla autto ooppelissa.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Elokuu 9. 22:22:05 2004

Mk5 escoissa ollut sulakerasia ongelmaa, sulake on ehjä mutta rasia sulaa sisältä eikä virta tule sulakkeelle. Virran joutuu ryöstämään muualta. Näin kävi itselle Escort XR3i -92.

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » Ma Elokuu 9. 22:46:20 2004

Itse saman ongelma viikko sitten korjanneena sanoisin... sulakerasia sökö :(

Varmistaa voit esim mittaamalla tuleeko sulakkeelle jänä kun puhallin ei ole päällä ja häviääkö kun käännät sen päälle. Itellä kävi näin ja tosiaan rasiassa oli kylmä/murtunut juotos, joka ei siis sietänyt välittää lävitsensä virtaa yhtään mutta ilman kuormaa kaikki näytti olevan ok.

Toinen tapa varmistaa asia on tosiaan syöttää siihen sulakkeelle jännite jostain muualta ja kattoa toimiiko puhallin silloin.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

HannuR
Viestit: 668
Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
Paikkakunta: LOIMAA

Viesti Kirjoittaja HannuR » Ti Elokuu 10. 7:29:03 2004

Juu, ja 8 tunnin kuluttua tuosta, lakkas mun autossa taannoin ajonestolaite toimimasta, joten se oli siinä ja pysyi, kunnes vaihdoin sulakeboxin. Maksoi kylläkin vain n.100e netto, vaikka oli kaikki sähköhelyt ja ilmastoinnitkin.

Valmistenumero mukaan sit kun meet tilaamaan boxia.

rs2k96
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rs2k96 » Ti Elokuu 10. 16:21:23 2004


Micco
Ylläpitäjä

Lämppärin puhallin

Viesti Kirjoittaja Micco » Pe Elokuu 13. 16:11:19 2004

Sulakkeelle saakka tulee virtaa eli ei ole onneksi sulakerasia. :D
Kun olis taas aikaa niin täytyy kaivaa se etuvastus ja testata se...

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re: Lämppärin puhallin

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Elokuu 13. 16:31:47 2004

Micco kirjoitti:Sulakkeelle saakka tulee virtaa eli ei ole onneksi sulakerasia. :D
Kun olis taas aikaa niin täytyy kaivaa se etuvastus ja testata se...
Ja lämppärin maadoitus.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Micco
Ylläpitäjä

Lämppärin puhallin...

Viesti Kirjoittaja Micco » Ma Elokuu 16. 8:39:36 2004

Otetaan komento takaisin.

Puhallin toimi hienosti kun se oli kytkettynä suoraan 12V laturiin. Eli palataan takaisin sulakerasiaan.
Miten sulakerasiavian voi varmistaa?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re: Lämppärin puhallin...

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Elokuu 16. 8:41:01 2004

Micco kirjoitti:Otetaan komento takaisin.

Puhallin toimi hienosti kun se oli kytkettynä suoraan 12V laturiin. Eli palataan takaisin sulakerasiaan.
Miten sulakerasiavian voi varmistaa?
Kääntämällä käyttökytkimen päälle ja mittaamalla sulakkeen päästä...

Tarkista myös kytkimen kunto...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Micco
Ylläpitäjä

Lämppärin puhallin

Viesti Kirjoittaja Micco » Ma Elokuu 16. 8:45:15 2004

Ton olin jo testannut aikaisemmin, eli jännite tulee hienosti sulakkeelle saakka kun laittaa kytkimestä päälle. Jopati puhaltimen liittimeen saakka tulee jännite, silloin kun se on irti moottorista. Kiinni ollessaan taas siihen ei tullut, eli pääsee häviämään jossain välissä?

EDIT: Näyttäisi siis samalta vialta kuin POPI on maininnut jo aikaisemmin, mutta miten sen saa varmistettua? Onko tuo muualta jännitteen syöttäminen varma keino?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re: Lämppärin puhallin

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Elokuu 16. 8:53:09 2004

Micco kirjoitti:Ton olin jo testannut aikaisemmin, eli jännite tulee hienosti sulakkeelle saakka kun laittaa kytkimestä päälle. Jopati puhaltimen liittimeen saakka tulee jännite, silloin kun se on irti moottorista. Kiinni ollessaan taas siihen ei tullut, eli pääsee häviämään jossain välissä?

