cosw pakosarja

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

cosw pakosarja

Viesti Kirjoittaja jiivee » Ke Tammikuu 7. 13:20:08 2004

Elikkä projekti pakosarja alkaa. Mikä olisi hyvä putkikoko? 38mm vai 41mm? Itte meinasin 38mm mutta eräs tunnettu pakosarjojen ja putkien valmistaja sanoi että 41mm olisi myös hyvä. Ja parempi siinä suhtessa jos ahtaa paljon.

Lisäystä: Täällä oli joskus juttu miten pakosarjasta poistetaan jännitykset. Voisiko joku kertoa sen vielä.

Jokeri
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:34:05 2001

Viesti Kirjoittaja Jokeri » Ke Tammikuu 7. 17:44:38 2004

mulla on kans pakosarjan rakennus edessä. mä teen 38mm (sisähalkasia) käyristä, ahtimeks tulee holset.

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Ke Tammikuu 7. 21:29:54 2004

Hiukan teoriaa...

Peruskaava putkien mitoitukseen:

Ae/Ay = 0.65-0.85
Ak/2*Ay = 0.5-1.0

Jossa, Ak=kollektorin poikkileikkauksen pinta-ala
Ae=ensiöputken -----""-----
Ay=ensiöputken ja kollektorin yhdekohdan pinta-ala

Ensiöputket tehdään loivista mutkista, jolloin pakokaasujen nopeus saadaan suureksi, ja tietysti mahdollisimman vähillä hitsisaumoilla. Kaikki putket saman pituisia, toleranssi +/- 10mm. Putkista niin pitkät, kuin konehuone ja ahdin sallii. Laippojen minimipaksuus 10mm, hyvät sovitukset pakoaukkoon ja turbolle.
Myös kollektorin valmistukseen kannattaa kiinnittää huomiota. Sen tarkoitushan on minimoida toiseen ensiöputkeen palaavan pulssin virtaus ja koota yhteen kaikkien eri sylinterien pulssien energia. Se antaa myös virtaukselle "jatkuvuutta" eli sillä on oltava hieman pituutta. Ja kannattaa muistaa, että osa kollektoria sijaitsee turbon pakopesässä, aina turbiinipyörään asti.

Hyvä (ei välttämättä paras) materiaali on ruostumaton teräs johon on seostettu nikkeliä. Sillä on alhainen lämmönjohtavuus ja vähäisempi lämpölaajeneminen kuin mustilla teräksillä. Tosin sen hitsaus on vaikeampaa ja hitaampaa, sekä vaatii juurikaasutuksen vs. mustat teräkset.
2mm seinämällä olevat "paskarauta" käyrät kannattaa unohtaa ja hitsaukset hoitaa ammattimiehellä ja tigillä (heppauksethan voi tehdä itse vaikka migillä).

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Tammikuu 7. 22:37:27 2004

Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Cord
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammikuu 14. 9:54:26 2003

Viesti Kirjoittaja Cord » To Tammikuu 8. 7:25:10 2004

Kun rosterista tekee pakosarjan niin katsoa että on AISI 304 tyypin
rosteria, kestää paremmin tärinää kuin esim:AISI 308 ja AISI 316(happonen).

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » To Tammikuu 8. 19:03:20 2004

Austeniittinen ruostumaton teräs=Nikkeliä seostettuna=perus rosteri ja sen lämpölaajeneminen on noin 1,5-kertaista tavalliseen teräkseen verrattuna.

Esim 304 ja 316 ovat juuri tälläisia,joissa on nikkeliä seostettuna kuten kaikissa muissakin kyseisen ryhmän rostereissa.Hitsattavuus on helppoa,mutta vetely hitsatessa on suurta.Muokattavuus on myös kovuuden takia työläämpää kuin tavallisen teräksen.
Rosterisarjaan jää myös helposti jännityksiä hitsauksen jäljiltä,jotka aiheuttaa murtumia.

