cossun jakopään ajoitus

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jimi
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Huhtikuu 27. 21:22:20 2004

cossun jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja Jimi » Pe Heinäkuu 23. 12:43:14 2004

pitäs saaha toho sierraa tuo jako kohallee.

vaihoin nostajat ja jakohihnan mut jäi nuo merkin kattomiset välii.
nyt on sormi suussa ja mieli maassa :cry:
mihis niitte nuolten nyt sit pitäs näytellä.
Sierra RS Cosworth 4X4 -91
Sierra RS Cosworth 2wd -89

Karmann
Viestit: 123
Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003

Viesti Kirjoittaja Karmann » Pe Heinäkuu 23. 13:03:50 2004

Jälleen kerran, tämäkin tieto löytyy aloitus-sivulta (linkit>jahman>kuvat), pientä viitseliäisyyttä. :roll:
http://www.saunalahti.fi/jahman/kuvat/jako.jpg
Ex. #28
Escort RS Cosworth

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Heinäkuu 23. 13:06:26 2004

Täältä löytyy:
http://personal.inet.fi/koti/ktk/B.pdf

Kyllä noi paikat kannattaa selvittää ,ennenkuin alkaa hihnaa vaihtelemaan,jollei muuta niin saataa astua vanhaan ohc miesten kampiakselin hihnapyörä ajoitus ansaan ja ventiilit on moro.

Marko_T.
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Marko_T. » Pe Heinäkuu 23. 13:13:45 2004

Ja sitten kun merkit on laitettu kohdilleen,niin varovasti pyörittää konetta kierroksen pari käsineen,tarkistaa että merkit ovat vieläkin vastakkain ja vasta sitten käyntiin.

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » Pe Heinäkuu 23. 14:45:46 2004

Off Topic:
Karmann kirjoitti:Jälleen kerran, tämäkin tieto löytyy aloitus-sivulta (linkit>jahman>kuvat), pientä viitseliäisyyttä. :roll:
http://www.saunalahti.fi/jahman/kuvat/jako.jpg
Eilen kahlasin noita jahmanin sivuja läpi, http://www.saunalahti.fi/jahman/cossu/cossu.html (linkki klubin linkeissä, itse etsin kyllä googlella) ja tuota kuvaa en kyllä sieltä löytänyt. Ollut varmaan rähmää silmissä... Tai sitten sitä ei siellä web sivuilla vaan ole. Tuosta sinun linkistäsi kyllä löytyy, ja löytyi hakemistosta paljon muutakin.
Lisäksi kahlasimme foorumia hae toiminnolla läpi, ei löytynyt.

Vaatii ehkä harjoittelua sitten tämä intternetin käyttö.

"Huh huh, jos on tuolla pohjalla cossunkoneen jakoremmin vaihto. Ei millään pahalla. "

No joo ei pahalla ei, eli toisinsanoen kun et ole ennenkään avannut, aja Foordille. Olisihan ne merkit pitänyt katsoa purkaessa, mutta ilmeisesti kuitenkin nyt kun jäi katsomatta olisi pitänyt käydä vaikka sieltä Fordilta kysymässä. Kohta alkaa kaduttaa kun sain broidin liittymään klubiin suostuttelujen jälkeen mainostamalla että kun sulla nyt on cossu niin tuolta voit kysyä sitten neuvoa. Mieheltä eka viesti ja vittuilua heti :?

"Vaihdoit myös kiristimen ja tarkastit hammaspyörien kunnon?"

Kyllä on vaihdettu ja tarkistettu. Kysymys kuului miten laitetaan ajoitusmerkit. Miksi vastata kysymykseen vastakysymyksellä??? :twisted:

KtK ja Marko_t, kiitokset.

