Mikä vikana RST:sä?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

jarno84
Viestit: 159
Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Mikä vikana RST:sä?

Viesti Kirjoittaja jarno84 » Ma Joulukuu 29. 12:13:51 2003

mikä on vikana kun RST:säni lämmöt eivät taho olla oikein normaalit. olen jo vaihtanut termostaatin ja lämpötilaanturin silti lämmöt tahtoo olla lähellä punaista. osaisiko joku sanoa mikä mättää? :roll:

Garrett
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Garrett » Ma Joulukuu 29. 12:36:40 2003

Oletko koittanut huuhdella järjestelmää?
Ja putsaa syyläri ulkopuolelta p-ilmalla
noista vois aloittaa...

lammas
Viestit: 158
Liittynyt: Ti Marraskuu 26. 0:42:31 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja lammas » Ma Joulukuu 29. 14:11:02 2003

Kiertääkö vesi kunnolla? Olisiko vesipumppu vaihdon tarpeessa?
Suzuki GSF 1250 Bandit -07
Ford Focus 1.6 Ecoboost -12

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ma Joulukuu 29. 16:06:48 2003

Ilmaa järjestelmässä? Seilaako lämmöt edes takaisin? Jos seilaa niin mahdollisesti kannentiiviste pettänyt.

jarno84
Viestit: 159
Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarno84 » Ti Joulukuu 30. 12:58:45 2003

kiitti tähän astisista vinkeistä :D

RSmimmu
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Huhtikuu 30. 9:33:54 2003

Viesti Kirjoittaja RSmimmu » Ti Joulukuu 30. 14:17:31 2003

Ja flektin toimintahan oli tietenkin tarkastettu. :)

jarno84
Viestit: 159
Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarno84 » Ti Joulukuu 30. 20:10:25 2003

kyllä flekti pelaa hyvin. enimmäkseen se nostaa kaupunki ajossa lämmöt melkein ihan punaiselle. matka ajossa on vähän alempana mutta ei sielläkää ihan normaali. :(

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Joulukuu 30. 22:18:12 2003

laitoitko termostaatin oikein päin? eli kanta kohti moottoria. Testaa se termari, ettei oo jumissa. Hukkako vettä johonkin? Tuliko oikeä lämpötila-anturi, värikoodi pitää olla oikea, ainakin sierrassa on vaihtoehtoja.

Tossa lisää tutkimista...
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Joulukuu 30. 22:44:02 2003

termariin pitää porata millin reikä että toimii kunnolla.

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Joulukuu 30. 22:48:52 2003

Voiko vesipumpun tuotto muka muuttua jotenkin ajan myötä, eikö se ole niin kauan kunnossa kun ei vaan vuoda tai ole muuten väljä?

Ilpo, mulla seilaa lämmöt ja tehot puutuu... vetää hyvin 0,5 paineella mutta heti jos nostaa vaikka 0,7bar niin puutuu.
Voiko kansipahvi vuotaa vaikka öljyt ja vedet ei ole sekaisin?

Lisäys vielä,
Termarikotelosta löytyy kuula, mr2 82c termari, sisälämppärinkennon letkut ovat oikeinpäin.
Lämmöt ovat hieman yli puolenvälin maantiellä ja kaupunkipoljennassa 3/4 osaa mittarin näytöstä ja heti jos on hieman paikallaan niin lämmöt karkaa punaisen tuntumaan.

Sitten yks outo havainto... kaupungissa kun seisoo ja mittari menee punaiselle loppuu lämpimän ilman tuleminen(?!) ja flekti tosiaan lähtee käyntiin vasta punaisella(!)
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Joulukuu 30. 23:07:47 2003

Stefa kirjoitti:Sitten yks outo havainto... kaupungissa kun seisoo ja mittari menee punaiselle loppuu lämpimän ilman tuleminen(?!) ja flekti tosiaan lähtee käyntiin vasta punaisella(!)
eli vesi ei kierrä tarpeeksi, kenno on kauinmaisena koneesta.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Joulukuu 30. 23:35:04 2003

samiharju kirjoitti:termariin pitää porata millin reikä että toimii kunnolla.
Oikeassa termarissa on tuo reikä jo vakiona. Ja se termari pitää laittaa niin päin että reikä on ylöspäin. Reikä lienee ilman poistumista varten.

