Erikokoiset kierteet pikkulaatikoiden kepeissä?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Erikokoiset kierteet pikkulaatikoiden kepeissä?

Viesti Kirjoittaja Posmo » To Heinäkuu 2. 0:42:59 2015

Punnersin tuohon Cortinaan tänään uuden vaihteiston paikalleen, ja yllätyksekseni huomasin ettei tarvitse Cortinan alkuperäistä keppiä kiinnittää laatikon häntään, sillä kiinnitysreikä oli n. 2mm suuremmalla kierteellä kuin keppini. TS. ei Cortinan kepin kiinnitykseen käytettävä kierreosa on liian pieni vaihteiston vastaavaan kierteeseen. Minulla ei ole tietoa mistä tuo vaihtolaatikko on peräisin, (tuntomerkkeinä irroitettava kytkinkoppa ja pakkivalon kytkin, joista jälkimmäinen puuttuu mk 2 Cortinan orkkisvaihteistosta) Onko noita keppejä ollut useamman kokoisia?

Jos jollain on isommalla (jos näitä siis on useampia) kierrettävällä kiinnityksellä oleva Escort tms. vaihdekeppi ylimääräisenä niin tarjoa! Ajatus oli saada auto viikonloppuna ajoon. :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Erikokoiset kierteet pikkulaatikoiden kepeissä?

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Heinäkuu 5. 12:24:38 2015

Keppejä on kahta kaliiberia. Vaihtuu noin vuonna -70. Vanhemmat pienemmällä kierteellä, uudemmat isommalla.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Erikokoiset kierteet pikkulaatikoiden kepeissä?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Su Heinäkuu 5. 20:12:49 2015

Oolrait, kiitos tiedosta, Ei sattuisi löytymään osakasoista tuollaista isommalla kierteellä olevaa keppiä..? :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Erikokoiset kierteet pikkulaatikoiden kepeissä?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Su Heinäkuu 12. 22:03:09 2015

jjs kirjoitti:Keppejä on kahta kaliiberia. Vaihtuu noin vuonna -70. Vanhemmat pienemmällä kierteellä, uudemmat isommalla.
Keppiä metsästetty pitkin Uuttamaata ja Hämettä ja vaikuttaisi että noita on ollut kolmea erilaista? Tai ainakin minulla nyt autossa kiinni oikeanlainen, ja sen lisäksi löytyy yksi jossa liian iso kierre ja yksi jossa liian pieni :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Erikokoiset kierteet pikkulaatikoiden kepeissä?

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Heinäkuu 13. 19:13:15 2015

Ettei olis type 5 lootan keppi joku niistä?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Erikokoiset kierteet pikkulaatikoiden kepeissä?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ma Heinäkuu 13. 21:38:54 2015

VooDoo kirjoitti:Ettei olis type 5 lootan keppi joku niistä?
Yksi keppi takuulla Cortinasta, yksi keppi välikopasta ja sitten tämä "mysteerimalli" joka on nyt minulla kiinni autossa. En tiedä mikä laatikko tuo kiinni oleva on, mutta välityksiltään 1 & 2 pirun lyhyitä ja 2&3 välistä "puuttuu vaihde". Irroitettava kytkinkoppa ja pakkivalon kytkin on, jälkimmäistä ei ainakaan Cortinan laatikoissa ollut.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Erikokoiset kierteet pikkulaatikoiden kepeissä?

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Elokuu 2. 21:46:56 2015

Escortissa käytössä olleita laatikoita epävirallisilla nimillä (kaikki 4v):
- "pikkulaatikko", -68-70 - kentit/ keppi: pikkukierre, tunnistaa pyrstön vaihteensiirtoputkesta joka on teräksinen, kiinteä kytkinkoppa.
- "pikkulaatikko", -70-80 - kentit/ keppi: isokierre, tunnistaa pyrstön vaihteensiirtoputkesta joka on samaa alumiinivalua pyrstön kanssa, kiinteä kytkinkoppa.
- "2000E", -68-74 - AVO Mexico/TC/RS1600, nestekytkin, irtokoppa, aluvaluluukku, näissä oma keppi (sama kuin esim. Capri/Granada 2,8-3,0 -72-> )
- "iso laatikko", -73-80 - RS2000 mk1 & mk2, RS1800 & Mexico mk2/ keppi: isokierre, aluirtokoppa. Sama laatikko kuin Taunus/Granada 2,0 OHC mutta näissä kiinteällä rautakopalla.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Erikokoiset kierteet pikkulaatikoiden kepeissä?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Elokuu 4. 1:38:37 2015

Mulla siis ilmeisesti 2000E vaihteisto nyt kiinni? Kun on nestekytkin, irtokoppa, aluvaluluukku ja keppi tuo "omansalainen" Mulla on toinenkin tuollainen vaihteisto jonka olin heittämässä romuun kun kolmonen rutisee ja kytkinkoppa halki, mutta kannattaako kuitenkin säästää?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Erikokoiset kierteet pikkulaatikoiden kepeissä?

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Elokuu 4. 9:23:48 2015

2000E on tuon näköinen, keppi rautavaluisen hännä päällä
http://www.burtonpower.com/tuning-guide ... guide.html

samaa tyypiiä on ollu cortinoissa & anglioissa, joko suoraan tosta vinosta luukusta sisään menevällä kepillä, tai siihen kiinnittyvällä konsolilla
http://www.burtonpower.com/prodpics/lar ... Change.jpg

myöhemmin samasta konseptista tehtiin taunus/sierra pikkulaatikko, eli type 3, aluhännällä, mutta laatikon koppa säilyi kutakuinkin samannäköisenä
http://www.burtonpower.com/tuning-guide ... guide.html

välityksiä noihin on montaa sorttia

pietis
Viestit: 114
Liittynyt: To Kesäkuu 2. 17:22:33 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Erikokoiset kierteet pikkulaatikoiden kepeissä?

Viesti Kirjoittaja pietis » Ti Elokuu 4. 17:20:24 2015

Missähän päin hämmennystä pakki sijaitsee??
2000E laatikossa pakki on nelosen vieressä.
#1103
Escort Mexico -73, projektina taas
Sierra XR4i -84 museorekisterissä
Escort 1,3 -88 museorekisterissä
Focus 1,5 Ecoboost 150, Rouvan auto
Focus 1,8TDCi WRC ed.
Muutamia sekalaisia Foordin raatoja

Vastaa Viestiin