4.0 cologne -> xr4x4

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

anssikela
Ylläpitäjä

4.0 cologne -> xr4x4

Viesti Kirjoittaja anssikela » Ti Marraskuu 14. 18:49:13 2006

onkos jollain kokemuksia 4,0 colognen sovittamisesta xr 4x4 2,9 sierraan? tai onko tietoa onko sitä tehty 3,1 litraisena, wikipedia ainakin kertoi niin... tai onko tietoa noista 4,0 tai 3,1 koneen tehoista ja väännöstä, ainakin 160 heppasena tota 4,0 on taidettu tehdä, miten on uudempien laita? tietty tota 2,9 konettakin vois alkaa kutitteleen, mut olis varmaan eri meininki ku heittäis ison kuutosen pellin alle, mahtais se ainaki olla rajusti vääntävämpi... onko tietoo ko. projektin vaikeudesta/helppoudesta, ja nimenomaan tietoo, essonbaarissa se on aina helppoo, heittää paikelle vaan... kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

edit: muokkasin otsikkoa. T: hesus

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Marraskuu 14. 19:17:43 2006

Wikipedia iskee jälleen; 3,1 -litrainen? No, sama luotettavuustaso kuin muissakin nettijutuissa, vain vähän huonompi kuin Essonbaarissa.

4,0 ei sovi ilman rajuhkoja muutoksia 2,8 tai 2,9 4x4 öljypohjaan. Virittäminen on tuomittua, surkeat kannet, säälittävät venttiilit jne joita ei pikkurahalla, tai ylipäätään, saa korjattua.
Ja jos sen esim ahtaa, vaihteisto sanoo väännön alla moks, varmasti :cry:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Marraskuu 14. 20:17:14 2006

eikös suomessa yksi tuollainen tuplaturbo XR liiku, tosin takavetoisena.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Marraskuu 14. 20:39:16 2006

Helpoin tonne on työntää suoraan BOA/BOB tai kutitella tosta 12v patista esim. ahtamalla lisää paukkua. Ite tekisin suoraan 12 venasesta.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Marraskuu 14. 21:20:53 2006

Jonkin verran on tullut selviteltyä miten saisi Voimaa lisää ja tuo on myös käynyt mielessä. Tehoa ei tulisi kovin paljoa lisää (ilmoitetut arvot 150 hp vs. 160 hp), mutta se yli 300 Nm:n vääntö kiehtoisi... Cologne V6 4.0:sta on olemassa ainakin kolmea versiota ja osat niiden välillä eivät ole juurikaan yhteensopivia. 4.0 on 2.9:n sukulainen (jakoketjulla), 2.8 on vanhempaa mallia (jakorattaalla). Ford Explorer foorumeilla on ollut juttua, että kyllä 4.0:sta voi virittää, mutta se vaatii suuria ja kalliita töitä.

Rebuilding The Ford 4.0L Pushrod V6, Doug Anderson, Automotive Rebuilder, April 2001

Jos kohtuullisen helpolla haluaisi päästä, niin pitäisi löytää jostain Aerostarista tai Explorerista vaihdelaatikkoineen valmispaketti. jjs on varmasti oikeassa, että tuo nelivedon loota on melkein yhtä heikko kuin toinen voortin tekele eli A4LD. Sekään ei liiasta tehosta pidä, kun se ei meinaa kestää vakiotehoillakaan kasassa. 4.0:n perässä on ilmeisesti se kestävin versio A4LD:sta, joten se kait sitten kestäisi edes ne 4.0:n vakiotehot (Even More A4LD Information). Käyttöautossa keppivaihteinen ei oikein houkuttele, joten siksi myös tämä A4LD:n 4.0-versio on pyörinyt mielessä.

Jos taas Voimaa haluaa järkevällä ja luotettavalla tavalla, niin lienee järkevintä siirtyä suoraan BOA/BOB moottoriin.

PS. Mikä 3.1? Wikipediasta en löytänyt äkkiseltään sellaista moottorikokoa...?

anssikela
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja anssikela » Ti Marraskuu 14. 22:08:34 2006

kirjota googleen cologne v6, linkki wikipediaan ni siin lukee toi 3,1... niin eikös siihen saa aika tarkkaan suoraan noi cossu scorpin kannet tohon 4,0 koneeseen... niin ja miks se öljypohja ei sovi, eiks moottorin lohko ole sama, paitsi dekkitaso 4.0 konees parisen senttiä korkeempi..? niin sitäkö meinaatte et mt 75 aski sanoo moro jos tollasen 300 nm vääntävän pannun pulttaa kiinni? eikös se oo cossun vakio nm? ja eikö tota konetta ole myös jotain päälle 200 hv mallia? onkos muuten kenelläkään kokemusta ford taurus sho koneista, 3,0 ja 3,2 litrasista? siinäkin olis varteenotettava pata katurassiin, toihan on muuttuvalla imuventtiileil toi 24v cossun kone ni eiks se potkase jossain 4 tonnin jälkeen vasta..?