Oikea rosterilaatu ja oikein hitsattu sarja kestää,mutta on lähinnä makuasia kummasta tekee mustasta tai rosterista.
Musta:helppo työstää/valmistaa,putkea saa jokapuolelta,hinta.
rosteri:lämmönjohtavuus,helvetin hieno kiilotettuna 8)
Työpäivien ratoksi on itsekkin tullu näprättyä rosteri sarjan kanssa,kaiketi se joskus on kasassa ja kiiltää 8) rosterilaippoja

Siipicozzu: "2mm seinämällä olevat "paskarauta" käyrät kannattaa unohtaa" mitäs tolla tarkoitit?? seinämän ohkaisuuttako??
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » To Tammikuu 8. 19:54:59 2004

onko kukaan koskaan uskaltanut kokeilla alumiinista putkistoa? Sulamispiste alumiinilla taisi olla jossakin 600 asteen päälle. Ainakin ekalta vaimentimelta(turbolta/katilta?) etiäpäin lienee varteenotettava vaihtoehto?

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

Viesti Kirjoittaja jiivee » To Tammikuu 8. 21:20:29 2004

Noh entäs voiskos joku viisas vielä sanoa miten ne jännitykset sai poistettua? Eikös se joku uunitus ollut?
Ja kiitos vastauksista.

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » To Tammikuu 8. 21:31:09 2004

uunis jälkipäästöl ja jäähdytys ilmassa auttaa suuresti jännitysten poistossa. Ite päästin "kasilimppusta" vastapainoakselia 500 astetta ja kaksi tuntia pitoaika. Lähti lähes kaikki jännityskset pois ja loputki lähtee sorvauksessa tapahtuvasta "värinästä". Joskus olen myös kuullut et itsetehdyn pakosarjan jännityksiä saa poistettua tehokkaasti myös hiekkapuhaltamalla.

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » To Tammikuu 8. 21:48:24 2004

Walderama kirjoitti:Austeniittinen ruostumaton teräs=Nikkeliä seostettuna=perus rosteri ja sen lämpölaajeneminen on noin 1,5-kertaista tavalliseen teräkseen verrattuna.
Näinhän se on. Pitäisi katsoa välillä katsoa kirjasta, eikä vaan lörpötellä päästä omiaan. Mutta lämmönjohtavuus on tosiaan kolmasosa siitä mitä mustilla teräksillä, siinä yksi parhaista ominaisuuksista pakosarjana.
Ja tosiaan rosteri putkiston hitsaus vaatii oman jiginsä, jotta suurimmat jännitykset vältetään.

Se RST mitä hain takaa on runsaasti nikkelillä (60%) ja molybdeenillä seostettu, kauppanimi Inconel. Käytetään esim. lentokone-, kaasuturbiini, ja aseteollisuudessa (ja F1-autojen pakosarjoissa) = ei halpa, mutta hyvä.

Yleisimmät autoteollisuuden käyttämät laadut on AISI 321 (austeniittinen) ja AISI 441 (ferriittinen). Näitä löytyy kohtuuhinnalla terästoimittajilta, putkikäyrä 4-8 EUR/kipale.

2mm putki on liian ohutta turbon pakosarjalle, rupeaa hilseilemään ja on altis murtumille. Oma pakosarja on vasta 3D-malli koneella, mutta kun ei ole vielä sitä pään kokoista turboa, niin ei pääse aloittamaan rakentamista.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Tammikuu 8. 22:21:58 2004

Jos niin eksoottisista materiaaleista kuin Inconel pitää ruveta pakosarjaa tekemään niin kannattaa varmaan käyttää ennemmin titaania, tulee samalla kevyt, johtaa huonosti lämpö ja on kanssa kuumalujaa.

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » To Tammikuu 8. 23:15:04 2004

Titaanisarjan voi unohtaa ihan välittömästi, titaani menettää kaikki ominaisuutensa noin 600 celsiuksessa. Toisin sanoen se hapettuu aivan perkeleesti ja lujuus häviää ihan totaalisesti. Tämä ainakin joillain yleisillä titaanilaaduilla.

- Ville

jorecos
Viestit: 59
Liittynyt: La Lokakuu 11. 21:13:57 2003

Viesti Kirjoittaja jorecos » To Tammikuu 8. 23:24:50 2004

Vehje kirjoitti:Titaanisarjan voi unohtaa ihan välittömästi, titaani menettää kaikki ominaisuutensa noin 600 celsiuksessa. Toisin sanoen se hapettuu aivan perkeleesti ja lujuus häviää ihan totaalisesti. Tämä ainakin joillain yleisillä titaanilaaduilla.

