Mis on pedalbox topic

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

BDG
Viestit: 220
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
Paikkakunta: Jämsä

Mis on pedalbox topic

Viesti Kirjoittaja BDG » La Lokakuu 18. 16:50:36 2003

Mihi on hukkunu ko. topic<br>Minkä kokoset pääsylinterit tarvis volvon nelimäntäsille etu ja G-astran takasatuloille
RapajuoppoPutkiMies*469*

Mika Metsänen
Ylläpitäjä

Re:Mis on pedalbox topic

Viesti Kirjoittaja Mika Metsänen » Su Lokakuu 19. 10:00:51 2003

Niin tarkoititko välikopan pedalboxia? Olen itse samaa yrittänyt etsiä mutta ilman tulosta.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re:Mis on pedalbox topic

Viesti Kirjoittaja Jallu » Su Lokakuu 19. 12:33:51 2003

Valitettavasti se on poistunut vanhentuneena.<br><br>Mikäli jollakulla on koneella tallessa, voisi ilmoittautua, niin saadaan talteen.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Mika Metsänen
Ylläpitäjä

Re:Mis on pedalbox topic

Viesti Kirjoittaja Mika Metsänen » Su Lokakuu 19. 20:10:34 2003

Olisi kyllä hieno homma jos joltain löytyisi se topic.<br>Vähän vielä epäselvää mulle että saanko iskeä katuautoon kiinni ton pedaaliboxin ilman mitään jarrutehostajia? Vai tekeekö ne konttorilla siitä heti punakilpisen ralliauton? Täytenee varmaan lähettää sähköpostia AKElle.<br>Kertokaa te nyt joilla on kokemuksia.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:Mis on pedalbox topic

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Lokakuu 19. 22:29:12 2003

eipä löydy topicia...<br>tämän lupapaperin skannasin muistaakseni viime topiciin. ja olihan siellä pedalbox piirustuksetkin oikealta ohjattavaan autoon...<br><br>PedalBox lupa

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re:Mis on pedalbox topic

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ma Lokakuu 20. 7:30:16 2003

Mulla on pedalbox katu escossa, ei ole konttorilla ollut ongelmia. Pykälien mukaan jarruja saa muuttaa kunhan niiden teho ei heikkene, eikä säätö ajon aikana ole mahdollista. Eli katukäytössä pedalbox EI saa olla "kaukosäädettävä" malli.

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re:Mis on pedalbox topic

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ma Lokakuu 20. 12:58:24 2003

[quote author=Tinde link=board=8;threadid=15688;start=0#117859 date=1066624216]<br>Mulla on pedalbox katu escossa, ei ole konttorilla ollut ongelmia. Pykälien mukaan jarruja saa muuttaa kunhan niiden teho ei heikkene, eikä säätö ajon aikana ole mahdollista. Eli katukäytössä pedalbox EI saa olla "kaukosäädettävä" malli.<br>[/quote]<br><br>Eli ei säätövaijeria...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re:Mis on pedalbox topic

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ma Lokakuu 20. 14:10:42 2003

[quote author=fomoco3 link=board=8;threadid=15688;start=0#117939 date=1066643904]<br>[quote author=Tinde link=board=8;threadid=15688;start=0#117859 date=1066624216]<br>Mulla on pedalbox katu escossa, ei ole konttorilla ollut ongelmia. Pykälien mukaan jarruja saa muuttaa kunhan niiden teho ei heikkene, eikä säätö ajon aikana ole mahdollista. Eli katukäytössä pedalbox EI saa olla "kaukosäädettävä" malli.<br>[/quote]<br><br>Eli ei säätövaijeria...<br>[/quote]<br>Tai säätövaijeri piilossa...

Mika Metsänen
Ylläpitäjä

Re:Mis on pedalbox topic

Viesti Kirjoittaja Mika Metsänen » Ma Lokakuu 20. 16:51:55 2003

Minkäslaiset nuo jarrut ovat ilman tehostajia? Kun tossa on yksi välikoppa missä on joku ns. pedalbox ja siinä saa mielestäni painaa kohtuuttoman paljon poljinta ennen kuin rupeaa jarruttamaan tarpeeksi.

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re:Mis on pedalbox topic

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ma Lokakuu 20. 22:03:08 2003

Siis jarrujen teho ei laske vaan tarvittava poljinvoima ja polkimen liike kasvaa kun tehostinta ei ole(tehostin on oikeastaan väärä sana,se vaan lyhentää tarvittavaa polkimen liikettä periaateessa)
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Mika Metsänen
Ylläpitäjä

Re:Mis on pedalbox topic

Viesti Kirjoittaja Mika Metsänen » Ti Lokakuu 21. 18:33:30 2003

[quote author=fomoco3 link=board=8;threadid=15688;start=0#118169 date=1066676588]<br>Siis jarrujen teho ei laske vaan tarvittava poljinvoima ja polkimen liike kasvaa kun tehostinta ei ole(tehostin on oikeastaan väärä sana,se vaan lyhentää tarvittavaa polkimen liikettä periaateessa)<br>[/quote]<br><br>Sama tuli mieleen, eli juuri näin. :D

