Cossu 1,6 ?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Ke Toukokuu 14. 9:02:49 2003

[quote author=mexico link=board=2;threadid=9635;start=25#81589 date=1052854352]<br>cosworthin isku on sama kuin kaikissa 2,0 L ohc koneissa eli 77mm kampiakseli on cossussa taottu ja 7 pultilla vauhtipyörä pulttia normaalin 6 sijaan. lohkot tunnistaa lohkon sivussa olevasta noi 3cm korkuisista numeroista.viisaat lisätköön tai korjatkoon jos meni metsään.<br>[/quote]<br>Cossun akselin geometriset mitat on samat kuin 2.0 OHC:n, laakerikaulat on nitrattu, limppujen päät on koneistettu, siivapyörän pultissa eri kierre ja vauhtipyörän pulttejä kehällä 9 kpl. Ja tietysti akseli on valmistettu muottiin takomallla.

jive
Ylläpitäjä

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Heinäkuu 1. 21:04:44 2003

No niin pistin vähän laskien:<br><br>Moninaisten vaiheiden kautta tulin siihen tulokseen että OHC palotila lienee kokonaan männässä? Tällöin kahden litran 77mm iskuiseen OHC lohkoon tehtynä 66,00X90,83mm antaa vakiomännillä iskutilavuuden 1850cc ja puristussuhteeksi 5.15:1. Tasalakiset männät laskevat tilavuuden 1700cc ja puristussuhteeksi tulee hulppeat 13:1.<br>Cossun kannen palotilan tilavuutta en äkkiseltään löytänyt, mutta heitetään villi veikkaus silmämääräisen arvion pohjalta että tuo olisi luokkaa 30ml ??? Tällöin tilavuudeksi saataisiin 1820cc ja puristussuhteeksi 6.5:1 Lohkosta kun ottaa pois 2mm päästään tilavuuteen 1768 ja puristussuhteeseen 8.41:1 joka alkaa olla kohdillaan :) Tämä siis oletuksella, että palotila oli männässä, eikä laskuvirheissä... :-[<br><br>Kommentteja? Tuossa oli aika paljon oletuksia, tietoa otetaan vastaan :)<br>Menisköhän kampura suoraan Cossun lohkoon ::) niin ja jos jostakin löytäisi vielä 2mm pidemmät veivit, ei lohkoa tarttis koneistaa ja kone alkaisi olla kasassa...<br><br>Niin ja tuosta Marjan 1600cc tanarista joutaisi tuo lohko paremmin tarvitsevalle... Annetaan ensimmäiselle joka tulee hakemaan ;D

RS2600
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
Viesti:

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja RS2600 » Ti Heinäkuu 1. 22:55:54 2003

ohc:n palotila on kannessa.<br> ja miten ihmeessä männän muoto vaikuttaa iskutilavuuteen?

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Heinäkuu 1. 23:07:40 2003

;D ;D ;D

Hippi
Ylläpitäjä

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja Hippi » Ke Heinäkuu 2. 0:16:53 2003

[quote author=ckolli link=board=2;threadid=9635;start=0#73525 date=1050418559]<br>markus<br>Mieti sitä että mm minä maksan sen että Sinä saat täällä vapaasti kirjoitella. Käyttäydy sen mukaan tai maksa jäsenmaksu tai sitten pyyhällä takas sinne suomi24 foorumiin niin olos paranee.<br>Ei oo tullu mieleen se että kenen rahoilla tätä foorumia missä saat unelmistas kirjottaa pyöritetään? Vai oletko aatellu et tää on ilmasta kun säkään et maksa vai maksatko? Jos maksat pyydän nöyrimmästi anteeksi.<br>[/quote]<br>hehee palaako käämit???<br>vittu laittakaa nää sivunne vain ja ainoastaan Cossun tai Rs:n omistajille niin loppuu muut löpinät.<br>toteutus ei olisi kovin vaikeaa.