Tätä tämä Imatralla olo teettää, tulee avauduttua... 8)
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » Pe Heinäkuu 23. 15:43:46 2004

SHR kirjoitti:Kyllä vittu on uusavutonta tää nykynuoriso, ennen kun oltiin 14v ja laitettiin peltoladaan kireetä nokkaa, otettiin ajoituksista selvää kun ei ollut mitään foorumia mistä kysellä kaikkea maan ja taivaan väliltä ja muuten vehkeet pelaskin ja tietoa sai, missä helvetissä te kaikki kyselijät asutte? anteeksi nyt alkaa keittää :)
Kesällä on kiva keitellä uusia perunoita 8)

Nyt on voorumi mistä kysyä, mutta jos kysyy niin vastaukseksi saa vittuilua. Omaan mottiin otettiin selvää ajotuksista muualta kun kaikkitietävässä voorumissa ei kukaan tienny, sierran mottiin porukka varmasti tietää ja vastauksista 60% on vittuilua ja haukkumista avuttomiks. Hakua pitää käyttää ja on käytetty, toimii miten toimii.

Lappeenrannassa me asutaan, tervetuloa käymään, satamasta saa mm hyviä vetyjä :lol:
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Heinäkuu 23. 17:52:43 2004

Mulle tuppas Isoveljeni vielä 15 vuotta sitten aina sanomaan että:

"Ei isoveli vittuile, isoveli vaan neuvoo"

Hmm...Mutta se ei nyt ymmärräkään autoista yhtään mitään.

Hyvä että on jako kohdillaan ja tarkistakaa vielä että kiristin on kunnolla kiinni sekä tarkistakaa vielä 100 kilometrin ajon jälkeen että hihna on ok ja kiristin edelleen kunnolla kiinni.

Ei vittuilua, ihan vaan varmistusta teitin moottorinne hyvinvoinniksi.

Resetoikaa perusteellisesti. Itse resetoin seuraavan kerran ensi vuonna heinäkuussa Kreetan saarella, ehkäpä Agios Nikolaoksen kaupungissa. Siihen asti nappaillaan kivennäisvettä :shock:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Heinäkuu 24. 14:55:55 2004

Otetaanpa uudestaan kun termari aukes ja lämmöt putos :lol: pidän täysin käsittämättömänä että puretaan eikä tehdä itselle selväksi mihin se pitää laittaa jos on tarkoitus kasaakin. -96 oli itsellä sama edessä, kossu tallissa eikä mitään hajua laitoksesta, vaihtaisin jakohihnan koska tarkkaa historiaa en tiedä. Selvitin mikä on missäkin sekä missä on YKK, suurin järkytys oli että se ei olekkaan siivan kolo jota pidin itsestäänselvänä :shock: ja homman live suorittaminen vaatii omaa aktiivisuutta eli nimenomaan jako ja muut merkit. Oli miten oli mutta kysyä saa ja pitää mutta jotain täytyy itsekkin selvittää ainakin helpot asiat kuten öljyn määrä koneessa, sitäkin täällä on kyselty :!: millään ei opi kuin tekemällä mutta normaalilla kiinnostuksella ja päättelytaidolla nää pystyy tekemään. Kohta täällä kysellään tytön vehkeen käsittelyä kun ei millään viittis opetella kun se vie aikaa ja on kallistakin heilua raiteilla......eikä oikein saa netistä tietoa kun kaikki on siinäkin yksilöitä. No joo nyt riittää uusapu mollaus :)

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Heinäkuu 24. 21:59:22 2004

Se on aika hämäävästi että ykk ei olekkaan se kolo siinä siimapyörässä
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Heinäkuu 24. 22:28:12 2004

siipicossu kirjoitti:Se on aika hämäävästi että ykk ei olekkaan se kolo siinä siimapyörässä
Toi on se niinsanottu "ohc ansa"

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Su Heinäkuu 25. 10:58:19 2004

Kansi irroitettaessa kannattaa varmistaa se YKK- paikka kääntämällä konetta ja tekemällä merkki siivapyörään koska aina se ei ole ollut se nastan etureuna... :?
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Heinäkuu 25. 17:18:20 2004

ton kampiakselin ykk merkin saa aika näppärästi haettua sillain että ottaa ykkösen tulpan pois ja työntää ruuvarin siitä tulpanteiästä männänlakeen. sitten vaan pikkuhiljaa kääntelee kampiakselia ja hakee sen yläkuolokohdan noin paikalleen, ja katsoo mikä merkki on merkin paikalla. sen aika hyvin löytää sillä.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Heinäkuu 25. 20:58:51 2004

