Cos 4WD osien kestävyys

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Cos 4WD osien kestävyys

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Huhtikuu 24. 12:42:45 2004

Millaisilla tehoilla MT75 (4wd) rupee pykimään jos autoa ei käytetä mihinkään donitsin vääntöön?
Etuakselilla ei taida olla mitään lukkoa, onko kukaan Quaifea sinne laittanut?
Rakennetaanko 7" tai 7.5" etuperä alkuperäisiin kuoriin vai onko noille kaikille omat kuorensa.
6.5" perän kuoria ilmeisesti vahvistetaan kannen väliin laitettavalla teräslevyllä, kestääkö se sitten kadulla millaisia tehoja?
4WD taka-akseleita on ilmeisesti paljonkin siirretty takavetoisiin, millaisilla tehoilla ne rupeaa poikimaan?

Kestääkö vai ei kysymykset on tietenkin vaikeita vastata, mutta jotain kokemusperäistä tietoa varmaan löytyy?
Projekti alkaa aika tyhjältä pöydältä, kannattaisiko nelarista tehdä heti 2WD jos mielikuvituksessa siintää nelosella alkavia teho lukemia?

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » La Huhtikuu 24. 12:56:38 2004

Nelarin etuperä antautuu aika helposti jos vahvikkeita ei ole tehty.
Jos sitten hankkii kunnon etuperän ym kilkkeet alkaa euroja juosta kovaan tahtiin.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Huhtikuu 24. 13:26:58 2004

A-ryhmän 7.5" etuperä ja 9" takaperä ei ole heti hankintalistalla vaikka 9" lukko olikin Ebayssä hinta nyt 200£.
7-vaihteinen sekventiaalilaatikko n. 20000£ taitaa vetää kanssa budjetin aika pahasti kuralle.

Hippi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Hippi » La Huhtikuu 24. 15:56:54 2004

nelkkarin laatikko kestää kohtuu hyvin kadulla tasaisiavetoja isommillakin hevosilla,etuperä kestää kanssa aika hyvin jos laittaa sen vahvikelevyn.

laatikko räjähtää ns.pumpatessa helposti(3 laatikkoa viikossa RALLI-aseessa) että silleen.

laatikkoon kannattaa laittaa nelikko dokista ensiöveto jos meinaa ihan vakioaskilla ajella tuli aika mukavan tuntuinen,nelos ja vitosväli menee vaan aika pieneksi.

jos jotain lisätietoja haluat pistä privaa.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Huhtikuu 25. 0:10:11 2004

7,5" etuperässä on omat kuoret.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Huhtikuu 30. 13:00:47 2004

Hippi tarkoitatko DOHC ensiövedolla planeettapyörästöä vai ketjua?
DOHC 4WD perissä on ilmeisesti välitys 3.92 voiko Cossuun laittaa 7.5" 3.92 välityksisen takaperän ja DOHC etuperän? Toisin sanoen onko toi etuperän 3.92 välitys pelkästään hampaiden suhde siellä mötikässä vai lasketaanko siihen mukaan ketjun välityssuhde tms. ?
Sopiiko DOHC 4WD veto-osat suoraan Cossuun?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

tivi
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Heinäkuu 1. 20:49:34 2002

Viesti Kirjoittaja tivi » Ti Toukokuu 4. 17:44:27 2004

ckolli kirjoitti:Nelarin etuperä antautuu aika helposti jos vahvikkeita ei ole tehty.
Jos sitten hankkii kunnon etuperän ym kilkkeet alkaa euroja juosta kovaan tahtiin.
Kertoisitkos minkälaisia vahvikkeita olis syytä tehdä ja kuka niitä tekee ?
kiitos !

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Toukokuu 4. 17:49:29 2004

Nelikkoon en ole henkilökohtaisesti tutustunut joten Jjs tai joku muu korjatkoon jos olen väärässä.
2WD:n perään takakannen väliin tehdään teräksestä levy joka estää alukuoria leviämästä kovassa vedossa.
Luullakseni nelarin etuperän kanssa on samantyyppinen homma + ratasmuutokset.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Toukokuu 4. 18:54:38 2004

Tää nyt on vähän hihasta vetästy, mutta kai sinne laitetaan 8-10mm paksu teräksinen "tiiviste" joka on vähän kuoria suurempi?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 4. 19:02:30 2004

SLEI kirjoitti:Hippi tarkoitatko DOHC ensiövedolla planeettapyörästöä vai ketjua?
DOHC 4WD perissä on ilmeisesti välitys 3.92 voiko Cossuun laittaa 7.5" 3.92 välityksisen takaperän ja DOHC etuperän? Toisin sanoen onko toi etuperän 3.92 välitys pelkästään hampaiden suhde siellä mötikässä vai lasketaanko siihen mukaan ketjun välityssuhde tms. ?
Sopiiko DOHC 4WD veto-osat suoraan Cossuun?
Etuperässä on DOHC vs. cosw. on eri välitys ja samat rattaat/ketju jakolaatikossa; eli jos laitat tuon Scorpion 3.92 välityksen ja DOHC etuperän, kaikki OK. Välitys tulee kokonaispaketista.
DOHC4x4:ssä on periaatteessa vaihtokelpoiset romppeet; laatikko fyysisesti sama, etukardaani on sama, etuperä fyysisesti sama jne

Vastaan hipin puolesta joka taas saa sitten oikoa jos meni metsään :lol:
Ensiöveto: kytkinakselin ja ryhmäpyörästön hammaspyöräpari.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 4. 19:04:57 2004

