altakseen lukkoa

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

altakseen lukkoa

Viesti Kirjoittaja heka » Ti Tammikuu 13. 20:10:39 2009

Olisi ajankohtaista tilata itselle lukkoa kun tuo punnan kurssi alkaa olla kohdalla, mutta en vielä tiedä kumman ottais

vaihtehtoina on tranx
http://cgi.ebay.co.uk/tranx-atlas-lsd-l ... 14002r1988

tai zf
https://www.burtonpower.com/product_main.aspx?home.aspx

Ajattelin kin kysäistä etta onko porukalla kokemusta noista tai lähinnä onko noissa eroja toisiinsa nähden ja jos on niin millaisia, miten toimii moottorijarruttaessa lukitsee/lukitsee kevyesti/vapaa? yms.

Tranx ilmoittaa ramppikulmiksi 45/45 ja kaksi eri esijännitystä mites näiden merkitys jos ottaa tuolla rajummalla esijännityksellä onko perä jo liian tiukka kadulla ajettavaksi.
Onkohan noista zf ramppikulmista ja esijännityksistä valittavana eri vaihtoehtoja ja onko niistä tietoa?

hintaeroa noilla nyt ei niin paljoa ole joten sillä ei oo merkitystä.
mites noi putkat jotka noita myy onko homma toiminut?

Onko isojen atlaksien laakereilla eroa eri perä tyypessä lähinnä taunus akseli vs eskort?
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: altakseen lukkoa

Viesti Kirjoittaja heka » Ke Tammikuu 14. 11:02:31 2009

Itse itselleni vastaten löysin googlella zf ramppikulmat 45/45 eli samat kuin tranx. Zf on myös saatavana motorsport versiona 30/30 kulmilla hinnasta ei tietoa. En löytänyt zf esijännityksestä mitään.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: altakseen lukkoa

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Tammikuu 14. 18:18:18 2009

Tämä ns 45% versio ZF lukosta on eri levysarjalla kuin 75% Motorsport. Kitkalevyjä taisi olla 2 enempi, ja löysemmässä esijännitys jää tuohon 5-6kg maailmaan. Toisella levysarjalla ja sopivasti shimmaamalla saadaan 10-15kg esijännää. 10kg yleinen rallikäytössä ja pelittää kyllä kadullakin.
Kun shimmaa ja kasaa lukkoa öljyllä niin esijännitys saa olla pari kiloo yli kun se tuppaa asettumaan hetken ajon jälkeen matalemmalle.
Laakerit on isoissa samat.
Seuraavaksi joku kysyy et miten mitataan esijännä. Tunkilla pyörä ylös ja pois ja mahdollinen jarrurumpu/satula pois ja T-väännin pulttien väliin ja momenttiavain kätöseen.
Tai jos lukko kädessä niin vetaria kiinni ja ruuvipenkkiin ja kääntelee momentilla.
Ramppikulmiin ei olla koskettu mutta toiset kovastikkin.
Tällästä joskus tehty.

Seppo
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulukuu 24. 14:11:31 2001

Re: altakseen lukkoa

Viesti Kirjoittaja Seppo » Ke Tammikuu 14. 19:18:20 2009

Omaan autoon kasasin tämän 8.5 kg:n esijännityksellä. Olisko tässä juuri tuo 30 asteen ramppikulma.

Kokemukset kaikin puolin positiivisia. Ei paukahtele eikä ääntele eikä väkerrä juurikaan vastaan jyrkissäkään käännöksissä ja mikä tärkeintä tuntuu pitävän hyvin.
Jäsen #72
Keep the Legend Alive

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: altakseen lukkoa vakio vai kisa

Viesti Kirjoittaja Fomococars » To Tammikuu 15. 12:40:34 2009

vakio vai kisalukko säretään ensin ne vakiot vetarit.

hyvä lukko varmaan toi zf sitähän ne ennen sinne laitto.

tilatkaa Gr.4 lukko saa sitten laittaa paksummat vetarit orkisten tilalle.

itse nähny tuon vakio ja gr.4 vetarin boorin vahvuuden eron on sitten kuin yö ja päivä.

meinaan vaan kun jos lukko pitää mut vetari ei kestä. ja taas ostetaan kallista uutta lukkoa jne.

tosin itse ajelen viellä enkulla.

kyllä kai kaikilla oli tiedossa että vakio ja Gr.4 iso atlas lukko on kaksi eri asiaa.