Cosesc kirjoitti:Kansi irroitettaessa kannattaa varmistaa se YKK- paikka kääntämällä konetta ja tekemällä merkki siivapyörään koska aina se ei ole ollut se nastan etureuna... :?
Tarkoittanet jättöreunaa? Eli viisari edestäkatsottuna nastan vasemmassa reunassa on tehtaan info.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Su Heinäkuu 25. 23:38:21 2004

No, välillä se viisari on osoittanut etureunaan, välillä keskelle, välillä takareunaan. Ilmeisesti valmistustoleranssit on aika roheita olleet...
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Heinäkuu 26. 1:10:55 2004

Voorti on voorti....
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Heinäkuu 26. 2:20:36 2004

jjs kirjoitti:Voorti on voorti....
Voortti ei oo auto, eikä piika ihminen.

Kumma kyllä, molemmilta saa hyvät kyydit ;)
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ma Heinäkuu 26. 7:32:50 2004

Hectori kirjoitti:ton kampiakselin ykk merkin saa aika näppärästi haettua sillain että ottaa ykkösen tulpan pois ja työntää ruuvarin siitä tulpanteiästä männänlakeen. sitten vaan pikkuhiljaa kääntelee kampiakselia ja hakee sen yläkuolokohdan noin paikalleen, ja katsoo mikä merkki on merkin paikalla. sen aika hyvin löytää sillä.
Tossa ainoana huonona puolena on että mäntä on hetken aikaa yläasennossa ja ei voi tietää silmämääräisesti koska ollaan yläkuolokohdassa. Paremmin tämä onnistuu kun laitetaan samaiseen tulpanreikään tappi, joka ei anna perikse. Pyöritetään kone tappia vasten ja merkitään paikka. Sitten pyöritetään konetta toiseen suuntaan tappia vasten merkaten paikka. Näiden merkkien puoliväli on aikas tarkasti yläkuolokohta. Sitten vain kunnon merkit lohkoon.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Heinäkuu 26. 11:44:58 2004

sprint kirjoitti:
Hectori kirjoitti:ton kampiakselin ykk merkin saa aika näppärästi haettua sillain että ottaa ykkösen tulpan pois ja työntää ruuvarin siitä tulpanteiästä männänlakeen. sitten vaan pikkuhiljaa kääntelee kampiakselia ja hakee sen yläkuolokohdan noin paikalleen, ja katsoo mikä merkki on merkin paikalla. sen aika hyvin löytää sillä.
Tossa ainoana huonona puolena on että mäntä on hetken aikaa yläasennossa ja ei voi tietää silmämääräisesti koska ollaan yläkuolokohdassa. Paremmin tämä onnistuu kun laitetaan samaiseen tulpanreikään tappi, joka ei anna perikse. Pyöritetään kone tappia vasten ja merkitään paikka. Sitten pyöritetään konetta toiseen suuntaan tappia vasten merkaten paikka. Näiden merkkien puoliväli on aikas tarkasti yläkuolokohta. Sitten vain kunnon merkit lohkoon.
Tämä on hyvä tapa YKK:n mittaamiseen eikä tarvita erikoistyökaluja. Heittokellollakin mitattessa, joka näyttää sataset, voi todeta männän olevan useita asteita paikallaan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Heinäkuu 26. 15:56:09 2004

Ei kai nyt nanoasteelleen tarvi ykk:ta tietää kun löytää oikeet hampaat...

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Heinäkuu 26. 16:06:23 2004

SHR kirjoitti:Ei kai nyt nanoasteelleen tarvi ykk:ta tietää kun löytää oikeet hampaat...
Ei varmaankaan, mutta ei siinä hirveitä pelivaroja ole, kun katsoo käytettyjä Cosa mäntiä niin kaikissa niissä melkein venttiilin pusujälkiä on.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Heinäkuu 26. 16:13:28 2004

Siivan rappusen kohta löytyy helposti esim rukarilla männän päältä, on aivan sama onko se rappusen etu vai takareunassa koska hampaan tarkkuudella sen saa kohdalleen ja hampaan heitto on aika paljon.....