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Marraskuu 14. 22:30:06 2006

anssikela kirjoitti:kirjota googleen cologne v6, linkki wikipediaan ni siin lukee toi 3,1... niin eikös siihen saa aika tarkkaan suoraan noi cossu scorpin kannet tohon 4,0 koneeseen... niin ja miks se öljypohja ei sovi, eiks moottorin lohko ole sama, paitsi dekkitaso 4.0 konees parisen senttiä korkeempi..? niin sitäkö meinaatte et mt 75 aski sanoo moro jos tollasen 300 nm vääntävän pannun pulttaa kiinni? eikös se oo cossun vakio nm? ja eikö tota konetta ole myös jotain päälle 200 hv mallia? onkos muuten kenelläkään kokemusta ford taurus sho koneista, 3,0 ja 3,2 litrasista? siinäkin olis varteenotettava pata katurassiin, toihan on muuttuvalla imuventtiileil toi 24v cossun kone ni eiks se potkase jossain 4 tonnin jälkeen vasta..?
Cossun kannet sopii periaatteessa, muttei käytännössä. 4.0 koneessa kaikki mitat ovat vähän paisuneet, joten jokainen sovitus on "vähän sinne päin". Mikäs se linkki olikaan, kun eräs taitava Britti rakentaa tuollaista ja on sivuillaan erittäin hyvin havainnollistanut, kuinka vaikea projekti se on.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Marraskuu 14. 22:35:35 2006

tuo 3.1, Cologneen pohjautuva motti, viitannee Capreissa kokeiltuun 24V versioon, joka suhteutuu alkuperäiseen 12V koneeseen kuten BDA suhtautuu Kent:iin. En nyt just muista oliko Zakspeedin vai Cosworthin rakentama pannu. Voi unohtaa suosista. En tiedä onko niitä edes hengissä yhtään, ja vaikka olisikin, niin tuskin irtoaa -edes rahalla. Niinno siis joo RS3100 mutta 3.5L pannu...

http://www.ultimatecarpage.com/frame.ph ... arnum=1964

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Marraskuu 14. 23:22:22 2006

Eikös RS3100 perustu Essex V6:een? Ja kyllä: Wikipedian alussa todellakin mainitaan myös 3.1 L (wf?).

Edit: CRSC - Capri RS3100 MK1 (1973-1974)

--

Tässä se MouTine:n mainitsema linkki. Tuon kun lukee läpi, niin aika hankalalta vaikuttaa ja ongelmia on ainakin tiedossa

4.0 and 2.9 cosworth parts interchange

Kun olen itse etsinyt ympäri nettiä tietoa 2.9:n ja 4.0:n keskenään naittamisesta, niin on jäänyt käsitys, että se ensimmäinen versio 4.0:sta olisi paras tuohon osien keskenään sotkemiseen. Se on lähinnä "vain" porattu suuremmaksi ja osittain siksi se kärsikin ongelmista.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Marraskuu 15. 6:49:04 2006

anssikela kirjoitti: toihan on muuttuvalla imuventtiileil toi 24v cossun kone ni eiks se potkase jossain 4 tonnin jälkeen vasta..?
:?: Ei taida sentään noin kehittynyttä tekniikka vielä olla.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

anssikela
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja anssikela » Ke Marraskuu 15. 7:09:59 2006

no siis tietty ajotusta tarkotin samaan suuntaan ku hondan v-tech

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Marraskuu 15. 7:23:52 2006

anssikela kirjoitti:kirjota googleen cologne v6, linkki wikipediaan ni siin lukee toi 3,1... niin eikös siihen saa aika tarkkaan suoraan noi cossu scorpin kannet tohon 4,0 koneeseen... niin ja miks se öljypohja ei sovi, eiks moottorin lohko ole sama, paitsi dekkitaso 4.0 konees parisen senttiä korkeempi..? niin sitäkö meinaatte et mt 75 aski sanoo moro jos tollasen 300 nm vääntävän pannun pulttaa kiinni? eikös se oo cossun vakio nm? ja eikö tota konetta ole myös jotain päälle 200 hv mallia? onkos muuten kenelläkään kokemusta ford taurus sho koneista, 3,0 ja 3,2 litrasista? siinäkin olis varteenotettava pata katurassiin, toihan on muuttuvalla imuventtiileil toi 24v cossun kone ni eiks se potkase jossain 4 tonnin jälkeen vasta..?
Kyllä se mt-75 kestää enemmän ku 300nm mutta tietysti kyllä sen saa vakio tehoillakin hajalle. Tota 24v koneen imuventtiili hommaa en oikeen pureskelematta niele,kuullostaa jotenki paksulta.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Marraskuu 15. 7:30:28 2006

