ARPien jälkikiristys

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

ARPien jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Pe Elokuu 20. 13:22:29 2010

Mihinkäs momenttiin nuo ARPin kansipultit pitäis jälkikiristellä? Ja pitäskö siinä jälkikiristelyssäkin sit käyttää sitä ARPin ihmevoidetta? Muistaakseni ARPin ohjeissa oli aika huima ero momenteissa ARP-mööli vs öljy. :?

Mulla on meinaan 20 tkm ajettu setuppi, jossa 1,2mm 4-kerros WRC paffi ja ARPin pinnapultit... Muuten pelittää hienosti mutta aavistuksen hikoilee öljyä pihalle ykkösen imusarjan puolelta. Ei paljoo, kun ei huomaa ees öljyn kuluvan vaihtovälillä, mutta silti olis kiva jos pysyy konetila siistimpänä. Että pitää kokeilla saisko tota jälkikiristelyllä korjailtua.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: ARPien jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Elokuu 20. 13:29:08 2010

Itte jälkikiristin viime kesänä 105Nm ja arpin rasvalla. Näin muistaakseni.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: ARPien jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Elokuu 20. 18:12:59 2010

Mistähän tota moplaa saa ostettua? Ja olikos noi kannen pinnapultit ja mutterit uudelleen käytettävissä?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: ARPien jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja THR » Pe Elokuu 20. 18:30:44 2010

vauhtipete kirjoitti:Mistähän tota moplaa saa ostettua? Ja olikos noi kannen pinnapultit ja mutterit uudelleen käytettävissä?
on uudelleen käytettävissä

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: ARPien jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja THR » Pe Elokuu 20. 18:32:25 2010

SeppoJJ kirjoitti:Mihinkäs momenttiin nuo ARPin kansipultit pitäis jälkikiristellä? Ja pitäskö siinä jälkikiristelyssäkin sit käyttää sitä ARPin ihmevoidetta? Muistaakseni ARPin ohjeissa oli aika huima ero momenteissa ARP-mööli vs öljy. :?

Mulla on meinaan 20 tkm ajettu setuppi, jossa 1,2mm 4-kerros WRC paffi ja ARPin pinnapultit... Muuten pelittää hienosti mutta aavistuksen hikoilee öljyä pihalle ykkösen imusarjan puolelta. Ei paljoo, kun ei huomaa ees öljyn kuluvan vaihtovälillä, mutta silti olis kiva jos pysyy konetila siistimpänä. Että pitää kokeilla saisko tota jälkikiristelyllä korjailtua.
epäilen seppo ettei se hikoilu lopu vaikka kiristät kannen...anna hikoilla vaan

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Re: ARPien jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja Hena » La Elokuu 21. 11:42:30 2010

ARPit ja metallipahvi ei oo hyvä yhdistelmä. Hikoilee lähestulkoon aina. Venyvillä pulteilla toimii metallipahvi paremmin. Paljon ollu foorumilla juttua tuosta aikoinaan..
Toyota Supra TT

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Re: ARPien jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja magelius » La Elokuu 21. 22:52:53 2010

Kandee sit viel tarkistaa ettei se hikoilu tule nokkapyörien stefoista ja pukkien välistä.. se meinaa valuu just siihen kansipahvin päälle jos se tulee vähäänkään yli lohkosta, niin voi helposti näyttää että pahvi vuotaa..

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Re: ARPien jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Ke Syyskuu 1. 1:09:15 2010

paljo pitää kankia kiristää ilman arp omaa rasvaa samoin kansi ja vpyörä...
ja jos vielä nokkien momentit sais kiitoksia... kyseessähän on 2wd cossu
volvo 240 tic vm 88
Ford escort rs2000 mk2 vm 79 orange
Ford escort rs2000 mk2 vm 77 black
Ford escort rs2000 mk1 vm 73
honda monkey z50j vm 90 varikkolelu
https://www.facebook.com/pages/Westcoas ... 1593830954
http://www.youtube.com/user/Westcoastrallyteam1

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Re: ARPien jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » To Syyskuu 23. 13:26:06 2010

magelius kirjoitti:Kandee sit viel tarkistaa ettei se hikoilu tule nokkapyörien stefoista ja pukkien välistä.. se meinaa valuu just siihen kansipahvin päälle jos se tulee vähäänkään yli lohkosta, niin voi helposti näyttää että pahvi vuotaa..
Kiitoksia vinkistä, hieman hätäisesti tuli pistettyä kansipahvin syyksi, kun perusteellisen konetilan pesun ja koekäytön myötä syyllisiksi paljastuivat tosiaankin nokkien stefat.

