Lisäsuuttimet Cossun koneeseen

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Lisäsuuttimet Cossun koneeseen

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Toukokuu 24. 13:29:41 2004

Eli tarkotus olisi laittaa pari kappaletta lisäsuuttimia (bensa) 2WD cossun imusarjaan.
Itse ajattelin niitten sijoituspaikaksi tehdä tohon kaasuläppäkotelon ja sen mutkapalan väliin noin 10cm pitkän lisäpalan, johon noi suuttimet vois sitten laittaa kiinni.
Mahdollisia sijoituspaikkoja ja ton oman ideani puolto- tai vastustuskommentteja oltaisiin kuitenkin vailla.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Toukokuu 24. 13:51:55 2004

Itse mittinyt lisä suuttimia myös,mut tuo tasaisesti jakautuminen arveluttaa cossun tyylisessä kotelossa yhdellä suuttimella.Itsellä mahdollisesti laitan jokaiselle "kurkulle" oman suuttimen painekotelon jälkeen paine kytkimellä ohjattuna.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ma Toukokuu 24. 14:06:31 2004

itellä ei cossun rusikua oo vaan is:n,mut laitoin kaasuläpän eteen 2kpl suuttimia ja ainaki auto toimii hyvin.luulisi jakautuvan hyvin,koska bensa menee sumksi ja kyl se sumu joka sylinterille jakautuu ilman seassa.melkeen ainoo konsti todettua olis laittaa pakosarjan lähtöön jokaisen sylinterin kohdalle oma lamda ja neljä seosmittaria.aika arvokkaaksi vaan tulee.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ma Toukokuu 24. 14:26:11 2004

eikös kossua ole turvallisempi virittää isommilla suuttimilla ja sopivalla lastulla?
Lisäsuuttimista sen verran, pitääkö suuttimen kärki sijaita fyysisesti imusarjan sisällä, vai riittääkö esim. lyhyen letkun päässä klemmarivirityksellä? Imusarjassa olisi sitten sopiva liitos letkulle. Olisi aika paljon helpompi toteuttaa sellainen...
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ma Toukokuu 24. 14:33:47 2004

2wd cossun imusarjaan saa laitettua 8 suutinta kun poraa imusarja alapuolelle jätetyt tasaiset "suutinten paikat" auki.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Toukokuu 24. 14:38:21 2004

Hartza kirjoitti:eikös kossua ole turvallisempi virittää isommilla suuttimilla ja sopivalla lastulla?
Henk.kohtaisesti en lähde muuttamaan kun toimii (ei cossu,ohc) tuolla lastulla noilla olevilla palikoilla niin hyvin ja soppa riittää normaali käytössä (alle 1,3bar)kyllä,mut korkeimmilla kierroksilla alkaa menemään laihemmalle eikä noista 311cm/3 vakioista enää soppaa tule riittävästi vaikka b-paineitta nostaisikin .
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Toukokuu 24. 14:45:44 2004

aksu kiinnostaisko 500cc suuttimet
posch 0280 150 403

tarjoo :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Toukokuu 24. 23:41:49 2004

Jos ne laittaa tonne ennen painekoteloa niin silloinhan sen seoksenkin pitäisi tulla aika tasaiseksi.
Kaveri, joka rakentaa mulle noi ohjauspiirit sanoi, että ihan käytännössä on todettu suutinten suuntaamisella vasten tulevaa ilmavirtaa olevan suurikin (parantava) vaikutus koneen käyttäytymiseen.
Ton välipalan meinasin tehdä sellaiseksi, että sen voi kääntää ympäri ja tutkia kumminpäin toi koneen käytös on parempi.
Mitä tohon turvallisuuteen tulee niin ymmärrykseni mukaan noi ohjauspiirit tulee toimimaan kierrosluvun, ahtopaineen ja lambdan arvojen perusteella ja lisäsuutinten ruiskutusaika on säätyvä eli tolla systeemillä vaan lisätään sitä turvallisuutta, kun liian laihalle menemisen vaaraa ei periaatteessa ole.

