4.0 cologne -> xr4x4
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
4.0 cologne -> xr4x4
onkos jollain kokemuksia 4,0 colognen sovittamisesta xr 4x4 2,9 sierraan? tai onko tietoa onko sitä tehty 3,1 litraisena, wikipedia ainakin kertoi niin... tai onko tietoa noista 4,0 tai 3,1 koneen tehoista ja väännöstä, ainakin 160 heppasena tota 4,0 on taidettu tehdä, miten on uudempien laita? tietty tota 2,9 konettakin vois alkaa kutitteleen, mut olis varmaan eri meininki ku heittäis ison kuutosen pellin alle, mahtais se ainaki olla rajusti vääntävämpi... onko tietoo ko. projektin vaikeudesta/helppoudesta, ja nimenomaan tietoo, essonbaarissa se on aina helppoo, heittää paikelle vaan... kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
edit: muokkasin otsikkoa. T: hesus
edit: muokkasin otsikkoa. T: hesus
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Wikipedia iskee jälleen; 3,1 -litrainen? No, sama luotettavuustaso kuin muissakin nettijutuissa, vain vähän huonompi kuin Essonbaarissa.
4,0 ei sovi ilman rajuhkoja muutoksia 2,8 tai 2,9 4x4 öljypohjaan. Virittäminen on tuomittua, surkeat kannet, säälittävät venttiilit jne joita ei pikkurahalla, tai ylipäätään, saa korjattua.
Ja jos sen esim ahtaa, vaihteisto sanoo väännön alla moks, varmasti
4,0 ei sovi ilman rajuhkoja muutoksia 2,8 tai 2,9 4x4 öljypohjaan. Virittäminen on tuomittua, surkeat kannet, säälittävät venttiilit jne joita ei pikkurahalla, tai ylipäätään, saa korjattua.
Ja jos sen esim ahtaa, vaihteisto sanoo väännön alla moks, varmasti

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Jonkin verran on tullut selviteltyä miten saisi Voimaa lisää ja tuo on myös käynyt mielessä. Tehoa ei tulisi kovin paljoa lisää (ilmoitetut arvot 150 hp vs. 160 hp), mutta se yli 300 Nm:n vääntö kiehtoisi... Cologne V6 4.0:sta on olemassa ainakin kolmea versiota ja osat niiden välillä eivät ole juurikaan yhteensopivia. 4.0 on 2.9:n sukulainen (jakoketjulla), 2.8 on vanhempaa mallia (jakorattaalla). Ford Explorer foorumeilla on ollut juttua, että kyllä 4.0:sta voi virittää, mutta se vaatii suuria ja kalliita töitä.
Rebuilding The Ford 4.0L Pushrod V6, Doug Anderson, Automotive Rebuilder, April 2001
Jos kohtuullisen helpolla haluaisi päästä, niin pitäisi löytää jostain Aerostarista tai Explorerista vaihdelaatikkoineen valmispaketti. jjs on varmasti oikeassa, että tuo nelivedon loota on melkein yhtä heikko kuin toinen voortin tekele eli A4LD. Sekään ei liiasta tehosta pidä, kun se ei meinaa kestää vakiotehoillakaan kasassa. 4.0:n perässä on ilmeisesti se kestävin versio A4LD:sta, joten se kait sitten kestäisi edes ne 4.0:n vakiotehot (Even More A4LD Information). Käyttöautossa keppivaihteinen ei oikein houkuttele, joten siksi myös tämä A4LD:n 4.0-versio on pyörinyt mielessä.
Jos taas Voimaa haluaa järkevällä ja luotettavalla tavalla, niin lienee järkevintä siirtyä suoraan BOA/BOB moottoriin.
PS. Mikä 3.1? Wikipediasta en löytänyt äkkiseltään sellaista moottorikokoa...?
Rebuilding The Ford 4.0L Pushrod V6, Doug Anderson, Automotive Rebuilder, April 2001
Jos kohtuullisen helpolla haluaisi päästä, niin pitäisi löytää jostain Aerostarista tai Explorerista vaihdelaatikkoineen valmispaketti. jjs on varmasti oikeassa, että tuo nelivedon loota on melkein yhtä heikko kuin toinen voortin tekele eli A4LD. Sekään ei liiasta tehosta pidä, kun se ei meinaa kestää vakiotehoillakaan kasassa. 4.0:n perässä on ilmeisesti se kestävin versio A4LD:sta, joten se kait sitten kestäisi edes ne 4.0:n vakiotehot (Even More A4LD Information). Käyttöautossa keppivaihteinen ei oikein houkuttele, joten siksi myös tämä A4LD:n 4.0-versio on pyörinyt mielessä.
Jos taas Voimaa haluaa järkevällä ja luotettavalla tavalla, niin lienee järkevintä siirtyä suoraan BOA/BOB moottoriin.