EDIT: Näyttäisi siis samalta vialta kuin POPI on maininnut jo aikaisemmin, mutta miten sen saa varmistettua? Onko tuo muualta jännitteen syöttäminen varma keino?
On tuo muualta syöttö varminta... Kokeiles ruiskia contact cleaneria tuohon sulakerasiaan, kun lämppärin sulake on irti...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Micco
Ylläpitäjä

Lämppärin puhallin pelittää taas

Viesti Kirjoittaja Micco » Ma Elokuu 30. 8:39:18 2004

Sulakerasiasta löytyi todellakin lohjennut juotos, jonka uudelleen juottamisen jälkeen puhallin taas toimii.

Kiitokset kaikille vastanneille! :)

kosvort
Viestit: 6
Liittynyt: Su Maaliskuu 25. 17:06:37 2007
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja kosvort » Ma Syyskuu 24. 16:59:22 2007

:? itellä kans sano nyt puhallin kokonaan ittesä irti,ei pyöri millään nopeudella...kokeilin uutta etuvastusta mut ei auttanu :? Virtakin tulee puhaltimen liittimeen ja kun syöttää virtaa akku laturilla niin toimii hyvin,mut ku laittaa kinni ni ei pihahdakkaan. Onkoha tääki noita sulakerasia juttuja????
maadotusta oon kokeillu jo useempaan paikkaan... :roll: pitäis saada pyörimään ennen ku talvi tulee :lol: :lol:
Escort RS2000-93-Sierra 2.0 -88
Perheessä myös Ford Ranger-02-Ford Mustang-65.

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » Ma Syyskuu 24. 19:40:56 2007

kosvort kirjoitti::? itellä kans sano nyt puhallin kokonaan ittesä irti,ei pyöri millään nopeudella...kokeilin uutta etuvastusta mut ei auttanu :? Virtakin tulee puhaltimen liittimeen ja kun syöttää virtaa akku laturilla niin toimii hyvin,mut ku laittaa kinni ni ei pihahdakkaan. Onkoha tääki noita sulakerasia juttuja????
maadotusta oon kokeillu jo useempaan paikkaan... :roll: pitäis saada pyörimään ennen ku talvi tulee :lol: :lol:
Omassa vekottimessa ensimmäinen sulakerasian oire oli juuri puhaltimen pysähtyminen.

Voi tuossa sulla tietysti olla että esim. sulakerasiassa on sellanen katkos että yleismittari näyttää jännitteeksi ~12V mutta puhallin ei pyöri kun ei tule virtaa tarpeeksi. Koita esim. polttimolla syttyykö kun laitat puhaltimen johtoihin.

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ma Syyskuu 24. 21:45:28 2007

Jatketaas vastaavalla aiheella.. Eli itellä -94 esco cosassa polttaa sitä sulakerasian päällä olevaa yksinäistä 20A sulaketta. Sulakerasia on uusi ja sama vika. Mikä sulake toi on ku kaikki pelaa kuiteski? Ainoastaan puhallin lähtee päälle kun valot laittaa virrattomana parkeille, mutta toimii normaalisti niinku pitääki. :roll:

kosvort
Viestit: 6
Liittynyt: Su Maaliskuu 25. 17:06:37 2007
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja kosvort » Ti Syyskuu 25. 22:01:58 2007

Joo eli näyttäis nyt siltä et joku on kärtsänny tuolla sulakerasian sisällä...
Voikoha noita korjata vai pitääkö uusia??? Sit yks toho rasiaan tulevista kammoistaki oli vähä sulanu, mitenköhän senkää korjaa... :roll:
Escort RS2000-93-Sierra 2.0 -88
Perheessä myös Ford Ranger-02-Ford Mustang-65.

kosvort
Viestit: 6
Liittynyt: Su Maaliskuu 25. 17:06:37 2007
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja kosvort » Ma Lokakuu 1. 22:26:31 2007

Jep eli vikahan oli noissa juotoksissa rasian sisällä, oli jo useammasta kohasta huonossa jamassa liitokset :? Ammattimies korjas ne, ku on vähä vittumainen tommonen kahdessa tasossa oleva levypaketti sisältä korjata :roll: ja ei maksanu ku parikymppii :) :shock: Ja hyvin pelaa!!!
Escort RS2000-93-Sierra 2.0 -88
Perheessä myös Ford Ranger-02-Ford Mustang-65.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Lokakuu 1. 22:47:46 2007

kosvort kirjoitti:: Ja hyvin pelaa!!!
Ja kuinka kauan.. :?:
Pedal tu tö metal!

