Nopea kysymys ahtojen säädöstä

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Akilles
Ylläpitäjä

Nopea kysymys ahtojen säädöstä

Viesti Kirjoittaja Akilles » Ti Toukokuu 15. 19:14:48 2007

Mitenkäs turbon kellossa tuo tangon säätö meni, pitemmäks vai lyhemmäks kun halutaan pienentää ahtoja? Ja piääkö ottaa säätäessä huomioon et ei laita liian pitkälle tai lyhyelle tankoo, vai onko se ihan sama kuhan on ahdot itselle sopivat?

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Ti Toukokuu 15. 19:21:51 2007

jos kiristät tankoa ahdot nousee ja kun löysäät niin ahdot pienenee sekä tangon pituus jää siihen sopivaksi mihin haluat ahdot 8)

Akilles
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Akilles » Ti Toukokuu 15. 21:06:23 2007

timoheikkinen792 kirjoitti:jos kiristät tankoa ahdot nousee ja kun löysäät niin ahdot pienenee sekä tangon pituus jää siihen sopivaksi mihin haluat ahdot 8)
Niin mä vähän muistelinkii, mutta piti varmistaa... Kiitoksia :D

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ti Toukokuu 15. 21:18:56 2007

jos kiristää liikaa, saattaa löysän kellon pelivara loppua ja portti aukeaa liian vähän -> ahdot karkaa isoilla kierroksilla.

jos löysää liikaa, saattaa portti jäädä auki tai pakopaine aukaisee sitä ennenaikaisesti -> kone herää huonosti.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 15. 22:58:15 2007

Juuri kuten Timo kirjoitti
+ Säädä kello esijännitykselle siten että tankoa laittaessasi portin tappiin, tapista näkyisi ilman vetoa 2-3mm (reikä n.7mm). Älä säädä paljoakaan, ehkä pari mm, loput (puuttuvat ) paineet sitten vaihtamalla kello jäykempään tai käpälöimallä kellolle pääsevän ilman määrää (Amal-nylon-jetit, bleed-valve jne)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Akilles
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Akilles » Ke Toukokuu 16. 11:51:04 2007

Tilasin just uuden -31 kellon ni ei vissiin pitäs olla kovin löysä :D

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Pe Toukokuu 18. 21:51:48 2007

Riittäisikö johonkin ~0,7 bar ?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Akilles
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Akilles » Pe Toukokuu 18. 22:30:25 2007

KIP kirjoitti:Riittäisikö johonkin ~0,7 bar ?
Aattelin jotain 1,1-1,2bar... Mitenkä niin?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Toukokuu 18. 22:34:43 2007

Akilles kirjoitti:
KIP kirjoitti:Riittäisikö johonkin ~0,7 bar ?
Aattelin jotain 1,1-1,2bar... Mitenkä niin?
Jos -31 tarkoitat niin yli 1.5bar sillä pääsee.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Pe Toukokuu 18. 22:54:58 2007

Puhutaankos täällä sitten muka P*.. jaskaa?


http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... t=actuator
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Akilles
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Akilles » La Toukokuu 19. 12:10:14 2007

siipicossu kirjoitti:
Akilles kirjoitti:
KIP kirjoitti:Riittäisikö johonkin ~0,7 bar ?
Aattelin jotain 1,1-1,2bar... Mitenkä niin?
Jos -31 tarkoitat niin yli 1.5bar sillä pääsee.
Kai sillä saa tommosen 1,1-1,2bar säädettyä.. Ei viitti enempää laittaa ku ei tuosta kansipahvista tiiä et mikä siellä on.. Kannen välistä näkyy vähän tiivisteen nurkkaa joka on harmaa ja kirjaimet NA, liekkö vakio?

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Viesti Kirjoittaja Hartsa » Su Toukokuu 20. 23:11:09 2007

Ratsastetaan vähän tällä topicilla kun en löytänyt haulla vastausta. Ongelma on ahtojen huojunta piikkipaineella (1,4- 1-7 bar) hetken aikaa kunnes tasaantuu (1.4 bar). Ei huojunut amalilla, mutta nyt on pelkkä rajapainevena kiinni. Ahdin on T35, tangon esijännitys n. 3 mm ja lähellä kelloa 2 kpl 2 mm reikää. Kello on vakiota jäykempi.