PS. Mikä 3.1? Wikipediasta en löytänyt äkkiseltään sellaista moottorikokoa...?
-
- Ylläpitäjä
kirjota googleen cologne v6, linkki wikipediaan ni siin lukee toi 3,1... niin eikös siihen saa aika tarkkaan suoraan noi cossu scorpin kannet tohon 4,0 koneeseen... niin ja miks se öljypohja ei sovi, eiks moottorin lohko ole sama, paitsi dekkitaso 4.0 konees parisen senttiä korkeempi..? niin sitäkö meinaatte et mt 75 aski sanoo moro jos tollasen 300 nm vääntävän pannun pulttaa kiinni? eikös se oo cossun vakio nm? ja eikö tota konetta ole myös jotain päälle 200 hv mallia? onkos muuten kenelläkään kokemusta ford taurus sho koneista, 3,0 ja 3,2 litrasista? siinäkin olis varteenotettava pata katurassiin, toihan on muuttuvalla imuventtiileil toi 24v cossun kone ni eiks se potkase jossain 4 tonnin jälkeen vasta..?
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Cossun kannet sopii periaatteessa, muttei käytännössä. 4.0 koneessa kaikki mitat ovat vähän paisuneet, joten jokainen sovitus on "vähän sinne päin". Mikäs se linkki olikaan, kun eräs taitava Britti rakentaa tuollaista ja on sivuillaan erittäin hyvin havainnollistanut, kuinka vaikea projekti se on.anssikela kirjoitti:kirjota googleen cologne v6, linkki wikipediaan ni siin lukee toi 3,1... niin eikös siihen saa aika tarkkaan suoraan noi cossu scorpin kannet tohon 4,0 koneeseen... niin ja miks se öljypohja ei sovi, eiks moottorin lohko ole sama, paitsi dekkitaso 4.0 konees parisen senttiä korkeempi..? niin sitäkö meinaatte et mt 75 aski sanoo moro jos tollasen 300 nm vääntävän pannun pulttaa kiinni? eikös se oo cossun vakio nm? ja eikö tota konetta ole myös jotain päälle 200 hv mallia? onkos muuten kenelläkään kokemusta ford taurus sho koneista, 3,0 ja 3,2 litrasista? siinäkin olis varteenotettava pata katurassiin, toihan on muuttuvalla imuventtiileil toi 24v cossun kone ni eiks se potkase jossain 4 tonnin jälkeen vasta..?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Ylläpitäjä
tuo 3.1, Cologneen pohjautuva motti, viitannee Capreissa kokeiltuun 24V versioon, joka suhteutuu alkuperäiseen 12V koneeseen kuten BDA suhtautuu Kent:iin. En nyt just muista oliko Zakspeedin vai Cosworthin rakentama pannu. Voi unohtaa suosista. En tiedä onko niitä edes hengissä yhtään, ja vaikka olisikin, niin tuskin irtoaa -edes rahalla. Niinno siis joo RS3100 mutta 3.5L pannu...
http://www.ultimatecarpage.com/frame.ph ... arnum=1964
http://www.ultimatecarpage.com/frame.ph ... arnum=1964
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Eikös RS3100 perustu Essex V6:een? Ja kyllä: Wikipedian alussa todellakin mainitaan myös 3.1 L (wf?).
Edit: CRSC - Capri RS3100 MK1 (1973-1974)
--
Tässä se MouTine:n mainitsema linkki. Tuon kun lukee läpi, niin aika hankalalta vaikuttaa ja ongelmia on ainakin tiedossa
4.0 and 2.9 cosworth parts interchange
Kun olen itse etsinyt ympäri nettiä tietoa 2.9:n ja 4.0:n keskenään naittamisesta, niin on jäänyt käsitys, että se ensimmäinen versio 4.0:sta olisi paras tuohon osien keskenään sotkemiseen. Se on lähinnä "vain" porattu suuremmaksi ja osittain siksi se kärsikin ongelmista.
Edit: CRSC - Capri RS3100 MK1 (1973-1974)
--
Tässä se MouTine:n mainitsema linkki. Tuon kun lukee läpi, niin aika hankalalta vaikuttaa ja ongelmia on ainakin tiedossa
4.0 and 2.9 cosworth parts interchange
Kun olen itse etsinyt ympäri nettiä tietoa 2.9:n ja 4.0:n keskenään naittamisesta, niin on jäänyt käsitys, että se ensimmäinen versio 4.0:sta olisi paras tuohon osien keskenään sotkemiseen. Se on lähinnä "vain" porattu suuremmaksi ja osittain siksi se kärsikin ongelmista.