- Ville
Ja hitsaus tosi hankalaa, pitäis suorittaa suojakaasuSSA, hapeton "astia" tai vastaava.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » To Tammikuu 8. 23:31:06 2004

Nyt rupee cossunkin sarjat olee hi-tech kamaa... :wink:

laakkius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja laakkius » Pe Tammikuu 9. 0:58:43 2004

Walderama kirjoitti:Austeniittinen ruostumaton teräs=Nikkeliä seostettuna=perus rosteri ja sen lämpölaajeneminen on noin 1,5-kertaista tavalliseen teräkseen verrattuna.

Esim 304 ja 316 ovat juuri tälläisia,joissa on nikkeliä seostettuna kuten kaikissa muissakin kyseisen ryhmän rostereissa.Hitsattavuus on helppoa,mutta vetely hitsatessa on suurta.Muokattavuus on myös kovuuden takia työläämpää kuin tavallisen teräksen.
Rosterisarjaan jää myös helposti jännityksiä hitsauksen jäljiltä,jotka aiheuttaa murtumia.

Oikea rosterilaatu ja oikein hitsattu sarja kestää,mutta on lähinnä makuasia kummasta tekee mustasta tai rosterista.
Musta:helppo työstää/valmistaa,putkea saa jokapuolelta,hinta.
rosteri:lämmönjohtavuus,helvetin hieno kiilotettuna 8)
Työpäivien ratoksi on itsekkin tullu näprättyä rosteri sarjan kanssa,kaiketi se joskus on kasassa ja kiiltää 8) rosterilaippoja

Siipicozzu: "2mm seinämällä olevat "paskarauta" käyrät kannattaa unohtaa" mitäs tolla tarkoitit?? seinämän ohkaisuuttako??
mun laipat onkin vaan näin rutkuja...pikku viilalla tekee ihmeitä.... :roll:
http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 82659.jpeg
http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 62582.jpeg

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Pe Tammikuu 9. 7:24:15 2004

jive kirjoitti:onko kukaan koskaan uskaltanut kokeilla alumiinista putkistoa? Sulamispiste alumiinilla taisi olla jossakin 600 asteen päälle. Ainakin ekalta vaimentimelta(turbolta/katilta?) etiäpäin lienee varteenotettava vaihtoehto?
Alumiini ei tykkää tärinästä->murtuu.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Tammikuu 9. 7:55:47 2004

Siinä teille rosterisatsia, rs-stw:n kuvasaldoa.
38mm (sisähalkaisija) on riittävä cossun pakosarjassa.

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » Pe Tammikuu 9. 8:04:41 2004

ckolli kirjoitti:Siinä teille rosterisatsia, rs-stw:n kuvasaldoa.
38mm (sisähalkaisija) on riittävä cossun pakosarjassa.
Kai tosta voisi koulu arvosanan 6- antaa. :lol: Hieno sarja.
Jäsen 488

Cord
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammikuu 14. 9:54:26 2003

Viesti Kirjoittaja Cord » Pe Tammikuu 9. 8:20:04 2004

Muistaakseni tuota ferriittistä rosteria olevia putkikäyriä sai ostettua Lehtimäen timpalta jos ei muualta löydy mutta kysymällä se selviää.
Ainakaan täällä pohjoisessa eivät tahdo ruveta Onninen ja Asva myymään yksityisille materiaalia kun ovat tukkuliikkeitä.

ps..Ai niin jos rosteriin haluaa vimpan päälle hyvän ja lujan sauman niin vaatii ns:juurikaasun eli sauman juuripuoli suojataan myös suojakaasulla

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Tammikuu 9. 14:30:39 2004

Vehje kirjoitti:Titaanisarjan voi unohtaa ihan välittömästi, titaani menettää kaikki ominaisuutensa noin 600 celsiuksessa. Toisin sanoen se hapettuu aivan perkeleesti ja lujuus häviää ihan totaalisesti. Tämä ainakin joillain yleisillä titaanilaaduilla.

- Ville
Pakoputkiksi myytäviä titaaniputkia ei suositella jatkuvaan käyttöön yli 870C lämpöihin, joten eiköhän siitä vänkkyrä kadulle synny? Voihan sen putkiston pinnoittaa vielä sisältä.
Titaani ja Inconel pakosarjaan tuskin löytyy sopivan kokoisia putkia muutaman tuhannen kilometrin säteeltä, joten niistä puhuminen on kai aika akateemista. Neuvostoliitto oli kyllä yksi suurimpia titaanin tuottajia , mutta eiköhän sieltä ole viimeisetkin rippeet myyty länteen romuksi?

Vastaa Viestiin