Cossun painelaakeri ja L1 boksin kytkentä

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Cossun painelaakeri ja L1 boksin kytkentä

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Heinäkuu 14. 17:32:50 2004

Painelaakerista askarruttaa toi, että onko cosuun (2wd) alkuperäinen painelaakeri tolla muovisella "jalkaosalla"?
Itellä ainut ns. cossun laakeri on juuri tollanen muoviholkilla, mikä tulee nykyisin suunnilleen jokaisen 23 boorisen kytkimen mukana, mutta jo vapari escortissa tollanen laakeri hajos alle 200 hv:n tehoilla. Eli minkälainen painelaakerin pitää olla ja mistä kannattas ehkä kysellä. Mielellään en kuitenkaan tollasta muoviholkilla olevaa laittas ja Autoracingin hinnat oli aika suolasia noilla niiten laakereilla.

Toinen mikä vähän askarruttaa on toi L1 boksin kytkentä. Eli mitä itse kouluttamattomana kytkentäkaaviosta sain tosta irti oli seuraavaa. Yksi nelinapainen liitin auton johtosarjaan ja siinä ohjausvirta virtalukolta, bensapumpun käyttövirta, kiesikellon ja veden lämpömittarin johdot mittaristolle. Toi pitäs olla noin. Sitten boksin liittimen luona on noi kolme suojattua abikoa (sin, vih. ja kirkas), noi jätetään irti?

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ke Heinäkuu 14. 23:55:33 2004

Yksi kysymys heräsi.... miten ihmeessä teho vaikuttaa painelaakerin kestoon??
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Heinäkuu 15. 0:24:42 2004

Cosesc kirjoitti:Yksi kysymys heräsi.... miten ihmeessä teho vaikuttaa painelaakerin kestoon??
Varmaan haettiin tässä asetelman jäykkyyden takia hajoavaa laakeria, tai sitten ollaan ihan metsässä... Eli ei se konevoima, vaan kytkinasetelman voima painelaakerin rikkoo... Ilttellä menny joskus alle 80 heppasesta HCS motistakin painelaakeri :lol:
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Heinäkuu 15. 5:44:55 2004

Painelaakerihan on kaytossa vain silloin kun kytkinta polkastaan. Tehot ei siihen vaikuta.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Heinäkuu 15. 7:58:16 2004

Cosesc kirjoitti:Yksi kysymys heräsi.... miten ihmeessä teho vaikuttaa painelaakerin kestoon??
Tota miten toi teho vaikuttaa en rupea itse spekuloimaan, mutta itellä kokemusta tollasen muoviholkillisen laakerin hajoamisesta ja rallipiireistä on myös kantautunut vähän sen suuntaista tietoa, että noi ei todellakaan kestä. Kuitenkin se mitä itse tässä hain oli toi cossun alkuperäisen laakerin "koostumus".
Jos esim. Cosesc ja ckolli voitte kertoa minkälaisia laakereita teillä on käytössä niin tiedän sitten etsiä samanlaisen.
Toi mun oma "cossun painelaakeri" oli äkkiä katsottuna ihan samanlainen kuin tavallinen 2,0 OHC:n painelaakeri ja siis tolla muoviholkilla.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Heinäkuu 15. 7:59:52 2004

Eikös sulle ollut tulossa sintteri kytkinpaketti jämäkällä paineasetelmalla?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Heinäkuu 15. 9:59:56 2004

Kun ostat cossun orkkis painelaakerin ei siina ole muoviosia ja kestaa.

Sintterikytkimen kanssa toimii vakio paineasetelma viela +400hv +500Nm tehoissa ilman mitaan muutoksia, kokemusta on. Suosittelen kylla etta vauhtipyorasta sorvataan hieman pois paineasetelman alta jolloin tulee lisaa jaykkyytta.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Heinäkuu 15. 10:24:54 2004

Mulla on kyllä muovia se painelaakerin sisäosa, kestänyt jo kohta 3 vuotta. Tuli muuten orkkis motorcraft 2wd cossun kytkinpaketin mukana :roll: Josko mulla sitten ei ole tarpeeksi tehoa tai ajan muuten vaan pintakaasulla :lol: :lol: Nykyinen kytkin Alcon 6 lapainen+ Alcon kisa- asetelma+ tuo orkkis painelaakeri.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Heinäkuu 15. 10:36:41 2004

Cosesc kirjoitti:Mulla on kyllä muovia se painelaakerin sisäosa, kestänyt jo kohta 3 vuotta. Tuli muuten orkkis motorcraft 2wd cossun kytkinpaketin mukana :roll: Josko mulla sitten ei ole tarpeeksi tehoa tai ajan muuten vaan pintakaasulla :lol: :lol: Nykyinen kytkin Alcon 6 lapainen+ Alcon kisa- asetelma+ tuo orkkis painelaakeri.
Kun aloin muistelemaan niin kylla se muovia on se sisaosa mullakin. Taitaa olla paria variaatiota niissakin.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Heinäkuu 15. 15:18:52 2004

