Nopea kysymys ahtojen säädöstä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Nopea kysymys ahtojen säädöstä
Mitenkäs turbon kellossa tuo tangon säätö meni, pitemmäks vai lyhemmäks kun halutaan pienentää ahtoja? Ja piääkö ottaa säätäessä huomioon et ei laita liian pitkälle tai lyhyelle tankoo, vai onko se ihan sama kuhan on ahdot itselle sopivat?
-
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
jos kiristää liikaa, saattaa löysän kellon pelivara loppua ja portti aukeaa liian vähän -> ahdot karkaa isoilla kierroksilla.
jos löysää liikaa, saattaa portti jäädä auki tai pakopaine aukaisee sitä ennenaikaisesti -> kone herää huonosti.
jos löysää liikaa, saattaa portti jäädä auki tai pakopaine aukaisee sitä ennenaikaisesti -> kone herää huonosti.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Juuri kuten Timo kirjoitti
+ Säädä kello esijännitykselle siten että tankoa laittaessasi portin tappiin, tapista näkyisi ilman vetoa 2-3mm (reikä n.7mm). Älä säädä paljoakaan, ehkä pari mm, loput (puuttuvat ) paineet sitten vaihtamalla kello jäykempään tai käpälöimallä kellolle pääsevän ilman määrää (Amal-nylon-jetit, bleed-valve jne)
+ Säädä kello esijännitykselle siten että tankoa laittaessasi portin tappiin, tapista näkyisi ilman vetoa 2-3mm (reikä n.7mm). Älä säädä paljoakaan, ehkä pari mm, loput (puuttuvat ) paineet sitten vaihtamalla kello jäykempään tai käpälöimallä kellolle pääsevän ilman määrää (Amal-nylon-jetit, bleed-valve jne)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Jos -31 tarkoitat niin yli 1.5bar sillä pääsee.Akilles kirjoitti:Aattelin jotain 1,1-1,2bar... Mitenkä niin?KIP kirjoitti:Riittäisikö johonkin ~0,7 bar ?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
-
- Ylläpitäjä
Kai sillä saa tommosen 1,1-1,2bar säädettyä.. Ei viitti enempää laittaa ku ei tuosta kansipahvista tiiä et mikä siellä on.. Kannen välistä näkyy vähän tiivisteen nurkkaa joka on harmaa ja kirjaimet NA, liekkö vakio?siipicossu kirjoitti:Jos -31 tarkoitat niin yli 1.5bar sillä pääsee.Akilles kirjoitti:Aattelin jotain 1,1-1,2bar... Mitenkä niin?KIP kirjoitti:Riittäisikö johonkin ~0,7 bar ?
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003
Ratsastetaan vähän tällä topicilla kun en löytänyt haulla vastausta. Ongelma on ahtojen huojunta piikkipaineella (1,4- 1-7 bar) hetken aikaa kunnes tasaantuu (1.4 bar). Ei huojunut amalilla, mutta nyt on pelkkä rajapainevena kiinni. Ahdin on T35, tangon esijännitys n. 3 mm ja lähellä kelloa 2 kpl 2 mm reikää. Kello on vakiota jäykempi.
-
- Ylläpitäjä
No nyt kun asensin uuden -31 kellon tämän ohjeen mukaan, nii ahdot on sopivat 1,1-1,2bar mutta tippuu hetken kuluttua n.0,8bar ja nousee siitä taas vähän ajan kuluttua siihen 1,1-1,2baariin. Onko normaalia? Kelloon tulee paine imusarjasta jossa välissä rajapainevenana toimiva bensanpaineen säädin ja kellon lähellä t-haarassa "ilmasuutin" joka näkyy kuvassa http://i96.photobucket.com/albums/l196/ ... o-0182.jpgjjs kirjoitti:Juuri kuten Timo kirjoitti
+ Säädä kello esijännitykselle siten että tankoa laittaessasi portin tappiin, tapista näkyisi ilman vetoa 2-3mm (reikä n.7mm). Älä säädä paljoakaan, ehkä pari mm, loput (puuttuvat ) paineet sitten vaihtamalla kello jäykempään tai käpälöimallä kellolle pääsevän ilman määrää (Amal-nylon-jetit, bleed-valve jne)
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003
Toi ahtopaineen putoaminen on normaalia mutta ei kai pitäisi nousta takaisin max paineisiin vedon jatkuessa. Mulle selvis eilen Harisella että oma ahtomittari näyttää mitä sattuu yli kilon paineilla. Piikkipaineella oma mittari näytti tappiin (n.1,7 bar) mutta todellinen piikkipaine vähän alle 1,5 bar ja piti loppuun asti 1,3 bar.
-
- Ylläpitäjä
Minkä merkkinen ahtomittari sulla on ja miten sulla on tehty ahtojen ohjaus? Tuon kellon vaihdon jälkeen herää tuo turbo vasta jossain 3000rpm:ssä, tarvii varmaan vielä säätää.Hartsa kirjoitti:Toi ahtopaineen putoaminen on normaalia mutta ei kai pitäisi nousta takaisin max paineisiin vedon jatkuessa. Mulle selvis eilen Harisella että oma ahtomittari näyttää mitä sattuu yli kilon paineilla. Piikkipaineella oma mittari näytti tappiin (n.1,7 bar) mutta todellinen piikkipaine vähän alle 1,5 bar ja piti loppuun asti 1,3 bar.