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Heinäkuu 2. 8:03:57 2003

Tekniikka ja klassikko osasto ovat olleen vain jäsenille jo noin kuukauden.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja northwest » Ke Heinäkuu 2. 8:59:58 2003

Nyt laineiden laskeuduttua ja auringon paistaessa tuli vaan mieleen että olisiko mieltä avata uusi forumi ford kilpa-autot-otsakkeella.Sattuu vaan oleen niin että täällä piirissä pyörii niin paljon myös kilpureista todella tietäviä ovaalisydämen omaavia.<br>-Ja kun kilpafordit on tupannut olla RS:iä tai Cosworth:ja ;)-
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Heinäkuu 2. 9:42:15 2003

[quote author=jive link=board=2;threadid=9635;start=50#92899 date=1057082684]<br>No niin pistin vähän laskien:<br><br>Moninaisten vaiheiden kautta tulin siihen tulokseen että OHC palotila lienee kokonaan männässä? Tällöin kahden litran 77mm iskuiseen OHC lohkoon tehtynä 66,00X90,83mm antaa vakiomännillä iskutilavuuden 1850cc ja puristussuhteeksi 5.15:1. Tasalakiset männät laskevat tilavuuden 1700cc ja puristussuhteeksi tulee hulppeat 13:1.<br>Cossun kannen palotilan tilavuutta en äkkiseltään löytänyt, mutta heitetään villi veikkaus silmämääräisen arvion pohjalta että tuo olisi luokkaa 30ml ??? Tällöin tilavuudeksi saataisiin 1820cc ja puristussuhteeksi 6.5:1 Lohkosta kun ottaa pois 2mm päästään tilavuuteen 1768 ja puristussuhteeseen 8.41:1 joka alkaa olla kohdillaan :) Tämä siis oletuksella, että palotila oli männässä, eikä laskuvirheissä... :-[<br><br>Kommentteja? Tuossa oli aika paljon oletuksia, tietoa otetaan vastaan :)<br>Menisköhän kampura suoraan Cossun lohkoon ::) niin ja jos jostakin löytäisi vielä 2mm pidemmät veivit, ei lohkoa tarttis koneistaa ja kone alkaisi olla kasassa...<br><br>Niin ja tuosta Marjan 1600cc tanarista joutaisi tuo lohko paremmin tarvitsevalle... Annetaan ensimmäiselle joka tulee hakemaan ;D <br>[/quote]<br><br>Jos nää laskut oli ihan vakavalla naamalla tehty niin voi voi? <br>Palotilan koot saa kun laskee yhden sylinterin tilavuuden ja jakaa sen puristussuhteella -1 eli Cosa 1993/4 /7 = n. 71 - 2WD männän kuppi 15 ja 4WD 20 = XX.<br>Kansipahvin reikä lienee 92.5mm ja paksuus 1mm männät tulee yli lohkon 0.x mm.<br>Puristussuhde lasketaan iskutilavuus + palotilan koko / palotila= x.<br>90.8 x 66m 1709cm3 ja 2WD kannella puristukset n. 7.7
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jive
Ylläpitäjä

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Heinäkuu 2. 11:42:48 2003

SLEI kirjoitti:<br>Jos nää laskut oli ihan vakavalla naamalla tehty niin voi voi?
<br><br>enempi vähempi<br><br>
<br>Palotilan koot saa kun laskee yhden sylinterin tilavuuden ja jakaa sen puristussuhteella -1 eli Cosa 1993/4 /7 = n. 71 - 2WD männän kuppi 15 ja 4WD 20 = XX.<br>
<br>Toki toki, mutta kyse tosiaan oli siitä että kuinka iso osa palotilasta jää jäljelle, kun käytetään cosan maljamaisien mäntien tilalla tasalakisia. Eli 2WD kannessa siis noin 55cm3 ? <br><br>
<br>Kansipahvin reikä lienee 92.5mm ja paksuus 1mm männät tulee yli lohkon 0.x mm.<br>
<br>Tavoite olisi ettei tule, kun käytetään lyhytiskuisempaa kampuraa.<br><br>
<br>Puristussuhde lasketaan iskutilavuus + palotilan koko / palotila= x.<br>
<br><br>Eikös iskutilavuus ole puristustilavuus + palotila ?<br><br>4*( pi*(90.8mm/2)^2 * 66mm + 55cm3 ) = 1929cm3 ja 2WD kannella puristukset n. 482/55 = 8.7 <br><br>Männät tasalakiset ja YKK mäntä lohkon pinnan tasossa. Kansipahvia ei huomioitu, mutta vaikutus noin +15cm3 palotilaan.<br><br>menikö oikein ???<br><br>RS2600:<br><br>jos koveran männän vaihtaa tasalakiseksi, niin palotila pienenee -> tilavuus pienenee ja puristukset kasvaa.<br><br>

