
rst:n laatikon vahvistus
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 276
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002
rst:n laatikon vahvistus
oletteko tehneet miten noita laatikon vahvistuksia huimille tehoille kun toi vakiona ei kestä kun vuoden ajotavasta riippuen tietysti
se transitin (mt75)pää-akselin laakeri menee aika helpolla jos ootte koittaneet mutta vähän arvelluttaa kun sitä b5 laatikon akselia hioo niin kestääkö se-englannissahan ne on paljon käyttänyt just tota.ajattelin vaan että onko jollain jotain hyviä ideoita vahvistukseen vaikka oma on jo kohta valmis--ehjä lukko tohon laatikkoon voisi kiinnostaa jos jollain on ylimääräistä niin kertokaa.

-
- Viestit: 847
- Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 23:18:44 2002
Re:rst:n laatikon vahvistus
Lue vanhoja viestejä... laita hakusanaksi vaikka ib5.
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re:rst:n laatikon vahvistus
Hyvät jutu on näköjään hävinnyt tuhka tuuleen, kun en mitään löytyänyt hakemalla tai FAQ:sta.<br><br>Joka tapauksessa tarkoitat heikkoitena sitä rullalaakeria iilmeisesti siinä pääakselin päässä tasauspyörästön vieressä? Siitä voi ottaa akselin päästä halkaisijasta pari milliä pois ja sovittaa siihen ihan SKF:n vakiokokoisen rullalaakerin, jossa on erillinen sisäkehä. Ilpo oli muistaakseni näin ainakin tehnyt ja on kuulemma kestänyt. Vanhaan BC laatikkoon saa posimaan myös IB5:sen pääakselin joka on tehty jo valmiiksi suuremmalle laakerille. Jostakin syystä juuri Puman pääakselia on käytetty tähän tarkoitukseen. Kovasti ihmettelen, miten MTX-75sen pääakseli voi mennä BC laatikkoon, kun ne eivät ole mitään sukua keskenään? Vaihtoehto on myös käyttää uudempaa IB5 laatikkoa, johon vanhempi lukko menee suoraan. Versioita on vaan monenlaisia, jossa ainakin startin paikka ja vaihteiden valitsinsysteemi vaihtelevat.<br>Yksi ylimääräinen lukko löytyy Stefalta. Laita tarjousta vaikka privana. Myös muita BC-laatikon osia löytyy.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 276
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002
Re:rst:n laatikon vahvistus
niin on hävinnyt ja joo kyllä meiltäkin töistä löytyy se transitin laakeri mikä on just saman kokoinen kun toi SKF:n ja sitä laakeria just tarkoitin mutta jos sen vahvistaa niin kyllä se pian hajoo jostain muista laakereista ja olen tutkinut mitä sinne vois sovittaa ja kyllä siihen vaihtoehtoja on niin akseleissa kuin laakereissa ja laatikoissa löytyy mutta katsoo nyt mitä saa aikaiseksi vielä vai luotanko että pelkkä ton laakerin vaihto riittää ja tietysti kaikki uutta--no kokeilemalla sen näkee ja virheistä oppii-ehkä ;D
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re:rst:n laatikon vahvistus
Siis onko tuossa nimen omaan käytetty rullalaakerin omaa sisäholkkia vai onko siihen tehty itse holkki jostakin teräksestä ja sitten hiottu originaalimittaan?
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 4057
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
- Paikkakunta: Innercircle
Re:rst:n laatikon vahvistus
[quote author=mauke link=board=2;threadid=16178;start=0#121537 date=1067625766]
Kokeilemalla tosiaan oppii. Holkitusta ei tuo akseli ainakaan kestä montaa sataa kilsaa.
[/quote]
Mauke,
jotenkin tutun näköinen....
edit: niinku JesseT tossa jo totesikin niin yksi ylimääräinen rst:n lukko mallia S2 tosiaan löytyy.
Kokeilemalla tosiaan oppii. Holkitusta ei tuo akseli ainakaan kestä montaa sataa kilsaa.

