rst:n laatikon vahvistus

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

jappes
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002

rst:n laatikon vahvistus

Viesti Kirjoittaja jappes » Pe Lokakuu 31. 10:34:11 2003

oletteko tehneet miten noita laatikon vahvistuksia huimille tehoille kun toi vakiona ei kestä kun vuoden ajotavasta riippuen tietysti :) se transitin (mt75)pää-akselin laakeri menee aika helpolla jos ootte koittaneet mutta vähän arvelluttaa kun sitä b5 laatikon akselia hioo niin kestääkö se-englannissahan ne on paljon käyttänyt just tota.ajattelin vaan että onko jollain jotain hyviä ideoita vahvistukseen vaikka oma on jo kohta valmis--ehjä lukko tohon laatikkoon voisi kiinnostaa jos jollain on ylimääräistä niin kertokaa.

a.l
Viestit: 847
Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 23:18:44 2002

Re:rst:n laatikon vahvistus

Viesti Kirjoittaja a.l » Pe Lokakuu 31. 11:12:36 2003

Lue vanhoja viestejä... laita hakusanaksi vaikka ib5.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:rst:n laatikon vahvistus

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Lokakuu 31. 11:55:49 2003

Hyvät jutu on näköjään hävinnyt tuhka tuuleen, kun en mitään löytyänyt hakemalla tai FAQ:sta.<br><br>Joka tapauksessa tarkoitat heikkoitena sitä rullalaakeria iilmeisesti siinä pääakselin päässä tasauspyörästön vieressä? Siitä voi ottaa akselin päästä halkaisijasta pari milliä pois ja sovittaa siihen ihan SKF:n vakiokokoisen rullalaakerin, jossa on erillinen sisäkehä. Ilpo oli muistaakseni näin ainakin tehnyt ja on kuulemma kestänyt. Vanhaan BC laatikkoon saa posimaan myös IB5:sen pääakselin joka on tehty jo valmiiksi suuremmalle laakerille. Jostakin syystä juuri Puman pääakselia on käytetty tähän tarkoitukseen. Kovasti ihmettelen, miten MTX-75sen pääakseli voi mennä BC laatikkoon, kun ne eivät ole mitään sukua keskenään? Vaihtoehto on myös käyttää uudempaa IB5 laatikkoa, johon vanhempi lukko menee suoraan. Versioita on vaan monenlaisia, jossa ainakin startin paikka ja vaihteiden valitsinsysteemi vaihtelevat.<br>Yksi ylimääräinen lukko löytyy Stefalta. Laita tarjousta vaikka privana. Myös muita BC-laatikon osia löytyy.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jappes
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002

Re:rst:n laatikon vahvistus

Viesti Kirjoittaja jappes » Pe Lokakuu 31. 12:10:07 2003

niin on hävinnyt ja joo kyllä meiltäkin töistä löytyy se transitin laakeri mikä on just saman kokoinen kun toi SKF:n ja sitä laakeria just tarkoitin mutta jos sen vahvistaa niin kyllä se pian hajoo jostain muista laakereista ja olen tutkinut mitä sinne vois sovittaa ja kyllä siihen vaihtoehtoja on niin akseleissa kuin laakereissa ja laatikoissa löytyy mutta katsoo nyt mitä saa aikaiseksi vielä vai luotanko että pelkkä ton laakerin vaihto riittää ja tietysti kaikki uutta--no kokeilemalla sen näkee ja virheistä oppii-ehkä ;D

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:rst:n laatikon vahvistus

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Lokakuu 31. 14:50:14 2003

Siis onko tuossa nimen omaan käytetty rullalaakerin omaa sisäholkkia vai onko siihen tehty itse holkki jostakin teräksestä ja sitten hiottu originaalimittaan?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Re:rst:n laatikon vahvistus

Viesti Kirjoittaja Stefa » Pe Lokakuu 31. 17:24:09 2003

[quote author=mauke link=board=2;threadid=16178;start=0#121537 date=1067625766]
Kokeilemalla tosiaan oppii. Holkitusta ei tuo akseli ainakaan kestä montaa sataa kilsaa. :)
[/quote]

Mauke,
jotenkin tutun näköinen.... :P

edit: niinku JesseT tossa jo totesikin niin yksi ylimääräinen rst:n lukko mallia S2 tosiaan löytyy.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

mauke
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:32:10 2001
Paikkakunta: lpr