SLEI kirjoitti:Tää nyt on vähän hihasta vetästy, mutta kai sinne laitetaan 8-10mm paksu teräksinen "tiiviste" joka on vähän kuoria suurempi?
Korkealaatuisesta teräksestä, n.5-6mm paksu, mahdollisimman umpinaiseksi muotoiltu levy (vain välttämättömät reiät esim. lautaspyörälle) joka kiinnitetään kuoren ja kopan väliin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Toukokuu 4. 19:10:49 2004

Tosiaan etuperän kannen väliin tehdään 5mm rautatiiviste estämään kopan halkeaminen. Teettaminen onnistu helposti hyvinvarustetuissa metallipajoissa joissa kansi voidaan mallintaa ja plasmaleikata tiiviste tai naputtelee tiivistepaperista kyseisen mallin ja vie plasmaleikkaukseen.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Hippi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Hippi » Ti Toukokuu 4. 21:59:31 2004

sprint kirjoitti:Tosiaan etuperän kannen väliin tehdään 5mm rautatiiviste estämään kopan halkeaminen. Teettaminen onnistu helposti hyvinvarustetuissa metallipajoissa joissa kansi voidaan mallintaa ja plasmaleikata tiiviste tai naputtelee tiivistepaperista kyseisen mallin ja vie plasmaleikkaukseen.
ja sitten plaanaukseen...

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Kesäkuu 14. 23:49:54 2005

nostellaan ylös vanhaa.

Tässä nyt koko ajan keskitytään siihen etuperään, se perävälitys on vissiin se heikko lenkki eikä vaihteisto sinällään? minkälaisilla tehoilla noilla nelikoilla on ajeltu "käyttöautoissa" ja kuinka on kestäneet?

mä oon 50/50 siitä ostaisko takatuupparin vai nelarin..

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ke Kesäkuu 15. 0:01:48 2005

Hommasin omaan 4wd cossu kilpuriin SLEIltä dohc 3,92 etuperän ja scorpion 7,5" 3,92 takaperän. Etuperään laitoin teräslevyvahvikkeen tapittamalla sen tiukasti kuoreen kiinni sekä myös quaifen ATB- lukon. Takaperään hankittiin Gripper levylukko. Scorpiossa on mukavasti 100mm laipalla olevat sivuakselit joten nekin sopivat hienosti 4wd sierran vetareihin. Takakelkka on myös vaihdettava tai modifioitava koska 7,5" murikka on leveämpi kuin 7". Kaikki laakerit ja stefat luonnollisesti uusittiin perien ollessa auki. Murikat on tällähetkellä vielä hyllyssä mutta jossain vaiheessa asennetaan paikalleen.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Kesäkuu 15. 0:03:18 2005

projektikuvia jos sais ihan yleisen mielenkiinnon vuoksi :-)

jotenki yhtäkkiä aattelisin että 4wd sopis käyttöpeliksi ja 2wd virikohteeksi.. taitaa olla niin.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Kesäkuu 15. 1:13:36 2005

samiharju kirjoitti:jotenki yhtäkkiä aattelisin että 4wd sopis käyttöpeliksi ja 2wd virikohteeksi.. taitaa olla niin.
Varsinkin jos on talvella käytössä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Ke Kesäkuu 15. 10:37:37 2005

toi 7,5"etuperä ei taida käydä vakio öljypohjaan ja vetareihin?

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Kesäkuu 15. 11:38:51 2005

bpasi kirjoitti:toi 7,5"etuperä ei taida käydä vakio öljypohjaan ja vetareihin?
Juu eipä taida millään mahtua...
Aivan liian vähän tilaa alunperin :(

ect
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Toukokuu 16. 17:17:55 2005

Viesti Kirjoittaja ect » Ke Kesäkuu 15. 17:09:21 2005

4wd vakio romut kesti mulla ainakin suht hyvin 400hv tehoja katukäytössä.
Ei niitä rikki saanut vaikka yrittikin!

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Kesäkuu 20. 1:29:50 2005

Tommonen iso etuperä viritys tuli joskus vastaan netissä, vaatinee kuivasumpun mahtuakseen.
RS500 takaperän kansi.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ma Kesäkuu 20. 9:35:30 2005

Kyseinen takaperän kansi on luokiteltu myös esim. A-ryhmän 4wd sierra cosworthiin. Hmm.... taitaa muuten löytyä tollanen hyllystä 8) 8)
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Ma Kesäkuu 20. 12:28:45 2005

tommoista taka kantta en ole 9" nähnyt ikinä luulisin että vain 7 ja 71/2 olisi tollainen ??

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ma Kesäkuu 20. 12:47:08 2005

Se kaiketi on nimenomaan 7,5":n kansi?
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ma Kesäkuu 20. 23:46:07 2005

Kyllä, 7,5" kansi.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Kesäkuu 22. 13:12:18 2005

SLEI kirjoitti:Tommonen iso etuperä viritys tuli joskus vastaan netissä, vaatinee kuivasumpun mahtuakseen.
RS500 takaperän kansi.
Mistä tuollaisia perän kansia saa?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Kesäkuu 22. 14:19:21 2005

siipicossu kirjoitti:
SLEI kirjoitti:Tommonen iso etuperä viritys tuli joskus vastaan netissä, vaatinee kuivasumpun mahtuakseen.
RS500 takaperän kansi.
Mistä tuollaisia perän kansia saa?
Ebay:ssä joskus ollut myynnissä, nappasin sieltä kuvia.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » To Kesäkuu 23. 7:26:39 2005

SLEI kirjoitti:Tommonen iso etuperä viritys tuli joskus vastaan netissä, vaatinee kuivasumpun mahtuakseen.
RS500 takaperän kansi.
Tollanen etuperä ei välttämättä olisi huono ratkaisu kilpureihinkaan. Täytyy nyt vain toistaiseksi koittaa tukea alkuperäinen etuperä huolella. 8)
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Vastaa Viestiin