Sellasta voisin vielä tiedustella, että miten paljon toi vakio MAP-anturi kestää ylipainetta enen kuin sekoaa/hajoaa.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Toukokuu 25. 10:23:28 2004

on mulla viisari vahingossa kiivennyt 2,2 lukuihin asti vakio mapilla
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Toukokuu 25. 11:31:06 2004

Kyllähän mappi kestää paljon enemmän mihin on tarkoitettu, mutta kun menee "pohjaan" niin arvot ei enää muutu
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Toukokuu 25. 12:32:36 2004

siipicossu kirjoitti:Kyllähän mappi kestää paljon enemmän mihin on tarkoitettu, mutta kun menee "pohjaan" niin arvot ei enää muutu
Ton arvojen muuttumisen ei pitäs tapauksessa haitata asiaa kun seokset säätyy kierrosten ja seossuhteen mukaan sen jälkeen, kun mapin arvot katossa.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Toukokuu 25. 13:48:30 2004

Mun mielestä tollaset yhden tai kahden lisäsuuttimen viritykset on melko arveluttavia. 4 suutinta on todettu hyvin toimiviksi jos ne on riittävän isot tarkoitukseensa, jos aletaan hakea viimeisiä hevosia koneesta irti 8 suutinta on seuraava vaihtoehto.. Ei myöskään ole mitenkään varmaa meneekö jokaiseen sylinteriin samanlainen seos koska lambda ei sitä näytä ellei sitten laiteta jokaiselle sylinterille omaa anturia pakosarjaan... Kokeillahan voi toki mitä vaan... :roll:

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Toukokuu 25. 14:01:49 2004

Cosesc puhuu kyllä asiaa.
Riittävän isot suuttimet ja OIKEANLAINEN lastu niin rokkaa.
Parin lisäsuuttimen kanssa käy yleensä aina niin että seokset ovat erilaiset eri pytyissä.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Toukokuu 25. 14:15:43 2004

Jos isäsuuttimia laittaa jonkun muun määrän kuin 4, niin eihän niitä nyt missään tapauksessa saa imusarjaan laittaa! Ja jos ne laitetaan johonkin aikaisemmin, täytyy niitä ohjata kaksinkertaisella kampitaajuudella. Muuten ei ole mitään takeita tasaisista seoksista eri pytyissä. Lambda-antureiden hyvä puoli on kyllä se, että sen näyttämä menee aika pitkälle laihimman sylinterin mukaan.

edit: neljän lambdan käyttö turbopakosarjoissa ei tule toimimaan lämpötilojen ja ennen kaikkea paineiden takia. Neljällä pakokaasunlämpöanturilla voisi kyllä olla käyttöä.
Viimeksi muokannut JesseT, Ti Toukokuu 25. 14:23:47 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Toukokuu 25. 14:22:01 2004

Itse mietin tota hommaa siltä pohjalta, että jos noi lisäsuuttimet laittas ennen painekoteloa niin silloinhan ton painekoteloon menevän ilma+bensa seoksen pitäisi olla ainakin teoriassa samanlaista joka pytylle.

JesseT kerkes näköjään jo vahvistaa tota mun kantaa asiaan. Tollanen pakokaasun lämpöanturikin on tulossa (ainakin yksi kappale), mutta en tiedä sanoa osallistuuko se suutinten säätöön.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Toukokuu 25. 14:31:30 2004

Jos lisäsuuttimia laittaa esim 2 kappaletta vaikka kaasuläpän jälkeen ennen painekoteloa, täytyy ne ohjata siten että lähtevät mukaan vasta täydellä kaasulla.
Polttoaineen syöttömäärää sitten säädetään softalla tms.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Toukokuu 26. 0:48:56 2004

ckolli kirjoitti:Jos lisäsuuttimia laittaa esim 2 kappaletta vaikka kaasuläpän jälkeen ennen painekoteloa, täytyy ne ohjata siten että lähtevät mukaan vasta täydellä kaasulla.
Polttoaineen syöttömäärää sitten säädetään softalla tms.
Voisitko ckolli selittää tota hommaa mulle vähän tarkemmin eli miksi vasta täydellä kaasulla.
Ton systeemin tarkotus oli mun ymmärtääkseni pitää seos riittävän rikkaana eli kompensoida toi omien suutinten tuoton loppuminen. Itse en asiaan ole vielä sen tarkemmin perehtynyt, mutta toi kaveri, joka noi piirit rakentaa antoi mun ymmärtää, että noilla lisäsuuttimilla ei pitäisi olla liian laihalle menemisen vaaraa.

Vastaa Viestiin