Zetec > mk2
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
Nyt tulee vähän mutua..Brenda kirjoitti:mitä muita mekaanisia eroja siinä uudemmassa -98 kovilla nostimilla varustetussa zetecissä on?
Uudemmassa zetecissä kiertokankien alasilmät halkaistu, ei koneistettu. Kiertokangen pultit 9 mm, vanhemmassa 8 mm. Kiertokanget pidemmät ja männät matalemmat kuin vanhassa.
- Ville
P.S. Jos joku tarvitsee ARP:n kiertokangen pultit tollaseen uudempaan 98-> 2.0 zetecciin, niin mulla sellaset on, iskemättömät.
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
tuota noinJatketaanpa vielä: Zetecin alkuperäisen kytkinlevyn halkaisija on 210 milliä ja paksuus 7,6 milliä. Tuo DOHC/CVH-Sierran levy on siis noin 215 milliä ja paksuus 8.1 milliä. Tuottaakohan ongelmia? ???
Jos jotain positiivista pitäisi hakea, niin ainakin kytkinlevy osuu sopivasti booreille syvyyssuunnassa.
- Ville
P.S. OHC:n kytkinlevykin on liian suuri tuohon asetelmaan: 215 milliä ja se on liiian paksukin: noin 9 milliä.

minä ajattelin heittää osat sellaisenaan paikalleen
siis uusi 2.0 mustakoppa zetec + 1.8 vauhtipyörä ja kytkin (otettu -94 mondeosta) + type9 laatikko.
2.0 vauhtipyörän ja kytkimen mitoista ei tietoa koska koneeni oli automaatin vetolevyllä varustettu
-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
Mun kytkinasetelma on mallia Escort 1.8 GT -97. Mulla olikin sellainen kutina, että Mondeossa saattaisi olla isompi kytkinasetelma. Mutta tuohan on vaan hyvä, ei tarvitse kytkinlevyä sorvailla.
EDIT: Onko siis Mondeon kytkinlevyssä valmiiksi type-9 sopivat spoorit? Tuo Escortin kytkinlevy ei ole sinne päinkään.
Kuinkas painava muuten on Mondeon vauhtipyörä? Escortin pyörä oli huomattavan kevyt verrattuna esim. kenttiläisen pyörään. Sääli etten mitannut koskaan tarkemmin.
EDIT: Onko siis Mondeon kytkinlevyssä valmiiksi type-9 sopivat spoorit? Tuo Escortin kytkinlevy ei ole sinne päinkään.
Kuinkas painava muuten on Mondeon vauhtipyörä? Escortin pyörä oli huomattavan kevyt verrattuna esim. kenttiläisen pyörään. Sääli etten mitannut koskaan tarkemmin.
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
1.8 Escon zetecissä on 210mm kytkin (on kanssa juurikin -97 mallin kone tallissa, on menossa erääseen vanhempaan foortiin) ja poorit taisi olla 20x17 (eli halk 20mm 17 uraa), Mondeossa on eri kytkin/vauhtipyörä hässäkkä. Escortin asetelmaan sopii OHC:n iso kytkinlevy nätisti kun nappaa kitkapinnasta vauhtipyörän puolelta pari milliä halkaisijasta pois. Mondeon vauhtipyörä on jonkun verran painavampi kuin Escortin ja 2.0 Mondeon levyssä pitäisi olla 1"x23 poorit, täytynee ehtoolla tarkastaa.
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
vauhtipyörän painoa en ole punninnut, teen sen jossain vaiheessa.
kuvan kytkinlevy on 1"x23 spoorilla ja oli erittäin sopivan tuntuinen type9 akselille.
joku jolla on Microcat koneella vois tarkistaa mihin malleihin tarkoitettu.
purkaamon mies sanoi ottaneensa sen -94 1.8 Mondeosta.