Akilles
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Akilles » La Toukokuu 26. 19:56:04 2007

jjs kirjoitti:Juuri kuten Timo kirjoitti
+ Säädä kello esijännitykselle siten että tankoa laittaessasi portin tappiin, tapista näkyisi ilman vetoa 2-3mm (reikä n.7mm). Älä säädä paljoakaan, ehkä pari mm, loput (puuttuvat ) paineet sitten vaihtamalla kello jäykempään tai käpälöimallä kellolle pääsevän ilman määrää (Amal-nylon-jetit, bleed-valve jne)
No nyt kun asensin uuden -31 kellon tämän ohjeen mukaan, nii ahdot on sopivat 1,1-1,2bar mutta tippuu hetken kuluttua n.0,8bar ja nousee siitä taas vähän ajan kuluttua siihen 1,1-1,2baariin. Onko normaalia? Kelloon tulee paine imusarjasta jossa välissä rajapainevenana toimiva bensanpaineen säädin ja kellon lähellä t-haarassa "ilmasuutin" joka näkyy kuvassa http://i96.photobucket.com/albums/l196/ ... o-0182.jpg

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Viesti Kirjoittaja Hartsa » Su Toukokuu 27. 9:33:16 2007

Toi ahtopaineen putoaminen on normaalia mutta ei kai pitäisi nousta takaisin max paineisiin vedon jatkuessa. Mulle selvis eilen Harisella että oma ahtomittari näyttää mitä sattuu yli kilon paineilla. Piikkipaineella oma mittari näytti tappiin (n.1,7 bar) mutta todellinen piikkipaine vähän alle 1,5 bar ja piti loppuun asti 1,3 bar.

Akilles
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Akilles » Su Toukokuu 27. 19:50:03 2007

Hartsa kirjoitti:Toi ahtopaineen putoaminen on normaalia mutta ei kai pitäisi nousta takaisin max paineisiin vedon jatkuessa. Mulle selvis eilen Harisella että oma ahtomittari näyttää mitä sattuu yli kilon paineilla. Piikkipaineella oma mittari näytti tappiin (n.1,7 bar) mutta todellinen piikkipaine vähän alle 1,5 bar ja piti loppuun asti 1,3 bar.
Minkä merkkinen ahtomittari sulla on ja miten sulla on tehty ahtojen ohjaus? Tuon kellon vaihdon jälkeen herää tuo turbo vasta jossain 3000rpm:ssä, tarvii varmaan vielä säätää.

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Viesti Kirjoittaja Hartsa » Su Toukokuu 27. 20:46:24 2007

Olisko mittari ollut trisco, en muista merkkiä. Hintaa sillä oli vain alle 30€. En mää tosta tarkkuudesta välitä, mutta nyt selvis ettei tuohon voi luottaa oikein yhtään. Ahtopaineen ohjaus on tehty wilkerson- rajapaineventtiilillä kompurakotelon ja kellon väliin. Tein kellon lähelle 2 kpl 2 mm reikiä kun porakoneen istukassa ei pienempi terä pysynyt. Tuolla tavalla toteutettu säätö tuntuu jakavan mielipiteet toimivuudesta. Toisilla toimii ja toisilla ei, mulla siltä väliltä kun ainoa ongelma on pelkästään ahtojen huojunta johon otetaan parannusehdotuksia mielellään vastaan. Ahtojen nousu on paljon nopeampaa kun oli amalilla tosin amalin sisuksiin en ollut koskenut. Koneen herääminen ja reagointi kaasuun sai jopa vähän kehuja isä ja poika Hariselta.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Toukokuu 27. 21:44:59 2007

"Tein kellon lähelle 2 kpl 2 mm reikiä kun porakoneen istukassa ei pienempi terä pysynyt"

Aika iso pinta-ala noilla jos kotelosta lähtee vakioista nippeleistä putki, kokeile tukkia toinen ja testaa toimiiko paremmin. Eikö näitä reikiä ole tehty millin terällä 2-3kpl ja yksi 2mm reikä vastaa pinta-alaltaan 4kpl millin reikää, mikäli reiät ovat täysin pyöreitä?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Akilles
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Akilles » Su Toukokuu 27. 22:31:55 2007