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ma Heinäkuu 26. 21:57:19 2004

menee mulla taas vähän aihetta sivuten..entinen käyttökulkine ( Passat 20V ) nokkahihnan vaihto. Siinä pyörii jos jonkinlaista kiristintä ja hilavitkutinta OHC:n verrattuna. Merkit eivät pitäneet kutiaan siinäkään. Tulpan reiästä tarkastin tilanteen useaan kertaan, kuten edellä kerrottu. Hihna porrasti kaikkien tarkastusten jälkeen puoli hammasta...kumpaan suuntaan laittaisi. Noh toinen tuli valittua, sillä seurauksella, että tyhjäkäynnillä tasaisin väliajoin tuli koko koria heijjaava pienoinen tärinä ( hihna pyörittää tasapainoakselia )...mutta ihan hyvin se muuten toimi. :oops:
S a a b & F o r d

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Heinäkuu 26. 22:51:49 2004

joo noi tappisysteemit ja latta johon on hitsattu pikku pala mikä menee hieman sylinterin sisälle, ruuveilla kiinni männänreiänpäälle (eli siis tämä kansi irrallaan. ruuvit kannen pulttien reikiin ja hitsattu latta toimii stopparina.) on pirun hyviä kun ajotetaan konetta tarkalleen paikalleen, mutta ruuvarilla saadaan varmasti hampaan sisään. nokankin saa silmämääräisesti hampaalleen ihan kattomalla koska venttiilit aukee ja sulkee. hampaan heitto nokassa on sellaiset vähän yli 10 astetta kun muistaakseni hampaita oli ohc:n nokan kehällä jotain 35 paikkeilla. kampuran pyörässä on tuplat tosta asteluvusta(kokolailla puolet hampaista.). on se nyt hieman erikoista jos ei riittävän kohdalleen osuta. tämä siis OHC koneessa ainakin. cossuun uskoisin pätevän saman homman.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ma Heinäkuu 26. 23:01:53 2004

Cossussa tulee männät n. 0.15-0.25mm yli lohkon tason, lattarautaviritykset ei toimi.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Heinäkuu 26. 23:07:41 2004

Cosesc kirjoitti:Cossussa tulee männät n. 0.15-0.25mm yli lohkon tason, lattarautaviritykset ei toimi.
eihän sen kampuran ympäri tartte pyöriä. ajotuslevy(astelevy mikä lieneekin.) kiinni ja tikulla osoittaa paikan kun latan stoppari on männässä kiinni. merkkaa asteet muistiin, jonka jälkeen pyörität vastakkaiseen ääriasentoon, ja merkkaat asteet ylös. ykk on niiden asteiden välissä. mittauksen voi suorittaa useamman kerran ja ottaa keskiarvon, niin minimoidaan mittaustavasta tuleva heitto.

edit. ja sitten tietysti kun asteet ääristä on mitattu, otetaan latta pois, ja käännetään astelevyyn oikea asteluku ja mäntä on ykk kohdassa, jonka jälkeen se voidaan merkata haluamalla tavalla. astelevy pysyy kokoajan kiinni.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Heinäkuu 27. 7:51:52 2004

Juuri näin.
Toi konsti oli tosiaan itselläkin käytössä kun laitoin uudet wrc nokat perusasentoon ja yläkuolokohan mukaan ne laitettiin. Tosin kyllähän jaon pitäisi mennä kohdalleen ruuvimeisseli viritelmällä kun kyseessä on vain hihnan vaihto.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » Ti Heinäkuu 27. 7:54:04 2004

Minulla imunokka ei osu merkille, niin laitanko edelle vai jälkeen pakosen?
Jäsen 488

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Heinäkuu 27. 8:04:22 2004

potsi kirjoitti:Minulla imunokka ei osu merkille, niin laitanko edelle vai jälkeen pakosen?
Jos on vakio nokat, vakio hihnapyörillä niin nokkien pitää osua kohdalleen. Jos on viri nokat niin säädettävillä hihnapyörillä nokat kohalleen. Näistä asioista ei neuvotella :D
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » Ti Heinäkuu 27. 8:11:16 2004

Ei osu :( kaikki on vakio himmeleitä ja merkki osuu juuri hampaan väliin. Tämä kyllä on mikälietekniikanvaihto... :)