Kytkinlevy
vauhtipyörä ja kytkin
vauhtipyörä takaa
kuvan kytkinlevy on 1"x23 spoorilla ja oli erittäin sopivan tuntuinen type9 akselille.
joku jolla on Microcat koneella vois tarkistaa mihin malleihin tarkoitettu.
purkaamon mies sanoi ottaneensa sen -94 1.8 Mondeosta.
Kytkinlevy
vauhtipyörä ja kytkin
vauhtipyörä takaa
-
- Ylläpitäjä
mondeot on kaikki MTX75 lootalla, jonka nimestä voinee jonkinlaista sukulaissuhdetta MT75 päätellä. MTX:n sisään menevä vauhtipyörä taisi olla peräti 240mm. EFi Fiestoissa ja Escoissa on 220mm vauhtipyörä, pl RS2K ja 130hp XR3i.
Burtonilla oli joku RWD konversiokitti Zeteciin, ilmeisesti MT75 kanssa käytettäväksi. Miten minusta tuntuu, että postasin nämä samat turinat tänne jo aikaisemminkin? Termarikotelo tarvinnee siirtää, mutta siihenki apu löytyy burtonilta.
Burtonilla oli joku RWD konversiokitti Zeteciin, ilmeisesti MT75 kanssa käytettäväksi. Miten minusta tuntuu, että postasin nämä samat turinat tänne jo aikaisemminkin? Termarikotelo tarvinnee siirtää, mutta siihenki apu löytyy burtonilta.
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
Olikos tuo (tuplakaasari?)imusarja sama kaikille Zeteceille? Jos portit on samoissa kohdissa pre 98 koneissa, niin tuo sinun muovinen imusarja kiinnostaisi. Ei sulla muuten jäänyt yli sitä koteloa, joka tuohon läpän päälle tulee?Brenda kirjoitti:tilasin just burtonilta imusarjan. hintaahan sille kertyi ku ei muuta tilattavaa ollut
sen tiedän että suutintukit ei käy ristiin, kun mulla yks tuommoinen post -98 tukki on. Jako on eri.
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
sanoivat burtonilla saman sarjan sopivan pre ja post 98 koneisiin.
ja eipä tuossa kannessa ja lohkossa ulkoisia eroja äkkiseltään vanhempaan huomaakaan. jakopää, öljypohja ja vesipumppu ovat tietysti aivan erilaiset.
juu ei mulla ole käyttöä imusarjalle ja siinä kiinni oleville hiluille. ja laitoinkin ne jo myyntiosastolle. tarjoa rohkeasti jos kiinnostaa.
ei mulla ole mitään koteloa tuohon.
tuossa muutama kuva moottorin kotiutumis hetkeltä:
kuva1
kuva2
kuva3
kuva4
kuva5
kuva6
kuva7
mikähän tuon tyyppikoodi on, kun siihen vaihteiston kiinnityksen lähellä olevaan tasopintaan ei ole meistetty mitään numeroita?
ja mikähän lienee tehtaan ilmoittama teho automaatti mondeolle.
onko se sama 100kW mitä vanhemmissakin koneissa?
ja eipä tuossa kannessa ja lohkossa ulkoisia eroja äkkiseltään vanhempaan huomaakaan. jakopää, öljypohja ja vesipumppu ovat tietysti aivan erilaiset.
juu ei mulla ole käyttöä imusarjalle ja siinä kiinni oleville hiluille. ja laitoinkin ne jo myyntiosastolle. tarjoa rohkeasti jos kiinnostaa.
ei mulla ole mitään koteloa tuohon.
tuossa muutama kuva moottorin kotiutumis hetkeltä:
kuva1
kuva2
kuva3
kuva4
kuva5
kuva6
kuva7
mikähän tuon tyyppikoodi on, kun siihen vaihteiston kiinnityksen lähellä olevaan tasopintaan ei ole meistetty mitään numeroita?
ja mikähän lienee tehtaan ilmoittama teho automaatti mondeolle.
onko se sama 100kW mitä vanhemmissakin koneissa?
