Cossun visko, kuinka täyteen?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Cossun visko, kuinka täyteen?
Asiasta on varmaan aiempiakin topicceja, en löytänyt sopivaa joten nyt kävi niin että tuli yks lisää.
Täytetäänkö se nyt aivan täyteen vai jätetäänkö vajaaksi? Jotain muita viskotarinoita eri foorumeilta kattelin, niin joku oli jopa jostain nelivedon jakolaatikon viskosta saanut kuoren halki, kun oli täyttänyt täyteen ilman laajentumistilaa.
Ja ketkä olette noita täytelleet, niin mitä sinne olette laittaineet?
Täytetäänkö se nyt aivan täyteen vai jätetäänkö vajaaksi? Jotain muita viskotarinoita eri foorumeilta kattelin, niin joku oli jopa jostain nelivedon jakolaatikon viskosta saanut kuoren halki, kun oli täyttänyt täyteen ilman laajentumistilaa.
Ja ketkä olette noita täytelleet, niin mitä sinne olette laittaineet?
Jäsen #606
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Cossun visko, kuinka täyteen?
FAQ osiossa on aika pitkät turinat tästä mutta laitetaan täyteen ja ite oon napauttanu siitä kannesta sen kuulan irti ja odottanut että tulee isommat ilmat pois kantta kiristellessä ja kuula takas kun tulee vaan nestettä.
Ja kannattaa kasailla se paketti ajan kanssa ettei jäis tosiaan sitä ilmaa sinne paljoa.
Ja viskoihin on laitettu rc-autojen diffiöljyjä kun niitä saa eri viskositeeteillä.
Kadulle normiajoon ~50k, radalle ~100k, luisuajoon ~150k+...
Levyjä lisäämällä 1-2kpl saa herkkyyttä siihen lisää mutta on mielestäni parempi vakio määrällä levyjä katu/rata käytössä.
2wd cossun viskossa on levyt aseteltu erilailla kun muissa tavan mallessa, eli on ennestään jo tiukempi.
Ja kannattaa kasailla se paketti ajan kanssa ettei jäis tosiaan sitä ilmaa sinne paljoa.
Ja viskoihin on laitettu rc-autojen diffiöljyjä kun niitä saa eri viskositeeteillä.
Kadulle normiajoon ~50k, radalle ~100k, luisuajoon ~150k+...
Levyjä lisäämällä 1-2kpl saa herkkyyttä siihen lisää mutta on mielestäni parempi vakio määrällä levyjä katu/rata käytössä.
2wd cossun viskossa on levyt aseteltu erilailla kun muissa tavan mallessa, eli on ennestään jo tiukempi.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Cossun visko, kuinka täyteen?
2WD on, levyt oli sellasessa järjestyksessä että joka toinen akselilla ja joka toinen kehällä. Syy miksi sen avasin, oli se, että pikkurattaat oli räjähtäny ja lukko oli ilman rattaita pystyssä niin päin, että se pooriholkki pääsi vähän matkaa ulos. Ulommainen levy oli päässyt sinne holkin ja kuoren väliin eikä saanu kasattua enää pikkurattaita sinne. Purin sen nyt ihan kokonaan, eli otin sen levypakan pohjankin pois, mikä on siellä tasauspyörien ja lukon välissä. Sielläkin oli melko painuneen oloinen o-rengas, joten ne tulee ainakin nyt molemmat o-renkaat vaihdettua. Noi X-renkaat näyttäs olevan ihan timmit vielä.
Jäsen #606
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Cossun visko, kuinka täyteen?
Alipaineistin viskon ilmastoinnin täyttölaitteen alipainepumpulla ja nyt on uudet liemet menossa sisään. Toista tuntia menny jo 

Jäsen #606
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Cossun visko, kuinka täyteen?
Kun iltapäivällä laitto meneen niin seuraavana aamuna oli menny. En tiä kauanko se kesti, mutta joku 20ml tunnissa varmaan. Kaikenkaikkiaan desin luokkaa sitä sinne sopi. Ja ei muuten käsin meinaa pyöriä yhtään minkään, juur saa laipasta vääntämällä liikkelle. 150 000 cst vai mitä se yksikkö nyt oli. 150000 lukee purkiss kuitenkin. Jännä miten toi tyhjiö vaikuttaa tohon silikoniinkin, kun se repii sitten pienimmätkin ilmakuplat aivan saakelin suuriks. Siellä ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla nyt ilmaa lainkaan. 2kpl 60ml rc diffiöljypurkkia siis riittää.
Jäsen #606
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Cossun visko, kuinka täyteen?
Juu on aika tiukkaa kamaa jo toi 150k mutta hyvät luisut on taattu
Mitenköhän näistä viskoista sais momentit mitattua?