Tarvitseeko nyt epäillä jotain vilunkia?
Jäsen 488

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Heinäkuu 27. 13:18:01 2004

Kun alakerta on yläkuolokohdassa lähdet laittamaan hihnaa paikalleen vastapäivään. Pakonokan hihnapyörän merkki voi olla jo kohillaan keskellepäin. Imupuolen merkki on tässä vaiheessa hihnapäällä aavistuksen kiertyneenä myötäpäivään. Nyt kun kääntää isolla avaimella imu nokkaa hihnapäällä vastapäivään ja laitat hihnan pakonokalle saa ainakin nokkien välisen hihnan tiukalle. Sitten kiristin kiinni. Muutamakierros käsinpyöritystä ja tarkastus. Kyllä vakiokamat pitäisi olla aika kohillaan.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » Ti Heinäkuu 27. 13:23:06 2004

Kiitos neuvoista.
Jäsen 488

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Heinäkuu 27. 16:10:25 2004

sprint kirjoitti:
potsi kirjoitti:Minulla imunokka ei osu merkille, niin laitanko edelle vai jälkeen pakosen?
Jos on vakio nokat, vakio hihnapyörillä niin nokkien pitää osua kohdalleen. Jos on viri nokat niin säädettävillä hihnapyörillä nokat kohalleen. Näistä asioista ei neuvotella :D
Vähä joutuu neuvottelee katsos kun ne ei osu kohdalleen kun aivan neitseellisessä koneessa joita ainakaan mä en ole nähnyt. Ai mikä neitseellinen, no sellainen jota ei ole yhtään höylätty, aina kun tasoja plaanataan ajoitus muuttuu, ja se nimenomaan myöhästyy, eli kun kellari on ykk.ssa nokan nuolet eivät osu tarkkaan kohdalleen. Pyöritelkää ja tutkikaa, plaanamisen takia olisi vakiossakin hyvä käyttää sääd.pyörää jotta saa heräämään niinkuin uutena :wink:

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ke Heinäkuu 28. 7:56:13 2004

Oletus oli että osat ovat vakio himmeleitä eli konetta ei ole koneistettu.
Tota tilannetta en kuitenkaan ole osannut edes kuvitella, joten tuosta uudesta näkövinkkelistä kiitos SHR :D
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » Ke Heinäkuu 28. 8:12:18 2004

Kiitos, SHR.

Juu, sen siitä saa kun taloo rakentaa kolme vuotta, tuollaiset perusasiat nollaantuu. Eli kansi remppa on tehty ainakin kerran. Ja luulisi että silloin ainakin olisi siivu lähtenyt. Minulla tämä kulkine on ollut vasta muutaman kuukauden, eikä historiasta kunnollista tietoa.

Täytyy tehdä säädettävät pyörät, mutta.... onkos se vakio ajoitus paras, vai kannattaako korjata johonkin suuntaan... :roll: :)
Jäsen 488

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Heinäkuu 28. 11:40:26 2004

Lisätään vielä että missä vakionokillakin olisi syytä käyttää sääd.pyörää, kone joka on usein tai väärin/liikaa plaanattu. Plaanamisessa tulisi ottaa VAIN mitä tarvitaan eli taso puhtaaksi ja suoraksi, yleensä riittää n. 0.1mm, joskus näkee monen kympin veistoja jossa ei ole mitään järkeä ellei ole nakuttanut rakoille tai muuta vauriota. Kaikki koneistajat ei tajua että turbossa olisi tarkoitus laskea suhdetta eikä nostaa, eikä kaikkia kansia koneisteta samoilla asetuksilla mitä on sattunu aamulla laittamaan.
Mitä plaanaus sitten vaikuttaa toimintaan lätsässä, kun tasot alenee ajoitus siirtyy napsun myöhäselle jolloin ainakin meidän kellotuksien mukaan esim huuhtelu jää vaillinaiseksi koska ykk:ssa pako aukeaa enemmän kuin std mutta imu voi jäädä jopa kiinni :shock: tästä johtuen tarvitaan periaatteessa vain imulle säätöä eli muutama kymppi auki. Tässä siis korjataan plaanamisesta johtuvaa tilannetta lähemmäksi std:tä. Virinokat ajoitetaan valmistajanohjeen mukaan jota sitten jarrussa tarkistetaan, mutta tämmöstä tällä kertaa :)

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » Ke Heinäkuu 28. 13:32:25 2004

Roger, kiitos.
Jäsen 488

Vastaa Viestiin