4wd/2wd cosworth nokkien erot?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

4wd/2wd cosworth nokkien erot?

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ke Joulukuu 3. 14:39:11 2003

Faktatietoa kaipaan eli onko 4wd cossun vakionokissa jotain eroa profiilissa 2wd:n vastaaviin. Nosto on kaiketi sama molemmissa mutta olen joskus kuullut että asteissa olisi eroa....??

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Joulukuu 3. 15:05:37 2003

Samaa olen kuullut minäkin.

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Viesti Kirjoittaja Mankka » Ke Joulukuu 3. 16:41:21 2003

Niissä on myös pieni pituusero. Sovitettaessa 4 wd:n nokkia takapotkuun joutuu laittamaan niihin noin centin pituiset holkit. Ilman holkkeja nokat siirtyvät väärään kohtaan nokkapyöriä kiristetäessä.

BBT
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja BBT » To Joulukuu 4. 9:49:47 2003

Selailin eilen erinäisiä Cossua käsitteleviä teoksia, ja useimmissa mm. Jeremy Waltonin "RS - The Faster Fords" -kirjassa mainittiin, että takapotkun ja nelikon nokkaprofiilleisssa on eroja. "Revised profiles" on yksi sanamuoto jota käytettiin. Tarkempia specsejä ei ollut...

Mitäs "korjausoppaat" tai korjaamokäsikirjat asiasta sanoo??

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Joulukuu 4. 23:53:46 2003

Täyttä faktaa jota kaivattiin ei täältäkään tule, mutta: olen saanut Cosworthilta lapun jossa kerrotaan kaikki (siis cossun omavalmisteet) 2wd/4wd -nokat, vakio ja viri; esim takavedon nokat on tyypiltään BD8 (nosto 8,454 ) ja nelikossa olisi alkuperäinen versio aiheesta BD10 (8,5mm). BD10:stä on olemassa näemmä useita versioita, ainakin omassa A-ryhmän cossussa oli BD10:t jossa oli nostoa yli 9mm. Tutkitaan lisää...

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Pe Joulukuu 5. 9:22:51 2003

Mankka kirjoitti:Niissä on myös pieni pituusero. Sovitettaessa 4 wd:n nokkia takapotkuun joutuu laittamaan niihin noin centin pituiset holkit. Ilman holkkeja nokat siirtyvät väärään kohtaan nokkapyöriä kiristetäessä.
Melkein, otetaan puolet pois (=5mm)
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Su Joulukuu 21. 13:35:10 2003

JJs jo asiaan viittasikin mutta mitä eroa on sitten A-ryhmän nokilla vakioihin, onko asiasta enempää tietoa? Entäpä WRC? (kysyy ville 5v nimimerkillä nokat täytyis saada.. :wink: )

yleensäkin oon pitkään ihmetellyt että lähes kaikesta cossuun liityvästä löytyy ja on tietoa mutta nokat on kyllä sellainen aihe mistä ei löydy. ja tuntuu ettei oikein kukaan tiedä aiheesta; suuttimet, turbot, alakerrat, kannet ja kaikki muu on kyllä spekuloitu näilläkin sivuilla moneen kertaan mutta nokat..

oisko sulla prostreet mitään kattavaa listausta millä asteilla/nostoilla löytyy esim cat cams nokkia? ja sitten jos joku osaa sanoa millä nostoilla menee vakiomännille?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Joulukuu 21. 14:28:36 2003

Ei sinne männän ja venttilin väliin jää vakionokillakaan paljoa tilaa, kolot männissä olisi hyvä olla. Samoin vakio vent.jouset menee ihan kasaan jos nostoa lisätään.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Joulukuu 21. 14:35:23 2003

Yleisillä nokanvalmistajilla on melko hyvät vaihtoehdot kossuun, mutta "bolt on" vaihtis on yleensä miedoimmat alle 9mm nostavat hytikkamallit, esim kossun BD10 on ilmeisesti tälläinen sekä Burtonin vastaava, kossun BD14 oli vielä muistaakseni hytikkamalli mutta riittääkö tilat. Onko kukaan laittanut kovia seuraajia, millanen homma? ei naputtais hytikat ja sais jo esim 10mm nostavilla jotain henkeä. Itse varauduin virittämiseen laittamalla valmiiksi venakolot, aika monella tuntuu se ruokahalu kasvavan, uusissa kokoonpanoissa kannattaa tämäkin huomioida. Olen jo pitempään ihmetelly kun täällä ei ketään kiinnosta kansi ja nokat tai yleensäkään hengitys ja hyötysuhde vaikka näilläkin "harrasteautoilla" ajellaan melko paljon normaalia ajoa ja satunnaisesti availlaan eli vetoalue on olennainen asia jota hengitys käsittäkseni tukee......"ahdin ei herää", ei kai jos on päänkokoinen pakopesä ja missään ei mitään kaasua liiku.

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Viesti Kirjoittaja Jasu » Su Joulukuu 21. 15:10:09 2003

Burtonin sivuilla oli muistaakseni jotain tietoa nokista. linkki
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Joulukuu 21. 16:39:58 2003

Catcams sivuja joskus selailin ja siellä oli yksi n. 261asteinen hydr nokka jossa 1.25mm nosto TDC ja kokonaisnosto 11.6mm, sen pitäisi kai mahtua ilman ventiilikoloja.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Joulukuu 21. 18:08:56 2003

ei taida mennä kun vakiossa nostoa jotain 8mm
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Joulukuu 21. 19:09:05 2003

siipicossu kirjoitti:ei taida mennä kun vakiossa nostoa jotain 8mm
Vakiossa lienee 8.5mm, mutta eihän sillä ole merkitystä vaan sillä ettei venttiilit ja männät kohtaa yläkuolokohdassa (TDC). Mittasin pakovenan reunasta kansitasoon 1mm, joten pitäisi mahtua, kantta on taidettu laskeakkin joskus.

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Viesti Kirjoittaja Jasu » Su Joulukuu 21. 23:43:50 2003

En muista minkä valmistajan sivuilta (olikohan Piper) luin, mutta sielä oli nokka 10.5mm nostolla ja menee vakioon.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Ti Joulukuu 23. 14:27:28 2003

Vähän offtopicina, mutta mielenkiinnosta kyselisin josko kyseessä on ihan tavallinen cossun nokka vai onko joku muu. Ford siinä lukee, sekä Tällainen teksti.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Joulukuu 23. 14:40:08 2003

Vakio Cossun pakonokka on kyseessä
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Joulukuu 23. 15:28:00 2003

Hmmm. Jollei ole hiottu nokka. Itseltä löytyi LYD 4-7 lukuja noista kepeistä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin