cosw pakosarja
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1300
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001
cosw pakosarja
Elikkä projekti pakosarja alkaa. Mikä olisi hyvä putkikoko? 38mm vai 41mm? Itte meinasin 38mm mutta eräs tunnettu pakosarjojen ja putkien valmistaja sanoi että 41mm olisi myös hyvä. Ja parempi siinä suhtessa jos ahtaa paljon.
Lisäystä: Täällä oli joskus juttu miten pakosarjasta poistetaan jännitykset. Voisiko joku kertoa sen vielä.
Lisäystä: Täällä oli joskus juttu miten pakosarjasta poistetaan jännitykset. Voisiko joku kertoa sen vielä.
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
- Paikkakunta: Satakunta
Hiukan teoriaa...
Peruskaava putkien mitoitukseen:
Ae/Ay = 0.65-0.85
Ak/2*Ay = 0.5-1.0
Jossa, Ak=kollektorin poikkileikkauksen pinta-ala
Ae=ensiöputken -----""-----
Ay=ensiöputken ja kollektorin yhdekohdan pinta-ala
Ensiöputket tehdään loivista mutkista, jolloin pakokaasujen nopeus saadaan suureksi, ja tietysti mahdollisimman vähillä hitsisaumoilla. Kaikki putket saman pituisia, toleranssi +/- 10mm. Putkista niin pitkät, kuin konehuone ja ahdin sallii. Laippojen minimipaksuus 10mm, hyvät sovitukset pakoaukkoon ja turbolle.
Myös kollektorin valmistukseen kannattaa kiinnittää huomiota. Sen tarkoitushan on minimoida toiseen ensiöputkeen palaavan pulssin virtaus ja koota yhteen kaikkien eri sylinterien pulssien energia. Se antaa myös virtaukselle "jatkuvuutta" eli sillä on oltava hieman pituutta. Ja kannattaa muistaa, että osa kollektoria sijaitsee turbon pakopesässä, aina turbiinipyörään asti.
Hyvä (ei välttämättä paras) materiaali on ruostumaton teräs johon on seostettu nikkeliä. Sillä on alhainen lämmönjohtavuus ja vähäisempi lämpölaajeneminen kuin mustilla teräksillä. Tosin sen hitsaus on vaikeampaa ja hitaampaa, sekä vaatii juurikaasutuksen vs. mustat teräkset.
2mm seinämällä olevat "paskarauta" käyrät kannattaa unohtaa ja hitsaukset hoitaa ammattimiehellä ja tigillä (heppauksethan voi tehdä itse vaikka migillä).
Peruskaava putkien mitoitukseen:
Ae/Ay = 0.65-0.85
Ak/2*Ay = 0.5-1.0
Jossa, Ak=kollektorin poikkileikkauksen pinta-ala
Ae=ensiöputken -----""-----
Ay=ensiöputken ja kollektorin yhdekohdan pinta-ala
Ensiöputket tehdään loivista mutkista, jolloin pakokaasujen nopeus saadaan suureksi, ja tietysti mahdollisimman vähillä hitsisaumoilla. Kaikki putket saman pituisia, toleranssi +/- 10mm. Putkista niin pitkät, kuin konehuone ja ahdin sallii. Laippojen minimipaksuus 10mm, hyvät sovitukset pakoaukkoon ja turbolle.
Myös kollektorin valmistukseen kannattaa kiinnittää huomiota. Sen tarkoitushan on minimoida toiseen ensiöputkeen palaavan pulssin virtaus ja koota yhteen kaikkien eri sylinterien pulssien energia. Se antaa myös virtaukselle "jatkuvuutta" eli sillä on oltava hieman pituutta. Ja kannattaa muistaa, että osa kollektoria sijaitsee turbon pakopesässä, aina turbiinipyörään asti.
Hyvä (ei välttämättä paras) materiaali on ruostumaton teräs johon on seostettu nikkeliä. Sillä on alhainen lämmönjohtavuus ja vähäisempi lämpölaajeneminen kuin mustilla teräksillä. Tosin sen hitsaus on vaikeampaa ja hitaampaa, sekä vaatii juurikaasutuksen vs. mustat teräkset.
2mm seinämällä olevat "paskarauta" käyrät kannattaa unohtaa ja hitsaukset hoitaa ammattimiehellä ja tigillä (heppauksethan voi tehdä itse vaikka migillä).
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Austeniittinen ruostumaton teräs=Nikkeliä seostettuna=perus rosteri ja sen lämpölaajeneminen on noin 1,5-kertaista tavalliseen teräkseen verrattuna.