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
tämä ei ole suomimoottori. tällaisia uusia koneita voi ostaa vaikka täältä.jive kirjoitti:meinaatko koodia AJ? Samat 130hp tuossa on kuin muissakin uudemmissa kakslitrasissa. Miten ihmeessä sinulla ei ole pulse-air/EGR putket pakosarjassa kiinniKummallista.... luulin että suomikaaroissa on kaikissa. Tosin GT escon koneessakin oli sokea pakosarja.
http://www.fordpowerproducts.com/european_lit.htm
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
WowBrenda kirjoitti: tämä ei ole suomimoottori. tällaisia uusia koneita voi ostaa vaikka täältä.
http://www.fordpowerproducts.com/european_lit.htm

- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
tämä jannu on saanut erilaisella pakosarjalla
http://cyclops.dmu.ac.uk/tiger/paul/zetec-main.html
http://cyclops.dmu.ac.uk/tiger/paul/zetec-main.html
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Näyttäisi 2.0 Focuksen pakosarjalta.Brenda kirjoitti:tämä jannu on saanut erilaisella pakosarjalla
http://cyclops.dmu.ac.uk/tiger/paul/zetec-main.html
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Ylläpitäjä
Meinaat varmaan Ford Racingin peltipakosarjalta?Hartza kirjoitti:Näyttäisi 2.0 Focuksen pakosarjalta.
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Orkkis sarja on saman mallinen. Tuo on taas "peltisarja" En muista tarkkaan oliko jossain Mondeoissakin samanlainen vakiosarja...jive kirjoitti:Meinaat varmaan Ford Racingin peltipakosarjalta?Hartza kirjoitti:Näyttäisi 2.0 Focuksen pakosarjalta.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
tota samaa imusarjaa olis ollu moposportissa hyllyssäBrenda kirjoitti:Burtonilta tilattu imusarja

hinnasta en sitten tiedä kumpi olis ollu edullisempi

ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Nostellaas vanhaa hyvää topicia.
Kertokaas cortinamiehet sellainen tiivistelmä mitä kaikkea mk1 tai mk2 cortinaan pitää tehdä / huomioida jos mielii zetecciä voimanlähteeksi? Onkos cortinoista vertailulappuja skannailtuna valmiiksi vai pitääkö kinuta Fordilta? Mikähän mahtaa olla Cortinoissa suurin vertailumoottori (eli saako 2.0 konetta kilpiin...)
Kertokaas cortinamiehet sellainen tiivistelmä mitä kaikkea mk1 tai mk2 cortinaan pitää tehdä / huomioida jos mielii zetecciä voimanlähteeksi? Onkos cortinoista vertailulappuja skannailtuna valmiiksi vai pitääkö kinuta Fordilta? Mikähän mahtaa olla Cortinoissa suurin vertailumoottori (eli saako 2.0 konetta kilpiin...)
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Sait privaa.samiharju kirjoitti:Nostellaas vanhaa hyvää topicia.
Kertokaas cortinamiehet sellainen tiivistelmä mitä kaikkea mk1 tai mk2 cortinaan pitää tehdä / huomioida jos mielii zetecciä voimanlähteeksi? Onkos cortinoista vertailulappuja skannailtuna valmiiksi vai pitääkö kinuta Fordilta? Mikähän mahtaa olla Cortinoissa suurin vertailumoottori (eli saako 2.0 konetta kilpiin...)
mk1 Cortinan suurin vertailumoottori on Lotus Cortina, 1558cc ja 105bhp.
Eli mk1:seen ei saa kuin 1.8zetecin.
Kunhan saan oman pelin kilpiin (toivottavasti maanantaina), olisi tarkoitus alkaa kirjaamaan kyseisiä juttuja sivuilleni hieman nykyistä tarkemmin.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Zetec > mk2
kas, minähän tähän topiciin vuosia sitten vastailin viimeksi.. 2.0 zetec-klassikko haave elää edelleen vaikkei cortinaprojektia koskaan tullutkaan. nyt olis tyrkyllä hyvä välikoppaescortti johon moisen voisi roiskaista, ruiskuineen päivineen.