Hartsa kirjoitti:Olisko mittari ollut trisco, en muista merkkiä. Hintaa sillä oli vain alle 30€. En mää tosta tarkkuudesta välitä, mutta nyt selvis ettei tuohon voi luottaa oikein yhtään. Ahtopaineen ohjaus on tehty wilkerson- rajapaineventtiilillä kompurakotelon ja kellon väliin. Tein kellon lähelle 2 kpl 2 mm reikiä kun porakoneen istukassa ei pienempi terä pysynyt. Tuolla tavalla toteutettu säätö tuntuu jakavan mielipiteet toimivuudesta. Toisilla toimii ja toisilla ei, mulla siltä väliltä kun ainoa ongelma on pelkästään ahtojen huojunta johon otetaan parannusehdotuksia mielellään vastaan. Ahtojen nousu on paljon nopeampaa kun oli amalilla tosin amalin sisuksiin en ollut koskenut. Koneen herääminen ja reagointi kaasuun sai jopa vähän kehuja isä ja poika Hariselta.
Itellä juurikin tuommonen triscon mittari, että liekköhän se ihan susi. Mikähän ois joku hyvä ja luotettava mittari?

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Su Toukokuu 27. 22:43:42 2007

Akilles kirjoitti:
Hartsa kirjoitti:Olisko mittari ollut trisco, en muista merkkiä. Hintaa sillä oli vain alle 30€. En mää tosta tarkkuudesta välitä, mutta nyt selvis ettei tuohon voi luottaa oikein yhtään. Ahtopaineen ohjaus on tehty wilkerson- rajapaineventtiilillä kompurakotelon ja kellon väliin. Tein kellon lähelle 2 kpl 2 mm reikiä kun porakoneen istukassa ei pienempi terä pysynyt. Tuolla tavalla toteutettu säätö tuntuu jakavan mielipiteet toimivuudesta. Toisilla toimii ja toisilla ei, mulla siltä väliltä kun ainoa ongelma on pelkästään ahtojen huojunta johon otetaan parannusehdotuksia mielellään vastaan. Ahtojen nousu on paljon nopeampaa kun oli amalilla tosin amalin sisuksiin en ollut koskenut. Koneen herääminen ja reagointi kaasuun sai jopa vähän kehuja isä ja poika Hariselta.
Itellä juurikin tuommonen triscon mittari, että liekköhän se ihan susi. Mikähän ois joku hyvä ja luotettava mittari?
VDO tai Autometer.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Edi
Viestit: 393
Liittynyt: Su Lokakuu 3. 15:56:25 2004
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Edi » Ma Toukokuu 28. 20:17:40 2007

ei kai toi revotec välttämättä paskin oo
cossu
bemu

Akilles
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Akilles » Ma Toukokuu 28. 22:05:10 2007

Hesus kirjoitti:
Akilles kirjoitti:
Hartsa kirjoitti:Olisko mittari ollut trisco, en muista merkkiä. Hintaa sillä oli vain alle 30€. En mää tosta tarkkuudesta välitä, mutta nyt selvis ettei tuohon voi luottaa oikein yhtään. Ahtopaineen ohjaus on tehty wilkerson- rajapaineventtiilillä kompurakotelon ja kellon väliin. Tein kellon lähelle 2 kpl 2 mm reikiä kun porakoneen istukassa ei pienempi terä pysynyt. Tuolla tavalla toteutettu säätö tuntuu jakavan mielipiteet toimivuudesta. Toisilla toimii ja toisilla ei, mulla siltä väliltä kun ainoa ongelma on pelkästään ahtojen huojunta johon otetaan parannusehdotuksia mielellään vastaan. Ahtojen nousu on paljon nopeampaa kun oli amalilla tosin amalin sisuksiin en ollut koskenut. Koneen herääminen ja reagointi kaasuun sai jopa vähän kehuja isä ja poika Hariselta.
Itellä juurikin tuommonen triscon mittari, että liekköhän se ihan susi. Mikähän ois joku hyvä ja luotettava mittari?
VDO tai Autometer.
Kukas nuita Autometer mittareita myy?

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ma Toukokuu 28. 22:13:35 2007

US-Parts.
Focus ST -06
#289

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Viesti Kirjoittaja Hartsa » Ti Toukokuu 29. 18:36:35 2007

SLEI kirjoitti:"Tein kellon lähelle 2 kpl 2 mm reikiä kun porakoneen istukassa ei pienempi terä pysynyt"

Aika iso pinta-ala noilla jos kotelosta lähtee vakioista nippeleistä putki, kokeile tukkia toinen ja testaa toimiiko paremmin. Eikö näitä reikiä ole tehty millin terällä 2-3kpl ja yksi 2mm reikä vastaa pinta-alaltaan 4kpl millin reikää, mikäli reiät ovat täysin pyöreitä?
Toi tuli itselläni myös mieleen. Nyt on kokeiltu muutamalla pienellä reiällä, eikä vaikutus ole parempaan suuntaan. Alkaa kone rykimään kun ahdot heilahtelee. Täytyy jatkaa huomenna testiä.