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Joulukuu 30. 23:41:19 2003

Stefa kirjoitti:Voiko vesipumpun tuotto muka muuttua jotenkin ajan myötä, eikö se ole niin kauan kunnossa kun ei vaan vuoda tai ole muuten väljä?

Ilpo, mulla seilaa lämmöt ja tehot puutuu... vetää hyvin 0,5 paineella mutta heti jos nostaa vaikka 0,7bar niin puutuu.
Voiko kansipahvi vuotaa vaikka öljyt ja vedet ei ole sekaisin?

Lisäys vielä,
Termarikotelosta löytyy kuula, mr2 82c termari, sisälämppärinkennon letkut ovat oikeinpäin.
Lämmöt ovat hieman yli puolenvälin maantiellä ja kaupunkipoljennassa 3/4 osaa mittarin näytöstä ja heti jos on hieman paikallaan niin lämmöt karkaa punaisen tuntumaan.

Sitten yks outo havainto... kaupungissa kun seisoo ja mittari menee punaiselle loppuu lämpimän ilman tuleminen(?!) ja flekti tosiaan lähtee käyntiin vasta punaisella(!)
Vesipumppu ei kyllä normaalisti mene rikki kuin niin että se alkaa vuotaa. Teoriassa on tietysti mahdollista että siipipyörä irtoaa akselista mutta ei kovin todennäköistä.

Stefa, kyllä nuo oireet viittaa siihen että jostain pääsee ilmaa systeemiin. Ja kyllä kannentiiviste voi vuotaa niin että vedet ja öljyt ei mene sekaisin, esim. vesitilasta sylinteriin. CVH:ssa on vielä kannentiivisteessä yksi erittäin kapea kohta josta se helposti pullahtaa niin että liekkirengas menee vesikanavan "yli". Etenkin tuo että lämpömittari menee punaiselle ja lämppäristä tulee vain kylmää viittaa ilmaan järjestelmässä. Itse olen ilmannut koneen käyttämällä paikallaan (paisuntasäililön korkki irti) niin kauan että flekti käynnistyy ja pysähtyy kertaalleen.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Joulukuu 30. 23:41:27 2003

Ilpo kirjoitti: Ja se termari pitää laittaa niin päin että reikä on ylöspäin.
Tota en olekaan ikinä tullut ajatelleeksi..
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jarno84
Viestit: 159
Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarno84 » Ke Joulukuu 31. 10:05:06 2003

voi kyllä olla mahdollista että on sattunu väärä lämpötila-anturi ku se on tarvike anturi ei alkuperäinen.. :(

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Joulukuu 31. 11:47:38 2003

jarno84 kirjoitti:voi kyllä olla mahdollista että on sattunu väärä lämpötila-anturi ku se on tarvike anturi ei alkuperäinen.. :(
Siis alkuperäisenäkin siinä on muutama vaihtoehto, riippuu anturin värikoodista...
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

jarno84
Viestit: 159
Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarno84 » Ke Joulukuu 31. 12:34:31 2003

niin no tarkoitin että ehkä se merkkiliikkeestä löytys paremmin se oikea anturi.. :D

Garrett
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Garrett » Ke Joulukuu 31. 15:26:46 2003

Flektin anturin vaihdat kylmemmäksi,itelläni oli aikoinaan samantapaista ongelmaa,ja vaihdoin anturin,niin ei enää nosta lämpöjä helteelläkään paljoa yli puolenvälin...
Kylmemmän anturin asteet muistaakseni oli 88cels

Ja koko jäähdytyssysteemi on hyvä huuhdella edes joskus,kennoihin kerääntyy uskomattomasti pas*aa
varsinkin jos kiertoon on lisätty paikkausaineita...