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003
Olisko mittari ollut trisco, en muista merkkiä. Hintaa sillä oli vain alle 30€. En mää tosta tarkkuudesta välitä, mutta nyt selvis ettei tuohon voi luottaa oikein yhtään. Ahtopaineen ohjaus on tehty wilkerson- rajapaineventtiilillä kompurakotelon ja kellon väliin. Tein kellon lähelle 2 kpl 2 mm reikiä kun porakoneen istukassa ei pienempi terä pysynyt. Tuolla tavalla toteutettu säätö tuntuu jakavan mielipiteet toimivuudesta. Toisilla toimii ja toisilla ei, mulla siltä väliltä kun ainoa ongelma on pelkästään ahtojen huojunta johon otetaan parannusehdotuksia mielellään vastaan. Ahtojen nousu on paljon nopeampaa kun oli amalilla tosin amalin sisuksiin en ollut koskenut. Koneen herääminen ja reagointi kaasuun sai jopa vähän kehuja isä ja poika Hariselta.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
"Tein kellon lähelle 2 kpl 2 mm reikiä kun porakoneen istukassa ei pienempi terä pysynyt"
Aika iso pinta-ala noilla jos kotelosta lähtee vakioista nippeleistä putki, kokeile tukkia toinen ja testaa toimiiko paremmin. Eikö näitä reikiä ole tehty millin terällä 2-3kpl ja yksi 2mm reikä vastaa pinta-alaltaan 4kpl millin reikää, mikäli reiät ovat täysin pyöreitä?
Aika iso pinta-ala noilla jos kotelosta lähtee vakioista nippeleistä putki, kokeile tukkia toinen ja testaa toimiiko paremmin. Eikö näitä reikiä ole tehty millin terällä 2-3kpl ja yksi 2mm reikä vastaa pinta-alaltaan 4kpl millin reikää, mikäli reiät ovat täysin pyöreitä?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Ylläpitäjä
Itellä juurikin tuommonen triscon mittari, että liekköhän se ihan susi. Mikähän ois joku hyvä ja luotettava mittari?Hartsa kirjoitti:Olisko mittari ollut trisco, en muista merkkiä. Hintaa sillä oli vain alle 30€. En mää tosta tarkkuudesta välitä, mutta nyt selvis ettei tuohon voi luottaa oikein yhtään. Ahtopaineen ohjaus on tehty wilkerson- rajapaineventtiilillä kompurakotelon ja kellon väliin. Tein kellon lähelle 2 kpl 2 mm reikiä kun porakoneen istukassa ei pienempi terä pysynyt. Tuolla tavalla toteutettu säätö tuntuu jakavan mielipiteet toimivuudesta. Toisilla toimii ja toisilla ei, mulla siltä väliltä kun ainoa ongelma on pelkästään ahtojen huojunta johon otetaan parannusehdotuksia mielellään vastaan. Ahtojen nousu on paljon nopeampaa kun oli amalilla tosin amalin sisuksiin en ollut koskenut. Koneen herääminen ja reagointi kaasuun sai jopa vähän kehuja isä ja poika Hariselta.
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
VDO tai Autometer.Akilles kirjoitti:Itellä juurikin tuommonen triscon mittari, että liekköhän se ihan susi. Mikähän ois joku hyvä ja luotettava mittari?Hartsa kirjoitti:Olisko mittari ollut trisco, en muista merkkiä. Hintaa sillä oli vain alle 30€. En mää tosta tarkkuudesta välitä, mutta nyt selvis ettei tuohon voi luottaa oikein yhtään. Ahtopaineen ohjaus on tehty wilkerson- rajapaineventtiilillä kompurakotelon ja kellon väliin. Tein kellon lähelle 2 kpl 2 mm reikiä kun porakoneen istukassa ei pienempi terä pysynyt. Tuolla tavalla toteutettu säätö tuntuu jakavan mielipiteet toimivuudesta. Toisilla toimii ja toisilla ei, mulla siltä väliltä kun ainoa ongelma on pelkästään ahtojen huojunta johon otetaan parannusehdotuksia mielellään vastaan. Ahtojen nousu on paljon nopeampaa kun oli amalilla tosin amalin sisuksiin en ollut koskenut. Koneen herääminen ja reagointi kaasuun sai jopa vähän kehuja isä ja poika Hariselta.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Ylläpitäjä
Kukas nuita Autometer mittareita myy?Hesus kirjoitti:VDO tai Autometer.Akilles kirjoitti:Itellä juurikin tuommonen triscon mittari, että liekköhän se ihan susi. Mikähän ois joku hyvä ja luotettava mittari?Hartsa kirjoitti:Olisko mittari ollut trisco, en muista merkkiä. Hintaa sillä oli vain alle 30€. En mää tosta tarkkuudesta välitä, mutta nyt selvis ettei tuohon voi luottaa oikein yhtään. Ahtopaineen ohjaus on tehty wilkerson- rajapaineventtiilillä kompurakotelon ja kellon väliin. Tein kellon lähelle 2 kpl 2 mm reikiä kun porakoneen istukassa ei pienempi terä pysynyt. Tuolla tavalla toteutettu säätö tuntuu jakavan mielipiteet toimivuudesta. Toisilla toimii ja toisilla ei, mulla siltä väliltä kun ainoa ongelma on pelkästään ahtojen huojunta johon otetaan parannusehdotuksia mielellään vastaan. Ahtojen nousu on paljon nopeampaa kun oli amalilla tosin amalin sisuksiin en ollut koskenut. Koneen herääminen ja reagointi kaasuun sai jopa vähän kehuja isä ja poika Hariselta.