Esim 304 ja 316 ovat juuri tälläisia,joissa on nikkeliä seostettuna kuten kaikissa muissakin kyseisen ryhmän rostereissa.Hitsattavuus on helppoa,mutta vetely hitsatessa on suurta.Muokattavuus on myös kovuuden takia työläämpää kuin tavallisen teräksen.
Rosterisarjaan jää myös helposti jännityksiä hitsauksen jäljiltä,jotka aiheuttaa murtumia.
Oikea rosterilaatu ja oikein hitsattu sarja kestää,mutta on lähinnä makuasia kummasta tekee mustasta tai rosterista.
Musta:helppo työstää/valmistaa,putkea saa jokapuolelta,hinta.
rosteri:lämmönjohtavuus,helvetin hieno kiilotettuna
Työpäivien ratoksi on itsekkin tullu näprättyä rosteri sarjan kanssa,kaiketi se joskus on kasassa ja kiiltää
rosterilaippoja
Siipicozzu: "2mm seinämällä olevat "paskarauta" käyrät kannattaa unohtaa" mitäs tolla tarkoitit?? seinämän ohkaisuuttako??
Esim 304 ja 316 ovat juuri tälläisia,joissa on nikkeliä seostettuna kuten kaikissa muissakin kyseisen ryhmän rostereissa.Hitsattavuus on helppoa,mutta vetely hitsatessa on suurta.Muokattavuus on myös kovuuden takia työläämpää kuin tavallisen teräksen.
Rosterisarjaan jää myös helposti jännityksiä hitsauksen jäljiltä,jotka aiheuttaa murtumia.
Oikea rosterilaatu ja oikein hitsattu sarja kestää,mutta on lähinnä makuasia kummasta tekee mustasta tai rosterista.
Musta:helppo työstää/valmistaa,putkea saa jokapuolelta,hinta.
rosteri:lämmönjohtavuus,helvetin hieno kiilotettuna

Työpäivien ratoksi on itsekkin tullu näprättyä rosteri sarjan kanssa,kaiketi se joskus on kasassa ja kiiltää

Siipicozzu: "2mm seinämällä olevat "paskarauta" käyrät kannattaa unohtaa" mitäs tolla tarkoitit?? seinämän ohkaisuuttako??
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003
uunis jälkipäästöl ja jäähdytys ilmassa auttaa suuresti jännitysten poistossa. Ite päästin "kasilimppusta" vastapainoakselia 500 astetta ja kaksi tuntia pitoaika. Lähti lähes kaikki jännityskset pois ja loputki lähtee sorvauksessa tapahtuvasta "värinästä". Joskus olen myös kuullut et itsetehdyn pakosarjan jännityksiä saa poistettua tehokkaasti myös hiekkapuhaltamalla.
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
- Paikkakunta: Satakunta
Näinhän se on. Pitäisi katsoa välillä katsoa kirjasta, eikä vaan lörpötellä päästä omiaan. Mutta lämmönjohtavuus on tosiaan kolmasosa siitä mitä mustilla teräksillä, siinä yksi parhaista ominaisuuksista pakosarjana.Walderama kirjoitti:Austeniittinen ruostumaton teräs=Nikkeliä seostettuna=perus rosteri ja sen lämpölaajeneminen on noin 1,5-kertaista tavalliseen teräkseen verrattuna.
Ja tosiaan rosteri putkiston hitsaus vaatii oman jiginsä, jotta suurimmat jännitykset vältetään.
Se RST mitä hain takaa on runsaasti nikkelillä (60%) ja molybdeenillä seostettu, kauppanimi Inconel. Käytetään esim. lentokone-, kaasuturbiini, ja aseteollisuudessa (ja F1-autojen pakosarjoissa) = ei halpa, mutta hyvä.
Yleisimmät autoteollisuuden käyttämät laadut on AISI 321 (austeniittinen) ja AISI 441 (ferriittinen). Näitä löytyy kohtuuhinnalla terästoimittajilta, putkikäyrä 4-8 EUR/kipale.
2mm putki on liian ohutta turbon pakosarjalle, rupeaa hilseilemään ja on altis murtumille. Oma pakosarja on vasta 3D-malli koneella, mutta kun ei ole vielä sitä pään kokoista turboa, niin ei pääse aloittamaan rakentamista.
