4 wd -- 2 wd

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

madhand
Viestit: 336
Liittynyt: La Huhtikuu 23. 21:20:43 2005
Paikkakunta: Oulu

4 wd -- 2 wd

Viesti Kirjoittaja madhand » Su Elokuu 21. 15:31:13 2005

Onko kukaan muuttanu esim. cossu escorttia takavetoiseksi? ja oiskohan millanen homma. oishan se ku ottas vaan etu kardaanin pois. mut vaikka takavetocossun laatikon ja onkohan kardaani oikean mittanen.
Toyota Supra -93
Suzuki GSX-R 1000 k8

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Elokuu 21. 15:42:09 2005

Escort RS Cosworth perustuu lyhennettyyn Sierra (RS) Cosworthin pohjalevyyn, joten tämän olettaman perusteella voisi arvella takaveto-Cossun kardaanin olevan sopimaton.

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Su Elokuu 21. 16:47:46 2005

minkähän takia se pitäs takavetoseks saada?

onhan noita rallipelei takavetosina.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: 4 wd -- 2 wd

Viesti Kirjoittaja Jake » Su Elokuu 21. 16:49:36 2005

madhand kirjoitti:Onko kukaan muuttanu esim. cossu escorttia takavetoiseksi? ja oiskohan millanen homma. oishan se ku ottas vaan etu kardaanin pois. mut vaikka takavetocossun laatikon ja onkohan kardaani oikean mittanen.
On , mutta miksi näin pitäisi tehdä ?
ex Jäsen #10

madhand
Viestit: 336
Liittynyt: La Huhtikuu 23. 21:20:43 2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madhand » Su Elokuu 21. 17:18:11 2005

Kuhan kävi mielessä. kuinka suuria tehoja tuo nelikko kestää suunnilleen?
Toyota Supra -93
Suzuki GSX-R 1000 k8

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Elokuu 21. 17:23:05 2005

Onhan noita clubissakin ollut/on.
Ehkä bpasi kertoo miten sen saa tehtyä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Su Elokuu 21. 17:36:12 2005

cossu sierran olen tehnyt..ei mikään älytön urakka???2wd öljypohjasta en tiedä meneekö escoon mut sierraan meni heittämäl(männänjäähdytyssuuttimet putkessa)jotkut vaan väitti ettei mene sierraankaan kun silloin kyselin.borg warner jatkeeksi ja 2wd cossun kardaani..etunapoihin vetonivelet paikalleen ja kovaa ajoa.... :wink: :wink: :wink:
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Elokuu 21. 18:13:06 2005

Palatakseni ensimmäiseen kysymykseen, etukardaanin poisto ei toimi keskitasauspyörästön takia.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Su Elokuu 21. 18:57:43 2005

jos haluut helpolla päästä niin siihen tarvitaan:
2wd laatikko josta kytkin kopasta otetaan pienipala pois
2wd kartaani lyhennettynä (löytyy)
2wd startti
ja sitten "vaiken" homma laatikon tuki sen voi tehä esim. näin volvon moottorityyny,4wdlaatikon palkki,paksuhkoa lättärautaa.

näin jää etuperäpaikalle ja muu roska paikalle

jos tarttet muuta tietoa niin soita oon myös muuttanu 4wd sierran 2wd:ksi

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Su Elokuu 21. 18:59:13 2005

ps. om muuten aika jännä ajaa 2wd:nä :wink:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Elokuu 21. 20:45:32 2005

JesseT kirjoitti:Palatakseni ensimmäiseen kysymykseen, etukardaanin poisto ei toimi keskitasauspyörästön takia.
Sierra cosw. & 4x4/Escort cosw. nelikoissa pitäisi toimia. Voima menee planeettapyörästön kotelon kuoren kautta "100%" takapäähän. Planeettapyörästö/visko tavallaan vain ryöstää voimaa eteen, eli jos planeettapyörästö hajoaa (tai kardaani upuu), voima menee kokonaan taakse.
EDIT: en suosittele näin tekemään, laatikon kesto on hyvin heikko näin. Miel. T5 tai vast.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Su Elokuu 21. 21:32:01 2005