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Kyllä se mt-75 kestää enemmän ku 300nm mutta tietysti kyllä sen saa vakio tehoillakin hajalle. Tota 24v koneen imuventtiili hommaa en oikeen pureskelematta niele,kuullostaa jotenki paksulta.anssikela kirjoitti:kirjota googleen cologne v6, linkki wikipediaan ni siin lukee toi 3,1... niin eikös siihen saa aika tarkkaan suoraan noi cossu scorpin kannet tohon 4,0 koneeseen... niin ja miks se öljypohja ei sovi, eiks moottorin lohko ole sama, paitsi dekkitaso 4.0 konees parisen senttiä korkeempi..? niin sitäkö meinaatte et mt 75 aski sanoo moro jos tollasen 300 nm vääntävän pannun pulttaa kiinni? eikös se oo cossun vakio nm? ja eikö tota konetta ole myös jotain päälle 200 hv mallia? onkos muuten kenelläkään kokemusta ford taurus sho koneista, 3,0 ja 3,2 litrasista? siinäkin olis varteenotettava pata katurassiin, toihan on muuttuvalla imuventtiileil toi 24v cossun kone ni eiks se potkase jossain 4 tonnin jälkeen vasta..?
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
BOB:ssahan on VIS, mutta se ei ajoita imuventtileitä mitenkään. Sielä ne heiluu tasaisesti vuorotellen ketjun käskemänä kuin kurissa pidetyt lapset konsanaaan...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Ainoa 3,1 jonka tiedän on tuo Capri RS3100:n Essex, porattu normi 3,0 millin ylikokoon. Se kilpaversio siitä taas oli 3,4 -litrainen.
4x4 öljypohja ei sovi. Joutuu leventämään, 4,0 kampikammio on leveämpi, huomattavasti.
Myös kampura saattaa ottaa kiinni pohjaan-väliakseliin, tästä ei ole vielä varmuutta.
4x4 öljypohja ei sovi. Joutuu leventämään, 4,0 kampikammio on leveämpi, huomattavasti.
Myös kampura saattaa ottaa kiinni pohjaan-väliakseliin, tästä ei ole vielä varmuutta.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Ylläpitäjä
tuommonen motti siis, ja juu näköjään essex pohjainen
http://www.race-cars.com/engsold/coswor ... a-v6pp.htm
http://www.race-cars.com/engsold/coswor ... a-v6pp.htm
-
- Viestit: 1816
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Noissa 24v koneissa toi imusarja toimii jotenkin niin että pienillä kierroksilla imusarjasta käytetään lyhyitä imuputkia ja kovemmilla kierroksilla pidempiä ja sitten lappulattiassa kumpiakin.
Tai sitten se meni just toistepäin, mutta kuitenkin... jos kattoo tollasen 24v koneen pellin alle voi huomata imusarjan olevan 12kanavainen. En tosin tiedä miten virtauksen ohjaaminen hoidetaan (...vai hoidetaanko mitenkään). Mondeossa tuntuu "selkeesti" ne kohdat missä kanavat vaihtuu (tai jotain muuta tapahtuu... veikkaisin kuitenkin tota).
Tai sitten se meni just toistepäin, mutta kuitenkin... jos kattoo tollasen 24v koneen pellin alle voi huomata imusarjan olevan 12kanavainen. En tosin tiedä miten virtauksen ohjaaminen hoidetaan (...vai hoidetaanko mitenkään). Mondeossa tuntuu "selkeesti" ne kohdat missä kanavat vaihtuu (tai jotain muuta tapahtuu... veikkaisin kuitenkin tota).
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Olisiko niin, että niltä pienemmältä kaasuläpältä alakierroksilla pitkille kanaville (alavääntöä tavoitellen) ja >4000rpm isommalta läpältä myös lyhyemmille kanaville? Vai meneekö kaasuläpän jälkeen kanavat ominaan vai yhtyvätkä heti imusarjan alussa? Niin tarkkaan en ole päässyt 24V motin imusarjaa tutkimaan...
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
- Ylläpitäjä
joo eiköhän tarvii laittaa 24v hankintalistalle, tietääks joku viel et mitä eroa noil koneil on ku uudemmas on tehoa 207? hv ja vanhemmas 195? ja sit sellasesta viel et toi 4,0 lohko taitaa olla muutenki jonkun verran erilainen ku "pikku" colognet, eli sitä on varmaan turha lähtee poraamaan 100 mm lähellekkään, toi 4,0:han on jotain 100,3? ja kokemuksia remmitetyistä tai muuten ahdetuista 24v koneista?
-
- Ylläpitäjä
kysy timpalta ahdetusta 24v:stäanssikela kirjoitti:joo eiköhän tarvii laittaa 24v hankintalistalle, tietääks joku viel et mitä eroa noil koneil on ku uudemmas on tehoa 207? hv ja vanhemmas 195? ja sit sellasesta viel et toi 4,0 lohko taitaa olla muutenki jonkun verran erilainen ku "pikku" colognet, eli sitä on varmaan turha lähtee poraamaan 100 mm lähellekkään, toi 4,0:han on jotain 100,3? ja kokemuksia remmitetyistä tai muuten ahdetuista 24v koneista?