Kätevintä on kai ostaa huonokorinen tai muuten halpa 2.0 mondeo osiksi josta saa kaikkea tarvittavaa. type9:iin kaiketi sopii tuo mondeon (1,8/2.0) vauhtipyörä pyörimään, levyn kyllä löytää jostain sopivan (jos ei orggis sovi). Tosin tuossa tallin nurkassa olisi 1,8 zetecin huimapyörä johon on tehty ohc asetelmalle sovitus, se olisi myös helppo ratkaisu kun on valmiiksi tehtynä.
Öljypohjan kanssa on oma shownsa; kaiketi se cvh sierran peltipohjasta helpoiten muokkautuu?
Entäs tuo johtohässäkkä jos ko. kombinaatiota meinaisi sovittaa mahdollisimmen täydellisenä suoraan Mondeosta; onko kabiiniin menevistä johdoista kuinka kova sekamelsta? ainakin tuo johtosarjan liitin on Mondeossa helpossa paikassa..
Entäs se moniurahihna; näinköhän sopii mondeon apulaitteet pyörimään mk2 escossa ilman isoja muutoksia? Termarin siirto pitänee jotenkin suorittaa ellei sovi muuten.. Koneen korvakkeet täytyy kai tehdä itse myös. Sopiikos Mondeon oma imusarja asumaan mk2 escon konehuoneessa? pakosarja pitää tehdä itse.
huoh. olihan siinä taas tunneryöppy.. mutta sanokaahan mulle, olenko yhtään tutkalla asian suhteen?
Kätevintä on kai ostaa huonokorinen tai muuten halpa 2.0 mondeo osiksi josta saa kaikkea tarvittavaa. type9:iin kaiketi sopii tuo mondeon (1,8/2.0) vauhtipyörä pyörimään, levyn kyllä löytää jostain sopivan (jos ei orggis sovi). Tosin tuossa tallin nurkassa olisi 1,8 zetecin huimapyörä johon on tehty ohc asetelmalle sovitus, se olisi myös helppo ratkaisu kun on valmiiksi tehtynä.
Öljypohjan kanssa on oma shownsa; kaiketi se cvh sierran peltipohjasta helpoiten muokkautuu?
Entäs tuo johtohässäkkä jos ko. kombinaatiota meinaisi sovittaa mahdollisimmen täydellisenä suoraan Mondeosta; onko kabiiniin menevistä johdoista kuinka kova sekamelsta? ainakin tuo johtosarjan liitin on Mondeossa helpossa paikassa..
Entäs se moniurahihna; näinköhän sopii mondeon apulaitteet pyörimään mk2 escossa ilman isoja muutoksia? Termarin siirto pitänee jotenkin suorittaa ellei sovi muuten.. Koneen korvakkeet täytyy kai tehdä itse myös. Sopiikos Mondeon oma imusarja asumaan mk2 escon konehuoneessa? pakosarja pitää tehdä itse.
huoh. olihan siinä taas tunneryöppy.. mutta sanokaahan mulle, olenko yhtään tutkalla asian suhteen?

-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Re: Zetec > mk2
Vauhtipyörä sopinee, ainakin 1.8zetec vp mahtuu cortinan askiin eikä type9 kytkinkoppa ainakaan ahtaampi ole. Mutta ihan varma en ole, 2.0 taitaa kuitenkin olla hieman suurempi kytkin. 2.0 kytkin voisi soveltua sinänsä suoraan, siinähän on sama 1"x23 (vaimikäseoli) pooritus kuin type9, painelaakeria voi joutua soveltamaan.samiharju kirjoitti:kas, minähän tähän topiciin vuosia sitten vastailin viimeksi.. 2.0 zetec-klassikko haave elää edelleen vaikkei cortinaprojektia koskaan tullutkaan. nyt olis tyrkyllä hyvä välikoppaescortti johon moisen voisi roiskaista, ruiskuineen päivineen.
