Sport laatikko

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Sport laatikko

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Joulukuu 19. 14:35:50 2006

Tietääkö kukaan mistä helpoiten tunnistaa kent pikkulaatikon ns "sportin laatikon"? onko jokin numero vai luukku auki ja ensiö tai vaikkapa kakkosvaihteen hammasluku...mistä löytyy välitykset?

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Joulukuu 19. 15:32:51 2006

Eikös se ollu niin, että GT/Sport-laatikossa on vaihteensiirtäjän kotelo-osuus integroitua valua, ja vakiossa metalliputkea....

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Joulukuu 19. 18:47:37 2006

TAp kirjoitti:Eikös se ollu niin, että GT/Sport-laatikossa on vaihteensiirtäjän kotelo-osuus integroitua valua, ja vakiossa metalliputkea....
Tämä paljastui joskus aikoinaan vääräksi tiedoksi; kyse on vuosimallierosta, alle 70-71 on erillisellä siirtäjän putkella ja siitä eteenpäin kokovalua. Samalla vaihdekepin kierre suureni tuohon "tuttuun välikoppa -mittaan" ja kepin kierreholkki muuttui valitettavasti messinkisestä muoviseen.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Turbiini
Viestit: 625
Liittynyt: Ke Maaliskuu 17. 20:03:18 2004
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Turbiini » Ti Joulukuu 19. 20:01:14 2006

Itse en kyllä huomannut mitään mainittavia eroja kun omasta nostin sen pois mut pitää nostaa askit vierekkäin ja tutkaillu löytyykö eroja.
Jäsen: #160
Köyhät hehkuttaa!

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Joulukuu 19. 21:54:14 2006

välikopan Haynes:
std
1=3.656
2=2.185
3=1.425

HD = sport, GT
1=3.337, 29/18x29/14
2=1.995 x 26/21
3=1.418 x 22/25,

nää hammasluvut on ainakin MK1 sportin ja GT:n luokkareissa 5442 ja 5211 väärin päin muuta noin laskien tulee noi lukemat

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ti Joulukuu 19. 22:16:27 2006

jjs kirjoitti:
TAp kirjoitti:Eikös se ollu niin, että GT/Sport-laatikossa on vaihteensiirtäjän kotelo-osuus integroitua valua, ja vakiossa metalliputkea....
Tämä paljastui joskus aikoinaan vääräksi tiedoksi; kyse on vuosimallierosta, alle 70-71 on erillisellä siirtäjän putkella ja siitä eteenpäin kokovalua. Samalla vaihdekepin kierre suureni tuohon "tuttuun välikoppa -mittaan" ja kepin kierreholkki muuttui valitettavasti messinkisestä muoviseen.
Välikopan suomalaisesta korjaamokäsikirjasta:

Vakiomuunnokseen verrattuna on HD-muunnoksessa vahvemmat hammaspyörät ja tiheäportainen välitys.

Teräksestä valettu vaihteistokotelo muodostaa kytkinkotelon kanssa yhteisen osan. Jatkekotelo on valmisteltu aluminiseoksesta. Englannissa valmistetussa vakiovaihteistossa on jatkekoteloon asennettu erillinen siirtokiskon putki, joka on tiivistetty O-renkain. Kaikissa muissa muunnoksissa on siirtokiskon putki valettu suoraan jatkekoteloon.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Joulukuu 19. 22:51:37 2006

Jaha, tuleeko köydenvetoa :D

Vakavasti, en muista yhtäkään irtoputkellista -isolla kepin jengalla- olevaa lootaa; eli n.71 tai vanhempaa. Kaikissa, oli GT tai vakio, saksa tai englanti, oli irtoputkellinen ja pienijengainen.
Sport -laatikoita on ollut myös useampi purettuna, kokovalulla-iso jenga myös riippumatta valmistusmaasta.
Nyt niistä ei voi enää oikein mitään sanoa, tuskin yhdessäkään on -varmasti alkuperäinen- laatikko kiinni. Toisin oli silloin kun harrastuksen aloitin blablablaa...
Mutta en ihan täysin kakistelematta niele tuota käsikirjan juttua :?

JK: tarkoitin koko ajan -auton- valmistusmaata, en tarkistanut kai koskaan -laatikon valmistuspaikkaa-. Purin-korjasin-ostin noita "pikkulootia" monia kymmeniä (tuhoamistahdista johtuen :oops: )
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Joulukuu 20. 8:01:33 2006

TAp kirjoitti:välikopan Haynes:
std
1=3.656
2=2.185
3=1.425

HD = sport, GT
1=3.337, 29/18x29/14
2=1.995 x 26/21
3=1.418 x 22/25,

nää hammasluvut on ainakin MK1 sportin ja GT:n luokkareissa 5442 ja 5211 väärin päin muuta noin laskien tulee noi lukemat
Näitä vähän hainkin, kaippa mk2 sport on sama kuin mk1. Näyttää siltä että luukku irti ja laskemaan että onko sport vai ei. Aina ei ole varmaa että aidosta sportista irrotettu toosa on sen oma kun puhutaan 30v autoista :wink:
Sportin laatikko näyttäs olevan ihan hyvä pikkukoneiseen escorttiin kadulle tai historiciin.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ke Joulukuu 20. 8:47:32 2006

SHR kirjoitti: Sportin laatikko näyttäs olevan ihan hyvä pikkukoneiseen escorttiin kadulle tai historiciin.
Jep,1300 pikkukoneella jotkut veteli äffää tolla sportin lootalla.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Vastaa Viestiin