-Jarkko-
Viestit: 90
Liittynyt: Su Huhtikuu 18. 9:19:07 2004
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Jarkko- » La Helmikuu 2. 18:17:11 2008

jaahas muilla on ollu samanlaisia ongelmia :? ...eli eilen vielä puhallin pyöri erinomaisesti mutta tänään ei ollu enää mitään eloa, sulakkeet on kaikkia ehjiä ja ei tuo puhallin muutenkaan ole osottanut mitään hajoamisen merkkejä niin pitäskö itekkin katella vikaa tuolta sulakeboksin sisäpuolelta?

ja ne jotka on kyseiseen boksiin perehtyneet niin onko tuo minkälainen homma ottaa irti ja purkaa levälleen?

edit: ja lisätään että jos jollain on tietoa paljon tommonen sulakeboksi maksaa uutena niin vois kertoa että tietää mihin pahimmillaan pitää varautua jos ei vanhaa voi/kannata korjata
Jäsen #883
Ford Escort RS2000 -93
Suzuki GSX-R 750 -05

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Helmikuu 2. 20:10:29 2008

Se oli jotain parin sadan luokkaa se itse sulakeboksi, vaihdettuna oli jotain 250e:n paikkeilla.
Pedal tu tö metal!

KELMUPAA
Viestit: 575
Liittynyt: La Joulukuu 11. 23:43:06 2004
Paikkakunta: yloejaervi

Viesti Kirjoittaja KELMUPAA » La Helmikuu 2. 21:24:16 2008

niitä on 3 erilaista, n.250 kallein ja n. 100 halvin.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Helmikuu 3. 18:59:26 2008

-Jarkko- kirjoitti:jaahas muilla on ollu samanlaisia ongelmia :? ...eli eilen vielä puhallin pyöri erinomaisesti mutta tänään ei ollu enää mitään eloa, sulakkeet on kaikkia ehjiä ja ei tuo puhallin muutenkaan ole osottanut mitään hajoamisen merkkejä niin pitäskö itekkin katella vikaa tuolta sulakeboksin sisäpuolelta?

ja ne jotka on kyseiseen boksiin perehtyneet niin onko tuo minkälainen homma ottaa irti ja purkaa levälleen?

edit: ja lisätään että jos jollain on tietoa paljon tommonen sulakeboksi maksaa uutena niin vois kertoa että tietää mihin pahimmillaan pitää varautua jos ei vanhaa voi/kannata korjata
Toimiiko se puhallin millään nopeudella? Jos vain kolmonen pelaa eli suora virta, niin silloin on esivastus rikki. Tällä tehdään ne pienemmän nopeudet.

Kannattaa vielä kanssa se puhallin ottaa irti ja kokeilla antaa suoraan virtaa. Ainakaan Escort Mk5 CVH:ssa ei ollut iso homma ottaa irti, RS2000:ssa tosin taitaa olla imusarja enemmän tiellä. Vähän joutui sorkkaraudalla avittamaan/taivuttamaan sitä imusarjan takana olevaa muoviseinää, että se lämppärin moottorin päällä oleva "muovikatto" suostui mahtumaan ulos (älä tee tätä pakkasessa heh :D ) Aluksi katsoin, että setti saattaisi mahtua tulemaan myös akun kotelon kautta, mutta päätin sitten aukaista yläkautta.

-Jarkko-
Viestit: 90
Liittynyt: Su Huhtikuu 18. 9:19:07 2004
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Jarkko- » Ma Helmikuu 4. 14:00:38 2008

ei toimi puhallin millään nopeudella...pitää tällä viikolla varmaan lähtee lappeenrantaan porukoille niin pääsee lämpimään halliin laittelee rauhassa autoa kun pitää muutenkin laittaa auto katsastus kuntoon.
on parempi siinä samalla ottaa tuo puhallin irti niin ei tarvii tuolla pakkasessa menettää hermoja :)

sitten tossa mietin että jos tuo puhallin on ehjä ja vika on sulakeboksissa niin mitä ootte mieltä jos vetää erikseen sähköt tuolle puhaltimelle ettei ne menis sulakeboksin kautta? (ainakin väliaikasesti ennen kun ois rahaa tilata uus boksi)
Jäsen #883
Ford Escort RS2000 -93
Suzuki GSX-R 750 -05