jive
Ylläpitäjä

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Heinäkuu 2. 12:42:42 2003

[quote author=jive link=board=2;threadid=9635;start=50#93056 date=1057135368]<br>Eikös iskutilavuus ole puristustilavuus + palotila ?<br>[/quote]<br><br>ähh niin tietysti... miksihän tuota mahdetaan iskutilavuudeksi kutsua? :-[ :-X<br><br>Mutta joo kiitokset noista palotilojen tilavuuksista SLEI:lle. Eiköhän tää tästä taas ...

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Heinäkuu 2. 16:45:18 2003

"Kansipahvin reikä lienee 92.5mm ja paksuus 1mm männät tulee yli lohkon 0.x mm"<br><br>Tuolla tarkoitin sitä, että kansipahvin tilavuutta ei voi laskea suoraan vaan siinä pitää ottaa huomioon paljonko Cossun koneessa männät kurkkii yli lohkon. 1cm3 vaikuttaa jo paljon puristussuhteeseen.<br>Puristussuhde lasketaan: sylinterin pinta-ala * iskunpituus + männän yläpuolelle jäävä palotila / palotila
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

ckolli
Ylläpitäjä

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ke Heinäkuu 2. 16:52:57 2003

Kurkkii maksimissaan 0,4mm yli.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Heinäkuu 2. 17:46:32 2003

[quote author=ckolli link=board=2;threadid=9635;start=50#93137 date=1057153977]<br>Kurkkii maksimissaan 0,4mm yli.<br>[/quote]<br><br>...Paitsi silloin kun kiertokanki katkeaa männän ollessa liikkeessä ylöspäin voi mäntä kurkata ylemmäskin.. ;D

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Heinäkuu 2. 17:55:59 2003

No mut silloin myös jokin yleensä kurkkii lohkon kyljestä ja virittäminen on ohi sen motin osalta.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

jive
Ylläpitäjä

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Heinäkuu 2. 17:57:16 2003

SLEI kirjoitti:<br>"Kansipahvin reikä lienee 92.5mm ja paksuus 1mm männät tulee yli lohkon 0.x mm"<br><br>Tuolla tarkoitin sitä, että kansipahvin tilavuutta ei voi laskea suoraan vaan siinä pitää ottaa huomioon paljonko Cossun koneessa männät kurkkii yli lohkon.<br>
<br><br>jep tää meni perille ;D Mulla tuli sekaannus termistössä sylinteritilavuuden ja iskutilavuuden kanssa.<br><br>
<br>1cm3 vaikuttaa jo paljon puristussuhteeseen.<br>Puristussuhde lasketaan: sylinterin pinta-ala * iskunpituus + männän yläpuolelle jäävä palotila / palotila
<br>Tuo +1cm3 heitto vaikuttaisi puristussuhteeseen näköjään luokkaa +0.2. Tää onkin paljon tarkempaa tiedettä kuin mitä ensalkuun kuvitteli ;D <br>Tuollaisia 1ml heittoja saa aikaan jo vaikka tulppatyyppiä vaihtamalla ::)<br><br>ckolli:<br><br>molemmissa vai 4WD ??? Onko tuolla kestoon vaikutusta, jääkö pahvi kokonaan palotilaan männän yläpuolelle, vai osittain männän tukemaksi?<br>

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Heinäkuu 2. 18:03:42 2003

<br>Eikös iskutilavuus ole puristustilavuus + palotila ?<br>
<br>EI<br>Yhden sylinterin iskutilavuus on yksinkertaisesti:<br>Sylinterin poikkileikkauspinta-ala x iskunpituus

ckolli
Ylläpitäjä

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ke Heinäkuu 2. 18:10:09 2003