Kätevintä on kai ostaa huonokorinen tai muuten halpa 2.0 mondeo osiksi josta saa kaikkea tarvittavaa. type9:iin kaiketi sopii tuo mondeon (1,8/2.0) vauhtipyörä pyörimään, levyn kyllä löytää jostain sopivan (jos ei orggis sovi). Tosin tuossa tallin nurkassa olisi 1,8 zetecin huimapyörä johon on tehty ohc asetelmalle sovitus, se olisi myös helppo ratkaisu kun on valmiiksi tehtynä.
Joo, jos löydät sellaisen jostain. Mondeoissa on pohjan patti takana, se lienee seuraavaksi paras vaihtoehto.samiharju kirjoitti: Öljypohjan kanssa on oma shownsa; kaiketi se cvh sierran peltipohjasta helpoiten muokkautuu?
Moottoriin liittyvät johtosarjat ovat melkolailla oma pakettinsa erillään muista sähköistä, ei pitäisi olla paha homma saada toimimaan. Ehkä...samiharju kirjoitti:
Entäs tuo johtohässäkkä jos ko. kombinaatiota meinaisi sovittaa mahdollisimmen täydellisenä suoraan Mondeosta; onko kabiiniin menevistä johdoista kuinka kova sekamelsta? ainakin tuo johtosarjan liitin on Mondeossa helpossa paikassa..
Termostaattikotelo tosiaan pitää vaihtaa matalampaan mallin, paitsi jo haluaa tuoda konetta/laatikkoa reilusti eteenpäin.samiharju kirjoitti:
Entäs se moniurahihna; näinköhän sopii mondeon apulaitteet pyörimään mk2 escossa ilman isoja muutoksia? Termarin siirto pitänee jotenkin suorittaa ellei sovi muuten.. Koneen korvakkeet täytyy kai tehdä itse myös. Sopiikos Mondeon oma imusarja asumaan mk2 escon konehuoneessa? pakosarja pitää tehdä itse.
huoh. olihan siinä taas tunneryöppy.. mutta sanokaahan mulle, olenko yhtään tutkalla asian suhteen?![]()
Burton yms myyvät "waterrail" sarjoja, koneenkorvia yms jos ei halua itse tehdä.
Mondeon imusarja mahtunee jos tekee sopivan mallisen moottorinkorva/etupalkki yhdistelmän.
Tässä nyt jotain omia käsityksiä aiheesta.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
- Paikkakunta: Tallinna #888
- Viesti:
Re: Zetec > mk2
Mondeon vesipumppu püörii väärinpäin, sen tilalle tulis hankkia Ecortin Zetecciin sopiva. Laturin paikan joutuu kans muuttamaan, ainakaan vanhakoppaan en saanut orggiskiinnikkein sitä mahtumaan ja laitoin imupuolelle itsetehdyn kiinnikkeen varaan.samiharju kirjoitti: Entäs se moniurahihna; näinköhän sopii mondeon apulaitteet pyörimään mk2 escossa ilman isoja muutoksia?
Jäähdytinletkuja joutuu järjestämään uusiksi.
Mulla on Type 9 aski, vakio Sierran kytkinkoppa, 2.0 Mondeon vauhtipyörä/asetelma ja joku "tuntematon" (diesel?) levy. Painelaakerin haaruka tai miksi sitä kutsutaan, sitä jouduin modifioimaan kans. Startti sopii DOHC Sierran heittämällä tai sitten jos tekee välipalan niin OHC-n tai kentin mut ainakin mulla korkeapuristeinen konee tahtoo välitetyn startin (=DOHC).
Vaihteiston paikka tulee aika ahtaaaksi, kepin aukko siirtyy hieman toiseen paikkaan, kardaani lyhyemmäksi.
Näitä nyt ekaks muistuu mieleen, on siitä jo monta vuotta

Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000