jos se vatasella kesti sutia asfaltilla lähes 300hv kestää se täällä eh....

hyvät pidot kaikille.

hyvä levylukko = hauska ajaa
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: altakseen lukkoa vakio vai kisa

Viesti Kirjoittaja SHR » To Tammikuu 15. 21:08:48 2009

Fomococars kirjoitti:vakio vai kisalukko säretään ensin ne vakiot vetarit.

hyvä lukko varmaan toi zf sitähän ne ennen sinne laitto.

tilatkaa Gr.4 lukko saa sitten laittaa paksummat vetarit orkisten tilalle.

itse nähny tuon vakio ja gr.4 vetarin boorin vahvuuden eron on sitten kuin yö ja päivä.

meinaan vaan kun jos lukko pitää mut vetari ei kestä. ja taas ostetaan kallista uutta lukkoa jne.

tosin itse ajelen viellä enkulla.

kyllä kai kaikilla oli tiedossa että vakio ja Gr.4 iso atlas lukko on kaksi eri asiaa.

jos se vatasella kesti sutia asfaltilla lähes 300hv kestää se täällä eh....

hyvät pidot kaikille.

hyvä levylukko = hauska ajaa
Hieman tarkennan tätä vakio ja gr4 lukkojuttua. Itse teräskasetti on kaikissa sama mutta tasauspyörästön poskirattaat joihin vetarit tökätään vain vaihdetaan ja motorsport levysetti niin siittä tullee "gr4", ei ole muuta taikaa. Gr4 lukon/vetarinspoori on huomattavasti vakioo paksumpi.
Gr4 vetarilla ja navalla ei mitään tekemistä vakion kanssa.
Vatasen liki 300hv en myöskään tiedä, mutta raitaa jätti.

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: altakseen lukkoa

Viesti Kirjoittaja heka » Pe Tammikuu 16. 12:21:25 2009

Taunuksessa ongelmana että sinne ei suoraan saa noita gr.4 booreilla olevia vetareita vaan tarvis teettää ja taas lisää €.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

toyota
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Syyskuu 24. 19:49:22 2007

Re: altakseen lukkoa

Viesti Kirjoittaja toyota » La Tammikuu 24. 13:23:47 2009

itse ostin kunnollisen teräskuorisen lukon sf-pyörästä,markka aikana se oli 4500mk kannattaa varmaan sieltä kysellä.

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Re: altakseen lukkoa

Viesti Kirjoittaja taneli » La Tammikuu 24. 15:02:23 2009

toyota kirjoitti:itse ostin kunnollisen teräskuorisen lukon sf-pyörästä,markka aikana se oli 4500mk kannattaa varmaan sieltä kysellä.
nykyään niiden hinta on "vähän" pompsahtanut, hinta taitaa olla tällä hetkellä 1500e paikkeilla. reilu vuosi sitten niitä otettiin kimppatilauksena, hinta laski vähän. itellä oottaa inspiraatiota volvon akseliin tarkoitettu käyttämätön lukko komerossa..
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: altakseen lukkoa

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ma Maaliskuu 9. 11:29:50 2009

oletetaan että iso-atlas escort/capri akseli
onkos tietoa tai osia jos tuollaisen mopo mallin iso-atlas lukkon muuttaa Gr.4 malliseksi.


mitä muutos paketti maksaa uutena levypakka ja boorit.

vetari hintoja gr.4 lontoo /paikalliset

Muistelen että Gr.4 vetari oli laakeroitu ns. kelluvaksi jos vetari poikki pysyi rengas paikallaan.

esim. audi 80 etuveto taitaa vastaava laakerointi olla takana.
yhdessä audissa olin kyytissä mittarissä räväkät 270 ja takaratas alkaa vempottaa.


niin tietysti km mitä ajattelit.



laakeri hajoaa leikkaa kiinni rengas irti. mut harraste autolle 270 on piiiiiiiiiiiiitkä matka
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: altakseen lukkoa

Viesti Kirjoittaja adh » Ma Maaliskuu 9. 13:45:22 2009

lukko vaatii 18pooriset poskirattaat. tietenkin sen voi samalla päivittää jäykemmäksi lisäämällä gr4 jousilevyt sinne.