Brenda kirjoitti:<br>
<br>Eikös iskutilavuus ole puristustilavuus + palotila ?<br>
<br>EI<br>Yhden sylinterin iskutilavuus on yksinkertaisesti:<br>Sylinterin poikkileikkauspinta-ala x iskunpituus<br>
<br><br>Niimpä. Mitähän tärkeetä nyt unohtuu.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Heinäkuu 2. 18:14:13 2003

<br><br>Niimpä. Mitähän tärkeetä nyt unohtuu.<br>
<br>no mitä?<br>

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Heinäkuu 2. 18:36:26 2003

Eiköhän näiden "suunnittelijoiden" kannattaisi selvittää itselleen termit ja tekniset yksityiskohdat ennenkuin hirveesti vaivaa päätään laskemalla, "puristustilavuus silmämääräisesti" meinasin pudota penkiltä ja putosinkin :)

jive
Ylläpitäjä

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Heinäkuu 2. 19:48:54 2003

[quote author=SHR link=board=2;threadid=9635;start=50#93171 date=1057160186]<br>Eiköhän näiden "suunnittelijoiden" kannattaisi selvittää itselleen termit ja tekniset yksityiskohdat ennenkuin hirveesti vaivaa päätään laskemalla, "puristustilavuus silmämääräisesti" meinasin pudota penkiltä ja putosinkin :)<br>[/quote] On se mukavaa että saa ihmiset hyvälle tuulelle helposti :)<br>Kaikki olisi paljon helpompaa kun olis fyysiset palikat käsissä, niin voisi mitata, eikä tarttis vaivata... <br>Cossun kannen kun on vain nähnyt, eikä tuossa hyllyssä vielä satu sellaista arvoesinettä olemaan, niin tarttee kysellä tyhmiä ;D <br>Ei se silmämääräinen arvio sitäpaitsi paljon ollut pielessä :P<br>Jooh jos sitä siirtyis virittelemään kesälaitumille.

Marja
Viestit: 3171
Liittynyt: To Joulukuu 6. 23:12:04 2001
Paikkakunta: Vantaa

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja Marja » Ke Heinäkuu 2. 20:46:50 2003

jive, olikos veivi, kanget (ja männät) käyttökelpoissessa kunnossa? Ihan vaan kiinnostaa tietää.
Mondeo 2002 ST220
Persaukiset ajaa dieselillä! :burn

jive
Ylläpitäjä

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja jive » To Heinäkuu 3. 2:31:59 2003

[quote author=Marja link=board=2;threadid=9635;start=50#93196 date=1057168010]<br>jive, olikos veivi, kanget (ja männät) käyttökelpoissessa kunnossa? Ihan vaan kiinnostaa tietää.<br>[/quote]<br>Ei ole ehtinyt vielä purkaa. Tarttee ens viikolla kattoa kun on paremmin paikalla.<br>

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Heinäkuu 6. 1:47:17 2003

jive <br><br>molemmissa vai 4WD ??? Onko tuolla kestoon vaikutusta, jääkö pahvi kokonaan palotilaan männän yläpuolelle, vai osittain männän tukemaksi?<br><br>[/quote kirjoitti:<br><br>Ei jummarra mistä tässä puhutaan? Kun kansipahvi ja mäntä kohtaavat niin yleensä siitä tulee "halpa" remontti, kannentiiviste pitäisi ainakin virikoneessa olla sylinteriputken ulkopuolella. <br>Keski-ikäinen viriopus suosittelee kannen ja männän väliseksi välykseksi tukevilla kiertokangilla 1mm, Cossun pieni välys on aina ihmetyttänyt? Osat ei sitten ilmeisesti kierroksillakaan isommin notku?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jive
Ylläpitäjä

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Elokuu 18. 11:58:12 2003

tuleekos kannen öljynkierron kanssa ongelmia cossun kannella? Ilmeisesti pitää käyttää cossu tiivistettä eikä OHC:n ???

mexico
Viestit: 31
Liittynyt: To Syyskuu 26. 16:08:25 2002
Paikkakunta: pohjanlahden rannalla

Re:Cossu 1,6 ?

Viesti Kirjoittaja mexico » Ma Elokuu 18. 15:34:01 2003

ohc:n tiiviste riittää jos ei turboa tule.
Ford escort mexico -75
Ford escort 1300 deluxe -68
Chevrolet camaro -68

Vastaa Viestiin