Mitenköhän näistä viskoista sais momentit mitattua?
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Cossun visko, kuinka täyteen?
Sellasella biltemamallin momenttiavaimella mikä vääntyy ja viisari näyttää momenttia. Tarttee melkein kaverin avuks. Toinen yrittää vääntää tasasella momentilla ja toinen ottaa aikaa siitä kauanko kierros tai joku astemäärä kestää milläkin momentilla. Johonkin exceliin tms. kun syöttää saadut tiedot niin saa varmaan jonkunnäkösen käyttökelposen käppyrän asiasta ja voi koittaa arvioida tilannetta ajossa. Mutta tolla saa selville vaan ns. "esijännityksen". Ajossahan se paketti lämpii äkkiä ja paine nousee, jolloin lukko kiristyy. Sitä voi taas toisaalta simuloida paistamalla paketin uunissa ennen mittausta 
Nyt kun tota asiaa on useempaan otteeseen pohtinu, niin pienenkin ilmamäärän pääsy tonne viskoon pilaa sen. Sehän jökkiintyy paineen vaikutuksesta, eli vaikka silikonin viskositeetti laskee kun lämpö nousee, niin se tarttuu silti tiukemmin kuumentuneena kun paine on korkea. Tilavuuden muutos on kuitenkin tosi pieni, joten pienikin ilmamäärä kuitenkin joustaa ja nesteen paine ei nouse riittävän äkkiä, jolloin mikään ei rajoita viskon luistoa. Sillonhan se on helppo sutia paskaks, kun se ei "tartu" ollenkaan vaan luistaa ja kuumenee kunnes silikoni kiehuu tai palaa pilalle. Tässä vaiheessa on lämpö sen verran korkeella, että on jo tiivisteetkin morjens. Lisäks ilma vaahdottaa silikonin, jolloin sen kosketuspinta-ala pienenee.

Nyt kun tota asiaa on useempaan otteeseen pohtinu, niin pienenkin ilmamäärän pääsy tonne viskoon pilaa sen. Sehän jökkiintyy paineen vaikutuksesta, eli vaikka silikonin viskositeetti laskee kun lämpö nousee, niin se tarttuu silti tiukemmin kuumentuneena kun paine on korkea. Tilavuuden muutos on kuitenkin tosi pieni, joten pienikin ilmamäärä kuitenkin joustaa ja nesteen paine ei nouse riittävän äkkiä, jolloin mikään ei rajoita viskon luistoa. Sillonhan se on helppo sutia paskaks, kun se ei "tartu" ollenkaan vaan luistaa ja kuumenee kunnes silikoni kiehuu tai palaa pilalle. Tässä vaiheessa on lämpö sen verran korkeella, että on jo tiivisteetkin morjens. Lisäks ilma vaahdottaa silikonin, jolloin sen kosketuspinta-ala pienenee.
Jäsen #606
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Cossun visko, kuinka täyteen?
Kerrataas nyt vielä tätä. Tuo ylempänä mainittu lukko on edelleen ajamatta, ei oikein projektit oo edenny
Asiaan olen kuitenkin jälkikäteen yrittänyt perehtyä, niin tosiaan, sinne kuuluu jättää laajenemisvara, koska silikoniöljyllä on erittäin suuri lämpölaajenemiskerroin. Kaasun ja silikonin suhteella säädetään paineen nousun jyrkkyyttä suhteessa silikonin lämpötilaan, joka lukon luistaessa nousee erittäin nopeasti. Ilmeisesti sitä öljynmäärää säädellään ihan gramman tarkkuudella. Ilman kaasutilaa lukko jysähtää ilmeisesti lähes välittömästi jumiin, kun perä lämpeää ja paine nousee. Passionfordillahan oli täytön jälkeen jollain napsahtaneet lautaspyörän pultit poikki, joten kova on paineen täytynyt olla, tai ainakaan mitään muuta syytä en siihen keksi miksi ovat katkenneet. Tuskin niitä aukikaan on jätetty.
Joitakin käppyöröitä noiden käytöksestä olen nähnyt, niin niiden mukaan momentti ensin lämmetessä lievästi laskee, mutta kasvaa tietyssä lämpötilassa lähes pystysuoraan ("hump mode"). Suuremmalla kaasumäärällä täytetyissä tuo "hump mode" saavutetaan suuremmassa lämpötilassa, joten lukko "kiristyy" leimimmin.
Ilmeisesti kumminkin liian vajaasti täytettyyn paine ei nouse riittävästi "hump moden" saavuttamiseksi, mutta lämpötila kyllä pyörimisnopeuseron jatkuessa nousee -> lukko ylikuumenee, tiivisteet palaa -> silikoni ja peräöljy sekottuu. Kuskille tämän voisi kuvitella näkyvan ensin huonosti pitävänä lukkona, sitten kun antaa vähän runtua niin lukko ei pidä enää edes huonosti.
Mutta kertokaahan, missä asennossa nuo levyt toisiinsanähden alunperin on
http://cosworthrsclub.com/keskustelu/vi ... 8&start=50 sisältää paljon tietoa, mutta pidetään lätinä täällä ja viedään se tieto sitten tonne FAQ osastolle kun se saadaan valmiiksi.