Manu
Viestit: 128
Liittynyt: Ma Kesäkuu 25. 18:52:51 2007
Paikkakunta: Jämsä

Re: Nopea kysymys ahtojen säädöstä

Viesti Kirjoittaja Manu » La Joulukuu 19. 17:33:20 2009

Ratsatetaan aiheella,Cossu tekee seuraavaa,4. ja 5. vaihteella vedätettäessä,ahtopainemittari heiluu 1-1.5 välillä ja auto "nypyttää" ja kun löysää kaasua heiluminen ja "nypyttäminen" loppuu.Ahdot on säädetty 1.3.Autossa ei ole amal venttiliä,letkussa on turboruuvi.Tähän asti auto on toiminut normaalisti vedättäessäkin.Missä vika?

Kiitos etukäteen.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re:

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Joulukuu 19. 21:49:00 2009

Hartsa kirjoitti:
SLEI kirjoitti:"Tein kellon lähelle 2 kpl 2 mm reikiä kun porakoneen istukassa ei pienempi terä pysynyt"

Aika iso pinta-ala noilla jos kotelosta lähtee vakioista nippeleistä putki, kokeile tukkia toinen ja testaa toimiiko paremmin. Eikö näitä reikiä ole tehty millin terällä 2-3kpl ja yksi 2mm reikä vastaa pinta-alaltaan 4kpl millin reikää, mikäli reiät ovat täysin pyöreitä?
Toi tuli itselläni myös mieleen. Nyt on kokeiltu muutamalla pienellä reiällä, eikä vaikutus ole parempaan suuntaan. Alkaa kone rykimään kun ahdot heilahtelee. Täytyy jatkaa huomenna testiä.
Mitäs noi tollaset porailut tekee? Mihin porataan?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Nopea kysymys ahtojen säädöstä

Viesti Kirjoittaja matsu » La Joulukuu 19. 22:37:50 2009

Manu kirjoitti:Ratsatetaan aiheella,Cossu tekee seuraavaa,4. ja 5. vaihteella vedätettäessä,ahtopainemittari heiluu 1-1.5 välillä ja auto "nypyttää" ja kun löysää kaasua heiluminen ja "nypyttäminen" loppuu.Ahdot on säädetty 1.3.Autossa ei ole amal venttiliä,letkussa on turboruuvi.Tähän asti auto on toiminut normaalisti vedättäessäkin.Missä vika?

Kiitos etukäteen.
Ihan ensiks vaihtaisin turboruuvin toiseen tai kokonaan pois ja kokeilisin toimiiko sitten.

cossuvortti
Viestit: 58
Liittynyt: La Marraskuu 10. 23:41:05 2007

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja cossuvortti » To Joulukuu 24. 15:07:07 2009

vauhtipete kirjoitti:
Hartsa kirjoitti:
SLEI kirjoitti:"Tein kellon lähelle 2 kpl 2 mm reikiä kun porakoneen istukassa ei pienempi terä pysynyt"

Aika iso pinta-ala noilla jos kotelosta lähtee vakioista nippeleistä putki, kokeile tukkia toinen ja testaa toimiiko paremmin. Eikö näitä reikiä ole tehty millin terällä 2-3kpl ja yksi 2mm reikä vastaa pinta-alaltaan 4kpl millin reikää, mikäli reiät ovat täysin pyöreitä?
Toi tuli itselläni myös mieleen. Nyt on kokeiltu muutamalla pienellä reiällä, eikä vaikutus ole parempaan suuntaan. Alkaa kone rykimään kun ahdot heilahtelee. Täytyy jatkaa huomenna testiä.
Mitäs noi tollaset porailut tekee? Mihin porataan?

Ilmeisesti tarkoitetaan hukkaportin kellon letkuun tehtävistä reijistä (toisinsanoen halpa turboruuvi). Viisaammat korjatkoon.
jäsen: 1785.

Vastaa Viestiin