Meinasin tässä uusia stefoja tilailla, mutta niitä näkyy olevan saatavilla o-renkailla tai ilman... voisko joku valaista tuota o-rengas asiaa, kun nyt ei millään pysty enää muistamaan mihin ne tulee? 2wd setissä o-renkaat isommat kuin stefat ja 4wd setissä yhtä pienet kuin stefojen sisäreikä... :? 4wd setin siis tarvisin, mutta o-renkailla vai ilman? Samalla tulee sit jakohihna ja kiristin vaihdettua.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

kari66
CRSC jäsen 2014
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Syyskuu 2. 7:47:34 2005
Paikkakunta: kangasniemi
Viesti:

Re: ARPien jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja kari66 » To Syyskuu 23. 13:45:48 2010

SeppoJJ kirjoitti:
magelius kirjoitti:Kandee sit viel tarkistaa ettei se hikoilu tule nokkapyörien stefoista ja pukkien välistä.. se meinaa valuu just siihen kansipahvin päälle jos se tulee vähäänkään yli lohkosta, niin voi helposti näyttää että pahvi vuotaa..
Kiitoksia vinkistä, hieman hätäisesti tuli pistettyä kansipahvin syyksi, kun perusteellisen konetilan pesun ja koekäytön myötä syyllisiksi paljastuivat tosiaankin nokkien stefat.

Meinasin tässä uusia stefoja tilailla, mutta niitä näkyy olevan saatavilla o-renkailla tai ilman... voisko joku valaista tuota o-rengas asiaa, kun nyt ei millään pysty enää muistamaan mihin ne tulee? 2wd setissä o-renkaat isommat kuin stefat ja 4wd setissä yhtä pienet kuin stefojen sisäreikä... :? 4wd setin siis tarvisin, mutta o-renkailla vai ilman? Samalla tulee sit jakohihna ja kiristin vaihdettua.
O-renkaat tulevat laakerin ja stefaholkin väliin. Holkissa reilu viiste koneistettu o-renkaalle. Joissain sarjoissa tulleet o-renkaat liian ohuita ja öljyä tullut holkin ja nokka-akselin välistä nokkapyörän tienoille. Olen laittanut hieman paksummat o-renkaat tilalle. Saattaa olla vaikea havaita vuotaako stefa vai holkin välistä.
Escort 2.0 -77
Escort RS Cosworth -93
Audi A4 2.5 TDI Quattro -01

Mika79
Viestit: 53
Liittynyt: Ma Toukokuu 29. 12:11:44 2006
Paikkakunta: Parainen

Re: ARPien jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja Mika79 » Ti Syyskuu 28. 15:55:32 2010

Oisko kellään pistää tänne ARPin kankipulttien ja kannen pinnapulttien kiristysmomentit ÖLJYLLÄ?
Kyseessä 2wd cossusierra..

Kiitoksia

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: ARPien jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Pe Marraskuu 5. 12:38:13 2010

Mika79 kirjoitti:Oisko kellään pistää tänne ARPin kankipulttien ja kannen pinnapulttien kiristysmomentit ÖLJYLLÄ?
Kyseessä 2wd cossusierra..

Kiitoksia
kannen pinnapulttejen momentteja öljyllä kiristäessä tarvittais kans ja 4wd cosa.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Mika79
Viestit: 53
Liittynyt: Ma Toukokuu 29. 12:11:44 2006
Paikkakunta: Parainen

Re: ARPien jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja Mika79 » Pe Marraskuu 5. 13:23:27 2010

Tarkkaa tietoa ei ole (monta hieman ristiriitaista vastausta/ juttua olen saanut/löytänyt) mutta ilmeisesti 100-110Nm on hyvä, oli rasva sitten mikä tahansa.

Jälkikiristäessä avaat ja kiristät suoraan lopulliseen momenttiin pultti kerrallaan (eli ET avaa kaikkia ensin ja sitten kiristys)

Toivottavasti tästä oli jotain apua. :wink:


edit: niin, ja ekalla kiristyksellä pari pienempää momenttia ensin, esim 30-60-100?

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: ARPien jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Pe Marraskuu 5. 13:32:43 2010

Mika79 kirjoitti:Tarkkaa tietoa ei ole (monta hieman ristiriitaista vastausta/ juttua olen saanut/löytänyt) mutta ilmeisesti 100-110Nm on hyvä, oli rasva sitten mikä tahansa.

Jälkikiristäessä avaat ja kiristät suoraan lopulliseen momenttiin pultti kerrallaan (eli ET avaa kaikkia ensin ja sitten kiristys)

Toivottavasti tästä oli jotain apua. :wink:


edit: niin, ja ekalla kiristyksellä pari pienempää momenttia ensin, esim 30-60-100?
jeps, kiitoksia. itse kanssa kun etsein tietoa, niin löyty aika ristiriitasta tietoa. 13-14 päivä olisi tarkotus kansi laittaa kiinni.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Vastaa Viestiin