Luiro on noita uivia vetoakseli systeemäjä suomessa rakennellu. siltä löytyy varmaan myös ne 18pooriset rattaat.

rallydesigniltä ja burtonilta löytyy myös osat. (rattaat,levyt ja jousilevyt)
ford escort´79 tic

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: altakseen lukkoa

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Maaliskuu 14. 12:18:10 2009

SHR kirjoitti:Tämä ns 45% versio ZF lukosta on eri levysarjalla kuin 75% Motorsport. Kitkalevyjä taisi olla 2 enempi, ja löysemmässä esijännitys jää tuohon 5-6kg maailmaan. Toisella levysarjalla ja sopivasti shimmaamalla saadaan 10-15kg esijännää. 10kg yleinen rallikäytössä ja pelittää kyllä kadullakin.
Kun shimmaa ja kasaa lukkoa öljyllä niin esijännitys saa olla pari kiloo yli kun se tuppaa asettumaan hetken ajon jälkeen matalemmalle.
Laakerit on isoissa samat.
Seuraavaksi joku kysyy et miten mitataan esijännä. Tunkilla pyörä ylös ja pois ja mahdollinen jarrurumpu/satula pois ja T-väännin pulttien väliin ja momenttiavain kätöseen.
Tai jos lukko kädessä niin vetaria kiinni ja ruuvipenkkiin ja kääntelee momentilla.
Ramppikulmiin ei olla koskettu mutta toiset kovastikkin.
Tällästä joskus tehty.
Tunnistaako noita 45% ja motorsport 75% toisistaan päälle päin, vai pitääkö alkaa momenttiavaimella väänteleen tms.?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: altakseen lukkoa

Viesti Kirjoittaja adh » La Maaliskuu 14. 17:07:45 2009

tumppe kirjoitti:
SHR kirjoitti:Tämä ns 45% versio ZF lukosta on eri levysarjalla kuin 75% Motorsport. Kitkalevyjä taisi olla 2 enempi, ja löysemmässä esijännitys jää tuohon 5-6kg maailmaan. Toisella levysarjalla ja sopivasti shimmaamalla saadaan 10-15kg esijännää. 10kg yleinen rallikäytössä ja pelittää kyllä kadullakin.
Kun shimmaa ja kasaa lukkoa öljyllä niin esijännitys saa olla pari kiloo yli kun se tuppaa asettumaan hetken ajon jälkeen matalemmalle.
Laakerit on isoissa samat.
Seuraavaksi joku kysyy et miten mitataan esijännä. Tunkilla pyörä ylös ja pois ja mahdollinen jarrurumpu/satula pois ja T-väännin pulttien väliin ja momenttiavain kätöseen.
Tai jos lukko kädessä niin vetaria kiinni ja ruuvipenkkiin ja kääntelee momentilla.
Ramppikulmiin ei olla koskettu mutta toiset kovastikkin.
Tällästä joskus tehty.
Tunnistaako noita 45% ja motorsport 75% toisistaan päälle päin, vai pitääkö alkaa momenttiavaimella väänteleen tms.?

ei varmaan nää päälle päin jos ei sitten tuote numero kerro mitään. mut avaamalla sen näkee. itse en käytettyä lukkoa ostain ilman et pääsee näkeen sisälle. eli tiukemmassa on ne jousilevyt
ford escort´79 tic

Pikkupoeka
Viestit: 75
Liittynyt: La Kesäkuu 4. 16:39:33 2005
Paikkakunta: Leppis

Re: altakseen lukkoa

Viesti Kirjoittaja Pikkupoeka » La Maaliskuu 14. 22:59:56 2009

Lukon sarjanumeron lopusta näkee ellei joku ole hiluja vaihtanut sisälle.Esim S45 tai S75. Motorsportti lukossa on myös tuo keskitappi tuollainen kulmikas. Normissa tietääkseni pyöreän mallinen. Joskus löysin netistä listan noista mahdollisista ramppikulmista ja niitä oli saatavana melkoinen määrä. Koitin nopeasti vilkaista mutta en sattunut enää samalle sivulle. En tiedä sitten että toimittavatko aina nuilla "vakio" kulmilla 45/45 ja 30/30. Kysymällä liikkestä tuo selviää varmaan parhaiten.
edit. http://www.tran-x.com/diffs/alsd.html Tuolla on eri ramppikulmilla mutta tran-x:n lukkoja
edit2. Lontton foorumeita lueskelin et ns. Caprin vakio lukko on tyyppiä S25.
Ford Capri II
Ford Escort mk2

Vastaa Viestiin