Eli mulla tulossa nelilapainen jousittamaton kytkin ja nyt alkuun vakio asetelma. Koska toi kytkin on jousittamaton niin sen takia toi asetelma/vauhtipyörä oli tarkotus jättää vakioksi (sais edes vähän pehmeyttä), kun tehotkin on maksimissaan vaan 3:lla alkavia lukemia
Kiiton suuresti cosescsia, ckollia ja muita vastanneita. Nyt luotan siihen, että toi tavallinen (muovia sisältävä) laakeri kestää ja eikun kauppaan sellasta ostamaan.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Heinäkuu 15. 15:48:14 2004

MikkoT kirjoitti:Eli mulla tulossa nelilapainen jousittamaton kytkin ja nyt alkuun vakio asetelma. Koska toi kytkin on jousittamaton niin sen takia toi asetelma/vauhtipyörä oli tarkotus jättää vakioksi (sais edes vähän pehmeyttä), kun tehotkin on maksimissaan vaan 3:lla alkavia lukemia
Kiiton suuresti cosescsia, ckollia ja muita vastanneita. Nyt luotan siihen, että toi tavallinen (muovia sisältävä) laakeri kestää ja eikun kauppaan sellasta ostamaan.
Jos se kestää vakioasetelmaa - se kestää vakioasetelmaa.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Heinäkuu 15. 17:09:04 2004

MikkoT kirjoitti:Eli mulla tulossa nelilapainen jousittamaton kytkin ja nyt alkuun vakio asetelma. Koska toi kytkin on jousittamaton niin sen takia toi asetelma/vauhtipyörä oli tarkotus jättää vakioksi (sais edes vähän pehmeyttä), kun tehotkin on maksimissaan vaan 3:lla alkavia lukemia
Kiiton suuresti cosescsia, ckollia ja muita vastanneita. Nyt luotan siihen, että toi tavallinen (muovia sisältävä) laakeri kestää ja eikun kauppaan sellasta ostamaan.
Jousittamaton sintteri voi tuoda ongelmia laatikon kestavyyden suhteen.
Asiantuntija istuu vieressa ja sanoo etta ala osta katuautoon jousittamatonta. Paineasetelma on kovilla, ravistaa, nykii...

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Heinäkuu 16. 0:27:03 2004

ckolli kirjoitti:
MikkoT kirjoitti:Eli mulla tulossa nelilapainen jousittamaton kytkin ja nyt alkuun vakio asetelma. Koska toi kytkin on jousittamaton niin sen takia toi asetelma/vauhtipyörä oli tarkotus jättää vakioksi (sais edes vähän pehmeyttä), kun tehotkin on maksimissaan vaan 3:lla alkavia lukemia
Kiiton suuresti cosescsia, ckollia ja muita vastanneita. Nyt luotan siihen, että toi tavallinen (muovia sisältävä) laakeri kestää ja eikun kauppaan sellasta ostamaan.
Jousittamaton sintteri voi tuoda ongelmia laatikon kestavyyden suhteen.
Asiantuntija istuu vieressa ja sanoo etta ala osta katuautoon jousittamatonta. Paineasetelma on kovilla, ravistaa, nykii...
Ja kamala jyrinä tasakaasulla ajettaessa (ilman vieressä istuvaa asiantuntijaa, kokemuspohjaisesti todettuna)
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Heinäkuu 16. 8:30:28 2004

No kun tollanen edellä mainittu levy on jo hyllyssä niin pakko se on kokeilla :roll:
Toi asetelma jätetään vakioksi juuri sen takia, että jos jostain periks antaa niin toivottavasti siitä ensimmäisenä.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Pe Heinäkuu 16. 9:28:13 2004

Eikös siellä voimansiirrossa olisi hyvä joku joustava paikka olla katukäytössä, jos levy on jousittamaton niin sitten jonkun mallinen kumilaippa laatikon jälkeen. Muuten saa kyllä niitä jyrinöitä kuunnella. Mitä vikaa on jousitetussa sintterissä?
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Pe Heinäkuu 16. 22:57:49 2004

jousitettu on hyvä, mun alcon on jousitetulla keskiöllä.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Heinäkuu 17. 2:11:13 2004

Mitä itellä on kokemusta noista jousittamattomista levyistä niin ei ole vielä tullut vastaan noita edellä mainittuja ongelmia. Mutta jos niitä ilmenee niin pannaan sitten toi levy vaihtoon. Kokeillaan nyt kuitenkin ensteks.

Ja mitä tohon toiseen kysymykseen tulee eli boksin kytkentään niin pakko varmaan luottaa itseensä ja kysellä siitä sitten lisää, jos ei lähde toimimaan.

Vastaa Viestiin