Lisäsuuttimet Cossun koneeseen
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Lisäsuuttimet Cossun koneeseen
Eli tarkotus olisi laittaa pari kappaletta lisäsuuttimia (bensa) 2WD cossun imusarjaan.
Itse ajattelin niitten sijoituspaikaksi tehdä tohon kaasuläppäkotelon ja sen mutkapalan väliin noin 10cm pitkän lisäpalan, johon noi suuttimet vois sitten laittaa kiinni.
Mahdollisia sijoituspaikkoja ja ton oman ideani puolto- tai vastustuskommentteja oltaisiin kuitenkin vailla.
Itse ajattelin niitten sijoituspaikaksi tehdä tohon kaasuläppäkotelon ja sen mutkapalan väliin noin 10cm pitkän lisäpalan, johon noi suuttimet vois sitten laittaa kiinni.
Mahdollisia sijoituspaikkoja ja ton oman ideani puolto- tai vastustuskommentteja oltaisiin kuitenkin vailla.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Itse mittinyt lisä suuttimia myös,mut tuo tasaisesti jakautuminen arveluttaa cossun tyylisessä kotelossa yhdellä suuttimella.Itsellä mahdollisesti laitan jokaiselle "kurkulle" oman suuttimen painekotelon jälkeen paine kytkimellä ohjattuna.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Ylläpitäjä
itellä ei cossun rusikua oo vaan is:n,mut laitoin kaasuläpän eteen 2kpl suuttimia ja ainaki auto toimii hyvin.luulisi jakautuvan hyvin,koska bensa menee sumksi ja kyl se sumu joka sylinterille jakautuu ilman seassa.melkeen ainoo konsti todettua olis laittaa pakosarjan lähtöön jokaisen sylinterin kohdalle oma lamda ja neljä seosmittaria.aika arvokkaaksi vaan tulee.
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
eikös kossua ole turvallisempi virittää isommilla suuttimilla ja sopivalla lastulla?
Lisäsuuttimista sen verran, pitääkö suuttimen kärki sijaita fyysisesti imusarjan sisällä, vai riittääkö esim. lyhyen letkun päässä klemmarivirityksellä? Imusarjassa olisi sitten sopiva liitos letkulle. Olisi aika paljon helpompi toteuttaa sellainen...
Lisäsuuttimista sen verran, pitääkö suuttimen kärki sijaita fyysisesti imusarjan sisällä, vai riittääkö esim. lyhyen letkun päässä klemmarivirityksellä? Imusarjassa olisi sitten sopiva liitos letkulle. Olisi aika paljon helpompi toteuttaa sellainen...
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Henk.kohtaisesti en lähde muuttamaan kun toimii (ei cossu,ohc) tuolla lastulla noilla olevilla palikoilla niin hyvin ja soppa riittää normaali käytössä (alle 1,3bar)kyllä,mut korkeimmilla kierroksilla alkaa menemään laihemmalle eikä noista 311cm/3 vakioista enää soppaa tule riittävästi vaikka b-paineitta nostaisikin .Hartza kirjoitti:eikös kossua ole turvallisempi virittää isommilla suuttimilla ja sopivalla lastulla?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Jos ne laittaa tonne ennen painekoteloa niin silloinhan sen seoksenkin pitäisi tulla aika tasaiseksi.
Kaveri, joka rakentaa mulle noi ohjauspiirit sanoi, että ihan käytännössä on todettu suutinten suuntaamisella vasten tulevaa ilmavirtaa olevan suurikin (parantava) vaikutus koneen käyttäytymiseen.
Ton välipalan meinasin tehdä sellaiseksi, että sen voi kääntää ympäri ja tutkia kumminpäin toi koneen käytös on parempi.
Mitä tohon turvallisuuteen tulee niin ymmärrykseni mukaan noi ohjauspiirit tulee toimimaan kierrosluvun, ahtopaineen ja lambdan arvojen perusteella ja lisäsuutinten ruiskutusaika on säätyvä eli tolla systeemillä vaan lisätään sitä turvallisuutta, kun liian laihalle menemisen vaaraa ei periaatteessa ole.
Sellasta voisin vielä tiedustella, että miten paljon toi vakio MAP-anturi kestää ylipainetta enen kuin sekoaa/hajoaa.