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:Mis on pedalbox topic

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Lokakuu 21. 21:05:46 2003

[quote author=fomoco3 link=board=8;threadid=15688;start=0#118169 date=1066676588]<br>Siis jarrujen teho ei laske vaan tarvittava poljinvoima ja polkimen liike kasvaa kun tehostinta ei ole(tehostin on oikeastaan väärä sana,se vaan lyhentää tarvittavaa polkimen liikettä periaateessa)<br>[/quote]<br>mitä v*ttua ???<br>perinteinen kalvotyyppinen alipaine-tehostin ei lyhentele yhtään mitään.<br>tehostin vain vähentää tarvittavaa poljin voimaa.<br><br>ja jos nyt on pakko ajatella jotain liikematka eroja, niin tehostimella heikko mies jaksaa painaa polkimen syvemmälle, eli just päin vastoin mitä selität.<br>

VeePeeJii
Viestit: 22
Liittynyt: To Joulukuu 6. 22:27:35 2001

Re:Mis on pedalbox topic

Viesti Kirjoittaja VeePeeJii » Ti Lokakuu 21. 21:58:04 2003

TÄÄLTÄ löytyys ne "väärältä" puolelta ohjattavan pedalboxin ohjeet.

FOMOCO
Viestit: 1276
Liittynyt: To Tammikuu 2. 17:31:07 2003
Paikkakunta: Ylikiiminki
Viesti:

Re:Mis on pedalbox topic

Viesti Kirjoittaja FOMOCO » Ti Lokakuu 21. 21:59:44 2003

[quote author=fomoco3 link=board=8;threadid=15688;start=0#118169 date=1066676588]<br>Siis jarrujen teho ei laske vaan tarvittava poljinvoima ja polkimen liike kasvaa kun tehostinta ei ole(tehostin on oikeastaan väärä sana,se vaan lyhentää tarvittavaa polkimen liikettä periaateessa)<br>[/quote]Niin mikä sulla olikaan taustakuvana? ...Tämäkö?? ;)
- Escort Mk1-72 - Escort Mk2-76 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2 Gr.F - Sierra 2.0 3d-86 (EX) - 2kpl Sierra 3d - Kawasaki KX250 -06 - Jäsen 412 -

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

ReNULL on pedalbox topic

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ke Lokakuu 22. 0:27:34 2003

Itse jarrut eivät siitä siis parane jos on tehostin vaan se helpottaa jarrun käyttöä...no joo kyllähän se siis tehostaa sitä voimaa joka kohdistuu polkimeen mutta ei ne jarrujen mittausarvot siitä parane...<br><br>Miten tänkin nyt selittää... :)
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re:Mis on pedalbox topic

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ke Lokakuu 22. 0:28:52 2003

[quote author=FoMoCo80 link=board=8;threadid=15688;start=0#118457 date=1066762784]<br>[quote author=fomoco3 link=board=8;threadid=15688;start=0#118169 date=1066676588]<br>Siis jarrujen teho ei laske vaan tarvittava poljinvoima ja polkimen liike kasvaa kun tehostinta ei ole(tehostin on oikeastaan väärä sana,se vaan lyhentää tarvittavaa polkimen liikettä periaateessa)<br>[/quote]Niin mikä sulla olikaan taustakuvana? ...Tämäkö?? ;)<br>[/quote]<br><br>Joo osuvasti sanottu prkl... :)
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Mika Metsänen
Ylläpitäjä

Re:Mis on pedalbox topic

Viesti Kirjoittaja Mika Metsänen » Ke Lokakuu 22. 11:23:36 2003

Nyt tuli asia selväksi. Lähetin Autoracingille mailia ja vastaus: <br>Hei,<br> <br>Liikenneministeriön mukaan kyseistä Pedal Boxia "...liikenneturvallisuusmielessä on normaaliliikenteessä ajettaessa pidettävä vaarallisena..." sekä "...ettei tällaista säädintä saa käyttää muulloin kuin ralli- tai vastaavan kilpailun lähtöpaikalle ajettaessa, kilpailusta palattaessa ja itse kilpailun aikana. Kilpailun lähtöpaikalle ajettaessa ja kilpailusta palattaessa on säätimen oltava säädettynä siten, etteivät takapyörien jarrut lukkiudu liian aikaisin."<br> <br>Kilpien värillä ei siis pitäisi olla merkitystä, mutta katukäytössä olevassa autossa Pedal Boxia ei saa käyttää.<br> <br>Pedal Boxin hinta 309 euroa on valitettavasti netto myös CRSC-jäsenille.<br>Ystävällisin terveisin<br><br>Että tiedä sitten...<br><br><br><br>

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re:Mis on pedalbox topic

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ke Lokakuu 22. 14:38:37 2003

Kas kummaa, ehkä mun lukutaitoni on perseestä.<br>Tuossa lainaus LM:n päätöksestä auton rakenteen muuttamisesta 779/98 . Mun mielestä siinä sanotaan kohtuullises suoraan pedalbox-rakenteen olevan täysin sallittu.<br><br>Kohta §13, erityisesti kohta e)<br>"<br>1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin: <br><br>a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa; <br><br>b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys; <br><br>c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta; <br><br>d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset; <br><br>e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä; <br><br>f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja <br><br>g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi. <br><br>2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset. <br>"<br>

kilpijoki
Viestit: 918
Liittynyt: To Marraskuu 14. 10:28:56 2002
Paikkakunta: Jämsä

Re:Mis on pedalbox topic

Viesti Kirjoittaja kilpijoki » Ke Lokakuu 22. 18:23:35 2003

Jep, aikas selkeesti kohta e 8)
jäsen # 315

Vastaa Viestiin