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003
Toi tuli itselläni myös mieleen. Nyt on kokeiltu muutamalla pienellä reiällä, eikä vaikutus ole parempaan suuntaan. Alkaa kone rykimään kun ahdot heilahtelee. Täytyy jatkaa huomenna testiä.SLEI kirjoitti:"Tein kellon lähelle 2 kpl 2 mm reikiä kun porakoneen istukassa ei pienempi terä pysynyt"
Aika iso pinta-ala noilla jos kotelosta lähtee vakioista nippeleistä putki, kokeile tukkia toinen ja testaa toimiiko paremmin. Eikö näitä reikiä ole tehty millin terällä 2-3kpl ja yksi 2mm reikä vastaa pinta-alaltaan 4kpl millin reikää, mikäli reiät ovat täysin pyöreitä?
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 25. 18:52:51 2007
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Nopea kysymys ahtojen säädöstä
Ratsatetaan aiheella,Cossu tekee seuraavaa,4. ja 5. vaihteella vedätettäessä,ahtopainemittari heiluu 1-1.5 välillä ja auto "nypyttää" ja kun löysää kaasua heiluminen ja "nypyttäminen" loppuu.Ahdot on säädetty 1.3.Autossa ei ole amal venttiliä,letkussa on turboruuvi.Tähän asti auto on toiminut normaalisti vedättäessäkin.Missä vika?
Kiitos etukäteen.
Kiitos etukäteen.
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re:
Mitäs noi tollaset porailut tekee? Mihin porataan?Hartsa kirjoitti:Toi tuli itselläni myös mieleen. Nyt on kokeiltu muutamalla pienellä reiällä, eikä vaikutus ole parempaan suuntaan. Alkaa kone rykimään kun ahdot heilahtelee. Täytyy jatkaa huomenna testiä.SLEI kirjoitti:"Tein kellon lähelle 2 kpl 2 mm reikiä kun porakoneen istukassa ei pienempi terä pysynyt"
Aika iso pinta-ala noilla jos kotelosta lähtee vakioista nippeleistä putki, kokeile tukkia toinen ja testaa toimiiko paremmin. Eikö näitä reikiä ole tehty millin terällä 2-3kpl ja yksi 2mm reikä vastaa pinta-alaltaan 4kpl millin reikää, mikäli reiät ovat täysin pyöreitä?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 1696
- Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006
Re: Nopea kysymys ahtojen säädöstä
Ihan ensiks vaihtaisin turboruuvin toiseen tai kokonaan pois ja kokeilisin toimiiko sitten.Manu kirjoitti:Ratsatetaan aiheella,Cossu tekee seuraavaa,4. ja 5. vaihteella vedätettäessä,ahtopainemittari heiluu 1-1.5 välillä ja auto "nypyttää" ja kun löysää kaasua heiluminen ja "nypyttäminen" loppuu.Ahdot on säädetty 1.3.Autossa ei ole amal venttiliä,letkussa on turboruuvi.Tähän asti auto on toiminut normaalisti vedättäessäkin.Missä vika?
Kiitos etukäteen.
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: La Marraskuu 10. 23:41:05 2007
Re: Re:
vauhtipete kirjoitti:Mitäs noi tollaset porailut tekee? Mihin porataan?Hartsa kirjoitti:Toi tuli itselläni myös mieleen. Nyt on kokeiltu muutamalla pienellä reiällä, eikä vaikutus ole parempaan suuntaan. Alkaa kone rykimään kun ahdot heilahtelee. Täytyy jatkaa huomenna testiä.SLEI kirjoitti:"Tein kellon lähelle 2 kpl 2 mm reikiä kun porakoneen istukassa ei pienempi terä pysynyt"
Aika iso pinta-ala noilla jos kotelosta lähtee vakioista nippeleistä putki, kokeile tukkia toinen ja testaa toimiiko paremmin. Eikö näitä reikiä ole tehty millin terällä 2-3kpl ja yksi 2mm reikä vastaa pinta-alaltaan 4kpl millin reikää, mikäli reiät ovat täysin pyöreitä?
Ilmeisesti tarkoitetaan hukkaportin kellon letkuun tehtävistä reijistä (toisinsanoen halpa turboruuvi). Viisaammat korjatkoon.
jäsen: 1785.