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Helmikuu 4. 14:42:51 2008

-Jarkko- kirjoitti:
sitten tossa mietin että jos tuo puhallin on ehjä ja vika on sulakeboksissa niin mitä ootte mieltä jos vetää erikseen sähköt tuolle puhaltimelle ettei ne menis sulakeboksin kautta? (ainakin väliaikasesti ennen kun ois rahaa tilata uus boksi)
Niinhän niitä on perinteisesti korjattu, jopa pitempiaikaisestikin... :wink:
Mulla oli escortissa suurinpiirtein kaikki tehty hyppyjohdoilla, ihme että se ylipäänsä kävi, tai ettei palanut.. :evil: Ekan kerran kun piti katsella sulakerasiaan, niin hieman ihmetytti, että mikä halvatan johtoviidakko täällä oikein on. Eli, kyllä voi niin tehdä, mutta jos vika on sulakerasiassa, se kannattaa ilman muuta vaihtaa heti kun on mahdollista.
Pedal tu tö metal!

-Jarkko-
Viestit: 90
Liittynyt: Su Huhtikuu 18. 9:19:07 2004
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Jarkko- » Ma Helmikuu 4. 15:13:53 2008

Ville K kirjoitti:Niinhän niitä on perinteisesti korjattu, jopa pitempiaikaisestikin... :wink:
Mulla oli escortissa suurinpiirtein kaikki tehty hyppyjohdoilla, ihme että se ylipäänsä kävi, tai ettei palanut.. :evil: Ekan kerran kun piti katsella sulakerasiaan, niin hieman ihmetytti, että mikä halvatan johtoviidakko täällä oikein on. Eli, kyllä voi niin tehdä, mutta jos vika on sulakerasiassa, se kannattaa ilman muuta vaihtaa heti kun on mahdollista.
tällä viikolla sitten näkee että mitä tuolta paljastuu.
Aika paskaan aikaan vaan hajos kun ikkunat on huurtessa ja jäässä vaikka käy ajamassakin, onneks etulasin lämmittimestä muutamat viivat vielä pelaa niin näkee edes jotain eteenpäin :oops:
Jäsen #883
Ford Escort RS2000 -93
Suzuki GSX-R 750 -05

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » Ma Helmikuu 4. 21:38:50 2008

Purat sen sulakerasian, putsaat ja kolvaat uudestaan kaikki juotokset, ei maksa kuin vaivan.

Näin korjasin omani ja hyvä tuli, vika alkoi juurikin tuosta lämppärin puhaltimesta.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Helmikuu 4. 22:57:29 2008

Ihan ensin, ennen kuin mitään purat, kannattaa mitata tuleeko esivastukselle asti jännite. Jos ei tule, sitten alat sulakerasiaa penkomaan.
Ja jos sulakerasian joudut vaihtamaan, merkitse jotenkin, mikä liitin tulee mihin kohtaan.
Liittimet ei muistaakseni käy vääriin paikkoihin, mutta on kuitenkin helpompi tökkiä paikoilleen kun ei tarvitse laskea "pykäliä" liittimistä.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » Ti Helmikuu 5. 0:19:17 2008

tony the tiger kirjoitti: Ja jos sulakerasian joudut vaihtamaan, merkitse jotenkin, mikä liitin tulee mihin kohtaan.
Liittimet ei muistaakseni käy vääriin paikkoihin, mutta on kuitenkin helpompi tökkiä paikoilleen kun ei tarvitse laskea "pykäliä" liittimistä.
Jep liittimet ei käy vääriin paikkoihin, ite napsin kameralla sopivan määrän kuvia niin oli kasattaessa helppo tarkistella mihin mikäkin kuuluu.

-Jarkko-
Viestit: 90
Liittynyt: Su Huhtikuu 18. 9:19:07 2004
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Jarkko- » To Helmikuu 7. 20:41:59 2008

en pariin päivään oo ehtiny käydä ees foorumilla kun oon päivät pitkät ollu auton kimpussa ja katsastus asemallakin tuli käytyä ja pyytelivät että pitäs vielä uudestaankin mennä :evil: ...puhallinkin on korjattu kiitoksia neuvoista, ongelmana oli onneks tällä kertaa ihan pelkästään hapettuneet/paskan peitossa olevat liitokset puhaltimen päässä eli halvalla pääsin :)

nyt pitääkin sitten käydä painimaan päästöjen kanssa et sais ne oikeisiin lukemiin :roll:
Jäsen #883
Ford Escort RS2000 -93
Suzuki GSX-R 750 -05

Vastaa Viestiin