Niin, ei tuossa motissa vielä ihan niin sofistikoitunutta tekniikkaa ole. Taitaa se nykäisy johtua toisiokaasuläpän avautumisesta.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Marraskuu 15. 7:50:31 2006

BOB:ssahan on VIS, mutta se ei ajoita imuventtileitä mitenkään. Sielä ne heiluu tasaisesti vuorotellen ketjun käskemänä kuin kurissa pidetyt lapset konsanaaan...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Marraskuu 15. 8:14:22 2006

laita boa ja remmi
tiedän yhden jäsenen joka on juuri aloittelemassa tuollaista 4x4 projektia.
ja kyllä se vaihteisto kestää lisäääntyvän tehon,sitä pitää vaan kaasujalkaa sädellä hillitymmin :)
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Marraskuu 15. 8:27:55 2006

Ainoa 3,1 jonka tiedän on tuo Capri RS3100:n Essex, porattu normi 3,0 millin ylikokoon. Se kilpaversio siitä taas oli 3,4 -litrainen.


4x4 öljypohja ei sovi. Joutuu leventämään, 4,0 kampikammio on leveämpi, huomattavasti.
Myös kampura saattaa ottaa kiinni pohjaan-väliakseliin, tästä ei ole vielä varmuutta.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Marraskuu 15. 18:48:45 2006

tuommonen motti siis, ja juu näköjään essex pohjainen

http://www.race-cars.com/engsold/coswor ... a-v6pp.htm

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ke Marraskuu 15. 19:49:32 2006

Noissa 24v koneissa toi imusarja toimii jotenkin niin että pienillä kierroksilla imusarjasta käytetään lyhyitä imuputkia ja kovemmilla kierroksilla pidempiä ja sitten lappulattiassa kumpiakin.

Tai sitten se meni just toistepäin, mutta kuitenkin... jos kattoo tollasen 24v koneen pellin alle voi huomata imusarjan olevan 12kanavainen. En tosin tiedä miten virtauksen ohjaaminen hoidetaan (...vai hoidetaanko mitenkään). Mondeossa tuntuu "selkeesti" ne kohdat missä kanavat vaihtuu (tai jotain muuta tapahtuu... veikkaisin kuitenkin tota).
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Marraskuu 15. 21:59:17 2006

Olisiko niin, että niltä pienemmältä kaasuläpältä alakierroksilla pitkille kanaville (alavääntöä tavoitellen) ja >4000rpm isommalta läpältä myös lyhyemmille kanaville? Vai meneekö kaasuläpän jälkeen kanavat ominaan vai yhtyvätkä heti imusarjan alussa? Niin tarkkaan en ole päässyt 24V motin imusarjaa tutkimaan...
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

anssikela
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja anssikela » Pe Marraskuu 17. 21:45:25 2006

joo eiköhän tarvii laittaa 24v hankintalistalle, tietääks joku viel et mitä eroa noil koneil on ku uudemmas on tehoa 207? hv ja vanhemmas 195? ja sit sellasesta viel et toi 4,0 lohko taitaa olla muutenki jonkun verran erilainen ku "pikku" colognet, eli sitä on varmaan turha lähtee poraamaan 100 mm lähellekkään, toi 4,0:han on jotain 100,3? ja kokemuksia remmitetyistä tai muuten ahdetuista 24v koneista?

STOCKMANN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja STOCKMANN » Ma Marraskuu 20. 23:53:45 2006

anssikela kirjoitti:joo eiköhän tarvii laittaa 24v hankintalistalle, tietääks joku viel et mitä eroa noil koneil on ku uudemmas on tehoa 207? hv ja vanhemmas 195? ja sit sellasesta viel et toi 4,0 lohko taitaa olla muutenki jonkun verran erilainen ku "pikku" colognet, eli sitä on varmaan turha lähtee poraamaan 100 mm lähellekkään, toi 4,0:han on jotain 100,3? ja kokemuksia remmitetyistä tai muuten ahdetuista 24v koneista?
kysy timpalta ahdetusta 24v:stä :) jos se enää tänne mitää vastailee :wink: ostat vaan boa(vanhempi malli)ja siihen suunnittelemaan remmiä. ja kyl se potkasee 4tonnin paikkeilla,ja huomaa kaasussa kun koko voima on käytössä..kun kaasu on vähän yli puolen välin niin voimaa tulee,alkaa vasta 100 paikkeilla kiihtyä kunnolla :wink: kierroskone 8)

Vastaa Viestiin