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ke Joulukuu 31. 18:31:10 2003

Ilpo,
lisätäänpä vielä, että kaveri valitti kun seisoi omassa autossaan autoni takana, että pakokaasu haisee pahalta ja meinaa pyörtyä autoon....

voisiko olla, että jäähdytysnestettä ja/tai öljyä menee ihan pikkuriikkisen palotilaan ja pakoputkeen?

Hitto... pitää nyt eka toi termari kääntää niin, että reikä on ylhäällä ja ilmata järjestelmä kunnolla ja kattoa vasta sen jälkeen sitä kansipahvi hommaa.. :roll:
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ke Joulukuu 31. 18:43:04 2003

Stefa kirjoitti:Ilpo,
lisätäänpä vielä, että kaveri valitti kun seisoi omassa autossaan autoni takana, että pakokaasu haisee pahalta ja meinaa pyörtyä autoon....

voisiko olla, että jäähdytysnestettä ja/tai öljyä menee ihan pikkuriikkisen palotilaan ja pakoputkeen?
Hyvin mahdollista tuo öljyn/nesteen päätyminen palotilaan jos kannentiiviste vuotaa. Jos on joskus "oikaistu" ja laitettu vapaastihengittävän kansipahvi niin voi pettää helpostikin.

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » To Tammikuu 1. 14:20:19 2004

Ilpo,
Oikasusta en tiedä, mutta RST:n orkkis pahvi kyllä löytyy.
Voisikohan tuota tutkia muuten kuin ottamalla kannen irti?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Pe Tammikuu 2. 9:26:49 2004

Onpa tullut silloin tällöin vastaan vesipumppuja jotka muuten ehjiä, mutta peltinen siipipyörä ruostunut niin paljon ettei enää pumppaa kunnolla. Harvat kun vaihtavat niitä nesteitä 3 vuoden välein.

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Pe Tammikuu 2. 11:19:17 2004

Fistassa oli sama ongelma alku talvesta,vaihdoin nesteet,termarin,lisäsin öljyä,tarkistin että flekti pyörii,kiristin löystyneen jääh.alaletkun mutta silti lämmöt katossa ja keitti...no sitten tuli vähän lämpöasteita ja kokeilin vielä niin ei mitään,lämmöt pysyi alle puolessa...oli siis jäätynyt.Ei muutakuin pari desiä raakaa nestettä sekaan ettei jäädy enää ja taas toimii kuin kello...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Pe Tammikuu 2. 13:45:56 2004

Noniin,
väliaikatietoa... Vaihdettiin uusi orkkis lämpömittarin anturi ja nyt alko rokkaamaan! lämmöt pysyttelee alle puolenvälin, mutta flekti lähtee vielä selvästi ehkä liian korkealla käyntiin (uusi flektinanturi tilattu). Eli nyt tuo mr2:n 82c termari tuntuu ehkä jopa liian kylmältä..

Eli kaikki joilla lämmöt ovat kokoajan lähes tulkoon tapissa, kehottaisin vaihtamaan anturin :wink:
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

jarno84
Viestit: 159
Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarno84 » Pe Tammikuu 2. 15:39:19 2004

niin olen itsekkin epäilly vahvasti anturia ku vaikka mittarin mukaan lämmöt on korkealla niin silti auto toiminut moitteettomasti eikä ole keittänyt. minkä värinen anturi olisi sitten se oikea? ku joku puhui että niitä on monen värisiä..

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » La Tammikuu 3. 1:52:39 2004

ihan vaan tämmönen sivuava juttu että escoissa näyttää olevan niin että jos anturi on väärä niin lämmöt lähellä punasta, kun sierroissa taas niin että lämmöt lähellä valkoista... outoa...
kertokaa muuten mistä johtuu kun norm. 1.3C escoon vaihdettu anturi sekä tsekattu että mittaristossa ei hapettumia mutta silti lämpömittari ei nouse ku kusiaisen kusen verran... (hapettumia anturin johdoissa..?)
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Su Tammikuu 4. 18:37:49 2004

Mulle lyötiin "punainen" anturi kouraan....
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Vastaa Viestiin