Re:rst:n laatikon vahvistus

Viesti Kirjoittaja mauke » Pe Lokakuu 31. 20:42:46 2003

Kokeilemalla tosiaan oppii. Holkitusta ei tuo akseli ainakaan kestä montaa sataa kilsaa. :)
RS2000 -96
Fiesta -11

mauke
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:32:10 2001
Paikkakunta: lpr

Re:rst:n laatikon vahvistus

Viesti Kirjoittaja mauke » Pe Lokakuu 31. 20:55:00 2003

Tehty holkki. Tyhmyydestä sakotetaan. <br>Laatikon vahvistamisesta on muuten juttu oct 2003 fast fordissa.
RS2000 -96
Fiesta -11

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Re:rst:n laatikon vahvistus

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Pe Lokakuu 31. 21:08:00 2003

Miksi sinne pitää jotain omia holkkeja ruveta virittelemään kun kaupasta saa laakerin jossa on oikeaa materiaalia oleva sisäkooli valmiina?<br><br>IB5:ssa on pääakselin laakerin ulkohalkaisija isompi, muuten se laakeri on samanlainen. Myös toinen poskilaakeri on suurempihalkaisijainen.<br><br>Itselläni on vakiolaatikko kestänyt kolme kesää aika rankkaakin käyttöä. Asiaan "saattaa" vaikuttaa se että siihen on vaihdettu öljyt kerran vuodessa ja laatikkoon on vaihdettu uudet laakerit ennenkuin se on ollut ko. autossa edes kiinni. Tahtoo sanoa että vanha, 200 tkm ajettu salkku hajoaa varmasti kun sitä aletaan rankaista. Ensi talvena omaan autoon tulee IB5 lähinnä siksi että saa startin koneen taakse, aihio on jo hommattu, -96 Escortista.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

jive
Ylläpitäjä

Re:rst:n laatikon vahvistus

Viesti Kirjoittaja jive » La Marraskuu 1. 16:50:35 2003

Pumassa on IB5. Ettet sekoita nyt Cougariin?<br><br>Onkos kukaan törmännyt sellaiseen projektiin missä alkuperäiset laakeripesät olis koneistettu pois ja tilalle hitsattu järeämpi? <br>Vastaavastihan voisi kopan sisäpuolellekin hitsailla jäykisteitä strategisiin paikkoihin.<br><br>Tuntuu se pääakselin laakeri olevan melkoisen heikko kohta BC sarjan lootissa. Samoin kuin itse akseli.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:rst:n laatikon vahvistus

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Marraskuu 1. 19:43:01 2003

[quote author=jive link=board=2;threadid=16178;start=0#121881 date=1067698235]<br>Pumassa on IB5. Ettet sekoita nyt Cougariin?<br>[/quote]<br><br>Tota nyt en ymmärtänyt ollenkaan. Mihin tuo liittyi?<br><br>Olen noita laakeripesiä nähnyt työstettävän suuremmille laakereille, mutta en kyllä kokonaan vaihdetun.<br>Onneksi nuo laatikot ei maksa mitään. Joten jos vanha hajoaa, niin viidellä kympillä toinen tilalle ja vanha lukko sinne sisään.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

RubberDuck
Ylläpitäjä

Re:rst:n laatikon vahvistus

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » La Marraskuu 1. 21:35:53 2003

eikös joskus puhuttu diesel escon poskilaakereista..

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Re:rst:n laatikon vahvistus

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Su Marraskuu 2. 12:01:35 2003

Poskilaakerit ei ole varsinaisesti se suurin ongelma, ne kyllä kuluu mutta harvemmin aiheuttaa ongelmia tehojen kasvaessa. Dieselin laatikko on ihan sama rakenteellisesti (eri välitykset tosin) joten siitä ei ole mitään apua.<br><br>Mistähän jive tuon Cougarin nyt tähän keskusteluun vetäisi?<br><br>Edelleenkin olen sitä mieltä ettei se laatikon kestävyys ole mikään iso ongelma kunhan se on alkujaan kunnossa, niitä öljyjä myös joskus vaihdetaan ja ajotyyli ei ole koko ajana älytöntä repimistä. Tai sitten pitää hommata Quaifen suorahammas-kalut sinne sisään jos oma ajotyyli ei sopeudu ko. laatikon ominaisuuksiin.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