Jos ajelee kesällä niin mikäs siinä, mutta jos ympärivuotisessa käytössä niin minä ainakin unohtaisin, nelivetoonyliveto :D ajelee sitten vaikka pienemmillä tehoilla. Millaista tehoa olet ajatellut?

madhand
Viestit: 336
Liittynyt: La Huhtikuu 23. 21:20:43 2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madhand » Su Elokuu 21. 22:05:25 2005

en aja autolla talvella joten ei ole pakko olla nelikko. ja eikö se kuiteski kestä vielä yli 400hv. tuli vaan mieleen
Toyota Supra -93
Suzuki GSX-R 1000 k8

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Elokuu 22. 0:27:07 2005

madhand kirjoitti:en aja autolla talvella joten ei ole pakko olla nelikko. ja eikö se kuiteski kestä vielä yli 400hv. tuli vaan mieleen
Rajoilla on , en menis vakio voimansiirrolla laittaan tommosia tehoja .
ex Jäsen #10

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ma Elokuu 22. 7:31:08 2005

Jos ja kun voimansiirto hajoaa voi harkita takavetoiseksi muuttamista. Kyllä kait nelikkokin kestää riippuen kuinka sillä revitetään. Mitä enemmän pyörä sutii tyhjää sitä kevyemmälle joutuu voimansiirto. :roll:
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Ma Elokuu 22. 8:41:35 2005

onko kyseinen muutos edes mahdollista lain puitteissa?
eikös vetotavan muutos ollut kiellettyjen listalla.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Elokuu 22. 12:14:59 2005

jjs kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Palatakseni ensimmäiseen kysymykseen, etukardaanin poisto ei toimi keskitasauspyörästön takia.
Sierra cosw. & 4x4/Escort cosw. nelikoissa pitäisi toimia. Voima menee planeettapyörästön kotelon kuoren kautta "100%" takapäähän. Planeettapyörästö/visko tavallaan vain ryöstää voimaa eteen, eli jos planeettapyörästö hajoaa (tai kardaani upuu), voima menee kokonaan taakse.
EDIT: en suosittele näin tekemään, laatikon kesto on hyvin heikko näin. Miel. T5 tai vast.
Korjaa nyt jos olen väärässä, mutta periaatehan on tämän näköinen:
http://www.bodnarchuk.com/vintage_slotcar/gear_07.jpg
Eli kone pyörittää tuota planeettamekanismia, ulkokehä takaperää ja keskiratas etuperää. Jos kuorma otetaan pois keskirattaalta niin ulkokehää ei pyöritä enää mikään voima. Ainoastaan visko pistää vastaan ja se ei sitä kauaa jaksa tehdä hajoamatta.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Ma Elokuu 22. 17:04:20 2005

tätä mieltä itekin olen ..

kaverilta hajos etukartaani ja se otti sen pois niin n.10km päästä soitti että auto ei mee enään eteenpäin.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Elokuu 22. 21:43:44 2005

Voi olla että muistelen väärää asiaa. Näköjään sitten, perskule. Eli kun visko antautuu, laulu loppuu...hmmm.
En kuitenkaan antaudu vielä kokonaan; nuuskin yhden laatikon ja palataan astialle; kun tuo (laho) muistini väittää voiman "kiertävän kotelon ulkokuorta" suoraan taakse. Noh, nuuskitaan
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Elokuu 23. 7:33:41 2005

Itsekin olen käsittänyt että ilman etukardaania laatikko ei toimi. Ilmeisesti voisi toimia jonkin aikaan jos etukardaanin kampeaa paikalleen, tosin siitäkään ei varmaan visko tykkää.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Elokuu 23. 8:22:01 2005

Kaverin 4x4 dohcista otettiin joskus etukardaani irti kun koitettiin että vois ajaa takavetosena. Asiasta on niin kauan aikaa että en muista tarkkaan liikkuiko auto ollenkaan vai huonosti mutta ei siitä käytännössä mitään tullut eli ei toimi niin.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja Cosander » Ti Elokuu 23. 9:29:50 2005

Pikku veljen dohc 4x4 sierasta tippui kesken ajon(pultit meni poikki) etukartaani mut ajoi perille asti noin 7km
Mut sitten kun meinas lähteä taas liikkeelle niin ei auto enää hievahtanutkaan.