Kaveri, joka rakentaa mulle noi ohjauspiirit sanoi, että ihan käytännössä on todettu suutinten suuntaamisella vasten tulevaa ilmavirtaa olevan suurikin (parantava) vaikutus koneen käyttäytymiseen.
Ton välipalan meinasin tehdä sellaiseksi, että sen voi kääntää ympäri ja tutkia kumminpäin toi koneen käytös on parempi.
Mitä tohon turvallisuuteen tulee niin ymmärrykseni mukaan noi ohjauspiirit tulee toimimaan kierrosluvun, ahtopaineen ja lambdan arvojen perusteella ja lisäsuutinten ruiskutusaika on säätyvä eli tolla systeemillä vaan lisätään sitä turvallisuutta, kun liian laihalle menemisen vaaraa ei periaatteessa ole.
Sellasta voisin vielä tiedustella, että miten paljon toi vakio MAP-anturi kestää ylipainetta enen kuin sekoaa/hajoaa.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Kyllähän mappi kestää paljon enemmän mihin on tarkoitettu, mutta kun menee "pohjaan" niin arvot ei enää muutu
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
-
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
Mun mielestä tollaset yhden tai kahden lisäsuuttimen viritykset on melko arveluttavia. 4 suutinta on todettu hyvin toimiviksi jos ne on riittävän isot tarkoitukseensa, jos aletaan hakea viimeisiä hevosia koneesta irti 8 suutinta on seuraava vaihtoehto.. Ei myöskään ole mitenkään varmaa meneekö jokaiseen sylinteriin samanlainen seos koska lambda ei sitä näytä ellei sitten laiteta jokaiselle sylinterille omaa anturia pakosarjaan... Kokeillahan voi toki mitä vaan... 

-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Jos isäsuuttimia laittaa jonkun muun määrän kuin 4, niin eihän niitä nyt missään tapauksessa saa imusarjaan laittaa! Ja jos ne laitetaan johonkin aikaisemmin, täytyy niitä ohjata kaksinkertaisella kampitaajuudella. Muuten ei ole mitään takeita tasaisista seoksista eri pytyissä. Lambda-antureiden hyvä puoli on kyllä se, että sen näyttämä menee aika pitkälle laihimman sylinterin mukaan.
edit: neljän lambdan käyttö turbopakosarjoissa ei tule toimimaan lämpötilojen ja ennen kaikkea paineiden takia. Neljällä pakokaasunlämpöanturilla voisi kyllä olla käyttöä.
edit: neljän lambdan käyttö turbopakosarjoissa ei tule toimimaan lämpötilojen ja ennen kaikkea paineiden takia. Neljällä pakokaasunlämpöanturilla voisi kyllä olla käyttöä.
Viimeksi muokannut JesseT, Ti Toukokuu 25. 14:23:47 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Itse mietin tota hommaa siltä pohjalta, että jos noi lisäsuuttimet laittas ennen painekoteloa niin silloinhan ton painekoteloon menevän ilma+bensa seoksen pitäisi olla ainakin teoriassa samanlaista joka pytylle.
JesseT kerkes näköjään jo vahvistaa tota mun kantaa asiaan. Tollanen pakokaasun lämpöanturikin on tulossa (ainakin yksi kappale), mutta en tiedä sanoa osallistuuko se suutinten säätöön.
JesseT kerkes näköjään jo vahvistaa tota mun kantaa asiaan. Tollanen pakokaasun lämpöanturikin on tulossa (ainakin yksi kappale), mutta en tiedä sanoa osallistuuko se suutinten säätöön.
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Voisitko ckolli selittää tota hommaa mulle vähän tarkemmin eli miksi vasta täydellä kaasulla.ckolli kirjoitti:Jos lisäsuuttimia laittaa esim 2 kappaletta vaikka kaasuläpän jälkeen ennen painekoteloa, täytyy ne ohjata siten että lähtevät mukaan vasta täydellä kaasulla.
Polttoaineen syöttömäärää sitten säädetään softalla tms.
Ton systeemin tarkotus oli mun ymmärtääkseni pitää seos riittävän rikkaana eli kompensoida toi omien suutinten tuoton loppuminen. Itse en asiaan ole vielä sen tarkemmin perehtynyt, mutta toi kaveri, joka noi piirit rakentaa antoi mun ymmärtää, että noilla lisäsuuttimilla ei pitäisi olla liian laihalle menemisen vaaraa.