[/quote]
Mauke,
jotenkin tutun näköinen....

edit: niinku JesseT tossa jo totesikin niin yksi ylimääräinen rst:n lukko mallia S2 tosiaan löytyy.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:32:10 2001
- Paikkakunta: lpr
Re:rst:n laatikon vahvistus
Kokeilemalla tosiaan oppii. Holkitusta ei tuo akseli ainakaan kestä montaa sataa kilsaa. 

RS2000 -96
Fiesta -11
Fiesta -11
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:32:10 2001
- Paikkakunta: lpr
Re:rst:n laatikon vahvistus
Tehty holkki. Tyhmyydestä sakotetaan. <br>Laatikon vahvistamisesta on muuten juttu oct 2003 fast fordissa.
RS2000 -96
Fiesta -11
Fiesta -11
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Re:rst:n laatikon vahvistus
Miksi sinne pitää jotain omia holkkeja ruveta virittelemään kun kaupasta saa laakerin jossa on oikeaa materiaalia oleva sisäkooli valmiina?<br><br>IB5:ssa on pääakselin laakerin ulkohalkaisija isompi, muuten se laakeri on samanlainen. Myös toinen poskilaakeri on suurempihalkaisijainen.<br><br>Itselläni on vakiolaatikko kestänyt kolme kesää aika rankkaakin käyttöä. Asiaan "saattaa" vaikuttaa se että siihen on vaihdettu öljyt kerran vuodessa ja laatikkoon on vaihdettu uudet laakerit ennenkuin se on ollut ko. autossa edes kiinni. Tahtoo sanoa että vanha, 200 tkm ajettu salkku hajoaa varmasti kun sitä aletaan rankaista. Ensi talvena omaan autoon tulee IB5 lähinnä siksi että saa startin koneen taakse, aihio on jo hommattu, -96 Escortista.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- Ylläpitäjä
Re:rst:n laatikon vahvistus
Pumassa on IB5. Ettet sekoita nyt Cougariin?<br><br>Onkos kukaan törmännyt sellaiseen projektiin missä alkuperäiset laakeripesät olis koneistettu pois ja tilalle hitsattu järeämpi? <br>Vastaavastihan voisi kopan sisäpuolellekin hitsailla jäykisteitä strategisiin paikkoihin.<br><br>Tuntuu se pääakselin laakeri olevan melkoisen heikko kohta BC sarjan lootissa. Samoin kuin itse akseli.
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re:rst:n laatikon vahvistus
[quote author=jive link=board=2;threadid=16178;start=0#121881 date=1067698235]<br>Pumassa on IB5. Ettet sekoita nyt Cougariin?<br>[/quote]<br><br>Tota nyt en ymmärtänyt ollenkaan. Mihin tuo liittyi?<br><br>Olen noita laakeripesiä nähnyt työstettävän suuremmille laakereille, mutta en kyllä kokonaan vaihdetun.<br>Onneksi nuo laatikot ei maksa mitään. Joten jos vanha hajoaa, niin viidellä kympillä toinen tilalle ja vanha lukko sinne sisään.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Ylläpitäjä
Re:rst:n laatikon vahvistus
eikös joskus puhuttu diesel escon poskilaakereista..
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Re:rst:n laatikon vahvistus
Poskilaakerit ei ole varsinaisesti se suurin ongelma, ne kyllä kuluu mutta harvemmin aiheuttaa ongelmia tehojen kasvaessa. Dieselin laatikko on ihan sama rakenteellisesti (eri välitykset tosin) joten siitä ei ole mitään apua.<br><br>Mistähän jive tuon Cougarin nyt tähän keskusteluun vetäisi?<br><br>Edelleenkin olen sitä mieltä ettei se laatikon kestävyys ole mikään iso ongelma kunhan se on alkujaan kunnossa, niitä öljyjä myös joskus vaihdetaan ja ajotyyli ei ole koko ajana älytöntä repimistä. Tai sitten pitää hommata Quaifen suorahammas-kalut sinne sisään jos oma ajotyyli ei sopeudu ko. laatikon ominaisuuksiin.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- Ylläpitäjä
Re:rst:n laatikon vahvistus
[quote author=JesseT link=board=2;threadid=16178;start=0#121472 date=1067594149]<br>Vanhaan BC laatikkoon saa posimaan myös IB5:sen pääakselin joka on tehty jo valmiiksi suuremmalle laakerille. Jostakin syystä juuri Puman pääakselia on käytetty tähän tarkoitukseen. Kovasti ihmettelen, miten MTX-75sen pääakseli voi mennä BC laatikkoon, kun ne eivät ole mitään sukua keskenään?<br>[/quote]<br><br>tuosta.