Asiaan olen kuitenkin jälkikäteen yrittänyt perehtyä, niin tosiaan, sinne kuuluu jättää laajenemisvara, koska silikoniöljyllä on erittäin suuri lämpölaajenemiskerroin. Kaasun ja silikonin suhteella säädetään paineen nousun jyrkkyyttä suhteessa silikonin lämpötilaan, joka lukon luistaessa nousee erittäin nopeasti. Ilmeisesti sitä öljynmäärää säädellään ihan gramman tarkkuudella. Ilman kaasutilaa lukko jysähtää ilmeisesti lähes välittömästi jumiin, kun perä lämpeää ja paine nousee. Passionfordillahan oli täytön jälkeen jollain napsahtaneet lautaspyörän pultit poikki, joten kova on paineen täytynyt olla, tai ainakaan mitään muuta syytä en siihen keksi miksi ovat katkenneet. Tuskin niitä aukikaan on jätetty.
Joitakin käppyöröitä noiden käytöksestä olen nähnyt, niin niiden mukaan momentti ensin lämmetessä lievästi laskee, mutta kasvaa tietyssä lämpötilassa lähes pystysuoraan ("hump mode"). Suuremmalla kaasumäärällä täytetyissä tuo "hump mode" saavutetaan suuremmassa lämpötilassa, joten lukko "kiristyy" leimimmin.
Ilmeisesti kumminkin liian vajaasti täytettyyn paine ei nouse riittävästi "hump moden" saavuttamiseksi, mutta lämpötila kyllä pyörimisnopeuseron jatkuessa nousee -> lukko ylikuumenee, tiivisteet palaa -> silikoni ja peräöljy sekottuu. Kuskille tämän voisi kuvitella näkyvan ensin huonosti pitävänä lukkona, sitten kun antaa vähän runtua niin lukko ei pidä enää edes huonosti.
Mutta kertokaahan, missä asennossa nuo levyt toisiinsanähden alunperin on

http://cosworthrsclub.com/keskustelu/vi ... 8&start=50 sisältää paljon tietoa, mutta pidetään lätinä täällä ja viedään se tieto sitten tonne FAQ osastolle kun se saadaan valmiiksi.
Jäsen #606
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002
Re: Cossun visko, kuinka täyteen?
Täyteen
Vinkki lämmitä viskoöljy kattilassa niin juoksee paremmin 😁
Momenttiavaimella voi hyvin testailla kuinkajäykän sai dikitaali momentti hyvä siihen
Vinkki lämmitä viskoöljy kattilassa niin juoksee paremmin 😁
Momenttiavaimella voi hyvin testailla kuinkajäykän sai dikitaali momentti hyvä siihen
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Cossun visko, kuinka täyteen?
Mutta mikä tuon brittiharrastajan viskon halkas? Voiko levyt laitella jotenkin niin että se ei vaan pidä vaikka kuinka olis kuumaa ja sitten poks.
Toisaalta jos visko ja öljy on täytettäessä kuumaa, niin se poistaa sen ylitäytön vaaran. Volkkaripuolella on ilmeisesti ollut tosin tapauksia, missä kuuma visko on vuotanut ja imenyt jäähtyessään sisäänsä vaihteistoöljyä. Seurauksena pienimmästäkin pyörintänopeuserosta tönköksi menevä visko, sittemmin hajonnut muutenkin.

Jäsen #606