-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: La Lokakuu 11. 21:13:57 2003
Ja hitsaus tosi hankalaa, pitäis suorittaa suojakaasuSSA, hapeton "astia" tai vastaava.Vehje kirjoitti:Titaanisarjan voi unohtaa ihan välittömästi, titaani menettää kaikki ominaisuutensa noin 600 celsiuksessa. Toisin sanoen se hapettuu aivan perkeleesti ja lujuus häviää ihan totaalisesti. Tämä ainakin joillain yleisillä titaanilaaduilla.
- Ville
-
- Ylläpitäjä
mun laipat onkin vaan näin rutkuja...pikku viilalla tekee ihmeitä....Walderama kirjoitti:Austeniittinen ruostumaton teräs=Nikkeliä seostettuna=perus rosteri ja sen lämpölaajeneminen on noin 1,5-kertaista tavalliseen teräkseen verrattuna.
Esim 304 ja 316 ovat juuri tälläisia,joissa on nikkeliä seostettuna kuten kaikissa muissakin kyseisen ryhmän rostereissa.Hitsattavuus on helppoa,mutta vetely hitsatessa on suurta.Muokattavuus on myös kovuuden takia työläämpää kuin tavallisen teräksen.
Rosterisarjaan jää myös helposti jännityksiä hitsauksen jäljiltä,jotka aiheuttaa murtumia.
Oikea rosterilaatu ja oikein hitsattu sarja kestää,mutta on lähinnä makuasia kummasta tekee mustasta tai rosterista.
Musta:helppo työstää/valmistaa,putkea saa jokapuolelta,hinta.
rosteri:lämmönjohtavuus,helvetin hieno kiilotettuna![]()
Työpäivien ratoksi on itsekkin tullu näprättyä rosteri sarjan kanssa,kaiketi se joskus on kasassa ja kiiltäärosterilaippoja
Siipicozzu: "2mm seinämällä olevat "paskarauta" käyrät kannattaa unohtaa" mitäs tolla tarkoitit?? seinämän ohkaisuuttako??

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 82659.jpeg
http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 62582.jpeg
-
- Viestit: 674
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
- Paikkakunta: Akaa
-
- Ylläpitäjä
Siinä teille rosterisatsia, rs-stw:n kuvasaldoa.
38mm (sisähalkaisija) on riittävä cossun pakosarjassa.
38mm (sisähalkaisija) on riittävä cossun pakosarjassa.
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
Kai tosta voisi koulu arvosanan 6- antaa.ckolli kirjoitti:Siinä teille rosterisatsia, rs-stw:n kuvasaldoa.
38mm (sisähalkaisija) on riittävä cossun pakosarjassa.

Jäsen 488
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: Ti Tammikuu 14. 9:54:26 2003
Muistaakseni tuota ferriittistä rosteria olevia putkikäyriä sai ostettua Lehtimäen timpalta jos ei muualta löydy mutta kysymällä se selviää.
Ainakaan täällä pohjoisessa eivät tahdo ruveta Onninen ja Asva myymään yksityisille materiaalia kun ovat tukkuliikkeitä.
ps..Ai niin jos rosteriin haluaa vimpan päälle hyvän ja lujan sauman niin vaatii ns:juurikaasun eli sauman juuripuoli suojataan myös suojakaasulla
Ainakaan täällä pohjoisessa eivät tahdo ruveta Onninen ja Asva myymään yksityisille materiaalia kun ovat tukkuliikkeitä.
ps..Ai niin jos rosteriin haluaa vimpan päälle hyvän ja lujan sauman niin vaatii ns:juurikaasun eli sauman juuripuoli suojataan myös suojakaasulla
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Pakoputkiksi myytäviä titaaniputkia ei suositella jatkuvaan käyttöön yli 870C lämpöihin, joten eiköhän siitä vänkkyrä kadulle synny? Voihan sen putkiston pinnoittaa vielä sisältä.Vehje kirjoitti:Titaanisarjan voi unohtaa ihan välittömästi, titaani menettää kaikki ominaisuutensa noin 600 celsiuksessa. Toisin sanoen se hapettuu aivan perkeleesti ja lujuus häviää ihan totaalisesti. Tämä ainakin joillain yleisillä titaanilaaduilla.
- Ville
Titaani ja Inconel pakosarjaan tuskin löytyy sopivan kokoisia putkia muutaman tuhannen kilometrin säteeltä, joten niistä puhuminen on kai aika akateemista. Neuvostoliitto oli kyllä yksi suurimpia titaanin tuottajia , mutta eiköhän sieltä ole viimeisetkin rippeet myyty länteen romuksi?