Muutama kysymys voimansiirron linjauksesta..?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Muutama kysymys voimansiirron linjauksesta..?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Joulukuu 26. 11:05:59 2005

Kuinka paljon laatikko saa olla pystyssä? Eli kun vertaa laatikon pohjapintaa auton lattiaan, niin pitääkö olla yhdensuuntaiset? Entäs kuinka paljon saa olla murrosta kardaanin linjauksessa? Varmaan pitäisi olla ihan suorassa kannatinlaakerille.

Entäs kuinka paljon tuommoinen Classikko-Voorrttin lehtijousitettu & vakaajalla oleva taka-akseli liikkuu joustaessa (ylös tai alas) auton pituus suunnassa? Ei mielestäni paljoa... Ajattelin vaan kun ei enää tule tule liukuboori liitosta askiin vaan se kumilimppuliitos.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ma Joulukuu 26. 11:56:12 2005

Se kumilimppuliitos ei kestä päittäistä liikettä. Jäykkä taka-akseli liikkuessaan ylös-alas aiheuttaa kardaaniin päittäisliikettä (senttejä) joka vaatii liukuliitoksen.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Joulukuu 26. 14:56:24 2005

Semmosta sattuu... Noh, eikö Volvosta löydy apu tuohon pikkujuttuun.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ma Joulukuu 26. 16:35:44 2005

Arska kirjoitti:Semmosta sattuu... Noh, eikö Volvosta löydy apu tuohon pikkujuttuun.
Onhan noita "teleskooppi" kardaaneita Fordeissakin. :roll:

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ma Joulukuu 26. 16:52:07 2005

Mikä laatikko+peräyhdistelmä on kyseessä?
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Joulukuu 26. 16:59:16 2005

northwest kirjoitti:Mikä laatikko+peräyhdistelmä on kyseessä?
Iso-Atlas ja MT75. Kardani kannatinlaakerilla.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Joulukuu 26. 17:53:08 2005

Eikun samanlaisen kardaanin tekoon vaan kuin minulla Lindholmilla on :wink:
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Joulukuu 26. 20:41:48 2005

jouni kirjoitti:Eikun samanlaisen kardaanin tekoon vaan kuin minulla Lindholmilla on :wink:
No, mimmoosseet teillä on?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Joulukuu 26. 20:47:10 2005

noista murroksista, ristinivelsysteemissä pitää aina olla sama kulma molemmissa päissä, muuten tulee värinää kun kumanopeus muuttu eri tahtiin, eli laita kardaanin alku-ja loppupään välinen kulma samaksi kuin loppupään ja perän välinen on jousituksen olessa normaaliasennossa

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Joulukuu 27. 10:33:34 2005

Kardaaniahan ei saa millään johki optimi kulmaan ellei ole kyseessä drifting peli ilman juostoja mutta kaiketi riittää jos "ajoasennossa ja painossa" se on mahdollisimman suorassa, juuri näiden Tap:n mainitsemien juttujen takia eli yksinkertaisesti häviöiden takia, mitä suorempi ja "kitkaton" linja kammesta pinjonin laippaan = enemmän pyörätehoa = koppi liikkuu paremmin eteenpäin.

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ti Joulukuu 27. 14:45:13 2005

Tuolla juttua kardaanikulmista
http://www.vibratesoftware.com/html_hel ... Angles.htm

Tuota pinion-kulmaa voi shimmata lehtijousien ja u-pulttien levyn välisillä kiilapaloilla.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Joulukuu 27. 22:45:25 2005

Tuollaisen patentin askartelin ensihätään. Ei ehkä kovin kaunis, mutta toimii. Tai saa luvan toimia...
www.nic.fi/~moutine/capri/055.jpg
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Joulukuu 27. 23:39:55 2005

MouTine kirjoitti:
jouni kirjoitti:Eikun samanlaisen kardaanin tekoon vaan kuin minulla Lindholmilla on :wink:
No, mimmoosseet teillä on?
Siis caprin vakionopeusnivelellä oleva 2-osainen kardaani, johon hitsattu sierran MT75 kardaanin alkupätkä.

http://img.photobucket.com/albums/v510/ ... rdaani.jpg
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Joulukuu 27. 23:43:28 2005

Mikä toi klontii on kannatinlaakerin jälkeen? Ei löydy multa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Joulukuu 27. 23:47:02 2005

seoonjustsevakionopeusnivelse
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Joulukuu 27. 23:48:09 2005

Niin ja siinä on pari-kolme senttiä liikkumavaraa
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Joulukuu 27. 23:50:44 2005

jouni kirjoitti:Niin ja siinä on pari-kolme senttiä liikkumavaraa
Jaahas... Mistäköhän tuommosen saisin?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Joulukuu 27. 23:59:20 2005

Olisko helpompi soveltaa siitä volvon kardaanista? Kyllä noitakin aina joskus on myynnissä.

Hintaa muuten tuli tuolle kardaanin muutokselle tuli 380e (alkupätkän vaihto+tasapainotus+ristikko+kannattimen kumi) + 130e hankintahinta...
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Joulukuu 28. 0:05:47 2005

Njaahas... Taidan huomenna soitella Pihlajanmäen Hannulle ja kysellä joskos sillä olis tuommonen kardani jossa tuo vakionopeusnivel. Mulla olis ollut kaksikin omaa aihiota, mutta kummassakaan ei tuota mokkulaa ole. Prkle! Älä ois puhunu mitään niin oisin kaikessa onnellisuudessa tehnyt noista mitä mulla on. =)

Jos nyt vaikka ensiksi alottaisin siitä että huomenna tilaan uuden tuon kumilimpun.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Joulukuu 28. 10:17:27 2005

Jos on tommonen high-tech lähestyminen asiaa, niin aiempaa ohjettani
on sovellettava, ja tuo ainut eli viimenen ristinivel kannattaa laittaa nollakulmaan tai siis 180 astetta perään nähden. Vakionopeusnivel ei tee kulmanopeusvirhettä, ainakaan teoriassa, ja siksi se ei myöskään kompensoi ristinivelen tekemää.

Vastaa Viestiin