jive
Ylläpitäjä

Re:rst:n laatikon vahvistus

Viesti Kirjoittaja jive » Su Marraskuu 2. 13:34:56 2003

[quote author=JesseT link=board=2;threadid=16178;start=0#121472 date=1067594149]<br>Vanhaan BC laatikkoon saa posimaan myös IB5:sen pääakselin joka on tehty jo valmiiksi suuremmalle laakerille. Jostakin syystä juuri Puman pääakselia on käytetty tähän tarkoitukseen. Kovasti ihmettelen, miten MTX-75sen pääakseli voi mennä BC laatikkoon, kun ne eivät ole mitään sukua keskenään?<br>[/quote]<br><br>tuosta.

jive
Ylläpitäjä

Re:rst:n laatikon vahvistus

Viesti Kirjoittaja jive » Su Marraskuu 2. 13:39:38 2003

[quote author=Ilpo link=board=2;threadid=16178;start=0#122025 date=1067767295]<br>Tai sitten pitää hommata Quaifen suorahammas-kalut sinne sisään jos oma ajotyyli ei sopeudu ko. laatikon ominaisuuksiin.[/quote]<br><br>Quaifen ratassarja sisältää yhden ylimääräisen tuen akselien välille, jolle on ilmeisesti tehty tilaa kaventamalla rattaita. Taitaa olla turha haaveilla mistään tuollaisesta kotopajassa työstämällä.<br><br>Tarttee nyt kattoa miten tuo rempattu BC loota kestää. Edellinen luovutti 140tkm kohdalla, vaikka sitä kurmuutti vain vakio 1.6S ;D

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:rst:n laatikon vahvistus

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Marraskuu 2. 13:45:30 2003

[quote author=jive link=board=2;threadid=16178;start=0#122039 date=1067772896]<br>[quote author=JesseT link=board=2;threadid=16178;start=0#121472 date=1067594149]<br>Vanhaan BC laatikkoon saa posimaan myös IB5:sen pääakselin joka on tehty jo valmiiksi suuremmalle laakerille. Jostakin syystä juuri Puman pääakselia on käytetty tähän tarkoitukseen. Kovasti ihmettelen, miten MTX-75sen pääakseli voi mennä BC laatikkoon, kun ne eivät ole mitään sukua keskenään?<br>[/quote]<br><br>tuosta.<br>[/quote]<br><br>Siis Pumassa on IB5 ja Transitissa ilmeisesti MTX75. Ei kukaan Pumassa MTX:ää väittänyt olevankaan.<br>Itse mokasin alussa, kun puhuttiin Transitin MT(X?)-75:sen pääakselin laakerin käyttämisestä. Olin lukiessa ilmeisesti hypännyt sanan "laakerin" yli ja ihmettelin miten se pääakseli sinne voi sopia.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Re:rst:n laatikon vahvistus

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Su Marraskuu 2. 15:59:44 2003

[quote author=jive link=board=2;threadid=16178;start=0#122040 date=1067773178]<br><br><br>Quaifen ratassarja sisältää yhden ylimääräisen tuen akselien välille, jolle on ilmeisesti tehty tilaa kaventamalla rattaita. Taitaa olla turha haaveilla mistään tuollaisesta kotopajassa työstämällä.<br><br>[/quote]<br><br>Tää onkin ihan uutta tietoa, mistä olet tuon tiedon saanut kun ei tuollaisesta tuesta puhutaan mitään ainakaan Quaifen sivuilla eikä missään kuvassa näy moista?
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

jive
Ylläpitäjä

Re:rst:n laatikon vahvistus

Viesti Kirjoittaja jive » Su Marraskuu 2. 23:01:39 2003

varsinaista mainintaa en minäkään löytänyt sivuilta, tosin kun klikkailee www.quaife.co.uk/index2.htm<br>ja sieltä products, niin kuvassa tuollainen lisähärveli on etuvetolootaan lisätty. En just nyt muista mistä tälläinen harhakuvitelma itselleni on jäänyt että fordinkin laatikoihin tuollainen on saatavilla. Voihan se olla että kyseinen vahvike löytyy kuvan lootatyypistä vakionakin. Mukava olisi kuulla joltakin joka kyseisen ratassarjan on tilannut ja asentanut?

Vastaa Viestiin