madhand
Viestit: 336
Liittynyt: La Huhtikuu 23. 21:20:43 2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madhand » Pe Elokuu 26. 18:40:24 2005

bpasi kirjoitti:jos haluut helpolla päästä niin siihen tarvitaan:
2wd laatikko josta kytkin kopasta otetaan pienipala pois
2wd kartaani lyhennettynä (löytyy)
2wd startti
ja sitten "vaiken" homma laatikon tuki sen voi tehä esim. näin volvon moottorityyny,4wdlaatikon palkki,paksuhkoa lättärautaa.

näin jää etuperäpaikalle ja muu roska paikalle

jos tarttet muuta tietoa niin soita oon myös muuttanu 4wd sierran 2wd:ksi
Elikkä ootko muuttanu cossu escortin takavedoksi? jos nii millanen ajaa?
Toyota Supra -93
Suzuki GSX-R 1000 k8

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Pe Elokuu 26. 21:16:44 2005

oon muuttanu/oli vähän aikaa takavetoinen on aika "liukas" luisuissa tosin samana viikonloppuna meni 2vakio perää rikki ja kerran vetoaks.poikki joten kanattaa perä pistää 2wd:stä jos meinaa leikkiä :wink:

eipä tuo muuten muutu ajosta mitenkään omasta mielestäni

madhand
Viestit: 336
Liittynyt: La Huhtikuu 23. 21:20:43 2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madhand » Pe Elokuu 26. 21:21:06 2005

jahas. onko paljo tehoa sulla? miten katsastuksen kans?
Toyota Supra -93
Suzuki GSX-R 1000 k8

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Pe Elokuu 26. 21:33:46 2005

krhm autoa ei ole kats. 3 vuoteen :roll:

eipä ne ainakaan täälä ois mitään sanonu konttorilla ku kysäisin (olen töissä autokorjaamolla)
juu 635hv/650nm/1,8b paperi löytyy

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Pe Elokuu 26. 21:38:38 2005

juu 635hv/650nm/1,8b paperi löytyy[/quote]KUNNIOITETTAVAT LUKEMAT!!!ja vielä alle 2 bar.. :wink:
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Elokuu 26. 21:53:22 2005

pablo kirjoitti:juu 635hv/650nm/1,8b paperi löytyy KUNNIOITETTAVAT LUKEMAT!!!ja vielä alle 2 bar.. :wink:
On se lappu täälläkin ollut esillä joskus ja taitaa vieläkin löytyä jostain.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja Cosander » Pe Elokuu 26. 22:18:21 2005

Tuli kans tos paripäivää sitten innostus kokeilla et mimmonen olis toi esco ajaa taka vetosena.
No tänään sillä sit ajeltiin taka vetosena!
Ei kyl tehoja ole kuin puolet tosta bpasin tehoista mut liukasta oli
ainakin kun satoi 8)
Ja kyllähän oli mukavaa ajaa takavetosella taas pitkästä aikaa. :D
Tosin tuli huomattua et lukko on näköjään paskana tuolta taka päästä,
pitää nypätä kytkimellä enenkuin vetää molemmat pyörät jos silloinkaan.
Ei ihme et radallakin meinaa sutia mutkis aina toisen puolen etuja taka rengas kun ei toi lukko pidä sit pätkääkään.

madhand
Viestit: 336
Liittynyt: La Huhtikuu 23. 21:20:43 2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madhand » Pe Elokuu 26. 22:23:14 2005

no ei ihme jos bpasilla menee periä...
Miten cosander on toteuttanut muuton takavetoseksi?
Toyota Supra -93
Suzuki GSX-R 1000 k8

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Pe Elokuu 26. 22:23:32 2005

cossun lukot on ainakin mun kokemuksien perusteella taas kerran p.......stä.pitääköhän ne edes uutena kunnolla???? :roll: :roll: mulla taasen kun antaa kytkintä niin lähtee huonommin mukaan mitä kaasulla herätellessä(mutka siis kyseessä) :wink:
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Kehmu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kehmu » La Elokuu 27. 7:00:28 2005

Muistan lukeneeni jostain netistä parista esco cossusta jotka oli muutettu 2wd ja niissä käytettiin normi sierran type9 lootaa quaifen sisuskaluilla. Tiedä sitten miten kestää, mutta ei noissa tainnu ollakkaan kuin se ~400hv (enklantilaisia) :) Mutta kuitenkin.