-
- Ylläpitäjä
Re:rst:n laatikon vahvistus
[quote author=Ilpo link=board=2;threadid=16178;start=0#122025 date=1067767295]<br>Tai sitten pitää hommata Quaifen suorahammas-kalut sinne sisään jos oma ajotyyli ei sopeudu ko. laatikon ominaisuuksiin.[/quote]<br><br>Quaifen ratassarja sisältää yhden ylimääräisen tuen akselien välille, jolle on ilmeisesti tehty tilaa kaventamalla rattaita. Taitaa olla turha haaveilla mistään tuollaisesta kotopajassa työstämällä.<br><br>Tarttee nyt kattoa miten tuo rempattu BC loota kestää. Edellinen luovutti 140tkm kohdalla, vaikka sitä kurmuutti vain vakio 1.6S ;D
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re:rst:n laatikon vahvistus
[quote author=jive link=board=2;threadid=16178;start=0#122039 date=1067772896]<br>[quote author=JesseT link=board=2;threadid=16178;start=0#121472 date=1067594149]<br>Vanhaan BC laatikkoon saa posimaan myös IB5:sen pääakselin joka on tehty jo valmiiksi suuremmalle laakerille. Jostakin syystä juuri Puman pääakselia on käytetty tähän tarkoitukseen. Kovasti ihmettelen, miten MTX-75sen pääakseli voi mennä BC laatikkoon, kun ne eivät ole mitään sukua keskenään?<br>[/quote]<br><br>tuosta.<br>[/quote]<br><br>Siis Pumassa on IB5 ja Transitissa ilmeisesti MTX75. Ei kukaan Pumassa MTX:ää väittänyt olevankaan.<br>Itse mokasin alussa, kun puhuttiin Transitin MT(X?)-75:sen pääakselin laakerin käyttämisestä. Olin lukiessa ilmeisesti hypännyt sanan "laakerin" yli ja ihmettelin miten se pääakseli sinne voi sopia.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Re:rst:n laatikon vahvistus
[quote author=jive link=board=2;threadid=16178;start=0#122040 date=1067773178]<br><br><br>Quaifen ratassarja sisältää yhden ylimääräisen tuen akselien välille, jolle on ilmeisesti tehty tilaa kaventamalla rattaita. Taitaa olla turha haaveilla mistään tuollaisesta kotopajassa työstämällä.<br><br>[/quote]<br><br>Tää onkin ihan uutta tietoa, mistä olet tuon tiedon saanut kun ei tuollaisesta tuesta puhutaan mitään ainakaan Quaifen sivuilla eikä missään kuvassa näy moista?
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- Ylläpitäjä
Re:rst:n laatikon vahvistus
varsinaista mainintaa en minäkään löytänyt sivuilta, tosin kun klikkailee www.quaife.co.uk/index2.htm<br>ja sieltä products, niin kuvassa tuollainen lisähärveli on etuvetolootaan lisätty. En just nyt muista mistä tälläinen harhakuvitelma itselleni on jäänyt että fordinkin laatikoihin tuollainen on saatavilla. Voihan se olla että kyseinen vahvike löytyy kuvan lootatyypistä vakionakin. Mukava olisi kuulla joltakin joka kyseisen ratassarjan on tilannut ja asentanut?