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja Cosander » La Elokuu 27. 9:04:32 2005

madhand kirjoitti:no ei ihme jos bpasilla menee periä...
Miten cosander on toteuttanut muuton takavetoseksi?
Minä vaihdoin 2wd cossun loodan + startin +kartaanin jota piti lyhetää pikkusen.

Sopiiko muuten toi 2wd perä murikka heittämällä tonne 4wd perän tilalle?

Ja eikös 3.62 oli nelikko cossun välitys?
Mikäs nelikko dohc välitys on?

madhand
Viestit: 336
Liittynyt: La Huhtikuu 23. 21:20:43 2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madhand » La Elokuu 27. 9:27:40 2005

Cosander kirjoitti:
madhand kirjoitti:no ei ihme jos bpasilla menee periä...
Miten cosander on toteuttanut muuton takavetoseksi?
Minä vaihdoin 2wd cossun loodan + startin +kartaanin jota piti lyhetää pikkusen.

Sopiiko muuten toi 2wd perä murikka heittämällä tonne 4wd perän tilalle?

Ja eikös 3.62 oli nelikko cossun välitys?
Mikäs nelikko dohc välitys on?
miten katastus?
Toyota Supra -93
Suzuki GSX-R 1000 k8

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » La Elokuu 27. 12:00:33 2005

nelikko dohcin perät ovat 3,92-välityksellä.

nelikkocossuissa ja xr4x4:ssä perät ovat tuolla 3,62-välityksellä
#682

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » La Elokuu 27. 12:10:15 2005

madhand kirjoitti:
Cosander kirjoitti:
madhand kirjoitti:no ei ihme jos bpasilla menee periä...
Miten cosander on toteuttanut muuton takavetoseksi?
Minä vaihdoin 2wd cossun loodan + startin +kartaanin jota piti lyhetää pikkusen.

Sopiiko muuten toi 2wd perä murikka heittämällä tonne 4wd perän tilalle?

Ja eikös 3.62 oli nelikko cossun välitys?
Mikäs nelikko dohc välitys on?
miten katastus?
miksi se pitäis katsastaa 2wd? onko liian kova homma vaihtaa loota kerran vuodessa? jos kerran muutenkin haluaa alkaa kikkailemaan :roll:
sierra xr4x4
escort mk1

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja Cosander » La Elokuu 27. 15:24:16 2005

Sierraxr4x4 kirjoitti:
madhand kirjoitti:
Cosander kirjoitti: Minä vaihdoin 2wd cossun loodan + startin +kartaanin jota piti lyhetää pikkusen.

Sopiiko muuten toi 2wd perä murikka heittämällä tonne 4wd perän tilalle?

Ja eikös 3.62 oli nelikko cossun välitys?
Mikäs nelikko dohc välitys on?
miten katastus?
miksi se pitäis katsastaa 2wd? onko liian kova homma vaihtaa loota kerran vuodessa? jos kerran muutenkin haluaa alkaa kikkailemaan :roll:
En meinaa katsastaa takavetosena talveksi taas nelikoksi.
Sopivasti pitää alkuvuodesta katsastaa niin saa taas kesäksi vaihtaa takavetoksi.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Elokuu 27. 17:31:16 2005

Kehmu kirjoitti:Muistan lukeneeni jostain netistä parista esco cossusta jotka oli muutettu 2wd ja niissä käytettiin normi sierran type9 lootaa quaifen sisuskaluilla. Tiedä sitten miten kestää, mutta ei noissa tainnu ollakkaan kuin se ~400hv (enklantilaisia) :) Mutta kuitenkin.
Quaife kestää "käsittämättömän" määrän tehoa. Varsinkin 4v. Hammasprofiilit on vahvoja vaikka akselit eivät ole kovin kaukana toisistaan, päittäisvoimia ei synny kun kyseessä on suorahampainen jne.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin